جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: موانع سير و سلوك(سالكين مراقب باشند!)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932

    موانع سير و سلوك(سالكين مراقب باشند!)




    موانع سير و سلوك(سالكين مراقب باشند!)


    موانع سير و سلوك(سالكين مراقب باشند!)


    موانع سير و سلوك سير و سلوك داراى چند مانع است :

    1- سالك در هيچ لحظه اى از لحظات حركت خود نبايد احساس وصول يا امتياز برترى كند، اگر چنين آفتى گريبان (( سالك )) را بگيرد، نه تنها از حركت به مراحل بعدى باز خواهد ماند، بلكه نفس كمال جوى او به قهقرا خواهد رفت

    2- اشتقالات و علايق دنيوى مانند ثروت اندوزى ، مقام جويى ، شهرت طلبى و محبوبيت خواهى ميان مردم ، از امور تباه كننده (( سير و سلوك اند. )) البته اگر ثروت در مقام وسيله اى جهت تنظيم حيات خود و ديگران باشد، نه تنها مانع راه كمال نخواهد بود، بلكه به خاطر مشقت هايى كه سالك در اين مسير تحمل مى كند عبادت تلقى خواهد شد.

    3- اشباع خودخواهى ؛ به هر شكل و با هر وسيله ، مانع نيرومندى براى سير و سلوك است ، ادعاى تزكيه نيز سد راه كمال است ، برخى ادعاى تزكيه را به عنوان بيان واقعيت ، ناشى از خودخواهى نمى دانند، اما عرفاى بزرگ اين مطلب را نمى پذيرند، زيرا همه عظمت ها و امتيازات سالك ، از الطاف الهى است و استناد آنها به خود، نوعى شرك محسوب مى شود.

    4- شكوفايى ها و روشنايى هاى خيره كننده كه در حالات عرفانى براى سالك حاصل مى شود از ديگر موانع سير و سلوك است ، برخى از اهل سلوك با بروز اين حالات لذت بار، خود را گم مى كنند و اين حالات را آخرين منزلگاه كمال تلقى مى كنند، در حالى كه اين حالات فقط براى تشويق و تحريك سالك جهت ادامه راه است .

    5- به فعليت رسيدن قدرت هاى شگفت انگيز، نظير اطلاع از دلها، امور مخفى اخبار گذشته و آينده ، تصرف در امور مادى و نفوس ، گاه سلوك را از كمال باز مى دارد سالك بايد بداند كه هدف وى وصول به حق است نه تحقق كرامات ، وصول به لقاى الهى ، برتر و عظمت تر از كشف كرامات است .

    6- حالت آرامش و آزادى مطلق و با اشراف برنامه عالم هستى از عظمت هاى شگفت انگيز روح است كه اگر سالك آن را از خود بداند، ممكن است از عظمت روح غفلت كرده ، ادعاى اناالحق كند.

    7- احساس شكوفايى و ابتهاج روح نشانه ورود به جاذبه الهى و تجلى صفات حق تعالى بودن سالك است . سالك بايد مراقب باشد كه اين احساس سد راه كمال او نشود.

    علامه جعفري(ره)
    برگرفته از كتاب گنجينه عرفان

    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    نقل قول نوشته اصلی توسط سادات نمایش پست ها
    شكوفايى ها و روشنايى هاى خيره كننده كه در حالات عرفانى براى سالك حاصل مى شود از ديگر موانع سير و سلوك است ، برخى از اهل سلوك با بروز اين حالات لذت بار، خود را گم مى كنند و اين حالات را آخرين منزلگاه كمال تلقى مى كنند، در حالى كه اين حالات فقط براى تشويق و تحريك سالك جهت ادامه راه است . 5- به فعليت رسيدن قدرت هاى شگفت انگيز، نظير اطلاع از دلها، امور مخفى اخبار گذشته و آينده ، تصرف در امور مادى و نفوس ، گاه سلوك را از كمال باز مى دارد سالك بايد بداند كه هدف وى وصول به حق است نه تحقق كرامات ، وصول به لقاى الهى ، برتر و عظمت تر از كشف كرامات است . 6- حالت آرامش و آزادى مطلق و با اشراف برنامه عالم هستى از عظمت هاى شگفت انگيز روح است كه اگر سالك آن را از خود بداند، ممكن است از عظمت روح غفلت كرده ، ادعاى اناالحق كند. 7- احساس شكوفايى و ابتهاج روح نشانه ورود به جاذبه الهى و تجلى صفات حق تعالى بودن سالك است . سالك بايد مراقب باشد كه اين احساس سد راه كمال او نشود.



    اين جا نکته خطرناک سلوکه
    چون اين حالات مي تونه از ناحيه شيطان هم القا بشه که تشخيص ان واقعا مشکله و فقط کار استاد راه رفته است به اذن الله انشاالله
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432




    با سلام

    چندین مورد در دادگاهها شنیده ایم که قاتل میگوید صدایی به من امر کرد او را بکشم ! بنابراین تشخیص شیطانی ورحمانی بودن مکاشفات بسیار مشکل است و نیازمند حمایت استاد واصل .


    عبدالله بن جعفر في (قرب الاسناد) عن أحمد بن إسحاق، عن بكر بن محمد، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: ان للقلب اذنين، روح الايمان يساره بالخير، والشيطان يساره بالشرّ، فأيّهما ظهر على صاحبه غلبه.

    امام (ع) فرمود : دل، دو گوش دارد: روح ایمان او را به نیکی فرا می خواند و در گوشش زمزمه خیر سر می دهد، امّا شیطان، نجوای شرّ و بدی با او دارد. هر یک از این دو چیره شود بر دیگری و صاحب آن گوش غلبه می یابد».

    البته با ذکر مداوم حق تعالی فرشتگان داخل وشیاطین دور میشوند .

  7. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی عدم تمكين به دليل عدم پرداخت مهريه
    توسط نبراس در انجمن احكام ازدواج
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۰۴, ۱۹:۳۳
  2. خواب ديدن سكينه سلام الله عليها در شهر شام
    توسط رضا در انجمن تاریخ اهل بیت(ع)
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۲۹, ۰۸:۴۸
  3. حضرت سكينه در کربلا
    توسط شبکه1 در انجمن تاریخ اهل بیت(ع)
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۰۷, ۲۰:۰۵
  4. آيت الله مشكيني - سختیهای موسی(ع)
    توسط مدیر فرهنگی در انجمن سخنرانی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۰۶, ۰۷:۱۵
  5. رهبر فرقه كيهاني به اتهام ارتداد و ساب‌النبي بازداشت شد
    توسط سلیم در انجمن بررسی مکاتب عرفانهای کاذب
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۲۲, ۱۵:۲۱

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود