صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جبر و اختیار در انسان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    12
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51

    جبر و اختیار در انسان




    سلام با دلیل اثبات کنید که ما انسانها اختیار داریم؟
    چون خداوند قبل ازهرکاری میداند چه اتفاقی می افتد؟ و می داند ما به جهنم میرویم یا بهشت . پس اگه اینطوریه ما چطور از خود اختیار داریم.
    اگه پاسخ بدین ممنمون می شم

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    دوست عزیز، مساله جبر و اختیار جواب دقیق و متقن ندارد. عده‌ای سعدی به اثبات جبر و عده‌ای برخلاف آن در تلاشند اثبات وجود اختیار در انسان نمایند. به نظر حقیر جز مسائل لاادری میباشد.
    ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که از ادله بسیار معروف در زمینه نحوه اثبات اختیار حکایت چوبکاری جانانه فردی است که کاملا به این روش منطقی و مستدل پذیرفتند که :اختیار است اختیار است اختیار!!!

    به نام خداوند جان و خرد
    کزین برتر اندیشه برنگذرد

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط 6606548 نمایش پست ها
    سلام با دلیل اثبات کنید که ما انسانها اختیار داریم؟
    چون خداوند قبل ازهرکاری میداند چه اتفاقی می افتد؟ و می داند ما به جهنم میرویم یا بهشت . پس اگه اینطوریه ما چطور از خود اختیار داریم.
    اگه پاسخ بدین ممنمون می شم
    سلام.

    جبر به خود صدور فعل تعلق نمی گیرد،به عبارتی صادر شدن فعل از شخصی که اراده و اختیار دارد،به محض اراده و بودن لوازم و علل معد دیگر فعل صادر می شود،واین صدور به حکم ضرورت است نه جبر،بلکه جبر مربوط به عامل سوم است ،یعنی تحمیل زور و جبر بر فاعل در انجام فعلش ...نه اینکه صدور فعل نیز خود جبر باشد بلکه صدور فعل با ضرورت است نه جبر...

    به عنوان مثال:

    شخصی که زیر دیوار خرابی خوابیده ،اگر شخصی به او بگوید دیوار در حال ریزش است،شخص با اختیار خودش بلند می شود و فرار می کند در حالی که عامل ریزش دیوار او را مجبور به فرار نموده است،نتیجتا فعل فرار باز به اراده است و به محض تحقق فعل فرار از طرف شخص، ضروری می گردد؛ولی عاملی که این فرار تحت ان رقم خورده ان جبری است یعنی ریزش دیوار، نتیجتا فعل شخص ارتباطی به جبر ندارد بلکه عاملی که باعث این فعل می گردد ان جبر است...


    نتیجتا علم خداوند به فعل ،علت فعل نخواهد بود..

    ----------------






    ویرایش توسط erfan_alavi : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۸:۵۰

    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط 6606548 نمایش پست ها
    سلام با دلیل اثبات کنید که ما انسانها اختیار داریم؟
    چون خداوند قبل ازهرکاری میداند چه اتفاقی می افتد؟ و می داند ما به جهنم میرویم یا بهشت . پس اگه اینطوریه ما چطور از خود اختیار داریم.
    اگه پاسخ بدین ممنمون می شم
    با سلام
    آيات متعددي از قرآن از جمله آيه شريفه: مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الأرْضِ وَلا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسِيرٌ(هيچ مصيبتي در زمين و نه در وجود شما روي نمي دهد مگر اينكه همة آنها قبل از آنكه زمين را بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است و اين امر براي خدا آسان است.) ، دلالت بر اين دارد كه مرتبة علم الهي مقدم بر مرتبة وقوع امور است و كيفيت وقوع امر در لوح محفوظ ثبت شده است اما بايد دانست كه اين دانستن الهي و ثبت در آن كتاب به معناي جبري بودن آن امور نيست . چون حوادث همانگونه كه واقع مي شوند ثبت شده اند. بنابراين در مورد آنچه كه با اختيار ما انجام مي شود ثبت شده است كه اين با اختيار واقع مي شود و صرف اينكه خدا مي داند كه شخصي در وقت معيني فلان كار را انجام مي دهد و در اثر اين كارها مثلاً دچار فلان سرنوشت مي شود و حتي آن را به كساني مثل پيامبرش اعلام مي كند موجب جبر نمي شود. علت آن اين است كه خدا مي داند كه اين عمل با اختيار خود فرد انجام مي گيرد و اين بدان جهت است كه حيثيت علم حيثيت نمايش واقعيت به همان صورت كه هست مي باشد نه تغيير واقعيت.
    مثالي در اين زمينه مي تواند روشنگر باشد. به عنوان مثال فرض كنيم كه معلمي با توجه به شناختي كه از اوضاع و احوال شاگرداش دارد چند ماه مانده به پايان سال تحصيلي مي گويد اين دانش آموز مردود است. آيا اين اعلام معلم موجب جبري و حتمي شدن مردود شدن دانش آموز مي شود يا مردودي او بستگي به امور ديگري و از جمله عملكرد خود او دارد؟
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۲۳:۰۵

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    با عرض سلام.

    سوالی از مدت ها قبل در مورد جبر و اختیار در ذهن من بود که بد نیست اینجا بپرسم.

    عمده استدلال هایی که تا امروز در مورد اختیار شنیده ام با تکیه بر دریافت درونی ما از مختار بودن ماست.

    اما این سوال برای من مطرح است که شاید این دریافت درونی، تنها یک ویژگی ذاتیست که خداوند در انسان قرار داده! به عبارتی شاید خداوند میخواسته ما احساس کنیم که مختاریم!

    شاید گفته شود که این دریافت درونی خطاپذیر نیست، اما ما می دانیم که این دریافت ها می توانند کاملا تحت تاثیر مسائل گوناگون به خطا کشیده شوند. تشنگی؛ گرسنگی و ....

    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    وجود اختیار به چند دليل قابل اثبات مي‌باشد:
    1. وجدان: همة جوامع بشري اعم از خداپرست و مادي و... بدون استثناء در اين مسأله توافق دارند كه بايد «قانون» بر جوامع انساني حكم‌فرما باشد و افراد در مقابل قوانين مسئوليت دارند و كساني كه از قانون تخلف كنند بايد به نحوي «مجازات» شوند. بنابراين، حاكميت قانون و مسئوليت افراد در برابر آن، و مجازات متخلف، از مسايلي است كه مورد اتفاق همگان است، و اين مسأله كه از آن به وجدان عمومي تعبير مي‌شود. روشن‌ترين دليل بر اختيار انسان است. زيرا اگر انسان مجبور باشد، چگونه او را در برابر قوانين مسئول بدانيم و به هنگام تخلف، در قانون به پاي ميز محاكمه بكشانيم و تحت بازپرسي قرار بدهيم؟

    2. انكار اصل اختيار در انسان، ماية سقوط تمام ارزش‌هاي انساني است ودر نتيجه ميان نيكوكار و بدكار، ستمگر و دادگر، خدمت‌گزار و جاني، فرقي نخواهد بود، زيرا هيچ كدام از اين دو گروه در انجام عمل خود، مختار و آزاد نبوده و يك رشته عوامل مرموز، از مرئي و نامرئي افراد را به اعمال خوب و بد سوق مي‌دهد.
    3. انكار اختيار نه تنها، ارزش‌هاي اخلاقي را بر باد مي‌دهد و مباني حقوقي را ويران مي‌سازد. بلكه لطمه‌اي بر كرامت انسان وارد مي‌كند كه هيچ انسان فطري، آن را نمي‌پذيرد، زيرا يگانه تفاوت انسان با حيوان همين است كه دومي در كار خود از اصل انتخاب و آزادي محروم است و سرنوشت زندگي شان را غرايز به دست گرفته است و اگر انسان نيز به همين سرنوشت دچار باشد و عوامل مرموز اعم از كشش‌هاي دروني و عوامل بيروني او را مقهور خود سازد، در اين صورت چه تفاوتي ميان جاندار دوپا و درنده چهارپا خواهد بود.
    4. اصولاً اعزام پيامبران، تشريع قوانين و كوشش‌هاي تربيتي و برنامه‌هاي پرورشي همه بر اصل اختيار و آزادي انسان استوار است واگر اين اصل متزلزل گردد، براي هيچ كدام معناي صحيحي نخواهد بود و بايد تمام كوشش‌هاي دانشمندان علوم ديني را تلاش بي‌ثمر دانست.
    قرآن كريم نيز مي‌فرمايد: كه ما همه افرد را از طريق فطرت و عقل و خرد و با اعزام پيامبران، به راه راست هدايت كرديم. اين انسان است كه كفر را بر هدايت ترجيح مي‌دهد، چنانكه مي‌فرمايند: انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا ما او را به راه راست هدايت كرديم او يا سپاس‌گزار است و يا كفران مي‌كند.

    بنابراين انسان فطرتاً مختار و آزاد است. زيرا هدف از آفرينش، فراهم شدن بستر فعاليت اختيار براي انسان است تا بتواند به قلّة رفيع كمالات نايل آيد. اگر انسان آزاد و مختار نباشد، اعزام پيامبران، تشريع قوانين و كوشش‌هاي تربيتي، لغو و بيهوده خواهد بود.



  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    گل یاس
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    15
    صلوات
    282



    نقل قول نوشته اصلی توسط 6606548 نمایش پست ها
    سلام با دلیل اثبات کنید که ما انسانها اختیار داریم؟
    چون خداوند قبل ازهرکاری میداند چه اتفاقی می افتد؟ و می داند ما به جهنم میرویم یا بهشت . پس اگه اینطوریه ما چطور از خود اختیار داریم.
    اگه پاسخ بدین ممنمون می شم
    آنچه خداوند از ما انسانها می داند البته با علم ازلی خود این است که:
    او می داند که ما در طول زندگی چه کارهایی رو با اختیار خودمون انجام خواهیم داد.
    اگر خوب تأمل کنید جواب کاملی است.
    ویرایش توسط مهرآور : ۱۳۹۰/۰۹/۰۱ در ساعت ۰۱:۱۹ دلیل: اشتباه

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    گل یاس
    نوشته
    51
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    15
    صلوات
    282



    نقل قول نوشته اصلی توسط 6606548 نمایش پست ها
    سلام با دلیل اثبات کنید که ما انسانها اختیار داریم؟
    چون خداوند قبل ازهرکاری میداند چه اتفاقی می افتد؟ و می داند ما به جهنم میرویم یا بهشت . پس اگه اینطوریه ما چطور از خود اختیار داریم.
    اگه پاسخ بدین ممنمون می شم
    همین که توبیخ میشی وقتی کار بدی انجام میدی این نشان میده که اختیار است یعنی می تونستی انجام ندی و الا توبیخ معنا ندارد، و هم چنین وقتی برای کار خوبی تشویق میشی.

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    157
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    436



    نقل قول نوشته اصلی توسط 6606548 نمایش پست ها
    سلام با دلیل اثبات کنید که ما انسانها اختیار داریم؟
    چون خداوند قبل ازهرکاری میداند چه اتفاقی می افتد؟ و می داند ما به جهنم میرویم یا بهشت . پس اگه اینطوریه ما چطور از خود اختیار داریم.
    اگه پاسخ بدین ممنمون می شم
    با سلام خدمت همه دوستان و تشکر از مطالب ارزشمند جناب رسا ، در جواب این سوال باید گفت : " اختیار" در اصطلاح کلامی "ان شاء فعل وان شاء ترک " این عبارت به این معنا است که شخص اگر خواست کاری را انجام دهد بتواند انجام دهد ، همچنین اگر خواست ترک کند بتواند ترک کند ؛ حال سوال این است آیا بالوجدان انسان اینچنین نیست ، یعنی شما نمی توانید کاری را ترک کنید و یا در مقابل منع دیگران کاری را انجام دهید . اگر جواب دهید : خیر؛ من قبول ندارم ، چون واقعا انسان اینچنین است و مسأله کاملا بدیهی است و اصلا نیازی به برهان ندارد و به اصطلاح منطقی جزء بدیهیات آدمی است و نیازی به استدلال ندارد .
    با توجه به این مسأله هر کس انکار اختیار کند و به هیچ راهی نتوان او را قانع کرد بهترین راه ، راه عملی است و باید او را کتک زد تا به اختیار اعتراف کند . معروف است که شخصی به ابن سینا اعتراض کرد که اختیاری وجود ندارد ؛ ایشان بعد از بیان دلایل اختیار زمانی که آن شخص قبول نمی کرد دستور داد که آن شخص را بزنند ، در این حال آن شخص اعتراض کرد و از ابن سینا خواست تا او را رها کنند ، ابن سینا گفت : ما که اختیاری از خود نداریم تا تو را رها سازیم و در این کار مجبوریم . آن شخص بالاخره اختیار را پذیرفت و به آن اعتراف کرد و ابن سینا دستور داد او را رها کنند .
    در رابطه با اینکه آیا علم الهی با اختیار آدمی تعارض دارد یا خیر که مطلب کاملا واضح است ،و در اینجا نیز جناب رسا به آن پرداخته اند و بنده دیگر اشاره نمی کنم . و به یک جمله بسنده می کنم و آن اینکه علم الهی به اختیار ما تعلق می گیرد ؛ یعنی خدا می داند که ما در این ساعت و در این مکان این تصمیم را می گیریم نه اینکه چون خدا می داند ما باید این کار را انجام دهیم ، پس علم الهی به اختیار من تعلق گرفته است .
    ویرایش توسط فرقان : ۱۳۹۰/۱۰/۱۱ در ساعت ۲۱:۱۵

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    143
    حضور
    1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    724



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرقان نمایش پست ها
    در اصطلاح کلامی "ان شاء فعل وان شاء ترک " این عبارت به این معنا است که شخص اگر خواست کاری را انجام دهد بتواند انجام دهد ، همچنین اگر خواست ترک کند بتواند ترک کند ؛

    با سلام یه سوال دارم اگه هر کسی جواب منطقی بده خداییش خیلی دعاش میکنم!

    اگر توسط یک عارف بزرگ یا امام معصوم و یا پیامبر بزرگ به شما خبر برسد که :در علم خدا (در لوح محفوظ)آمده است که تو عاقبت به شری و دوزخ جایگاه توست چیکار میکنی؟آیا راهی داری؟آیا اختیار از تو سلب نمی شود؟
    اَينَ السَّبَبُ‏ الْمُتَّصِلُ بَينَ الْأَرْضِ وَالسَّمآءِ، اَينَ صاحِبُ يوْمِ الْفَتْحِ وَناشِرُ رايةِ الْهُدى‏،

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۰۰:۴۹ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود