صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وضعیت تابوت عهد و علوم غریبه در روایات

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069

    مطلب وضعیت تابوت عهد و علوم غریبه در روایات




    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام
    حقیر چند وقتی است که بدنبال علوم غریبه در روایت میگردم . مطلبی هست که برایم مفهوم نیست و لذا سوالاتی ایجاد کرده که خدمت پاسخگوی محترم مطرح میکنم :


    1- آیا تابوت عهد برای شیعیان معتبر است و مقدس است ؟

    توضیح : در احتجاج این مطلب آمده که :


    اما چون آن شافع العصات في العرصات رحل اقامت بمأمن عرفات انداخت پيك رب جليل علام امين الوحى
    جبرئيل عليه السّلام بخدمت رسول ايزد جميل آمد بعد از عرض تحيت و سلام و تهنيت از قبل خالق الانام گفت اى سيد الخواص و العام چون اجل شما نزديك و مواصلت تو بما اى حبيب بغايت قريب گشته بناء على هذا شما را مطلع و مخبر گردانم.
    تو خوب تبليغ امر كه بحكم ايزد اكبر از امور ضروريه دين مبين بلكه از متممات شرع سيد المرسلين است و از آن مفر و محيص جايز و رخيص نيست بايد كه
    بزودى در همين زمان در تجديد عهد و پيمان سعى و جهد فراوان نمائى و قيام بحكم و امر من فرمائى و نيز از آنچه علوم غريبه كه در نزد تو مودعست بلكه ميراث از انبياء كه پيش از شما در دار دنيا بودند با سلاح و تابوت و علامات و آيات كه از انبياى سابق بشما عايد و لاحق گرديد همه آن را تسليم وصى و خليفه تو و حجت بالغه من على بن ابى طالب عليه السّلام نمائى

    ________________________________

    2- امیرالمومنین در پاسخ به یهودی ای که کرامت استفاده از باد را از سلیمان نبی نقل کرده بود و با کرامت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم به قیاس گذاشته بود (در همان احتجاج ) چنین میفرمایند :

    حضرت امير المؤمنين على (ع) فرمود:
    كه يا يهودى آنچه در باب تسخير رياح بواسطه سليمان (ع) بيان نمودى چنان است ليكن اعطا و احسان كه حضرت واهب منان به خاتم پيغمبران نموده افضل از آنست زيرا كه آن سيد البشر از مسجد الحرام در وقتى كه روانه مسجد اقصى گرديد و آن مسافت و سير يكماه است و از آنجا سير و عروج بملكوت سموات كه مسافت پنجاه هزار ساله را هست تمامى اين مسافات بيغايات را در اقل از ثلث شب در هنگام معراج آن سيد العجم و العرب طى نموده

    با این توصیف استفاده از علوم غریبه به چه کار نبی (ص) و ولیش (ع)می آمد ؟


    _________________________________

    3- در توصیف سامری در احتجاج آمده :

    ذكر بيان احوال سامرى و پيدا كردن گوساله بعلم ساحرى


    اما حقايق احوال سامرى ضال على سبيل الاجمال كه ذكر آن مناسب اين محالست شرح و بيان آن بدين منوال است كه نام آن مرتد ابتر موسى بن ظفر است و آن مردود ضليل در ميان قوم بنى اسرائيل بوقوف علم كيميا بلكه بمعرفت و شناخت همه اشياء از علوم مثل رمل و هندسه و نجوم شهرت تمام و امتياز لا كلام داشت.
    اكثر طلبه علوم آن قوم در پيش او تردد براى تحصيل علم رمل و حكمت و هندسه و نجوم ميكردند.

    خلاصه كلام على سبيل الاستفهام و الاستعلام آنكه چون شدايد سخت‏گيرى فرعون و تبعه او بقوم بنى اسرائيل از حد بيان و تفصيل و از حيز طاقت آن قوم ذليل متجاوز كردند قوم بنى اسرائيل بالتمام براى رفع و دفع آن شدايد و آلام بحضرت موسى عليه السّلام مستغاثى شدند.
    آن پيغمبر عاليمقام چون مطلع بر تعدى و تسلط ظلمه لئام بود بعد از استجازه از مهيمن علام و بحكم اوامر قوم بسفر از آن مرز و بوم فرمود بنى اسرائيل امتثالا لامره العالى و احترازا من ظلم الفرعون الغاوى تمامى رجال و نسوان با اطفال و مماليك ايشان از بلده مصر برآمده روى به بيابان نهادند


    همانطوریکه در نوشته هاو نقلهای قبلی عرض شد هم علی علیه السلام نبی اکرم را بی نیاز از استفاده از بادها که از کرامت حضرت سلیمان است توصیف مینماید و کرامات نبی را افضل توصیف میکند
    هم علوم غریبه را که ( سامری ملعون از آن استفاده می نموده ) و حتی موسی علیه السلام هم هرگز بدان متوسل نشده و بکار نبرده ( والا حضرت سلیمان بایست مطلع میشد ) حضرت جبرئیل از نبی اکرم میخواهد که به همراه تابوت عهد و ... علی علیه السلام بدهد.

    اما سوال :

    الف : آیا این روایات که در رابطه با علوم غریبه و تابوت عهد است قوی هستند و محل استنادند ؟

    ب: چرا وقتی خداوند در قرآن میفرمایند که الیس الله بکاف عبده و با نگین انگشتری حضرت سلیمان را پادشاه عالم جن می نماید برای نبی اکرم تابوت عهد و ابزار آلات دیگر را شایسته می داند؟

    د : آیا استفاده از علوم غریبه توسط نبی اکرم و لی اش کرامت است ؟


    باسپاس

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    آیا این روایات که در رابطه با علوم غریبه و تابوت عهد است قوی هستند و محل استنادند ؟


    با سلام

    در اخبار :

    اصول كافی: محمد بن يحيى، عن محمد بن عبد الجبار، عن محمد بن إسماعيل، عن علي بن
    النعمان، عن ابن مسكان، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قال لي: يا
    أبا محمد إن الله لم يعط الانبياء شيئا إلا وقد أعطاه محمدا، وعندنا الصحف التي قال
    الله عزوجل: " صحف إبراهيم وموسى " قلت: جعلت فداك هي الالواح ؟ قال: نعم.

    21
    -
    بصائر: أبو محمد، عن عمران بن موسى البغدادي، عن ابن أسباط، عن محمد بن الفضيل، عن
    الثمالي، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: إن في الجفر: إن الله تبارك وتعالى لما
    أنزل ألواح موسى عليه السلام أنزلها عليه وفيها تبيان كل شئ وما هو كائن إلى أن
    تقوم الساعة، فلما انقضت أيام موسى أوحى الله إليه أن استودع الالواح - وهي زبرجدة
    من الجنة - الجبل فأتى موسى الجبل فانشق له الجبل فجعل فيه الالواح ملفوفة، فلما
    جعلها فيه انطبق الجبل عليها، فلم تزل في الجبل حتى بعث الله نبيه محمدا صلى الله
    عليه وآله، فأقبل ركب من اليمن يريدون النبي صلى الله عليه وآله فلما انتهوا إلى
    الجبل انفرج الجبل وخرجت الالواح ملفوفة كما وضعها موسى عليه السلام، فأخذها القوم
    فدفعوها إلى النبي صلى الله عليه وآله.



    بصائر الدرجات: ابن يزيد ومحمد بن الحسين عن ابن أبي
    عمير عن ابن اذينة عن علي بن سعيد قال: كنت قاعدا عند أبي عبد الله (عليه السلام)
    وعنده اناس من أصحابنا فقال له معلى بن خنيس: جعلت فداك ما لقيت من الحسن بن الحسن
    ؟ ثم قال له الطيار: جعلت فداك بينا أنا أمشي في بعض السكك إذا لقيت محمد بن عبد
    الله بن الحسن على حمار حوله اناس من الزيدية فقال لي: أيها الرجل إلي إلي فإن رسول
    الله (صلى الله عليه وآله) قال: من صلى صلاتنا واستقبل قبلتنا وأكل ذبيحتنا فذاك
    المسلم الذي له ذمة الله وذمة رسوله، من شاء أقام ومن شاء ظعن، فقلت له: اتق الله
    ولا تغرنك هؤلاء الذين حولك. فقال أبو عبد الله (عليه السلام) للطيار: فلم تقل
    له غيره ؟ قال: لا، قال: فهلا قلت: إن رسول الله (صلى الله عليه وآله) قال ذلك
    والمسلمون مقرون له بالطاعة، فلما قبض رسول الله (صلى الله عليه وآله) ووقع
    الاختلاف وانقطع ذلك، فقال محمد بن عبد الله بن علي: العجب لعبدالله بن الحسن أنه
    يهزأ ويقول: هذا في جفركم الذي تدعون ؟ فغضب أبو عبد الله (عليه السلام) فقال:
    العجب لعبد الله بن الحسن يقول: ليس فينا إمام صدق، ما هو بامام ولا كان أبوه
    إماما، يزعم أن علي بن أبي طالب (عليه السلام) لم يكن إماما، ويردد ذلك، وأما
    قوله: في الجفر، فانما هو جلد ثور مذبوح كالجراب فيه كتب وعلم ما يحتاج الناس إليه
    إلى يوم القيامة من حلال وحرام إملاء رسول الله (صلى الله عليه وآله)

    وخط علي (عليه السلام) بيده، وفيه مصحف فاطمة (عليها السلام) ما فيه آية من
    القرآن، وإن عندي خاتم رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) ودرعه وسيفه ولواؤه،
    وعندي الجفر على رغم أنف من زعم


    أحمد بن الحسن عن أبيه عن أبي المغرا عن عنبسة بن مصعب قال: كنا عند
    أبي عبد الله (عليه السلام) فأثنى عليه بعض القوم حتى كان من قوله: وأخزى عدوك من
    الجن والانس، فقال أبو عبد الله (عليه السلام): لقد كنا وعدونا كثير، ولقد أمسينا و
    ما أحد أعدى لنا من ذوي قراباتنا ومن ينتحل حبنا إنهم ليكذبون علينا في الجفر. قال:
    قلت أصلحك الله وما الجفر ؟ قال: هو والله مسك ماعز ومسك ضأن ينطبق أحدهما بصاحبه
    فيه سلاح رسول الله والكتب ومصحف فاطمة، أما والله ما أزعم أنه قرآن

    أحمد بن موسى عن علي بن إسماعيل عن صفوان عن ابن المغيرة عن
    عبد الله بن سنان عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: سمعته يقول: ويحكم أتدرون ما
    الجفر ؟ إنما هو جلد شاة ليست بالصغيرة ولا بالكبيرة، فيها خط علي (عليه السلام) و
    إملاء رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) من فلق فيه، ما من شئ يحتاج إليه إلا
    وهو فيه حتى أرش الخدش.(خراش صورت)

    ابن الوليد، عن الصفار، عن الخشاب، عن نعيم بن قابوس قال: قال أبو الحسن عليه السلام: علي ابني أكبر ولدي وأسمعهم لقولي وأطوعهم لامري ينظر معي في كتاب الجفر والجامعة وليس ينظر فيه إلا نبي أو وصي نبي


    وأما الجفر
    الاحمر فوعاء فيه سلاح رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) ولن يخرج حتى يقوم
    قائمنا أهل البيت، وأما الجفر الابيض فوعاء فيه توراة موسى وإنجيل عيسى وزبور داود
    وكتب الله الاولى.


    چرا وقتی خداوند در قرآن میفرمایند که الیس الله بکاف عبده و با نگین انگشتری حضرت سلیمان را پادشاه عالم جن می نماید برای نبی اکرم تابوت عهد و ابزار آلات دیگر را شایسته می داند؟


    کفاِيت الله تعالی بندگانش را منافاتی با استفاده از اسباب ندارد همچنانکه خودتان فرموديد با انگشتر ! آي ا بدون انگشتر نميتوانست .

    همچنين خدای سبحان فرمود که خداوند بتنهايی کافيست اما در آيه دیگر نصرت مومنين را هم لازم دانست !


    آیا استفاده از علوم غریبه توسط نبی اکرم و لی اش کرامت است ؟


    بالاخره خدای سبحان این علوم را به هرکسی نمیدهد :
    قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم

    سپاسگذارم از خیر البریه گرامی بخاطر قبول زحمت نقل این مطالب ارزشمند.

    مطلبی هست خدمت دوستان باز گو میکنم و آن این مطلب که

    علم جفر از علومی است که در هیات مورد استفاده قرار میگیرد برای محاسبه حرکت نجوم همچنین سعد و نحس طالع ها و البته از همین مساله که از علوم است و حلال همچون شرابی که از مویز گرفته شود استفاده میشود برای قرارهائی با اجنه و ...

    سوال بنده در رابطه با تابوت عهد که گفته میشود تابوتی است که الواح اصلی تورات بهمراه اشیائی داخل آن است این تابوت از جانب خدا سخن میگوید ..( رجوع شود به توضیحات استاد رضای گرامی در رابطه با تابوت در اینجا ) و در روایاتی که شما نقل فرمودید این الواح در دل کوه سخن میگوید که و بدست نبی اکرم رسید.


    در قرآن کریم از این موضوع خداوند سخن میفرماید و صحت این مطلب :

    وَقَالَ لَهُمْ نَبِيهُمْ إِنَّ آيةَ مُلْكِهِ أَنْ يأْتِيكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَبَقِيةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ(البقرة/248)
    و پيامبرشان به آنها گفت: «نشانه حکومت او، اين است که (*صندوق عهد*) به سوي شما خواهد آمد. (همان صندوقي که) در آن، آرامشي از پروردگار شما، و يادگارهاي خاندان موسي و هارون قرار دارد؛ در حالي که فرشتگان، آن را حمل مي‌کنند. در اين موضوع، نشانه‌اي (روشن) براي شماست؛ اگر ايمان داشته باشيد.»


    اما
    علوم غریبه امروز نقل مجالس استو با تابوت عهد خیلی تفاوت دارد.
    در بدترین شکل ممکن در غرب مورد استفاده قرار میگیرد و بنوعی غرب امروز غربی است ساخته شده از همان علمی که مصر باستان و ایران باستان ساخته شد.

    این علوم در دسترس هر کسی هست.

    و داشتن آن کرامت نیست و فرضا هم کرامت باشد تماما هیچ در برابر نگین انگشتری حضرت سلیمان .
    نگین انگشتری ایشان نقل شده که نوشته ای داشت با این مضمون : سبحان الله
    و بدین وسیله خداوند برای بنده اش کفایت کرد


    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    در ارشاد موضوع تابوت را توضیح داده از قول امام صادق علیه السلام :

    ...
    بخدا سوگند شمشير مزبور را عبد اللَّه بدو چشم خود بلكه بيك چشم هم نديده بلكه پدر او هم شمشير مزبور را نديده مگر بگوئيم آن را نزد على بن الحسين ع ديده باشد و هر گاه آنها راست مى‏گويند، در لبه آن چه نشانى داشته؟ خير چنان نيست كه آنان پنداشته‏اند بلكه شمشير و پرچم و زره و كلاه خود رسول خدا ص نزد منست و اگر راست مى‏گويند
    نشان زره رسول خدا چيست؟
    و نزد منست پرچم ظفر آيت رسول خدا كه آثار پيروزى از آن هويداست و الواح موسى و عصاى او و انگشترى سليمان و طشتى كه موسى در آن قربانى مى‏كرده و اسمى كه رسول خدا ص هر گاه آن را در ميان مسلمانان و مشركان مى‏گذارد ( بنقل از مفاتیح الجنان دعای جوشن کبیر است )از مشركان آسيبى بمسلمانان نمى‏رسيد و مثل آنچه را ملائكه آورده‏ اند نزد منست.

    مثل سلاح در خانواده ما مثل تابوت بنى اسرائيل است كه در هر خانه‏اى كه آن تابوت يافت ميشد آنجا خانه نبوت بود همچنين اسلحه پيغمبر ص در هر خانه‏اى كه يافت شود هماى امامت در آنجا سايه افكنده و خورشيد ولايت از آنجا طلوع نموده پدرم زره پيغمبر ص را پوشيد بر زمين كشيده ميشد و از اندام آن جناب درازتر بود و من نيز پوشيدم باز هم از اندام من بزرگتر بود و قائم ما كسى است كه اگر آن را بپوشد بر اندامش راست آيد.....


    ارشاد-ترجمه ساعدى خراسانى، ص: 534


    ولی علوم غریبه ؟!! خیر


    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۵:۵۵
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  8. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    تعریف از علوم غریبه مهم است

    و الا هر واژه برای هر شخص تعریفی جداگانه دارد

    اصولا استفاده از علم برای کسی که خود عین علم است چه لزومی دارد؟

    و ثانیا خود وازه علوم غریبه به هزاران شاخه تقسیم می گردد که بحث درباره ان ماهها وقت می طلبد و اوردن انها در چند پست و سپس نتیجه گیری کاری دور از انصاف است

    به هر حال در یک کلام علم برای عین علم خادم است و مطیع و کسی که ایینه کن شده است
    فیکون برایش حاضر است و نیازی به استفاده از علم ندارد

    یا علی

    ویرایش توسط **عبدالله** : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۲۲:۲۵
    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  9. صلوات


  10. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069

    بسم الله الرحمن الرحیم




    نقل قول نوشته اصلی توسط **عبدالله** نمایش پست ها
    تعریف از علوم غریبه مهم است

    و الا هر واژه برای هر شخص تعریفی جداگانه دارد

    اصولا استفاده از علم برای کسی که خود عین علم است چه لزومی دارد؟

    و ثانیا خود وازه علوم غریبه به هزاران شاخه تقسیم می گردد که بحث درباره ان ماهها وقت می طلبد و اوردن انها در چند پست و سپس نتیجه گیری کاری دور از انصاف است

    به هر حال در یک کلام علم برای عین علم خادم است و مطیع و کسی که ایینه کن شده است
    فیکون برایش حاضر است و نیازی به استفاده از علم ندارد

    یا علی

    سلام علیکم

    پس شما معتقدید که ائمه از علوم غریبه استفاده میکردند .

    اگر یکی بیاید بگوید شما چرا جادوگری را زیر سوال می برید در حالیکه ائمه شما بواسطه استفاده از همین علوم شاید امامت شما را توانستند انجام بدهند در جواب چه باید گفت ؟
    باسپاس

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  11. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    نقل قول نوشته اصلی توسط **عبدالله** نمایش پست ها
    تعریف از علوم غریبه مهم است


    یا علی
    سلام
    اگر تعریف مشخصی از علوم غریبه دارید؛ میشه بفرمایید؟
    (البته منظورم تعریف است نه مثال و انواع و ...)

    این غریبه بودن از علم میاد یا از عالم؟

    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  12. صلوات


  13. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432




    ا سلام

    هر علمي كه معروف ومعمول نباشد علم غريبه و خفیه است ودامنه وسيعي دارد :

    علامه طباطبايى رحمه الله ؛ مى فرمايد: علوم غريبه اى كه درباره كارهاى خارق عادت بحث مى كند، فراوان و بررسى و تقسيم بندى آنها بسيار دشوار است اولى آنچه كه نزد اهل آن معروف و متداول است چند علم است :
    1. سيميا: علمى است كه از آميختن قواىِ ارادى با قواى مادى خاص براى دست يابى به تصرّفات خاصّى در امور طبيعى ، مانند تصرّف و خيال كه آن را جادوى چشم مى گويند، بحث مى كند. اين علم و فن ، از بارزترين مصداق هاى جادوگرى است .
    2. ليميا: علمى است كه از كيفيّت تاءثير قدرت اراده و روح به وسيله ارتباط آن با ارواح قوى و بزرگ ، مانند ارتباط با فرشتگانى كه موكِّل ستارگانند، گفتگو دارد. اين علم همان فَنّ تسخير است ؛ چون به وسيله آن ارواح قوى يا جنيان را تسخير كرده و از آنان كمك مى گيرد.
    3. هيميا: علمى است كه از تركيب قواى عالم بالا با عناصر عالم پايين براى دست يابى به تاءثيرات عجيب بحث مى كند و آن را طِلِسْمات گويند كه مبتنى است بر وجود ارتباط ميان ستارگان و نحوه قرار گرفتن آنها در آسمان با حوادث مادى و طبيعى ، و اين كه اگر شكل خاصى از آن را كه مناسب با حادثه اى مانند مرگ يا حيات كسى است ، با صورت مادى مناسب آن تركيب كنند، مراد حاصل مى شود.
    4. ريميا: علمى است كه از استخدام قواى مادى براى دست يابى به آثار آن سخن مى گويد؛ به گونه اى كه براى حس انسان اين گونه جلوه كند كه اثر حاصل از آن خارق العاده است ، و آن را شعبده گويند.
    5. كيميا: علمى است كه از چگونگى تبديل صورت بعضى از عناصر به برخى ديگر سخن مى گويد.

    اين علوم را علوم پنج گانه سرّى نام گذارى كرده اند و شيخ بهايى (ره ) مى گويد: بهترين كتابى كه درباره اين علوم نوشته شده ، كتابى است كه در شهر هرات آن را مشاهده كردم به نام كُلُّه سِرّ كه برگرفته از حروف اوّل نام اهى اين علوم است و از جمله كتاب هاى معتبر در اين علوم است خلاصة كتب بليناس و رسائل خسروشاهى و الذخيرة الا سكندرية و السر المكتوم رازى و التسخيرات سكاكى و اءعمال الكواكب السبعة حكيم طمطم هندى .
    چند علم ديگر هم هست كه ملحق به همين علوم غريبه است :
    6. علم اعداد و اوفاق ، و آن علمى است كه ارتباط اعداد و حروف براى كشف مطالب ، با قرار دادن اعداد و حروف مناسب در جدول هاى مثلثى و مربعى يا شكل ديگر سخن مى گويد (و گويا همان علم جفر است ).
    7. علم خافيه كه با آن حروف اسم مطلوب يا اسم چيزى كه مناسب با مطلوب انسان است ، شكسته (و در هم آميخته ) مى شود و از اين طريق اسماى فرشتگان يا شياطينى كه موكّل بر آن مطلوب خاص هستند، به دست مى آيد. آنگاه با خواندن دعايى كه از اين اسماء تشكيل شده مطلوب انسان حاصل مى شود. از كتاب هاى معتبر در اين علم نوشته هاى شيخ ابوالعباس التونى و سيد حسين اخلاطى است .
    8. علم احضار ارواح و خواب كردن مغناطيس (هيپنوتيزم ) است كه مبتنى بر تاءثير اراده و تصرف در خيال است و كتاب ها و رساله هاى فراوانى درباره آن تاءليف شده كه اشتهار آن را از ذكرش بى نياز مى كند

    و. علوم غريبه فاقد راه اثباتى .المیزان



    بعنوان نمونه :

    (الطاووس) الذكر منها ملك أعجمي حسيب والأنثى منها امرأة أعجمية حسناء ذات مال وجمال والجامع بين الطاووس والحمامة رجل قواد على النساء والرجال وقيل الطاووس يدل على اناس صباح ضاحكي السن (وحكي) ان رجلا أتى ابن سيرين فقال رأيت كأن امرأتي ناولتني طاووسا فقال له لئن صدقت رؤياك لتشترين جارية ويرد عليك في ثمن تلك الجارية من الديون ستة وسبعون درهما ويكون ذلك برضا امرأتك فقال الرجل رحمك الله لقد كان أمس على ما عبرت سواء وردوا على الديون مقدار ما قلت سواء فقيل لابن سيرين من أين عرفت ذلك قال الطاووسة الجارية وطاووس من الديون بكلام الانباط وأخرجت عدد الدراهم من حروف الطاووس من حساب الجمل الطاء تسعة والألف واحد والواو ست والسين ستون !


    علاقه مندان به کتاب :خزائن
    تالیف علامه مولى احمد بن محمد مهدى نراقى(م 1245 ق.) مراجعه کنند.

    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۰/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۰:۵۱

  14. صلوات


  15. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    بعنوان نمونه : (الطاووس) الذكر منها ملك أعجمي حسيب والأنثى منها امرأة أعجمية حسناء ذات مال وجمال والجامع بين الطاووس والحمامة رجل قواد على النساء والرجال وقيل الطاووس يدل على اناس صباح ضاحكي السن (وحكي) ان رجلا أتى ابن سيرين فقال رأيت كأن امرأتي ناولتني طاووسا فقال له لئن صدقت رؤياك لتشترين جارية ويرد عليك في ثمن تلك الجارية من الديون ستة وسبعون درهما ويكون ذلك برضا امرأتك فقال الرجل رحمك الله لقد كان أمس على ما عبرت سواء وردوا على الديون مقدار ما قلت سواء فقيل لابن سيرين من أين عرفت ذلك قال الطاووسة الجارية وطاووس من الديون بكلام الانباط وأخرجت عدد الدراهم من حروف الطاووس من حساب الجمل الطاء تسعة والألف واحد والواو ست والسين ستون !
    سلام علیکم

    باسپاس از شما


    این مطلب که از خزائن نقل فرمودید کدامیک از علومی است که در بالا ذکر کردید؟

    یاحق
    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۰/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۰:۵۲
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  16. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام علیکم

    اساتید محترم اگر مطلبی هست در رابطه با تائید یا رد علوم غریبه از طرف ائمه در کتب روائی لطفا ذکر بفرمایند که این مطلب کفایت میکند.

    در ادامه حقیر مطالبی از یک ورد که با نام دو اسم اعظم در روایات شناخته شده و منصوب به جناب عاصف این برخیاست را مطرح نمایم ( آهیا و یا - یاهیا شراهیا )

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود