جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: یک تناقض دیگر در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    یک تناقض دیگر در قرآن




    خداوند در آیه 7 سوره رعد وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه‏ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ می گوید برای هر قومی پیامبر است و در آیه 51 فرقان می گوید: وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا في‏ كُلِّ قَرْيَةٍ نَذيراً
    این چه معنی دارد
    یک جا می فرماید برای هر قومی هدایتگری فرستادیم و یک جا می فرماید نفرستادیم. لطفا کارشناشان جواب بدن.
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    خداوند در آیه 7 سوره رعد وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه‏ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ می گوید برای هر قومی پیامبر است و در آیه 51 فرقان می گوید: وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا في‏ كُلِّ قَرْيَةٍ نَذيراً
    این چه معنی دارد
    یک جا می فرماید برای هر قومی هدایتگری فرستادیم و یک جا می فرماید نفرستادیم. لطفا کارشناشان جواب بدن.
    با سلام
    تعارضی در کار نیست اگر تعبیر در دو آیه به «قریة» یا به«قوم» به صورت واحد بود تعارض ظاهری شکل می گرفت، اما در اینجا در آیۀ اول :لکل قوم آمده.
    ودر آیۀ دوم فی کل قریة آمده . واین دو مثل هم نمی باشند. زیرا قوم از لحاظ جمعیتی ممکن است شامل تعداد کثیری از افراد ساکن در قریه ها باشد. مثل قوم بنی اسرائیل که در محدودۀ وسیعی سکونت داشتند و این سکونت نیز در قریه های متعددی بوده است.
    فتامل
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۰۹/۱۱ در ساعت ۲۳:۴۷
    یک تناقض دیگر در قرآن
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    خداوند در آیه 7 سوره رعد وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه‏ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ می گوید برای هر قومی پیامبر است و در آیه 51 فرقان می گوید: وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا في‏ كُلِّ قَرْيَةٍ نَذيراً
    این چه معنی دارد
    یک جا می فرماید برای هر قومی هدایتگری فرستادیم و یک جا می فرماید نفرستادیم. لطفا کارشناشان جواب بدن.

    وَیقُولُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَیهِ آیةٌ مِنْ رَبِّهِ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ«7»
    و آنان که کافر شده‏اند می‏گویند چرا نشانه‏ای آشکار از طرف پروردگارش بر او نازل نشده است [ای پیامبر] تو فقط هشداردهنده‏ای و برای هر قومی رهبری است


    سلام

    در این ایه خداوند به پیامبرش میفرماید تو فقط انذار کننده ای و الا هر قومی هدایت گری دارند .


    وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ«الأعراف/172»
    و هنگامی را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذریه آنان را برگرفت و ایشان را بر خودشان گواه ساخت که آیا پروردگار شما نیستم گفتند چرا گواهی دادیم تا مبادا روز قیامت بگویید ما از این [امر] غافل بودیم


    و اگر به این ایه دقت فرمایید نه تنها هر قومی هدایتگری دارند بلکه هر انسانی در فطرتش هدایتگری دارد .

    یعنی هدایتگر با انذار کننده یا ترساننده متفاوت است !


    وَلَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فِی كُلِّ قَرْیةٍ نَذِیرًا«51»
    و اگر می‏خواستیم قطعا در هر شهری هشداردهنده‏ای برمی‏انگیختیم


    و در اینجا مقصود دیگری در کاراست و مفهوم ان اینست که تولد و رسالت یک پیامبر در یک شهر دلیلی بر ارجهیت ان شهر یا مردم ان شهر بر دیگران نیست !
    خدایا مرا آن ده که آن به

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    باتشکر ازپاسخ خوب بهلول عزیز"
    سوال کننده عزیز توجه ننموده اندکه درسوره رعد کلمه قوم است ودرسوره فرقان کلمه قریه یعنی روستاآمده وقوم عمومییت داردحداقل ازچندین قبیله وعشیره مگر درهردو آیه کلمه قریه آمده که تناقض لازم بیاید .
    برای تناقض هشت شرط لازم است که یکی وحدت موضوع است که اینجادو موضوع متفاوت داریم ونکته دیگر شما فرموده اید تناقضی دیگر مگر اولی درجایی دیگر ثابت شده که این دومی باشد
    ویرایش توسط پیام : ۱۳۹۰/۰۹/۱۲ در ساعت ۱۴:۲۷

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    گرچه بنده در جایگاه پاسخگویی به سوالهای قرانی نیستم و گمان می کنم این دوست ما یعنی جناب هوریا شاهویی دقت کافی را نداشته اند اما فکر می کنم زیباتر است سروران، کارشناسان عزیز و دانشمندی که در گروه قرآن هستد کمی مفصل تر پاسخ را در اختیار پرسشگران قرار دهند تا از چشمه گوارای دانش اندی بیشتر در اختیار تشنه گان علم و دانش قرار گیرد، و همه گان لذت سیراب شدن از بحر علم را بچشند.
    ارادتمند کارشناسان قرآنی بویژه استاد پیام
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    باتشکر ازکاوه عزیز"
    این دو آیه ای که آورده شده از دو موضوع متفاوت ومختلف سخن می گوید.
    آیه ای راجع به روستا وشهر کوچک وآیه دیگر پیرامون قوم ومجموعه ای ازقبایل بنابراین چگونه تناقضی میان این دو موضوع باشد درحالی که ازدو موضوع مختلف بحث شده درصورتی تناقض پیش می آمد که هردو آیه راجع به یک موضوع سخن میراند


    ویرایش توسط پیام : ۱۳۹۰/۱۰/۱۱ در ساعت ۱۰:۰۵

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    خسرو شکیبائی ، سهراب سپهری ، حمید فرخ نژاد ، علی کریمی
    نوشته
    438
    حضور
    17 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    72
    صلوات
    2940



    نقل قول نوشته اصلی توسط کاوه نمایش پست ها
    گرچه بنده در جایگاه پاسخگویی به سوالهای قرانی نیستم و گمان می کنم این دوست ما یعنی جناب هوریا شاهویی دقت کافی را نداشته اند ...
    جناب کاوه ، ایشون یک سوال پرسیدن و بدنبال جواب بودن...

    اگه دقت کافی نداشتن که نمیپرسیدن...

    سوال پرسیدن و دعوا هم ندارن...

    باید جوابتون طوری باشه که متقاعد بشن ،

    گفتگوی دینی همینه دیگه...

    تعصب بیش از حد نداشته باشیم همه چیز حل میشه و حق از باطل جدا میشه..

    تعصب بیش ازحد بده تو هر مسئله ای...

    ببخشید..



    تــــــــــــــــــــــــ ـــــــــو جّـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ه

    زود بـــاش


    کلیک کن یک غذا هم به روحتـــــ بده

    دـ ر س هائــــی دـ ر بابـــــــ معرفتـــــــــــــ نـفس



  15. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشه نمایش پست ها
    گفتگوی دینی همینه دیگه... تعصب بیش از حد نداشته باشیم همه چیز حل میشه و حق از باطل جدا میشه.. تعصب بیش ازحد بده تو هر مسئله ای...
    فَبَشِّرْ عِبَادالَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئكَ الَّذِينَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَاب(17-18زمر)
    . پس بندگان مرا بشارت ده: آن كسانى كه به سخن گوش مى‏دهند و از بهترين آن پيروى مى‏كنند، ايشانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده و اينان خردمندانند.


  16. صلوات ها 5


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    خسرو شکیبائی ، سهراب سپهری ، حمید فرخ نژاد ، علی کریمی
    نوشته
    438
    حضور
    17 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    72
    صلوات
    2940



    نقل قول نوشته اصلی توسط پیام نمایش پست ها
    فَبَشِّرْ عِبَادالَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئكَ الَّذِينَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَاب(17-18زمر)
    . پس بندگان مرا بشارت ده: آن كسانى كه به سخن گوش مى‏دهند و از بهترين آن پيروى مى‏كنند، ايشانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده و اينان خردمندانند.
    بله حرف که برای رضای خدا گفته بشه اثر گذار هست..

    دقیقا همینه...

    ویرایش توسط اندیشه : ۱۳۹۰/۱۰/۱۱ در ساعت ۱۱:۱۹



    تــــــــــــــــــــــــ ـــــــــو جّـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ه

    زود بـــاش


    کلیک کن یک غذا هم به روحتـــــ بده

    دـ ر س هائــــی دـ ر بابـــــــ معرفتـــــــــــــ نـفس



  18. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تفسیر قرآن
    نوشته
    29
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    113



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    خداوند در آیه 7 سوره رعد وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّه‏ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ می گوید برای هر قومی پیامبر است و در آیه 51 فرقان می گوید: وَ لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا في‏ كُلِّ قَرْيَةٍ نَذيراً
    این چه معنی دارد
    یک جا می فرماید برای هر قومی هدایتگری فرستادیم و یک جا می فرماید نفرستادیم. لطفا کارشناشان جواب بدن.
    با سلام
    هوریا جان معنای آیه 51 فرقان اونی که شما برداشت کردید نیست بلکه آیه در مورد پیامبر اسلامه که خدا می فرماید: خدا اين توانايى را نيز داره كه وحى و نبوت را در هر شهر و ديارى بر قلب پيامبرى نازل كنه، و براى هر امتى انذار كننده و بيم دهنده‏اى بفرسته، اما خداوند آنچه را شايسته‏تره براى بندگان برمى‏گزينه، زيرا تمركز نبوت در وجود يك فرد باعث وحدت و انسجام انسانها و جلوگيرى از هر گونه تفرقه و پراكندگى مى‏شه.
    اين احتمال نيز وجود داره كه بعضى از مشركان در كنار بهانه‏هاى ديگر اين بهانه را نيز داشتند و مى‏گفتند آيا بهتر نبود خدا در هر شهر و آبادى، پيامبرى مبعوث مى‏كرد؟ ولى قرآن در پاسخ آنها مى‏گويد: خدا اگر مى‏خواست مى‏توانست چنين كند، اما قطعا صلاح امتها و ملتها اين پراكندگى نبود.
    به هر حال اين آيه هم دليلىه بر عظمت مقام پيامبر، و هم لزوم وحدت رهبرى و هم سنگين بودن بار مسئوليت او پس آیه اولا هدایتگری رو تایید می کنه و ثانیا وجود پیامبر اسلام رو بنا به مصالحی برای همه جهانیان کافی میدونه.
    موفق باشید


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۱۰:۳۶ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود