جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرقه شیعه زیدیه جارودیه در بغداد سالهای 334 تا 447 چه نقشی داشتند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تیراندازی
    نوشته
    266
    حضور
    5 روز 7 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1191

    فرقه شیعه زیدیه جارودیه در بغداد سالهای 334 تا 447 چه نقشی داشتند؟




    جارودیه در بغداد بودند یا نبودند؟ سب می کردند یا نه؟ چند نمونه برایم بنویسید.

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    جاروديه: «جاروديه يا سر حوبيه» پيروان ابوالجارود يا ابوالنجم زياد بن منذر عبدي بودند و به امامت امام مفضول در زمان امام فاضل معتقد بودند و همچنين به لعن ابوبکر، عمر و عثمان قايل نبودند (تاريخ شيعه و فرقه هاي اسلام، مشکور، ص 59). و اين فرقه احاديث بسياري منسوب به پيامبر(ص) و امام باقر(ع) را در رابطه با نقش سياسي امام دوازدهم(ع) روايت کردند. عالم برجسته آنان در کوفه ابوسعيد عبادبن يعقوب رواجيني عصفري متوفي (250 ه/864م) بود که کتابي به نام اخبارالمهدي نوشت.
    گروهي از زيديان جاروديه [1] به مهدويت يحيي بن عمر اعتقاد داشتند. [2] يحيي بن عمر بن حسين بن زيدبن علي بن الحسين(ع)، کنيه او ابوالحسن و مادرش امّالحسن دختر عبدالله بن اسماعيل بن عبدالله بن جعفربن ابي طالب است. [3] وي مردي شجاع و سواري جنگجو و نيرومند و پردل و جرا ت و از سبک سري هاي جواني بر حذر بود. محل سکونت وي بغداد و در دوران امام هادي(ع) و متوکل عباسي و بعد مستعين مي زيست. حاکميت خشونت بار و ضد علوي متوکل زمينه ساز قيام هاي علويان شده بود. متوکل يحيي بن عمر را از ترس اين که مبادا قيام کند به زندان افکند، ولي او مدتي بعد از زندان گريخت و پس از مرگ متوکل در زمان خلافت مستعين (سال 249 ه) مردم را به «الرضا من آل محمد» دعوت کرد. مردم کوفه با وي بيعت کردند، پس طرفدارانش به زندان حمله کردند و قدرت در کوفه به دست يحيي بن عمر افتاد. آن ها سپس بر قادسيه نيز مسلّط شدند. در اين دوره شيعيان در بغداد داراي نفوذ زيادي بودند و براي اولين بار مردم بغداد به حمايت علويان قيام کردند و پيروزيهاي نصيب يحيي شد، ولي در پايان يحيي شکست خورد و به قتل رسيد. مردم بغداد قتل يحيي را باور نکردند و با صداي بلند فرياد مي زدند: اوکشته نشده و کودکان فرياد مي زدند«ما قُتِلَ وَ ما فَر ولکِن دَخَلَ البرّ؛ نه کشته شده و نه گريخته بلکه سر به بيابان نهاده» ولي هنگامي که سر يحيي وارد بغداد شد و برادرش علي بن محمد صوفي خبر را تأ ييد کرد مردم باور کردند. [4] . البته در منابع دليلي که نشان دهد يحيي بن عمر ادعاي مهدويت داشته است ديده نشده و گروهي هم که اين نسبت را به يحيي بن عمر دادند اکنون وجود خارجي ندارند. فقط طبق باوري که به شجاعت و زهد او داشتند ادعاي مهدويت را به وي نسبت داده اند.

    [1] تاريخ سياسي غيبت امام دوازدهم - جاسم حسين، ص 42
    [2] تبصره العوام، داعي حسني رازي، سيد مرتضي، ص 186، به تصحيح استاد عباس اقبال 1313، تهران؛ المهديه في الاسلام، سعد محمدحسن، صص 126 - 125.
    [3] مقاتل الطالبيين، اصفهاني، ص 590.
    [4] همان، صص 594 - 591.
    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۹/۰۲ در ساعت ۲۲:۲۱
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    جارودیه امامت سه خلیفه سابق بر علی(علیه‌السلام) را نپذیرفتند. آنها بیان می‌کردند که علی(علیه‌السلام) به عنوان وارث (وصی)، توسط پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌ له) منصوب شده بود و این تلویحاً به معنای جانشینی او بود. آنها اکثریت صحابه و جماعت مسلمان را به سبب آنکه امام بر حق را ترک کرده‌اند، سرزنش [لعن] می‌کردند. آنها احادیث شرعی را که توسط محدثان اهل‌سنت منتشر شده بود تکذیب می‌کردند و معتقد بودند که تنها قانون دینی را خاندان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌ له) بیان کرده است. هرچند آنها برخلاف امامیه، صلاحیت تعلیم وآموزش دینی را منحصر در امامان نکردند، بلکه تعلیم هر عضوی از اهل‌بیت را که از نظر علوم دینی صلاحیت داشته‌ باشند، پذیرفتند.
    أبابكر جارودي از چهره های جارودی بود که در قرن چهارم حدیث نقل می کردند. سمعانی، الأنساب، ج ‏2، ص 414)
    أبو الفضل محمد بن احمد جارودي‏ نیز دیگر چهره ای است که در این قرن زندگی می کرده است (سمعانی، همان، ج 8 ص 113)
    سب خلفا و صحابه یکی از کارهای متداول ایشان بود که حسین صابری در کتابش «تاریخ فرق اسلامی» ج 2 بخش زیدیه جارودیه بدان پرداخته است.
    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۹/۰۲ در ساعت ۲۲:۴۱
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    محمّد بن حبيب بن محمّد، جاروديّ از اهل بصره بود که به بغداد آمد تا علم بیاموزد و او از علمای این فرقه است.
    تاريخ بغداد، ج‏2، ص 275)
    و محمّد بن نّضر جارودي‏ در سالهای پس از قرن چهارم در بغداد حضور داشت (تاريخ بغداد، ج‏2، ص: 322)
    محمّد بن محمّد بن عمرو بن محمّد بن حبيب بن سليمان بن منذر بن جارود، أبو الحسن جارودي بصريّ به بغداد رفت تا حدیث بیاموزد(تاريخ بغداد، ج‏3، ص: 433)

    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۹/۱۹ در ساعت ۲۳:۱۷
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 20 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    سلام

    قابل ذکر است که شایسته نیست جز شیعه بدانید این فرقه را

    بلکه شیعه تنها یک مذهب است و ان هم امامیه

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  11. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود