صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امام ششم شیعیان: فرزند یک کنیز متعلق به صاحب کنیز اوست، حتی اگر پدر او

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    161
    حضور
    15 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    458

    راهنما امام ششم شیعیان: فرزند یک کنیز متعلق به صاحب کنیز اوست، حتی اگر پدر او




    امام ششم شیعیان: فرزند یک کنیز متعلق به صاحب کنیز اوست، حتی اگر پدر او نباشد (پدرش می تواند او را از صاحبش بخرد


    ؟!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!


    وَ رَوَى الْحَسَنُ بْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ ضُرَيْسِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فِي الرَّجُلِ يُحِلُّ لِأَخِيهِ جَارِيَتَهُ وَ هِيَ تَخْرُجُ فِي حَوَائِجِهِ قَالَ هِيَ لَهُ حَلَالٌ قُلْتُ أَ رَأَيْتَ إِنْ جَاءَتْ بِوَلَدٍ مَا يَصْنَعُ بِهِ قَالَ هُوَ لِمَوْلَى الْجَارِيَةِ إِلَّا أَنْ يَكُونَ قَدِ اشْتَرَطَ عَلَيْهِ حِينَ أَحَلَّهَا لَهُ أَنَّهَا إِنْ جَاءَتْ بِوَلَدٍ مِنِّي فَهُوَ حُرٌّ فَإِنْ كَانَ فَعَلَ فَهُوَ حُرٌّ قُلْتُ فَيَمْلِكُ وَلَدَهُ قَالَ إِنْ كَانَ لَهُ مَالٌ اشْتَرَاهُ بِالْقِيمَة



    ضريس بن عبد الملك گويد: در باره شخصى كه كاميابى از كنيز خود را به برادر خويش حلال كرده و به حاجتى به سفر رفته بود. امام صادق فرمود: بر آن برادر كنيز حلال است، گويد: عرض كردم: اگر كنيز از آن شخص داراى فرزند شد حكم كودك چيست؟ فرمود: فرزند از آن صاحب كنيز است مگر اينكه هنگام واگذارى و بخشش مرد شرط كرده باشد كه اگر فرزند پديد آمد آزاد است، اگر چنين شرطى كرده است فرزند آزاد است، گويد: عرض كردم (در صورتی که شرط نشده باشد) فرزندش را صاحب كنيز مالك مى‏شود؟ فرمود: اگر ثروتى دارد فرزند را به قيمت از صاحب كنيز خريدارى كند.

    من لا يحضره الفقيه، جلد سوم‏، صفحه: چهارصد و پنجاه و شش

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ
    نوشته
    444
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2100



    خانم sosme با سلام بنده دقیقا متوجه اشکال شما به روایت نشدم اگر ممکن است روشنتر اشکالتان را بفرمایید ممنون از محبت شما
    ویرایش توسط صدر : ۱۳۸۸/۱۱/۱۳ در ساعت ۲۲:۳۸

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053



    درود بر صدر عزیز

    احتمالاً مطلب سرکار خانم sosme گرامی، به دو مورد از احکام عتق ناظر باشد:

    الف- مسأله ی تحلیل

    ب- نماء ملک بودن فرزندان بردگان

    با سپاس


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    161
    حضور
    15 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    458



    با سلام جناب صديق روايت رو پيدا كرده بودند و جوابي گذاشته بودند ديروز كه من هم جواب گذاشته بودم ! كه نميدونم چرا حذف شدند!!( نكنه من توهم زدم ؟؟!!!)

    ؟!!!و بيچاره اون بچه !!! حتي اگر پدر واقعي اش كسي ديگه باشه صاحب كنيز مثل اينكه شي ء اي را تصاحب كرده باشد ؛ صاحب فرزند اون كنيز هم ميشود ! و اون بچه از نعمت داشتن پدر واقعي و شناخته شدن با اسم اون پدر و ...و..محروم ميشود از بدو تولد ! ؟؟!
    و بايد مثل يك شيء خريد و فروش شود تا به باباش برسد ؟!
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۱۱/۱۴ در ساعت ۱۴:۲۴ دلیل: مصادره به نامطلوب از مطالب پست محذوف پیشین

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    183
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1133



    باسلام طریقه برخورد اسلام با مساله برده داری بسیار تدریجی ومتناسب بود.(برای مطالعه به کتب شهید مطهری مراجعه شود)اما راجع به سوال شما اولا بدانید اکثر مذاهب اسلامی همین که امام فرمودند را گفته اند.ومختص به امام شیعه نیست. ثانیا چون فرزند کنیز بوده صاحب کنیز حقی داشته از ان طرف در احادیث دیگر امده یضم الیه ولده وراه جمع بین حقوق همان است که امام فرموده وان این است که پولی از طرف پدر به صاحب کنیز پرداخت شود و بچه به پدرش میرسد. پس میبینیم با این راهکار عاقلانه هم فرزند به پدرش میرسد و هم حق صاحب کنیز ضایع نمیشود.میتوانید به استبصار شیخ طوسی ج3 باب حکم ولد الجاریه المحلله رجوع کرده جواب خود را از شیخ طوسی ببینید. با تشکر از علم دوستی شما

  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    161
    حضور
    15 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    458



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید مهدی نمایش پست ها
    باسلام طریقه برخورد اسلام با مساله برده داری بسیار تدریجی ومتناسب بود.(برای مطالعه به کتب شهید مطهری مراجعه شود)اما راجع به سوال شما اولا بدانید اکثر مذاهب اسلامی همین که امام فرمودند را گفته اند.ومختص به امام شیعه نیست. ثانیا چون فرزند کنیز بوده صاحب کنیز حقی داشته از ان طرف در احادیث دیگر امده یضم الیه ولده وراه جمع بین حقوق همان است که امام فرموده وان این است که پولی از طرف پدر به صاحب کنیز پرداخت شود و بچه به پدرش میرسد. پس میبینیم با این راهکار عاقلانه هم فرزند به پدرش میرسد و هم حق صاحب کنیز ضایع نمیشود.میتوانید به استبصار شیخ طوسی ج3 باب حکم ولد الجاریه المحلله رجوع کرده جواب خود را از شیخ طوسی ببینید. با تشکر از علم دوستی شما
    با سلام . واقعا چقدر مشفقانه بود كه باباي بچه بايد بچه اشو مثل يه برده در ازي پول بخره !

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ
    نوشته
    444
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2100



    با سلام دوست گرامی باید ابتدا وضعیت کنیز و برده در ان زمان مشخص شود تا از هیاهوی بیجای دوستان و بزرگ نمایی و.. پیشگیری شود که در میان ادیان و ملل و اقوام باید دید ان روزگار په برخوردی با برده داشتند که چون از این مقال خارج است همین قدر عرض می نمایم که قطعا برخورد مسلمانان با بردگان بهتر از مسیحیان و یهود و ... بوده ه اگر دوستی در این بحثی دارد می تواند با ادله ان را بیان نماید اما این حدیث همانطور که می دانید کنیز ملک مالک محسوب می شد و کسی حق ندارد از ملک دیگری بهره برداری غیر مجاز نماید اگر بهره بردار کنیز از مالک اجازه نزدیکی گرفته باشد ان هم با شرایط و قوانین مربوطه در حد نزدیکی مختار است اما بار دار نمودن در اختیار وی نبوده لذا نمای کنیز به مالک می رسد
    البته به نظر می رسد اصل بحث دوستمان درباره موقعیت و حقوق کنیز در اسلام است که اگر لازم است ان را در پستی جدا بحث نماییم
    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۸/۱۱/۱۴ در ساعت ۱۴:۲۲

  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما توضیحی در خصوص پست های حذف شده و نکاتی برای sosme




    نقل قول نوشته اصلی توسط sosme نمایش پست ها
    با سلام جناب صديق روايت رو پيدا كرده بودند و جوابي گذاشته بودند ديروز كه من هم جواب گذاشته بودم ! كه نميدونم چرا حذف شدند!!( نكنه من توهم زدم ؟؟!!!)


    سلام جناب sosme

    خسته نباشید بنده در پست حذف شده ام گفته بودم که پاسخ به این مطلب در حوزۀ تخصصی کارشناسان حدیث است با این وجود مطالبی که به ذهنم می رسید را بیان کردم که بخشی از مطلب، بدون توجه به احکام مربوطه بود که پس از روشن شدن، و توجه به اشکال وارده، از آنجائیکه اصلاح و ویرایش ممکن نبود به جهت جلوگیری از انحراف ذهن کاربران محترم، مجبور به حذف کامل پست شدم و چون پست بعدی شما نیز معطوف به پست بنده بود مشمول حذف گردید. (در هر صورت عذرخواهم).

    اما لازم به ذکر است که اگر پایبند به اصول اخلاقی باشید و قصدتان روشن شدن مطلب بدون پرداختن به حاشیه ها باشد، می دانید که استفاده از مطالبی که به هر دلیل توسط کاربران و یا کارشناسان ویرایش و یا حذف شده و به قولی مصادره به مطلوب، برای رسیدن به قصد و هدف خود خلاف اخلاق است.

    با این وجود، شما در پست نقل قول شده به مطالب محذوف بنده اشاره کردید که به دلیل مخالفت با قوانین سایت، ویرایش گردید.

    امید آنکه در فضائی آرام و منطقی بحث را دنبال نموده و از اغتشاش و انحراف بپرهیزیم.

    با تشکر

    امام ششم شیعیان: فرزند یک کنیز متعلق به صاحب کنیز اوست، حتی اگر پدر او

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053



    درود بر دوستان عزیز

    یکی از مواردی که شخصاً دچار اشکالات فراوان هستم، مسأله ی برده داری است.
    شاید لازم باشد این بحث به یک تاپیک مستقل منتقل شود.

    آنچه درباب «برخورد مناسب و تدریجی» ذکر شده است، ظاهراً در عمل، خلاف آن ثابت شده است. انصافاً با مرور احکام برده داری درمی یابیم نه از نظر شئون مرتبط با انسان «مناسب» است، نه منجر به حذف «تدریجی» برده داری شده است. فراموش نکنیم که علت الغای برده داری چه بود. ضمناً جای این سؤال را برای مخالفین باز می گذارد که چطور با شراب، شرک که رکن اعتقادی عرب بود، ربا که از بنیانهای اقتصادی عرب بود، قمار و امثالهم برخورد قاطع شده اما برده داری که با مسأله ی «انسان» سر و کار دارد به دست احکام به زعم گویندگان، «تدریجی» سپرده شده است؟ چگونه است که در هنگام ازدواج حضرت رسول (ص) با زینب بنت جحش، مسأله ی حلیت ازدواج با همسر سابق پسرخوانده – که نه در فراخنای زمان، اهمیت برده داری را دارد نه اساساً مورد ابتلای زیادی- شفاف و قاطع بیان می شود اما برده داری، تدریج می طلبد؟ کدام سنت شکنی اولویت انسانی دارد؟

    ثانیاً اصل موضوع، مورد بحث است نه اینکه حکم اکثرمذاهب اسلامی چیست. حتی اگر یهودیان و مسیحیان نیز حکمی مشابه این اکثر مذاهب اسلامی داشته باشند، پرسش برجای خود باقی خواهد ماند. این که اکثریت چه حکمی دارند دلیل صدق حکم ایشان و خاتمه ی بحث نیست. مسأله، مقایسه ی اسلام با سایر ادیان نیست.

    اگر احکام مورد بحث، تنها مربوط به وضعیت بردگان در همان زمان بود، شاید می شد از این حیث، ایراد اشکال نمود، اما این گونه نیست و هر زمان برده ای باشد، همین احکام جاری خواهد بود؛ آنچنان که احکام الصلوة و الزکوة. شاهد این مدعا را می توانیم در بیانات استاد ارجمند حضرت آیت الله مصباح یزدی در روزنامه اطلاعات مورخ دهم مهرماه 1372 بیابیم :

    «...اگر در جنگ مشروع، مسلمان‌ها بر كفار مسلط بشوند و آنها را اسير بگيرند، اسير كافر در دست مسلمانان پيروز، حكم برده را دارد و احكام بردگی بر او ثابت است. امروز هم اگر چنين جنگی اتفاق بيفتد، حكم همين است. اينگونه نيست كه بردگی به طور كلی برچيده شده باشد و لازم باشد كه كتاب عتق شسته شود ... به هر حال مسئله بردگی فی‌الجمله در اسلام پذيرفته شده است و ما از آن دفاع می كنيم.»

    مشکل اصلی، حد اقل در این تاپیک، می تواند این دو مورد باشد:

    1- تحلیل؛ که به موجب آن مولی مجاز است مملوك مؤنث خود را بدون ازدواج و حتی بدون رضايت وی در اختيار مرد ديگری، ولو يكی از غلامانش قرار دهد. در اين عمل، تعيين مدت و ذكر مهريه لازم نيست و تنها اذن در انتفاع است. با تحليل كليه ی استمتاعات جنسی مجاز است مگر اينكه موردی از سوی مولي استثنا شده باشد.

    2- نماء ملک بودن فرزندان بردگان؛ برخلاف شعارهایی مبنی بر برادری و برابری مومنین، اگر کنیز و برده ای مسلمان شده هم، فرزندی به دنیا بیاورند، با اینکه حتی مسلمان به دنیا آمده است، برده ی مادرزاد خواهد بود و متعلق است به صاحب بردگان. گناه او چیست؟ می دانیم که نماءملک بودن یعنی تمام حقوق مالکیتی که فرد به بردگان خود دارد، نسبت به این فرزند نیز دارد؛ یعنی می تواند پس از رسیدن فرزند به سن رشد و تمییز، وی را از والدین جدا کند و حتی بفروشد.

    با سپاس


  19. صلوات ها 10


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    183
    حضور
    2 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1133



    با سلام وتشکر از دقت نظر دوستان

    اولا برعکس نظر دوست عزیزم این شیوه اسلام کاملا نتیجه داد ودلیل ان این است که در کشور های اسلامی یک برده هم به ان معنای مورد بحث وجود ندارد.

    ثانیا اینکه من دیگر فرق را متذکر شدم به دلیل عنوان مطلب اولیه است که اشاره به شیعه دارد .

    ثالثا اسلام هم بر ده داری را کاملا محکوم میکند ولذا ایرادی به اسلام که خود دشمن برده داری است وارد نمی باشد .

    رابعا فرموده اید اسلام فقط برده داری را تدریجی حذف کرده ومثال به شراب وغیره زده اید امیدوارم با افزایش شناختتان از اسلام به این اشتباهات کمتر دچار شوید.اما همین شراب که فرموده اید برعکس حرف شما اسلام این را هم تدریجی حرام کرد اول فرمود :لا تقربوا الصلات وانتم سکری یعنی وقتی مست هستی به نماز نزدیک نشو ولی بعد از مدتی شراب به طور کامل حرام شد.

    خامسا جمله ای که به ایت الله مصباح نسبت داده شده با توجه به تحریف فراوان در سخنان ایشان توسط مغرضین باید از منبعی دقیق ذکر شود که قابل استناد باشد .

    ضمنا حکم کافر حربی که به کشتن مسلمانان مشغول است خاص بوده وبا توجه به جرمش متناسب است .

    پس اسلام با دلسوزی کامل برای بردگان (چه زنان وچه مردان )با حکم منطبق بر واقعیات ان زمان باعث از بین رفتن بردگی در عرب شده است

    (البته متاسفانه غرب با بی شرمی هر چه تمام تر به بردگی جدید رو اورده است)
    در پایان همه دوستان را به مطالعه اثار شهید مطهری در این زمینه توصیه مینمایم.
    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۸۸/۱۱/۱۶ در ساعت ۰۲:۰۲

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود