صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احکام عزاداری

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    استفاده از طبل و سنج در مراسم عزادارى و غير آن چه حكمى دارد؟




    همه (به جز صافى و بهجت): اگر به نحو متعارف و غيرلهوى نواخته شود، اشكال ندارد.امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، س 27 و 36؛ خامنه‏اى، اجوبة استفتاءات، س 1441؛ مكارم، استفتاءات، ج 1، س 516؛ نورى، استفتاءات، ج 2، س 604 و 596 و ج 1، س 448؛ تبريزى، استفتاءات، س 2009 و صراط النجاة، ج 6، س 1477؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2174.
    صافى و بهجت: استفاده از آن اشكال دارد.صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 1602 و توضيح‏المسائل، م 2833؛ دفتر: بهجت.
    تبصره: هر چند در كلام برخى از مراجع جواز استفاده از ابزارهاى ياد شده مقيد به «غيرلهوى» نشده، ولى ترديدى نيست كه عبارت مطلق، منظورشان نيست و با استفاده از مسائل ديگر، قيد به «غيرلهوى» به دست مى‏آيد.


  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    بنام خدا
    با تشكر از سوال شما
    حکم استفاده از طبل وسنج در عزاداری چیست؟
    همه مراجع (به غیر از صافی وبهجت):اگر به صورت لهوی استفاده نشود اشکال ندارد.
    بهجت:به احتیاط واجب استفاده نشود.
    صافی:نباید استفاده شود واستفاده از ان حرام است.


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    بنام خدا
    حکم دست زدن در مراسم وجشنهائی که به مناسبت ایام ولادت واعیاد امامان بر گزار میشود چیست؟
    همه مراجع (به غیر ازوحید):اگردست زدن به نحو متعارف باشد یعنی غیر لهوی وسبک وجلف نباشداشکال ندارد، ولی اینکار بامجالس اهل بیت مناسبت ندارد وبهتر است فضای این مراسم، به ذکر صلوات وتکبیر ومانند ان،معطر گردد.
    وحید:احتیاط واجب درترک ان است.


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230

    احکام عزاداری




    برهنه شدن عزادارن در عزاداريهاي براي سينه زني چه صورت داشته وتكثير فيلم وسي دي هاي اين گونه جلسات ونگاه كردن زنان به اين فيلمها چگونه است؟
    مكارم :برهنه شدن اشكال دارد واگر جائي باشدكه زنها هستند ونگاه ميكنند حرام است.
    بهجت :در حضور نامحرم احتياط در ترك است ونظر به تصوير اگر موجب مفسده باشد اجتناب لازم است.
    صافي:زنها بايد ازنگاه كردن به بدن نامحرم خوداري كند.
    فاضل: :نگاه زنها به فيلم بدن برهنه مردان اگر انها را نشناخته ومفسدهاي نداشته باشد مانعي ندارد والا جايز نيست
    سيستاني:اشكال ندارد گرچه زنان به احتياط واجب نبايد نگاه كنند.
    تبريزي : در صورتي كه فسادي بر ان مترتب نباشد مانعي ندارد
    استفتائات موجود درکتاب ازدیدگاه مراجع(محمودی

    ویرایش توسط اسراء : ۱۳۸۸/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۹:۵۳

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621




    آسیب رسانی به بدن در عزاداری ها چه حکمی دارد؟ مثلا سینه زنی یا گریه کردن مفرط که چشمها قرمز شود.

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    در برخی از مجالس عزاداری بعضی مداحان با الفاظ نا مناسب به ائمه (ع)خطاب می کنندیا به عنوان عزاداری به صورت چنگ انداخته ویا زنجیرخاردار میزنند وبر بدن ولباس انان خون جاری شده ولباس و بدنومنزل دیگران را نجس میکننداز انجائی که اینگونه روشها در حال ترویجبوده ومجالس را از وزانت ومعنویت وتهی ساخته چه بسا موجب وهن مقدسات میشود ،تکلیف ما را در این باره روشن فرمائید.

    فاضل ،بهجت:هر عملی که موجب وهن مذهب شود جایز نیست.
    صافی گلپایگانی:در موردی که موجب وهن مذهب شود از ان خودداری گردد.
    مکارم:عزاداری برای امام حسین (ع) از افضل قرباتست ولی کارهائی که نوشته اید مناسب این مراسم نیست وموجب وهن مذهب میشود
    سیستانی:باید از کارهائی که عزاداری را خدشه دار میکند اجتناب شود.
    تبریزی:مجالس عزاداری برای تظیم شعائراسلامی باید به صورتی واقع شود که تعظیم معصومین (ع)بالاخص ابی عبدالله الحسین (ع) واظهار حزن وشیون بر مصائب وارده باشد 1)

    1)استفتائات از دیدگاه مراجع ازکتاب (محمودی)


  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    برخي مداحان شعرهاي نامناسب خوانده،مانندمن حسين اللهي هستم يا قلاده سگ به گردن انداخته يا صداي سگ در مياورند،وظيفه ما در برخورد با اين افراد چيست؟
    صافي گلپايگاني :اشعار مذكور خواندشان جايز نيست واعتقاد به مضمون ان كفر است وبايد از ان جلو گيري شود وصداي سگ در اوردن كار زشتي است.
    تبريزي :مداحي وخواندن اشعار در مجالس اهلبيت عليهم السلام بايد طوري باشد كه موجب وهن نباشد وبهانه به دست دشمنان شيعه ندهد.در مجالس اهلبيت عليهم السلام بايد اشعاري خوانده شود كه فضايل ان بزرگوار بيان شودومصائب ومظلوميت انها براي مردم گفته شود،ائمه عليهم السلام از ما نخواسته اند كه خود را بصورت حيوان دراورديم، انچه از خواسته اند اين است كه مومن صالح باشيم واخلاقي باشد كه از ان بزرگوار رسيده است.
    مكارم :لازم است با زبان خودش توام با ادب انها را نهي ازمنكر واگر تاثير نداشت مجلس را ترك نمائيد .
    سيستاني : انها را ارشاد فرمائيد .
    خامنه اي:1)عزاداري به صورت سنتي اشكا ل ندارد ولي از اعمال ورفتاري كه موجب وهن مذهب ميشود بايد اجتناب شود.
    2)از اين گونه حركات وترويج اين افراد واينگونه جلسات اجتناب شود.1
    1)استفتائات مراجع از ديدگاهمراجع :جلد 3 و4



  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    حرکت دسته های عزاداری در شبهای محرم باشد تا نیمه شب همراه با استفاده ازطبل وامثال ان که موجب مزاحمت مردم میشود چگونه است؟
    اقایان:
    خامنه ای :اگرچه اقامه مراسم وشعائر دینی در زمانهای مناسب درحسینیه ازبهترین کارها وجزو مستحبات موکد ست برگزار کنندگان مراسم وعزادارنتا حد امکان از اذیت وایجاد مزاحمت برای مردم بپرهیزند.
    سیستانی :سعی شود که عزاداری موجب مزاحمت دیگران نشود.
    مکارم :عزاداری خامس ال عبا که از افضل قربات است باید به گونه ای برگزار گردد که مزاحمتی برای مردم نداشته اشدو مردم نیز درایام عزاداری تا انجا که میسراست همکاری کنند
    صافی:استفاده از طبل جایز نیست
    تبریزی: در عزاداری اظهار شعائر به نحو حلال وبدون استفاده از الات لهوی مطلوب شارع است به خصوص درشبهای تاسوعا وعاشورا مومنین تحمل کنند وثواب می برند.
    بهجت:ایذاء مزاحمت مومنین جایز نیست وطبل زدن هم که مطلقا اشکال دارد.
    استفتائات مراجع
    اقای محمودی

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    استفاده از الات موسيقي مانندارگ در مراسم عزاداري چه صورت دارد؟
    خامنه اي: استفاده از الات موسيقي مناسب با عزاداري سالار شهيدان نيست وشايسته است مراسم عزاداري به همان صورت متعارفي كه از قديم متداول بوده برگزار شود.
    تبريزي:استفاده از الات موسيقي در عزاداري حرام است
    صافي مكارم : جايز نيست
    بهجت:انچه موجب وهن عزداري است بايداجتناب شوداستعمال الات موسيقي در عزاداري خالي از اشكال نيست مطلقا.
    فاضل سيستاني: احوط ترك ان است



  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    پوشیدن سیاه در سوگ ائمه:
    پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی (ع)خصوصا در محرم چه صورت دارد؟ ایا لباس سیاه کراهت دارد؟
    ایت الله سید محمد کاظم یزدی (صاحب عروه)
    سیاه پوشی در عزاداری سالار شهیدان راجح وموجب خشنودی پیغمبر خدا وائمه هدی صلوات الله علیم اجمعین،بنابراین پوشیدن لباس سیاه به غرض مذکر مستثنی است از اخبار داله بر کراهت لباس سیاه.
    گلپایگانی:سیاه پوشی در عزاداریسالار شهیدان سیره مستمره شیعه در طول تاریخ بوده وامری مجازومستحسن است.
    مرعشی نجفی:سفارش میکنم لباس سیاهی راکه در ماه محرم وصفر می پوشیدم جهت حزن واندوه در مصیبت های ال رسول اکرم ، با من دفن شود
    خامنه ای:پوشیدن لباس سیاه در عزای اهل بیت سیدالشهداء (ع) رای تعظیم شعائر وبه عنوان اظهار تاثر مستحسن است ودر فرض سوال کراهت ندارد.
    تبریزی:پو شیدن لباس سیاه در عزای ائمه (ع) از تعظیم شعائر مذهب اهل بیت (ع) است، ومستحب است وثواب بر ان مترتب است.
    پوشیدن لباس سیاه در سوگ ائمه هدی(ع) مکروه نیست بلکه به عنوان اظهار حزن واندوه برای ان بزرگواران راجح است وکراهت ان در سایر مواقع هم ثابت نیست.
    بهجت : در مفروض سوال خیر
    فاضل لنکرانی:چون از مصادیق تعظیم شعائراست واجد رجحان شرعی می باشد وعملا بزرگانی چون مرحوم ایت الله العظمی بروجردی در روزعاشورا از قبای سیاه استفاده میکردند. (جامع المسائل ج1/621 )
    سیستانی: کراهت ان ثابت نیست.
    صافی:پوشیدن ان درعزای حضرت سیدالشهداء مطلوب است وچون عنوانش احترام ان بزرگوار مخصوصا میتوان گفت در حال حاضر از شعائر مذهبی است.
    مکارم:با توجه به اینکه لباس مشکی در عزای اهل بیت(ع) تعظیم شعائر الهی محسوب می شود اشکالی ندارد ومکروه نیست.
    کتاب استفتائات از دیدگاه مراجع (محمودی)

  21. صلوات ها 9


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۶, ۲۰:۲۰ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود