صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عصمت حضرت آدم از دید تشیع و اهل تسنن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    198
    حضور
    3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    148

    عصمت حضرت آدم از دید تشیع و اهل تسنن




    آیا درست است که اهل تشیع معتقد هستند که پیامبر عصمت مطلق داشته اندو در کل خطا و نسیان و گناه نداشته اند
    ویرایش توسط طالب علم : ۱۳۹۰/۰۹/۱۸ در ساعت ۲۰:۴۱

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    198
    حضور
    3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    148



    عصمت پیامبران را قدم به قدم از آدم تا خاتم بررسی میکنیم خداوند به حضرت آدم می فرماید از آن درخت ممنوعه نخورد آیا نافرمانی از امر خداوند طاعت است یا عصیان

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    198
    حضور
    3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    148



    شاید بعضی از دوستان بگویند این بحث تکراری است و همچنین بحثی انجام شده است
    اما بنده می گویم حرف شما درست است اما به چند دلیل این را مطرح کردم
    1- یکی از دوستان شیعه دوست داشت در این زمینه با من بحث کند
    2- هیچ کدام از بحث ها قدم به قدم این مسئله از آدم تا خاتم بررسی نکرده اند
    3- بحث ها دینی موضوعهای مشخص است اگر بگوییم دیگر دراین زمینه بحث نشود خودبخود باید این انجمن را بست چون آنرا محدود کرده ایم و مجال بحث را برای دیگر دوستان نداده ایم
    4- بحث ها با یک شخص مشخص نبوده است

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16



    به نام الله

    با سلام به همه دوستان

    بنده حاضرم با جناب طالب حق اگر واقعا طالب حق هستند مباحثه كنم .

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16

    با سلام




    به نام الله

    با سلام به همه دوستان

    جناب anti310
    اول اين كه :
    وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَيرِْ عِلْمٍ كَذَالِكَ زَيَّنَّا لِكلُ‏ِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلىَ‏ رَبهِِّم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كاَنُواْ يَعْمَلُون‏
    و آنهايى را كه جز خدا مى‏خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى، خدا را دشنام خواهند داد. اين گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم. آن گاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود، و ايشان را از آنچه انجام مى‏دادند آگاه خواهد ساخت.
    پس خواهش مي كنم با كمال احترام سخنتان را بيان كنيد . ان شاء الله خداوند همه را مورد لطف خودش قرار دهد .
    دوم اين كه :
    عیب است بزرگ برکشیدن خود را وز جمله خلق برگزید ن خودرا
    از مردمک دیده بباید آموخت دیدن همه کس را و ندیدن خود را
    سوم اين كه :
    عبارت آسك دين ( ask din ) يعني پرسش ديني صحيح است نه آكس دين !
    ویرایش توسط jostojo : ۱۳۹۰/۰۹/۱۹ در ساعت ۰۱:۱۶ دلیل: ويرايش متن

  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    39
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    129



    بسیار ممنونم از جناب طالب علم به خاطر این سوالشون چون این یکی از سوالاتی هست که من هم میخواهم جوابش را بدانم چون وقتی با یک ناصبی مناظره میکردم و سخن از ائمه معصوم به میان آمد او گفت که اصلا معصوم وجود ندارد و معصوم فقط خداست و من به او گفتم مگر حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم معصوم نبود او گفت نه بنده هم گفتم شما یک اشتباه ایشان را برای من بگو تا من حرف شما را قبول کنم و او آیه ای از قرآن گفت که الان آنرا به یاد ندارم ولی گویا آیه ای بود مبنی بر ملامت حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم . حال این سوالی شده که ذهن مرا درگیر خود کرده و خیلی دوست دارم بدانم حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم معصوم بوده اند یا نه؟ اگر آری به چه دلیل و اگر هم نه باز به چه ذلیل؟
    گفتم شبی به مهدی از تو نگاه خواهم
    گفتــا که من هم از تو ترک گناه خواهم

  12. صلوات ها 4


  13. #7
    آشنای قریب آنلاین نیست. همکار سابق افتخاری انجمن کلام و عقاید

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    عقایدو تاریخ و فرق و مذاهب و مباحث پیرامون خانواده
    نوشته
    387
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    2634



    با عرض سلام
    به نظر میاد بحث جالبی بشه
    امیدوارم برادر عزیزمون "طالب علم" و کسانی که می خواهند با ایشان بحث کنند رعایت ادب و احترام طرفینی را کرده و جناب طالب علم نیز مطلبشون رو مطرح کنند
    راستی برخی از تاپیک هایی که در آن بحث عصمت شده عبارتند از:

    http://www.askdin.com/archive/index.php/t-946.html

    عصمت پیامبران و امامان (ع)، جبری یا اختیاری؟ (http://www.askdin.com/showthread.php?t=3194)

    عصمت از ديدگاه وهابيت (http://www.askdin.com/showthread.php?t=7612)

    آیا پیامبراکرم(ص)ازهمان ابتدای تولدشان از عصمت تکوینی برخوردار بودند؟ (http://www.askdin.com/showthread.php?t=10010)

    احادیثی از پیامبر در مورد رسالت و عصمت خود ش در نهج الفصاحه (http://www.askdin.com/showthread.php?t=6825&page=3)

    مناظره ای برای آخرین بار در مورد عصمت (http://www.askdin.com/showthread.php?t=7013)

    دین اجداد پیامبر اسلام(ص) چه بوده است؟ (http://www.askdin.com/showthread.php?t=12674)

    و ...
    بخشی از نامه امیر المومنین علیه السلام به مالک اشتر:
    ای مالک
    اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی،
    فردا به آن چشم نگاهش نکن،
    شاید سحر توبه کرده باشد
    و تو ندانی..........
    و تو ندانی......
    و تو ندانی...
    و تو ندانی

  14. صلوات ها 8


  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    198
    حضور
    3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    148



    اولین سوال :

    وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ

    ‏ و گفتيم : اي آدم ! تو با همسرت در بهشت سكونت كن و از ( نعمتهاي فراوان و گواراي ) آن ، هرچه و هر كجا كه مي‌خواهيد ، خوش و آسوده بخوريد وليكن نزديك اين درخت نشويد و از آن نخوريد . چه ( اگر چنين كنيد ) از ستمگران خواهيد شد . ‏
    خداوند به سیدنا ادم امر می کند که به آن درخت نزدیک نشود آیا خداوند نعوذبالله برای شوخی این نهی را میکند و آیا باخوردن میوه ان درخت عملا سیدنا ادم مرتکب نافرمانی نشده است
    آیا نافرمانی از امر خدا با عصمت مطلق در تضاد نیست ؟


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16

    با سلام و احترام




    به نام الله

    با سلام

    با عرض پوزش از بقيه دوستان
    من فكر مي كنم هر مباحثه يا مناظره اي بايد بر يك شالوده و پايه اي استوار باشد منابعي مشترك مطرح شود و بنده هر وقت اين مقدمات ارائه شد چند سؤال نيز دارم و سپس وارد اصل بحث مي شويم . و ترجيحاً اگه اشكال نداشته باشد از پيامبر بزرگوار اسلام بحث عصمت را شروع كنيم .
    اما در خصوص منابع مورد بحث ، اين حقير قرآن و سنت و به ضميمه آن عقل ، را مأخذ رجوع قرار مي دهم . ضمن اين كه عقل كه در هرجايي ساري و جاري است كنار نگذاريم . چون برخي دوستان كه قبلاً هم با هم بحث كرديم عقل را به عنوان حجت قبول ندارند !!! ( كه در حقيقت اين يعني خط بطلان كشيدن روي دو منبع ديگر )
    وه با اين فرض ديگر جاي هيچ مباحثه اي نيست .
    با كمال تشكر

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    با سلام وعرض ادب

    عصمت پیامبران دارای ابعاد گوناگونی است؛ برخی از آنها مورد اتفاق متکلمان شیعه و سنی، و برخی دیگر مورد اختلاف آنان است.

    1- عصمت از شرک و کفر:
    دراین باره مذاهب و متکلمان اسلامی اختلافی ندارند؛ از دیدگاه آنان، پیامبران قبل و بعد از نبوت از شرک و کفر معصوم بوده اند.

    2-عصمت در تلقی، حفظ و ابلاغ وحی:
    عصمت از این ناحیه نیز مورد اتفاق است؛ این مرتبه از عصمت، چنانکه متکلمان گفته اند مقتضای معجزه است؛ زیرا مقتضای معجزه این است که پیامبر در این مدعا که از جانب خداوند به پیامبری برگزیده شده است تا احکام الهی را به بشر ابلاغ نماید، راستگو است، بنابراین هر گونه احتمال خطای سهوی و عمدی در این باره منتفی است.

    3-عصمت از گناه پس از نبوت:
    در باره عصمت از گناه کبیره، به صورت عمدی، پس از نبوت اختلافی وجود ندارد، مگر آنچه به «حشویه» نسبت داده شده است.
    اما دربارۀ عصمت پیامبران از گناهان کبیره به صورت سهوی، پس از نبوت، اقوال و آراء مختلفی است. متکلمان امامیه و محققان از معتزله و اشاعره، عصمت از گناهان صغیره را خواه سهوی باشد و خواه عمدی، پس از نبوت لازم می دانند. ولی اکثریت معتزله و اشاعره، گناه صغیره سهوی را بدون قید و شرط جایز دانسته اند و گناهان صغیره عمدی را نیز اگر بر دنائت مقام دلالت نکند، روا شمرده اند.
    گروهی از محققان از فقها و متکلمان اهل سنت عصمت از صغایر را نیز همانند عصمت از کبائر، بدون قید و شرط لازم دانسته اند؛ زیرا اولا: در حقیقت گناه صغیره و کبیره اختلاف است، و ثانیا: سلف به تمام اعمال پیامبر صلی الله علیه و آله اقتدا می کردند.

    4-عصمت از گناه قبل از نبوت:
    در این باره نیز اقوال مذاهب و متکلمان اسلامی متفاوت است.«شیعه امامیه» عصمت از گناه در این مرحله را نیز، به طور مطلق لازم می داند؛ امااکثریت«اشاعره» و گروهی از «معتزله» عصمت از گناه در این مرحله را، خواه عمدی باشد یا سهوی ،کبیره باشد یا صغیره، لازم ندانسته اند.
    اکثر معتزله و برخی از اشاعره، معتقدند که عصمت از گناهان کبیره قبل از نبوت واجب است. عده ای از آنان میان کبیره و صغیره تفکیک قائل نشده اند؛ به اعتقاد آنان: پیامبران از هر چیزی که نفرت آور باشد، معصومند حتی اگر از افعال آنان نباشد؛ بلکه از قبیل تبهکاری پدر و مادر باشد.

    5- عصمت از موارد دیگر
    علاوه بر موارد یاد شده امور دیگری در باب عصمت انبیاء قابل بحث است که عبارتند از:

    الف) عصمت در تشخیص موضوعات احکام شرعی.
    ب) عصمت در تشخیص مصالح و مفاسد امور مربوط به زندگی اجتماعی.
    ج)عصمت در مسائل مربوط به زندگی شخصی و عادی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله.

    تمام موارد یاد شده در حقیقت به عصمت علمی(عصمت از سهو و خطا) باز می گردد ولی با توجه به اقوال متکلمان در موارد پیشین، و نیز با توجه به دلایل عقلی و نقلی عصمت، می توان حکم موارد یاد شده و موضع متکلمان را دربارۀ آنها بدست آورد.

    نکته ای که حائز اهمیت است سخن گفتن از روی مبنا و اصول است. متاسفانه بسیاری از دوستان اهل سنت که مبحثی را طرح می کنند از مبانی متکلمین اهل سنت مطلع نیستند؛ لذا سخنانی را بیان می دارند که ممکن است با مبانی خودشان هم در تضاد باشد.

    موفق باشید
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۰۹/۱۹ در ساعت ۲۱:۰۱
    عصمت حضرت آدم از دید تشیع و اهل تسنن
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  20. صلوات ها 9


صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۸/۰۵, ۱۰:۳۵ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود