صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احاديث و روايات براي عوام گفته شده اند يا ائمه وخواص هم بايد بدان عمل

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    161
    حضور
    15 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    458

    راهنما احاديث و روايات براي عوام گفته شده اند يا ائمه وخواص هم بايد بدان عمل




    احاديث و روايات براي عوام گفته شده اند يا ائمه و خواص هم بايد به ان عمل كنند؟!!!


    چند روز پیش به این حدیث از پیامبر اسلام برخوردم که در آن سفارش می کند:

    حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ الشَّيْبَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ بَشِيرٍ الْبَرْقِيُّ عَنْ يَحْيَى بْنِ الْمُثَنَّى قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي طَلْحَةَ الصَّيْرَفِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِلنَّاسِ إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ سُوء.

    صيرفى گويد: از امام صادق شنيدم كه فرمود: از پدرم به نقل از پدر خود از جدّ بزرگوارش شنيدم كه مى‏گفت: پيغمبر خدا درباره انتخاب همسر به مردم فرمود: بپرهيزيد از گياه سبز و خرّمى كه در سرگين پرورش يافته است! به آن بزرگوار عرض شد: اى رسول خدا «خضراء دمن» چيست؟ فرمود: مقصود زن زيبائى است كه از خاندانى پست، بوجود آمده و در محيطى فاسد، پرورش يافته باشد.

    معاني الاخبار، شیخ صدوق، صفحه سیصد و شانزده

    شیخ صدوق همین روایت را در من لا یحضر الفقیه هم آورده است.

    وَ قَامَ النَّبِيُّ خَطِيباً فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْء.

    رسول خدا سخنرانى كرد و فرمود: اى مردم شما را زنهار می دهم از خضراء الدّمن (علفهائى كه در خوابگاه و طويله شتران می رويد) پرسيدند يا رسول اللَّه مراد از خضراء الدّمن چيست؟ فرمود: زن خوشگل و خوش سيمائيست كه در خاندانى پست تولّد يافته باشد.

    من لا يحضره الفقيه، شیخ صدوق، جلد سوم، صفحه سیصد و نود و یک

    در کتب روایی دیگر هم این حدیث آمده است مانند:

    1 – وَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ خَطِيباً فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ.

    الكافى، شيخ كلينى، جلد؛ پنجم، صفحه سيصد و سى و دو

    2 – وَ عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَامَ النَّبِيُّ خَطِيباً فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ.

    تهذيب ‏الاحكام، ‏شيخ طوسى، جلد هفتم، صفحه چهارصد و سه



    3 – وَ قَالَ النَّبِيُّ إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ المَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ.

    مستدرك ‏الوسائل، محدث نورى، جلد چهاردهم، صفحه یکصد و شصت و شش



    4 – وَ قَامَ رَسُولُ اللَّهِ خَطِيباً فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْء.


    مكارم الاخلاق، شیخ حسن فرزند شیخ طبرسی، صفحه دویست و سه



    5 – إيّاكم و خضراء الدّمن قيل و ما خضراء الدّمن؟ قال المرأة الحسناء في منبت سوء.


    نهج الفصاحه، مجموعه كلمات قصار حضرت رسول، ابولقاسم پاینده، صفحه سیصد و پنجاه و شش



    6- قَالَ الصَّادِقُ قَامَ النَّبِيُّ خَطِيباً فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْء.


    روضه الواعظين و بصيرة المتعظين، فتال نيشابورى‏، جلد دوم، صفحه سیصد و هفتاد و پنج
    و …




    تا اینجای کار مشکل زیادی به چشم نمی آید. پیامبر اسلام مردان مسلمان را از وصلت با دختران تربیت یافته در خانواده هایی که با افکار و عقاید آنان هماهنگ نیست نهی کرده است. اما این نهی فقط شامل عوام می شود و اینکه خواص هم باید نصیحت پیامبر اسلام را آویزه گوش خود قرار دهند ؟

    نگاهی به تاریخ اسلام به ما می گوید نزدیکان و نوادگان پیامبر که معصوم و امام خوانده شده اند، این نصیحت پیامبر را زیاد مورد عنایت خود قرار نداده اند و می توان به مواردی از ازدواج های ایشان اشاره کرد که دختر یا زنی که به همسری ایشان برگزیده شده است ازدواج کرده که مناسب نبوده است.


    نمونه هایی از این قبیل در تاریخ وجود دارد .

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۹۱/۰۱/۱۴ در ساعت ۱۸:۳۱

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در بارۀ ازدواج امامان معصوم (ع)




    نقل قول نوشته اصلی توسط sosme نمایش پست ها
    احاديث و روايات براي عوام گفته شده اند يا ائمه و خواص هم بايد به ان عمل كنند؟!!! نکته اساسی: اگر نوادگان محمد می خواستند به گفته جدشان عمل کنند با توجه به اینکه برخی از همسرانی که نامشان ذکر شد. مادارن امامان بعدی بوده اند و مسلمین معتقدند همه حالات و ابنا بشر از پیش مشخص شده اند، معلوم نبود بر سر سلاله امامت چه می آمد.
    سلام

    کوتاه سخن آنکه؛ پیامبر اکرم (ص) و دیگر پیامبران و بعضی از امامان معصوم (ع)با وجود اینکه به ضعف اخلاقی و اعتقادی همسر یا بعضی از همسران خود واقف بودند با آنان ازدواج کرده اند که علت عمدۀً اینگونه ازدواجها مصلحتی بوده است.

    گاهی یک ازدواج در صدر اسلام موجب تقویت و شوکت اسلام می شد و اسلام با کمک حتی افراد فاجر و فاسق پیشرفت می نمود.

    و البته قطع مسلم برای ما امکان دسترسی به همۀ مصالح و منافع این ازدواجها وجود ندارد، اما آنچه روشن و واضح است: این ذوات مقدسه بدلیل عصمت و علم لدنی که داشته اند از هوا و هوس و اقدام بدون تدبیر و خطا و سهو مبرا بوده اند و اینگونه امور، نمی تواند به شخصیت و حقیقت ایشان لطمه ای وارد سازد.

    بی شک، عمل ایشان سود و منافعی را برای جامعۀ اسلامی عموماً و برای یاران و شیعیان شان خصوصاً در بر داشته و با اینگونه اقدامات، اهداف بلند و متعالی ای را دنبال می کردند.

    موفق باشید ...


    احاديث و روايات براي عوام گفته شده اند يا ائمه وخواص هم بايد بدان عمل

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    کوتاه سخن آنکه؛ پیامبر اکرم (ص) و دیگر پیامبران و بعضی از امامان معصوم (ع)با وجود اینکه به ضعف اخلاقی و اعتقادی همسر یا بعضی از همسران خود واقف بودند با آنان ازدواج کرده اند که علت عمدۀً اینگونه ازدواجها مصلحتی بوده است.
    یعنی برای کامل شدن و به ارامش رسیدن ازدواج نمیکردن،هدفشون چیز دیگه ای بود؟؟

    پس سنت پیامبر که دوستی با زنان ازدواج با اونها بوده چی میشه؟
    امام حسن همسر خوب هم مگه داشتن ؟

    اصلا امامی بوده که با هم کفوش ازدواج کرده باشه؟
    اماما که نمیتونن به حرف پیامبر عمل کنن (ازدواج با هم کفو)؟



    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۲/۰۳ در ساعت ۲۰:۵۳
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط sosme نمایش پست ها
    تا اینجای کار مشکل زیادی به چشم نمی آید. پیامبر اسلام مردان مسلمان را از وصلت با دختران تربیت یافته در خانواده هایی که با افکار و عقاید آنان هماهنگ نیست نهی کرده است. اما این نهی فقط شامل عوام می شود و اینکه خواص هم باید نصیحت پیامبر اسلام را آویزه گوش خود قرار دهند ؟
    سلام
    اول یک مبنای کج درست می فرمایید بعد تا ثریا کج می روید
    چرا شما منبت سوء را : دختران تربیت یافته در خانواده با افکار ناهماهنگ معنا می کنید ؟
    چون می خواهید برای فکر اشتباه خود بنیان قابل قبولی درست کنید .
    اما چرا ؟ چرا ؟
    یعنی شما نمی دانید منبت سوء یعنی چه ؟
    منبت سوء یعنی خانواده بد . خانواده منحرف از لحاظ اخلاقی و رفتاری . خانواده مبتذل . خانواده فاسد و همه اینها به یک معناست .
    حال شما چطور دختر یزدگردسوم همسر سیدالشهداء را از خانواده فاسد می دانید ؟
    در حالیکه نقل است وقتی ایشان با دختران دیگر درباری در معرض فروش گذاشته شده بودند هرکسی که جلو رفت تا آنها را بگیرد دست بر سینه اش زدند و از خود دور کردند تا اینکه امیر مومنان رسید و ایشان را نجات داد و انتخاب همسر را به خود آنها واگذاشت .
    آیا شما تعهدی به حقیقت دارید ؟ یا اینکه واقعا نمی دانید و یک چیزی می گویید .
    کدامیک از همسران ائمه ع چه خوب و وفادارشان مثل شهربانو و چه بدشان مثل جعده دارای سوء سابقه اخلاقی بوده اند بلکه خانواده کدامیک اینطور بوده اند ؟
    خدا اندیشه حقیقت جو به شما عنایت فرماید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۲/۰۳ در ساعت ۲۲:۵۱
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654

    شاد همنشین تو از تو به باید




    بسم الله الرحمن الرحیم
    شاید بتوان گفت پاسخ این پرسش در خاصیت کیمیاگونۀ این خاندان است. بطوری که اگر هر کسی در تماس با ایشان قرار گیرد تحت تأثیر این بزرگواران از برکات مادی و معنوی وجود ایشان بی نصیب نمی ماند و تازه اگر هم آن قدر بی لیاقت باشد که مس وجودش به طلای اخلاق و تربیت این بزرگان مبدل نشود و یا نسل و فرزندانش تأثیر مثبتی از ایشان نپذیرد لا اقل خود این بزرگواران تحت تأثیر بد اخلاقی و بدذاتی و بد طینتی این دسته از افراد قرار نمی گیرند بر خلاف سایرین که خیلی زود از همنشینان خود تأثیر می پذیرند لذا توصیه شده ایم:
    با دیگ نشینی سیاه شوی.
    تا توانی می گریز از یار بد یار بد بدتر بود از مار بد.
    اما همنشینی با این گرامیان همان است که گفته اند:
    همنشین تو از تو بِه باید تاتو را عقل و دین بیافزاید
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    احاديث و روايات براي عوام گفته شده اند يا ائمه و خواص هم بايد به ان عمل كنند؟!!!


    با سلام

    متاسفانه کم اطلاعی یا بی اطلاعی کار دست آدم میدهد !




    بله این حدیث درست است اما مصادیق وتوجیه آن را نادرست آوردید !


    نگاهی به تاریخ اسلام به ما می گوید نزدیکان و نوادگان پیامبر که معصوم و امام خوانده شده اند، این نصیحت پیامبر را زیاد مورد عنایت خود قرار نداده اند و می توان به مواردی از ازدواج های ایشان اشاره کرد که دختر یا زنی که به همسری ایشان برگزیده شده است، بر اساس گفته پیامبر اسلام خضراء الدمن خوانده می شود.



    اولا باید بدانید این حدیث در ازدواج است نه وصلت با کنیزان ! که نه عقد دارد ونه مهر .

    ثانیا مادران امام هفتم تا دوازدهم همگی کنیز بودند و تاریخ چیزی از زیبایی آنها گزارش نکرده است حتی مادر امام نهم کنیز سیاه اما بسیار بافضیلت و باتقوا بوده است .

    ثالثا ائمه علیهم السلام در ازدواج مصالحی و معذوریتهایی داشتند حتی در باره امام سجاد (ع) وامام باقر (ع) که همسرانشان را طلاق دادند آمده که مثلا امام باقر از ابتدا نمیدانستند که این زن دوستدار علی (ع) نیست و طلاقش دادند.

    ویا در ازدواج جُعده دختر اشعث بن قیس که این ازدواج مثل ازدواج عایشه وحفصه با پیامبر یک ازدواج تحمیلی بود .


    مثلا همین حفصه یک زن بیوه زشت و بداخلاق بود که با التماس عمر ، پیامبر او ر ا تزویج کرد پس مصالحی در کار بوده است ویا اینکه پیامبر و حضرت نوح ولوط از ابتدا بر این امر واقف نبوده اندزیرا علم غیب معصومین همیشگی ودائمی نیست.وسایر ازدواجهای حضرت رسول (ص) با کنیزان مشمول این حدیث نمیشود.

    وازدواج شهربانو با امام حسین (ع) با انتخاب خودش بود .

    بنابراین حدیث فوق در خواستگاری و ازدواج است نه مسائل دیگر.




    مطالب تفصیلی در لینک :

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=11350




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    اول یک مبنای کج درست می فرمایید بعد تا ثریا کج می روید
    چرا شما منبت سوء را : دختران تربیت یافته در خانواده با افکار ناهماهنگ معنا می کنید ؟
    چون می خواهید برای فکر اشتباه خود بنیان قابل قبولی درست کنید .
    اما چرا ؟ چرا ؟
    یعنی شما نمی دانید منبت سوء یعنی چه ؟
    منبت سوء یعنی خانواده بد . خانواده منحرف از لحاظ اخلاقی و رفتاری . خانواده مبتذل . خانواده فاسد و همه اینها به یک معناست .
    حال شما چطور دختر یزدگردسوم همسر سیدالشهداء را از خانواده فاسد می دانید ؟
    در حالیکه نقل است وقتی ایشان با دختران دیگر درباری در معرض فروش گذاشته شده بودند هرکسی که جلو رفت تا آنها را بگیرد دست بر سینه اش زدند و از خود دور کردند تا اینکه امیر مومنان رسید و ایشان را نجات داد و انتخاب همسر را به خود آنها واگذاشت .
    آیا شما تعهدی به حقیقت دارید ؟ یا اینکه واقعا نمی دانید و یک چیزی می گویید .
    کدامیک از همسران ائمه ع چه خوب و وفادارشان مثل شهربانو و چه بدشان مثل جعده دارای سوء سابقه اخلاقی بوده اند بلکه خانواده کدامیک اینطور بوده اند ؟
    خدا اندیشه حقیقت جو به شما عنایت فرماید
    سلام

    اولا: فکر می کنم در پاسخ به سوالات باید سعه صدر بیشتری داشته باشیم تا سوال کننده از سوال کردن نهراسد.آنچه باعث رشد است همین سوالات و تلاش در پاسخ دادن است .

    ثانیا: به نظر می رسد آنچه که ملاک انتخاب همسر می باشد خوب یا بد بودن است نه صرف خانواده وعلت اینکه در حدیث ذکر شده است که از چنین خانواده هایی همسر انتخاب نکنید از باب غلبه است . چون غالبا به دلیل تربیت نا صحیح نمی توانند همسر خوبی باشند و الا اگر به خوب بودن کسی که در خانواده بد تربیت شده یقین (به کلمه یقین دقت شود )داشته باشیم مصداق حدیث نیست.
    ویرایش توسط متفکر : ۱۳۹۱/۰۴/۰۱ در ساعت ۱۹:۳۵

  15. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5



    علم غیب معصومین همیشگی ودائمی نیست.



    سلام

    منظور از این عبارت چیست ؟
    ویرایش توسط متفکر : ۱۳۹۱/۰۴/۰۱ در ساعت ۱۹:۴۱

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965

    علم غیب




    نقل قول نوشته اصلی توسط متفکر نمایش پست ها
    علم غیب معصومین همیشگی ودائمی نیست.



    سلام

    منظور از این عبارت چیست ؟




    با سلام خدمت شما دوست گرامی


    منظور از عبارت فوق آن است که علم غیب معصومین ذاتی آنها نیست بلکه امری است که از سوی خداوند به آنها اعطاء می شود و اگر خداوند اراده کند، می تواند آن را بازپس گیرد. در نهج البلاغه نیز به همین معنی اشاره شده است که وقتی علی (ع) از حوادث آینده خبر می داد، یکی از یارانش عرض کرد: ای امیر مؤمنان آیا دارای علم غیب هستی؟ حضرت خندید و فرمود: «لیس هو بعلم غیب، و انما هو تعلم من ذی علم!»؛(1) این علم غیب نیست، این علمی است که از صاحب علمی آموخته ام!
    این روایت نشانگر آن است که علم ائمه ذاتی آنها نیست بلکه از منبع بیکران الهی ناشی می شود.


    موفق باشید



    1. نهج البلاغه خطبه 128

  18. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    احاديث و روايات براي عوام گفته شده اند يا ائمه وخواص هم بايد بدان عمل


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود