جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ن و قلم نبی ...

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا
    نوشته
    10
    حضور
    45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    55

    ن و قلم نبی ...




    به نام خدا

    نون و قلم نبی(ص)

    و ما یسطرون حسین(ع)

    یعنی چی؟
    ویرایش توسط ستاره صبح : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۰۰:۳۵

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستاره صبح نمایش پست ها
    به نام خدا

    نون و قلم نبی(ص)

    و ما یسطرون حسین(ع)

    یعنی چی؟
    با سلام
    در برخی روایات از باب تاویل ،نون را رسول الله(ص) و قلم را امیر المومنین معرفی کرده اند
    در تفسیر کنز الدقائق آمده است:
    في شرح الآيات الباهرة : تأويله: أنّ اللّه أقسم بالنّون و القلم، و ن اسم للنّبيّ- صلّى اللّه عليه و آله-. و الْقَلَمِ اسم لعليّ- عليه السّلام-.
    و روى الحسن بن أبي الحسن الدّيلميّ، عن رجاله، بإسناده يرفعه إلى محمّد بن الفضيل، عن أبي الحسن، موسى- عليه السّلام- قال: سألته عن قول اللّه- عزّ و جلّ-: ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ.
    فالنّون اسم لرسول اللّه و الْقَلَمِ اسم لأمير المؤمنين.
    و هذا موافق لما جاء من أسمائه في القرآن، مثل: «طه»، و «يس»، و «ص»، و «ق» و غير ذلك.
    و سمّي أمير المؤمنين بالقلم لما في القلم من المنافع للخلق، إذ هو أحد لساني الإنسان، يؤدّي عنه ما في جنانه و يبلّغ البعيد عنه ما يبلّغ القريب بلسانه، و به تحفظ أحكام الدين و تستقيم أمور العالمين، و كذلك أمير المؤمنين- عليه السّلام-.(چون منافع قلم براى مردم بسيار است.زيرا قلم يكى از دو زبان انسان، بلكه شريفترين زبان او است، زيرا زبان نمى‏تواند آنچه را كه در قلب است به كسانى كه از حيث زمان يا مكان دور هستند برساند، در حالى كه قلم مى‏تواند چنين كارى را انجام دهد.با قلم است كه احكام اديان حفظ مى‏شود، امور عالم استقامت پيدا مى‏كند)
    و قيل: إنّ قوام الدّنيا و الدّين بشيئين: القلم و السّيف، و السّيف يخدم القلم.

    و إن شئت جعلت تسميته مجازا، أي، صاحب القلم و صاحب السّيف، اللّذان بهما قوام الدّين و الدّنيا، كما تقدّم، و كان أمير المؤمنين- عليه السّلام- كذلك.(تأويل الآيات الظاهرة، ص: 685)

    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۷ در ساعت ۰۱:۳۵

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا
    نوشته
    10
    حضور
    45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    55



    خیلی ممنون

    اما اگر ممکنه یه کم بیشتر توضیح بفرمائید

    و مایسطرون چی؟

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستاره صبح نمایش پست ها
    خیلی ممنون

    اما اگر ممکنه یه کم بیشتر توضیح بفرمائید

    و مایسطرون چی؟
    با سلام
    در تفسير بيان السعاده آمده است:«و بدانى كه «ن» كنايه از مرتبه‏اى از مراتب عالم است، محمّد صلّى اللّه عليه و آله با جميع مراتب عالم متّحد است، مراتب عالم مراتب سعه و گستره‏ى وجود خداى تعالى است و سوره ظهور همان مرتبه است»(ترجمه بيان السعادة، ج‏14، ص: 263)

    همانطور که ذکر گردید چون منافع قلم براى مردم بسيار است و با قلم است كه احكام اديان حفظ مى‏شود و امور عالم استقامت پيدا مى‏كند از باب تطبیق گفته شده که امیرالمومنین نیز حافظ دین و استوار کننده امور است)

    درباره "و ما یسطرون" روایتی که تطبیق بر امام حسین شده باشد رویت نشد
    عن أبي الحسن موسى (عليه السلام)، قال: سألته عن قول الله عز و جل: ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ: «فالنون اسم لرسول الله (صلى الله عليه و آله)، و القلم اسم لأمير المؤمنين (عليه السلام)( البرهان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 454)
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۰/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۱:۰۶

  9. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود