جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کیفیت و زمان کفن و دفن رسول الله (ص)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    دعا
    نوشته
    24
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    104

    مطلب کیفیت و زمان کفن و دفن رسول الله (ص)




    کارشناسان محترم این سئوال را جواب بدهند؟
    اول اینکه شبهه می کنند در بعضی از روایات تاریخی هست که جسد مطهر پیغمبر 3 روز دفن نشد و روی زمین ماند مخالفان با خلافت که مشغول بودند حضرت علی سلام الله علیه چرا خودش جسد پیغمبر را کفن و دفن نکرد و 3 روز همانطور ماند این سوال را زیاد میپرسند, آیا حکمتی داشت؟


    ویرایش توسط دعاگو : ۱۳۹۰/۰۹/۱۸ در ساعت ۱۶:۵۷
    اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام

    روح مقدس رسـول خدا صلى الله عليه و آله در نیمروز دوشنبه 28 ماه صفر آن گاه که در آغوش علی(ع) بود به آشیان خلد پرواز نمود.

    چـون رسـول خدا صلى الله عليه و آله داعى حق را لبيك گفت : اميرالمؤ منين چشمهاى مبارك آن حـضـرت را بـسـت و بـه فـضـل بـن عـبـاس فـرمـود آب بـريـزيـد و خـود مـشغول غسل حضرت گرديد.
    نخست پيراهن وى را از طرف سينه تا ناف مباركش پاره كرد، بـعـد جـسـد مـطـهـرش را غـسـل داد و بـر اعضاى سجده اش كافور ماليد و حنوط نمود و كفن كـرد.
    كـمـك وى در ايـن كار فضل بن عباس بود. پس از آن به تنهايى بر آن حضرت نماز خـوانـد.
    مسلمانان در مسجد مشغول گفتگو بودند كه چه كسى امام جماعت در نماز ميت باشد و كـجـا دفـن شـود؟
    حـضـرت از مـنـزل بـيـرون آمـد و فـرمـود:رسول خدا صلى الله عليه و آله امام و پيشواى ماست در زندگى و در مرگ . گروه گروه داخـل شـويـد و بـدون امـام بـر وى نـمـاز بـخـوانـيـد و بـرگـرديـد. و نـيـز خـداونـد مـتـعال پيامبرى را در محلى از دنيا نمى برد مگر آن كه به دفنش در آن جا راضى است . من آن حـضـرت را در حجره اى كه از دنيا رفته است دفن خواهم كرد.
    مرم به اين كار تسليم و راضى شدند.
    آنگاه گروه گروه داخل شده و بدون امام بر جنازه مطهر نماز مى خواندند (و صداى ان الله و ملائكته يصلون على النبى ... فضا را پر كرده بود) پس از تمام شـدن نـمـاز عـبـاس عـمـوى آن حـضـرت پـى ابـوعـبـيـدة بـن الجـراح فرستاد كه گور كن اهـل مـكـه بـود و قـبـر سـاده مـى كـنـد(1)
    و نـيـز بـه دنـبـال زيـدبـن سـهـل فـرسـتـاد كـه گـوركن اهل مدينه بود و در قبر لحد مى كند، زيد بن سـهـل قـبـلا رسيد و او براى حضرت قبرى كند و لحد گذاشت على عليه السلام و عباس و فضل بن عباس و اسامة بن زيد داخل قبر حضرت شدند كه جسد اطهر را در قبر گذارند.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۱۸ در ساعت ۱۹:۱۲
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    انصار از بيرون خانه صدا زدند: يا على تو را به خدا و به حق ما قسم يك نفر از انصار نـيـز داخـل شـود، مـا نـيـز در دفـن رسول خدا صلى الله عليه و آله سهمى داشته باشيم ،
    فـرمـود: اوس بـن خـولى داخـل شـود، او از اصـحـاب بـدر و صـحـابـى فـاضـل از خـزرج بـود حـضـرت بـه او فـرمـود: داخـل قـبـر شـود، او داخـل قـبـر پـاك شـد، حـضـرت جـسـد پاك رسول الله صلى الله عليه و آله را در دست او گـذاشت و او حضرت را به قبر گذاشت بعد از آن از قبر حضرت بيرون آمد، اميرالمؤ منين عـليـه السـلام داخـل قـبـر شـد و صورت پاك رسول خدا را باز كرد و در خاك گذاشت كه گـونـه راستش به طرف قبله بر خاك قرار گرفت و آنگاه خشت ها را بر قبر گذاشته و بر آن خاك ريخت .
    و آن در روز دوشـنـبـه بـيست و هشت صفر سال يازدهم هجرت (2) و آن حضرت در سن شـصـت و سـه بـود، اكـثـر مـردم در دفـن آن حضرت حاضر شدند و نماز بر آن حضرت از بـسـيـارى فـوت شـد زيـرا كـه آن هـا دربـاره خـلافـت بـه مـشـاجـره پـرداخـتـه و مـشـغـول غـارت تـراث امـيـرالمـؤ مـنـين عليه السلام بودند چنان كه خود در خطبه شقشقيه فرمود: ارى تراثى نهبا
    آنـهـا چـون ديـدنـد: عـلى عـليـه السـلام مـشـغـول تـجـهـيـز رسول الله صلى الله عليه و آله و بنى هاشم در مصيبت آن حضرت به چيز ديگرى نمى انـديـشند، از فرصت استفاده كرده (3) هنگامه اى به بار آورد كه تا ظهور حضرت مهدى صلوات الله عليه ، عالم اسلامى در آتش آن خواهد سوخت .
    اللهم صل على محمد و آل محمد من اول الدنيا الى فنائها و الحمد الله و هو خير ختام

    منابع
    1- از عـجـايـب روزگـار آن بـود كـه ابـوعـبـيـدة گـور كـن بـعـد از رسـول خـدا صـلى الله عـليـه و آله از كارگردانان معركه خلافت بود، و عمربن الخطاب بـه وقـت مـردن مـى گفت : اى كاش ابوعبيده زنده بود و خليفه مى كرديم ، اف بر تو اى روزگار
    2- بنابرآن كه سال هجرى را از اول محرم بگيريم .
    3- ارشاد مفيد، ص 88 - 90

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    شیخ مفید گوید: امیر المؤمنین و عباس بن عبد المطلب و فضل بن عباس و اسامة بن زید در قبر آن حضرت داخل شدند تا در دفن رسول خدا کمک کنند.
    پس انصار از بیرون خانه فریاد زدند: اى على!خدا را به یاد تو مى‏آوریم تا حق ما را امروز در مورد رسول خدا رعایت کنى و حق ما این است که یکى از انصار را به قبر رسول خدا داخل کنى تا ما نیز در به خاک سپارى پیامبر بهره‏اى داشته باشیم.على گفت: اوس بن خولى به قبر داخل شود چون وى به خانه داخل شد على به او گفت: در قبر فرود آى.اوس فرود آمد.و امیر المؤمنین رسول خدا را بر دو دست اوس نهاد و اوس نیز آن حضرت را در قبر گذاشت.
    چون جنازه بر زمین قرار گرفت على به اوس گفت: از قبر بیرون آى اوس نیز بیرون رفت و على وارد قبر شد و کفن را از چهره رسول خدا (ص) کنار زد و گونه آن حضرت را از طرف راست رو به قبله بر زمین نهاد.
    سپس خشت چید و بر روى آن خاک ریخت و قبر را چهارگوش بنا کرد و بر آن خشتى نهاد و آن را به اندازه یک وجب از زمین بالا آورد.
    ابن سعد در طبقات نقل کرده است که على (ع) بر قبر پیامبر آب نیز پاشید.

    کتاب: سیره معصومان ج 3 ص 399
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    دلیل اول این بوده که مردم سر گرم مشاجرات جانشینی بودند
    شیخ مفید میفرماید:” اکثر مردم در دفن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حاضر نشدند, و نماز بر ان حضرت نخواندند, چه اینکه بین انصار و مهاجرین مشاجره در امر خلافت بود(1).
    اعمش میگوید: پیامبرشان از دنیا رفت مردم هم وغمی نداشتند جز آنکه عده ای بگویند :” امیر از ماست” و طایفه دیگری بگویند :” امیر از ماست(2).
    عبدالله بن حسن میگوید: به خدا قسم ابوبکر و عمر بر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نماز نخواندند, و سه روز بدن مبارک آن حضرت دفن نشد, ولی با این همه اهل سقیفه مشغول کار خود بودند(3)
    عایشه در این باره اقراری دارد که جالب توجه است. او گفته است:” بخدا قسم ما از دفن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه از حجره آن حضرت شنیدیم)(4)

    دلیل دوم نماز خواندن گروه گروه مسلمانان بر بدن مطهر پیامبرصلی الله علیه اله وسلم است
    حضرت باقر علیه السلام میفرمایند: مردم روز دوشنبه و شب سه شنبه را بر بدن آن حضرت نماز میخواندند, و عموم مردم حتی خواص و نزدیکان حضرت بر بدن مبارک نماز خواندند(5)
    اما چرا خود حضرت علی علیه السلام دفن نکردند چون اگر چنین کاری می کردند ممکن بود کسانی که حاضر نشده بودند اعتراض می کردند وخواهان نبش پیکر مطهر می شدند چون درباره حضرت زهرا چنین اعتارضی کردند ولی اعتراضشان به جایی حساب نشد ولی درباره پیامبر با وجود اینکه خود را پدر خانم پیامبر می دانستند اعتراضشان قوی ترمی شد

    1.ارشاد مفید: ج۱ص۱۸۹.
    2.تقریب المعارف:ص۲۵۶.
    3.تقریب المعارف:ص۲۵۱
    4.تاریخ الاسلام(ذهبی): ج۱ص۵۸۲. السیرة النبویة(ابن کثیر):ج۴ ص۵۳۸. مسند احمد:ج۶ ص۲۷۴،۲۴۲،۶۲
    5.مناقب ابن شهرآشوب: ج۱ص۲۹۷ . بحارالانوار: ج۲۲ ص۵۲۴.

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۰/۰۹/۲۷ در ساعت ۱۱:۵۵

  11. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود