صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا شمر توبه کرد؟( کارشناس: هشام)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    نقاشی
    نوشته
    110
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    536

    آیا شمر توبه کرد؟( کارشناس: هشام)




    یکی از دوستانم می گفت شمر توبه کرده می خواستم نظر شما را بدونم.

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام
    چگونه این لعنت الله میتواند توبه کرده باشد !

    برفرض هم این لعنت الله توبه کرده باشد !آیا توبه چنین فردی پذیرفتنی است ؟

    شمر بن ذى الجوشن از جمله كسانى است كه در واقعه عاشورا، جنايت‏ هاى ننگينى انجام داد. پدرش، ذى ‏الجوشن، صحابى بزرگ پيامبر بود.
    زندگى شمر گوياى روحيه پرتلاطم همراه با شجاعت، جنگ‏جويى و فرصت‏ طلبى اوست. زمانى او در صف ياران امام على عليه‏السلام قرار مى ‏گيرد و هنگامى كه درمى ‏يابد از قِبَل حكومت على عليه‏السلام ، چيزى به دست نمى ‏آورد، به خوارج گرايش پيدا مى ‏كند و با حفظ جايگاه خود در ميان آنان به دربار معاويه راه پيدا مى‏ كند و در زمان يزيد، نوكرى او براى بنى ‏اميه به اوج خود مى ‏رسد.
    شمر بن ذى الجوشن روز نهم محرم وارد كربلا شد و حوادث هولناكى را در كربلا پديد آورد كه كسى در طول تاريخ نديده است. توهين به امام حسين عليه‏السلام ، رد فضايل امام حسين عليه‏السلام ، دستور قتل همسر وهب، حمله به لشكر امام، كشتن نافع بن هلال، حمله به خيمه‏گاه اهل‏بيت، صدور فرمان آتش زدن خيمه‏گاه، محاصره امام حسين عليه‏السلام ، بريدن سر مبارك حضرت، غارت و چپاول اموال اهل‏بيت، بردن اهل‏بيت به شام و... از جمله اقدامات وحشيانه شمر در واقعه كربلا و پس از آن بود.


    این است عاقبت جلادان تاریخ

    ابوعمره، شمر را دستگير كرد و نزد مختار آورد.
    مختار ثقفى، سر او را از بدن جدا كرد و بدنش را درون ديگى پر از روغن جوشان انداخت. ياران مختار سرش را لگدكوب كردند و نزد محمد بن حنفيه فرستادند تا تسكينى بر دل زخم‏دار وى باشد.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۲:۵۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    436
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1050



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    برفرض هم این لعنت الله توبه کرده باشد !آیا توبه چنین فردی پذیرفتنی است ؟
    باسمه تعالی، سلام بر شما
    الهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له ذلک
    جناب رضا، بر طبق مبانی دینی ما هر کسی موفق به توبه بشود قطعا توبه اش پذیرفته می شود، اینکه چه کسانی موفق به توبه بشوند یا نشوند بحث دیگری است
    .
    ویرایش توسط هشام : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۶:۲۱

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    436
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1050



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلبرگ نمایش پست ها
    یکی از دوستانم می گفت شمر توبه کرده می خواستم نظر شما را بدونم.
    باسمه تعالی، ایام عزای حسینی تسلیت باد
    دوست عزیز، شما از دوستتان بخواهید، دلیل و مدرکشان را بگویند، تا کارشناسان محترم، بررسی کنند.


  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط هشام نمایش پست ها
    باسمه تعالی، سلام بر شما
    الهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له ذلک
    جناب رضا، بر طبق مبانی دینی ما هر کسی موفق به توبه بشود قطعا توبه اش پذیرفته می شود، اینکه چه کسانی موفق به توبه بشوند یا نشوند بحث دیگری است
    .

    با سلام
    ضمن تشکر
    از جناب کارشناس هشام !
    بله ما هم سوال کردیم ؟
    بنده در مورد شمر بن ذى الجوشن لعنت الله علیه سخن گفتم
    اینجا سوال پیش می اید
    یعنی میفرماید چنانچه
    شمر بن ذى الجوشن لعنت الله توبه کرده باشد توبه اوپذیرفته میشود ؟
    مبناي پذيرش توبه و اسقاط عقاب شخصیتی همچون شمر بن ذى الجوشن چيست ؟
    آيا به حكم عقل پذيرش توبه و نيز اسقاط عقاب بر خداوند واجب است؟
    يا قبولي توبه از طريق نقل و سمع ثابت شده است و دليل عقلي نداريم؟
    يا اينكه مبناي پذيرش توبه چيز ديگري است ؟

    به قول یکی از اساتید که میگفت
    هیچ گناهی نیست که بخشش نداشته باشه و توبه اش قبول نباشه، اما نکته اینجاست که بعضی گناه ها فرصت توبه رو از ما میگیرند.

    یا علی ع
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۹:۵۷
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069





    سلام علیکم جمیعا و رحمه الله و برکاته

    جناب گلبرگ گرامی سپاسگذارم از سوال شما .

    مغلطه ای در بحث وحدت وجود صورت گرفت و
    پاسخ به این مطلب بوضوح در قرآن آمده و اگر آن دسته از فلاسفهنظر دیگری داشته باشند و مدعیند این نظر تعبیر دیگری است از همین آیات . باید اثبات شود والا در حد یک نظریه باقی می ماند.

    در قرآن کریم خداوند میفرماید هرکسی را که بخواهد هدایت میکند و هر کسی را که بخواهد به گمراهی و ظلالتی که انتخاب کرده میکشاند آن شخص شایسته هدایت نیست چراکه این انتخاب اوست.

    بعضی در وحدت وجود بر این اعتقادند که آن کسی که گمراهی را پذیرفت پس هدایت را قبلا شناخت که خلافش را انتخاب کرد.

    و این شناخت دال بر اقرار آنها به یگانگی خداست . و برای این اقرار ارزش قائل میشوند و معتقدند این حاصل از صدور و تجلی خدا در وجودشان است.

    مثلا ابولهب و شمر کلام نبی اکرم را شنیده و بواسطه ذات خود پذیرفته بودند که این حق است ولی خلاف آنرا عمل کردند .

    میگویند این رد با شناخت بوده . به قلب اقرار داشتند ولی در منفعتشان جائی نداشته لذا رد کرده اند.

    این دسته از عرفاء و اهل کلام (که از اهل سنت هم هستند) میگویند این اشخاص مورد رحمت خداوند واقع خواهند شد تنها بواسطه این اقرار و نه بواسطه اعمال *.

    ابن عربی در درخت هستی (اگر اشتباه نکنم ) در بعد این استدلالات مینویسد بس است دیگر از نردبان عشق پائین بیائیم که فرشتگان بواسطه ترک عقل ما را مذمت میکنند.
    به عقیده حقیر
    این اقرار دال بر این مطلب است که این شخص قیاس عالم را کرده بنا بر آنچه که بواسطه نفس خود شاهد آن بوده .



    حال آنکه عالم خلقت ماهیتش ماهیت نفس ایشان نیست.

    __________________________________________________ _________

    *که صد البته این امر با آیات فرقان در تضاد است چون پذیرفتن همراه با اطاعت از یک ماهیت واحدند و بدون یک دیگر ناقص و غیر قابل پذیرش بدرگاه الهی .یعنی بر فرض اینکه ایشان بر یگانگی خداوند هم اقرار داشتند چون بر له او اقدام کردند مورد رحمت الهی نیستند و نخواهند بود.
    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۰/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۲:۱۳
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    ابن عربی در درخت هستی (اگر اشتباه نکنم ) در بعد این استدلالات مینویسد بس است دیگر از نردبان عشق پائین بیائیم که فرشتگان بواسطه ترک عقل ما را مذمت میکنند.
    نتیجه گیری اینکه :

    مشهور است و همه میدانیم که اگر عاشق به هر جا بنگرد معشوق خود را میبیند. حال آنکه این نگرش از روی عشق است و نه از روی عقل.

    پس اگر طبق ایات الهی معیار عقل است و عشق یک ابزار از ابزارهای بدست آوردن عقل و عشق خود عقل نیست لذا از آنچه که خود عشق لمس کرده نمیتوان با عنوان عقل مورد استناد قرار داد.

    عقل ( کلام اسلامی ) حاصل از عشق الهی و کاملا منطبق و بر اساس دین الهی است و اینجا مورد بحث است ونه عشق.

    لذا اینجا مغلطه ای بکار رفته است.

    صدرالمتالهین علیه الرحمه نیز آنچه که از کلام و عرفان که مطابق با کتاب خدا و دین الهی نباشد را لعن تکفیر و نفرین میکند و این بدون شک عقیده اکثر اهل کلام و عرفان از متقدمین و متاخرین است.

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,132
    حضور
    45 روز 17 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    سلام علیکم
    کسی که توبه می کند باید از گناه خود پشیمان بادش و در صدد جبران مافات باشد آیا درباره شمر چنین چیزی می توان یافت ، به شهادت تاریخ در آخرین ساعات عمر نیز از کار خود پشیمان نبود

    شخصی ابوعمره را از مکان شمر آگاه کرد، پس ابوعمره عازم آن مکان شد، کسانی که با شمر بودند به او گفتند: مصلحت در این است که این نقطه را ترک گوییم، شمر گفت: هرگز بخدا سوگند این مکان را تا سه روز ترک نخواهم کرد تا اینکه قلب یاران مختار را ترسانیده و پر از رعب نمایم.
    چون شب فرا رسید ابوعمره با گروهی از سواران بر او یورش بردند، شمر در حالی که برهنه بود برخاست و با نیزه بر آنان حمله کرد پس داخل خیمه گردید و شمشیری که به دست گرفت و بیرون آمد، یاران مختار او را به قتل رسانده و اصحاب او را شکست داده و فرار کردند، و در همان هنگام در تاریکی شب صدای تکبیر سپاهیان مختار بلند شد و شنیدند که آنها می گفتند خبیث کشته شد.

    البدایه و النهایه 8 / 297
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۰/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۱:۲۲

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    106
    حضور
    6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    من قبول ندارم که شمر توبه کرده


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    منابع تاریخی در پاسخ به این پرسش چنین می گویند:
    ابن سعد می گفت، مالك بن اسماعيل از هيثم بن خطّاب نهدى براى ما نقل كرد كه مى‏ گفته است از ابو اسحاق سبيعى شنيدم كه مى ‏گفت: شمر بن ذى الجوشن ضبابى همراه ما به نماز نمى ‏آمد، پس از نماز جماعت مى ‏آمد خودش نماز مى‏خواند و مى‏ گفت: خدايا مرا بيامرز كه گرامى هستم و فرومايگان مرا نزاييده ‏اند. من به او گفتم: روزى كه براى كشتن پسر دختر رسول خدا شتاب كردى بسيار بدانديش بودى. گفت: اى ابا اسحاق دست از ما بردار كه اگر ما آن چنان كه تو و يارانت مى‏گوييد مى‏بوديم از خرهاى آبكش هم بدتر بوديم! [1] علامه امینی نیز اینگونه آورده است، او اینگونه دعا می کرد: اللّهم اغفر لي فإنّي كريم لم تلدني اللئام. (پروردگارا مرا ببخش که من کریم و بخشنده ام و و مرا انسان پستی به دنیا نیاورده است) فقلت له: إنّك لسيّئ الرأي و الفكر تسارع إلى قتل ابن بنت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم تدعو بهذا الدعاء؟ (در جواب او گفتند ای شمر بدفکر و بد اندیشه هستی تا جایی که پسر رسول خدا را کشتی، حالا اینگونه دعا می کنی؟) فقال: إليك عنّي، فلو كنّا كما تقول أنت و أصحابك لكنّا شرّا من الحمر في الشعاب. ( او نیز جواب داد مرا رها کنید، اگر من به سخن یزید و عبیدالله گوش نمی کردم از این خرهای آب کش بی ارزش تر بودم)[2]
    جالب آنکه واقدى از اسرائيل، از ابو اسحاق براى ما نقل كرد كه مى‏ گفته است* شمر بن ذى الجوشن قاتل حسين بن على را ديدم و در كوفه بر تن كسى جز او طيلسان (شنل) نديدم.
    یکی از نکات خواندنی که توبه عبیدالله و شمر را رد می کند این سند است که احمد بن عبد الله بن يونس از شريك، از مغيره براى ما نقل كرد كه مرجانه مادر عبيد الله به او مى ‏ گفت است: اى پليد! پسر رسول خدا را كشتى، هرگز بهشت را نخواهى ديد.[3]

    [1] - الطبقات الكبرى، محمد بن سعد بن منيع الهاشمي البصري (م 230)، تحقيق محمد عبد القادر عطا، بيروت، دار الكتب العلمية، چاپ اول، 1410/1990، ج‏10، ص499.

    [2] - امینی، الغدير في الكتاب و السنة و الأدب ،ج‏7،ص201

    [3] - الطبقات الكبرى، محمد بن سعد بن منيع الهاشمي البصري (م 230)، تحقيق محمد عبد القادر عطا، بيروت، دار الكتب العلمية، چاپ اول، 1410/1990، ج‏10، ص499.

    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود