صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا ملائکه از نورند

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100

    ایا ملائکه از نورند




    سلام

    برخی معتقدند که ملائکه از جنس نورند با توجه به اینکه نور از فتون تشکیل شده و فوتون ماده است ایا این با مجرد بودن ملائکه در تناقض نیست ؟
    خدایا مرا آن ده که آن به

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط بهلول نمایش پست ها
    سلام

    برخی معتقدند که ملائکه از جنس نورند با توجه به اینکه نور از فتون تشکیل شده و فوتون ماده است ایا این با مجرد بودن ملائکه در تناقض نیست ؟
    سلام.

    خب،یکی از اسماء الهی نیز نور است،ایا نور الهی از فتون تشکیل یافته و همین نور مادی است...

    مثلا ایمان و یا عقل و یا وجود همه نور هستند ایا جنس این نورها خاصیت موجی و ذره ای دارد..

    اصل نور ان چیزی است که خود ذاتا ظاهر است و بقیه اشیا نیز به واسطه ان ظهور می یابند،مثلا وجود ،بالذات ظاهر است وبرای ظاهر بودن به چیزی جز خودش نیاز ندارد،وهمه اشیا نیز با نور وجود ایجاد می شوند.....خوب ایا نور مادی همان وجود است یا نه مرتبه ای از وجود است که در ان مرتبه شده است نور.....و از طرفی نور مادی اشیا را ایجاد نمی کند،فقط نمایان واشکار می کند...


    در هر حال انچه مادی است محل تزاحم و برخورد مادی است،نتیجتا برای رسیدن به غایت موانع بسیاری بر سر راه است که اکثرا نیز مانع و سد کمال و غایت ان می گردد،واین مطلب با خصایص فرشتگان اصلا هم خوانی ندارد...

    یاحق





    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    گل یاس
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    15
    صلوات
    282



    اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (سوره نور آیه 35)
    ویرایش توسط مهرآور : ۱۳۹۰/۰۹/۰۳ در ساعت ۰۱:۲۳

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    عشق سرعت،عاشق شعر و نقاشي و موسيقي
    نوشته
    235
    حضور
    1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    2200



    با سلام
    در آیات قرآن مجید، بحثهاى فراوانى درباره ملائکه و فرشتگان و صفات و ویژگیها و اعمال و افعال و مأموریتهاى مختلف آنان دیده مى شه که اگر جمع آورى شود کتابى را تشکیل مى دهد.

    در روایات اسلامى نیز بحثهاى بیشترى درباره فرشتگان و اعمال و صفات و مقامات آنها وارد شده است، ولى شاید بحث صریحى در هیچ کدام از اینها درباره ماهیّت ملائکه به چشم نمى خورد. به همین دلیل در میان دانشمندان درباره ماهیّت آنها گفتگوست.
    علماى کلام بلکه اکثریّت قاطع دانشمندان اسلام، آنها را موجوداتى جسمانى (از جسم لطیف) مى دانند. در بعضى از تعبیرات کلمه نور به عنوان ماده اصل تشکیل دهنده فرشتگان آمده است و در عبارت معروفى که در بسیارى از کتب آمده، مى خوانیم:«اَلْمَلَکُ جِسْم نُورِیّ...».
    مرحوم علاّمه مجلسى تا آن حدّ در این جا پیش رفته که مى گوید: «امامیّه بلکه جمیع مسلمین مگر گروه کمى از فلاسفه... معتقدند که ملائکه وجود دارند و آنها اجسام لطیفه نورانیه هستند و مى توانند به اشکال مختلف درآیند... و پیامبران و اوصیاى معصوم، آنها را مى دیدند»
    به تعبیر دیگر ملائکه اجسام نورى اند و جن جسم نارى است و انسانها اجسام کثیفه (خشن) مى باشند.
    قول دیگر مربوط به جمعى از فلاسفه است که ملائکه را مجرّد از جسم و جسمانیات مى دانند و معتقدند آنها داراى اوصافى هستند که در جسم نمى گنجد.

    بى شک وجود فرشتگان ـ مخصوصاً با آن ویژگیها و مقامات و اعمالى که قرآن براى آنان شمرده ـ از امور غیبیّه است که براى اثبات آن با آن صفات و ویژگیها راهى جز ادلّه نقلیّه وجود ندارد.

    قرآن مجید براى آنها ویژگیهایى مى شمرد:
    1ـ وظایف مهم و بسیار متنوّعى از سوى خداوند بر عهده دارند. گروهى حاملان عرش، گروهى مدبّرات امر، گروهى فرشتگان قبض ارواح، گروهى مراقبان اعمال بشر، گروهى حافظان انسان از خطرات، گروهى امدادگران الهى براى مؤمنان در جنگها، گروهى مأمور عذاب و مجازات اقوام سرکش و گروهى مبلّغان وحى و آورندگان پیام الهى و کتب آسمانى براى انبیا هستند.
    4- فرشتگان داراى مقامات مختلفند و همه در یک سطح نیستند.
    2-پیوسته تسبیح و حمد الهى به جا می آورند.
    3- گاه به صورت انسان یا به صورتى دیگر بر انبیا یا انسانهاى شایسته‏اى مانند مریم (ع) ظاهر می شوند.
    و اوصاف دیگر که شرح همه آنها در این مختصر نمى‏ گنجد.

    اما بحث ما در مورد این که ماهیّت ملائکه، مجرّد از جسم است یا غیر مجرّد، اثر چندانى ندارد، ولى ظاهر آیات و روایات- اگر نخواهیم توجیه و تفسیر خاصّى براى آنها در نظر بگیریم- آن است که آنها از این مادّه کثیف و خشن عنصرى نیستند، ولى به هر حال مجرّد مطلق نیز نمى ‏باشند. زیرا زمان و مکان و اوصاف دیگرى که لازمه جسم و جسمانیّت است براى آنها در آیات و روایات آمده است.
    تعبیراتى که در کلام مولا على (ع) در همین بخش از خطبه (و همچنین در خطبه اشباح) آمده است همین نظریه را تأیید می کند.
    (1) . بحارالانوار، ج 56، ص 202 (باب حقیقة الملائکة).
    (2). سوره بقره ، آیه 285.
    (3). پیام امام علی (ع) ، جلد 1، ص 160.


    نقل قول نوشته اصلی توسط بهلول نمایش پست ها
    با توجه به اینکه نور از فتون تشکیل شده و فوتون ماده است

    هر چیزی که د ارای جرم باشه ماده است در صورتی که فوتون از جنس انرژی... هنوز نمی دونن جرم داره یا نه..
    البته استدلال هام خیلی طولانی تره که در این بحث همین اکتفا میکنه

    وشما برای این تناقض اول باید به یقین برسید که فتون ماده است البته بنطر حقیر در بعد زمانی ملائک همهن طور که زمان و مکان دخیل نیست این مسائل اصلا مطرح نیست امید وارم اصل مطلب رو رسونده باشم.


    ببخشید طولانی شد شرمنده
    ویرایش توسط مطهره : ۱۳۹۰/۰۹/۰۳ در ساعت ۰۲:۲۴ دلیل: بی دلیل
    بسته راه نفسم
    بغض دلم شعله ور است
    چون
    یتیمی که به او
    فحش
    پدر داده کسی...


  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهرآور نمایش پست ها
    اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (سوره نور آیه 35)
    سلام

    قطعاً مشکاة ماده است حال ممکن است بفرمایید مشکاة در این آیه چه معنی میدهد ؟

    ویرایش توسط فتا 1 : ۱۳۹۰/۰۹/۰۳ در ساعت ۰۶:۴۶
    خدایا مرا آن ده که آن به

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    عشق سرعت،عاشق شعر و نقاشي و موسيقي
    نوشته
    235
    حضور
    1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    2200



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط بهلول نمایش پست ها
    طعاً مشکاة ماده است حال ممکن است بفرمایید مشکاة در این آیه چه معنی میدهد
    دوست عزیز سوال شما در مورد ماهیت وجودی ملائک بوده است و صحبت ما از تعریف نور هست نه چراغی که در اون نور وجود داره و اصلا تعریف از این آیه چیز دیگریست:

    الله : نام مبارک خداوند جل شانه
    نور السموات والارض(نور آسمانها و زمین): حضرت محمد مصطفی(صل الله علیه وآله وسلم)
    مثل نوره(مثال نور او):حضرت امام علی(علیه السلام)
    مشکوة(چراغدان): حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، اشاره به به وجود آمدن دو چراغ( امام حسن و امام حسین _ع ) از چراغدان( حضرت زهرِا_س).
    مصباح(چراغ) اول: حضرت امام حسن(علیه السلام)
    المصباح(دوم): حضرت امام حسین(علیه السلام)، اشاره به حدیث شریف نبوی(ص): ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة.
    الزجاجة(شیشه): حضرت امام سجاد(علیه السلام)
    کوکب(اختر، ستاره): حضرت امام باقر(علیه السلام)
    در(درخشان): حضرت امام صادق (علیه السلام)
    یوقد من شجرة مبارکة زیتونة(از درخت خجسته ی زیتون، افروخته می شود) :حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام)، اشاره به نوری که از درخت زیتون در کوه طور بر حضرت موسای پیامبر(ع) تابید.( اشاره به نام موسی)
    لاشرقیة ولا غربیة( نه شرقی است و نه غربی): حضرت امام رضا (علیه السلام)؛ اشاره به مرقد مطهر امام رضا(ع) در خراسان، که خراسان در جائی واقع شده که نه درشرق عالم است و نه در غرب آن.
    یکاد زیتها یضیء و لو لم تمسسه نار(نزدیک است که روغنش ـ هر چند بدان آتشی نرسیده باشد ـ روشنی بخشد.):حضرت امام جواد (علیه السلام)؛ اشاره به کودکی حضرت امام جواد(ع) که در ۶ سالگی وقتی حضرت در دربار مامون ، در محاصره ی علماء و دانشمندان مذاهبی که مامون برای عوام فریبی مردم جمع کرده بود تا مقام آن حضرت را پایین جلوه دهد، قرار گرفت، با وجود کودکی جواب همه ی علمای معاند را داد و همه را ضایع نمود و در حقیقت روشنی و نور داد قبل از اینکه به بلوغ رسیده باشد.
    نور علی نور(روشنی بر روی روشنی): نور اول: حضرت امام هادی(علیه السلام) ؛
    نور دوم :حضرت امام حسن عسگری(علیه السلام)
    یهدی الله بنوره من یشاء(خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت می کند):حضرت امام مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ اشاره به نام مبارک حضرت و هدایتگری بشر به دست حضرت در زمان ظهور به اذن خداوند.


    بسته راه نفسم
    بغض دلم شعله ور است
    چون
    یتیمی که به او
    فحش
    پدر داده کسی...


  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100



    نقل قول نوشته اصلی توسط مطهره نمایش پست ها
    سلام

    دوست عزیز سوال شما در مورد ماهیت وجودی ملائک بوده است و صحبت ما از تعریف نور هست نه چراغی که در اون نور وجود داره و اصلا تعریف از این آیه چیز دیگریست:

    الله : نام مبارک خداوند جل شانه
    نور السموات والارض(نور آسمانها و زمین): حضرت محمد مصطفی(صل الله علیه وآله وسلم)
    مثل نوره(مثال نور او):حضرت امام علی(علیه السلام)
    مشکوة(چراغدان): حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، اشاره به به وجود آمدن دو چراغ( امام حسن و امام حسین _ع ) از چراغدان( حضرت زهرِا_س).
    مصباح(چراغ) اول: حضرت امام حسن(علیه السلام)
    المصباح(دوم): حضرت امام حسین(علیه السلام)، اشاره به حدیث شریف نبوی(ص): ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة.
    الزجاجة(شیشه): حضرت امام سجاد(علیه السلام)
    کوکب(اختر، ستاره): حضرت امام باقر(علیه السلام)
    در(درخشان): حضرت امام صادق (علیه السلام)
    یوقد من شجرة مبارکة زیتونة(از درخت خجسته ی زیتون، افروخته می شود) :حضرت امام موسی کاظم(علیه السلام)، اشاره به نوری که از درخت زیتون در کوه طور بر حضرت موسای پیامبر(ع) تابید.( اشاره به نام موسی)
    لاشرقیة ولا غربیة( نه شرقی است و نه غربی): حضرت امام رضا (علیه السلام)؛ اشاره به مرقد مطهر امام رضا(ع) در خراسان، که خراسان در جائی واقع شده که نه درشرق عالم است و نه در غرب آن.
    یکاد زیتها یضیء و لو لم تمسسه نار(نزدیک است که روغنش ـ هر چند بدان آتشی نرسیده باشد ـ روشنی بخشد.):حضرت امام جواد (علیه السلام)؛ اشاره به کودکی حضرت امام جواد(ع) که در ۶ سالگی وقتی حضرت در دربار مامون ، در محاصره ی علماء و دانشمندان مذاهبی که مامون برای عوام فریبی مردم جمع کرده بود تا مقام آن حضرت را پایین جلوه دهد، قرار گرفت، با وجود کودکی جواب همه ی علمای معاند را داد و همه را ضایع نمود و در حقیقت روشنی و نور داد قبل از اینکه به بلوغ رسیده باشد.
    نور علی نور(روشنی بر روی روشنی): نور اول: حضرت امام هادی(علیه السلام) ؛
    نور دوم :حضرت امام حسن عسگری(علیه السلام)
    یهدی الله بنوره من یشاء(خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت می کند):حضرت امام مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ اشاره به نام مبارک حضرت و هدایتگری بشر به دست حضرت در زمان ظهور به اذن خداوند.

    :gol:

    سلام

    موافقم پس نور نور باطن است نه نور ظاهر یعنی تمام معصومین نور دارند و این نور با چشم هم قابل رویت است ولی دوربین عکاسی و فیلمبرداری نمیتواند انرا نشان دهد .

    یعنی نوری که ملائکه از آن تشکیل یافته اند نور فیزیکی نیست تا از فتون تشکیل شده باشد و لذا با مجرد بودن انان نیز مغایرتی ندارد .

    خدایا مرا آن ده که آن به

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام

    خوب بحث داره خوب پیش میره بنده هم فعلا نمی خوام وارد بحث شم فعلا مطالعه میکنم شما بحثتون به کجا میرسه

    التماس دعا

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    در قرآن مجيد و روايات اسلامى از چند چيز به عنوان" نور" ياد شده است:
    1- قرآن مجيد- چنان كه در آيه 15 سوره مائده مى‏خوانيم: قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ:" از سوى خداوند نور و كتاب آشكارى براى شما آمد" و در آيه 157 سوره اعراف نيز مى‏خوانيم: وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ:" كسانى كه پيروى از نورى مى‏كنند كه با پيامبر نازل شده است آنها رستگارانند".
    2-" ايمان"- چنان كه در آيه 257 بقره آمده است: اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ:" خداوند ولى كسانى است كه ايمان آورده‏اند، آنها را از ظلمتهاى (شرك و كفر) به سوى نور (ايمان) رهبرى مى‏كند".
    3-" هدايت الهى" و روشن بينى- چنان كه در آيه 122 سوره انعام آمده:
    أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ‏لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها
    :" آيا كسى كه مرده بوده است و ما او را زنده كرديم و نور هدايتى براى او قرار داديم كه در پرتو آن بتواند در ميان مردم راه برود همانند كسى است كه در تاريكى باشد و هرگز از آن خارج نگردد"؟! 4-" آئين اسلام"- چنان كه در آيه 32 سوره توبه مى‏خوانيم: وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ:" خداوند ابا دارد جز از اينكه نور (اسلام) را كامل كند هر چند كافران نخواهند".
    5- شخص پيامبر (ص)- در آيه 46 سوره احزاب درباره پيامبر مى‏خوانيم:
    وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً:" ما تو را دعوت كننده به سوى خدا به اذن و فرمان او قرار داديم و چراغى نور بخش".
    6- امامان و پيشوايان معصوم- چنان كه در زيارت جامعه آمده: خلقكم اللَّه انوارا فجعلكم بعرشه محدقين:" خداوند شما را نورهايى آفريد كه گرد عرش او حلقه زده بوديد" و نيز در همان زيارتنامه آمده است: و انتم نور الاخيار و هداة الأبرار:" شما نور خوبان و هدايت كننده نيكوكاران هستيد".
    7- و بالآخره از" علم و دانش" نيز به عنوان نور ياد شده چنان كه در حديث مشهور است: العلم نور يقذفه اللَّه فى قلب من يشاء:" علم نورى است كه خدا در قلب هر كس كه بخواهد مى‏افكند"
    برگرفته ازتفسیر نمونه



  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام عليكم

    ببخشيد يكم بهتره روي اين روايت بيشتر بحث كنيد اَلْمَلَکُ جِسْم نُورِیّ... كه جناب مطهره زحمت آوردنش رو كشيدن

    همانطور كه ميدانيم جسم با شيء در روايات فرق دارد اين روايت ادعاي مجرد بودن ملائكه رو از بين ميبرد و آن را در موجودات جسماني وارد ميكند

    خوب يكم سر اين لطفا اظهار نظر كنيد

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود