صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: غيرت به‏ جا و غيرت بي‏جا كدام است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    غيرت به‏ جا و غيرت بي‏جا كدام است؟




    غيرت به‏جا و غيرت بي‏جا كدام است؟

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    77
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    352



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    غيرت به‏جا و غيرت بي‏جا كدام است؟
    سلام به شما دوست عزیز
    این موضوع شما منو یاد این روایت انداخت ...لذا برای شروع بحث خدمتتون تبرکا عرض میکنم.

    حضرت على عليه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام فرمود:

    مواظب‏باش در غير موضع غيرت، غيرت بخرج ندهى.زيرا اين عمل افراد صحيح‏را به سوى فساد و افراد پاكدامن را به جانب گناه متمايل خواهد ساخت.
    بحار جلد 103 ص 252

    التماس دعا


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413



    سلام به همه دوستان..
    متاسفانه متاسفانه متاسفانه الان مساله غیرت خیلی مورد هجوم قرار گرفته و هر کی بخواد غیرت به خرج بده بهش میگن بد دله،مریضه،شکاکه و از این قبیل حرف ها...
    این که مردی به همسرش اجازه بده بره توی محیط مختلطی کار کنه که همسرش در معرض نگاه های شهوت الود باشه یا جایی باشه که مراوده زیاد باشه بین آقا و خانم.. هیچ شکی نیست که اون آقا یا خیلی احمقه یا کاملا بی بته و بی غیرته یا هم علاقه ای به همسرش نداره...
    بهتون اطمینان میدم مردی که همسرش رو دوست داشته باشه بهش غیرت داره و اجازه نمیده همسرش بره توی محیط فاسد،بره جایی که نگاه خریدار به همسرش بشه،اجازه نمیده توی تاکسی شونه به شونه یه مرد نامحرم بشینه.....اما الان بعضی مردها انقدر ضعیف شدن که جرات ندارن غیرت به خرج بدن و باید بگم اونا اصلا مرد نیستن....
    مد شده تا مرد یکم میاد غیرت به خرج بده بعضی خانما میگن چیه بهم اعتماد نداری؟فکر میکنی چه اتفاقی می افته اگر برم؟؟؟و از این قبیل حرفا...
    ادامه دارد...

    ویرایش توسط تنهاترین سردار : ۱۳۹۰/۰۸/۱۷ در ساعت ۱۷:۵۶

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413



    بعضی از روحانیت ما هم متاسفانه ضعیف عمل میکنن...
    من تا به حال خونه بیشتر از ده تا روحانی رفتم و رفت و آمد داریم...محاله اجازه بدن مهمانی مختلط باشه..و کاملا درسته...محاله اجازه بدن همسرشون با یک اقا همکلام بشه و پیشش بخنده...یا خیلی مطالب دیگه که الان توی جامعه عرف شده...
    اما بیشتر همین روحانی ها در پاسخ دادن به مردم ترس دارن یا خیلی مراعات میکنن،و محکم نمیگن که این اختلاط ها این اتفاقات منافات داره با غیرت مرد...انقدر نگفتیم و سکوت کردیم که دشمن هرچی دلش خواست گفت...
    عروسی یه شبه بی خیال غیرت....
    مهمونی که نر و ماده بشه که خوش نمیگذره...
    این حرفا چیه مگه طالبانی یا متحجری...

    تو شکاکی و باید حتما بری پیش دکتر...
    الان طرف انقدر شعورش نمیرسه که پرده خونه اش که حریمشه باید ضخیم باشه ،انگار عادی شده این چیزا و ریشه غیرت که در ما ایرانیان بر میگرده به قبل اسلام داره میسوزه...

    ویرایش توسط تنهاترین سردار : ۱۳۹۰/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۴:۱۹

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413



    بله غیرت کاذب هم داریم...
    آقایی که خانمشو توی خونه زندانی کنه و نذاره یه سر به خانواده اش بزنه..
    آقایی که به خانمش بگه بدون من حق نداری جایی بری..
    کسی که به همسرش میگه جلوی محارمت هم باید حجاب کامل داشته باشی..
    آقایی که زورگویی های خودش رو در قالب غیرت میذاره تا توجیح کنه...
    مردی که اجازه نمیده دختر و پسرش با هم شوخی کنن..
    و.........
    اینا همه غیرت کاذب هستن...
    بی غیرتی جامعه رو گرفته ،اگر پدری به دخترش بگه آرایش نکنه،بگه موهاشو بده داخل والله دیدم دختر بهش برخورده یا میگن زیاد سخت نگیرید
    قدیما میگفتن خاک تو سر مرده انقدر بی غیرته زنش آرایش میکنه بیرون ،زنش موهاشو بیرون میذاره..اما الان چی؟؟؟؟؟؟
    خودمون کردیم به فرمایش امام خامنه ای هر چی به سرمون اومد از کم کاری خودمون بود..
    دیگه حریف نمیشیم ...الان غیرت خیلی کم رنگ شده و کم رنگ تر هم خواهد شد...
    قدیما زن ها یکی از ملاک هاشون این بود مردشون با غیرت باشه..اما الان مردان بی غیرت طرفداران بیشتری دارن...
    نمیگم همه اما الان اکثریت الان اینطوری شدن..



    ویرایش توسط تنهاترین سردار : ۱۳۹۰/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۴:۲۶

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413



    عِفَّتُهُ (الرَّجُل) عَلى قدرِ غَيرَتِهِ؛
    پاكدامنى مرد به اندازه غيرت اوست.
    امام على عليه السلامنهج البلاغه، حكمت 47
    -------------------------------------------------

    كانَ إِبراهيمُ أَبى غَيورا وَأَنَا أَغيَرُ مِنهُ وَأَرغَمَ اللّه أَنفَ مَن لايَغارُ مِنَ المُؤمِنينَ؛
    پدرم ابراهيم با غيرت بود و من با غيرت تر از اويم. خدا بينى مؤمنى را كه غيرت ندارد، به خاك مى مالد.

    پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّمبحارالأنوار، ج103، ص248، ح33
    --------------------------------------------------------------
    أَلا وَإِنَّ اللّه حَرَّمَ الحَرامَ وَحَدَّ الحُدودَ وَما أَحَدٌ أَغيَرُ مِنَ اللّه وَمِن غَيرَتِهِ حَرَّمَ الفَواحِشَ؛
    بدانيد كه خدا حرام را ممنوع فرموده و حدود را مشخص كرده است و احدى غيرتمندتر از خدا نيست و از غيرت اوست كه زشتى ها را حرام فرموده است.


    پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله
    امالى صدوق، ج1، ص348
    --------------------------------------------------------------------------------
    ثَمَرَةُ الشَّجاعَةِ الغيرَةُ؛
    غيرت ميوه شجاعت است.

    غررالحكم، ج3، ص328، ح4620

    -------------------------------------------------------------------------------------
    إِنَ اللّه غَيورٌ وَ يُحِبُ كُلَ غَيورٍ وَ لِغَيرَتِهِ حَرَّمَ الفَواحِشَ ظاهِرُها وَ باطِنُها؛
    خداوند با غيرت است و مردان غيور را دوست دارد و از همين رو، زشتى ها را چه آشكار و چه پنهان حرام كرده است.
    امام صادق عليه السلامكافى، ج5، ص535، ح1
    ویرایش توسط تنهاترین سردار : ۱۳۹۰/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۴:۳۹

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  13. صلوات ها 10


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413



    امام علی (ع) :
    ای اهل عراق !شنیده ام که زن های شما در راه رفتن با مردها برخورد پیدا می کنند.آیا خجالت نمی کشید؟خدا بی غیرتان را لعنت کند.


    وسائل الشیعه ، ج20،ص 235


    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    مقدسات , مطالعه , شکلات و بستنی و لواشک
    نوشته
    1,034
    حضور
    2 روز 15 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    3
    گالری
    51
    صلوات
    9068



    سلام

    تاپیک های مرتبط را هم ببینید:

    حد غیرت

    اينها واقعا نظريات ملا احمد نراقي اين عالم رباني در مورد زنان است؟؟

    مخصوصا پست 70 به بعد

    علی یارتان

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    واژة غيرت به فتح «غين و را» در لغت به معني حميّت و غضب،(1) ناموس‌پرستي و رشك بردن است و به انسان بسيار غيرتمند و ناموس‌پرست «غيور» مي‌گويند(2) و در اصطلاح صفتي است كه انسان را وادار به دفاع شديد از دين و آيين، عِرض و ناموس، مال و كشور خود كند به ويژه اين واژه در مواردي به كار مي‌رود كه چيزي حقّ اختصاصي شخص يا گروهي است، و ديگران مي‌خواهند حريم آن را بشكنند، و صاحب آن به دفاع شديد برمي‌خيزد.(3)
    واژة تعصّب از مادة «عصب» در لغت به معني پي‌هايي است كه مفاصل را به هم ارتباط مي‌دهد، سپس هرگونه ارتباط و به هم پيوستگي (مثبت و منطقي يا منفي و غير منطقي) را تعصّب ناميده‌اند(4) و به تعبيري ديگر به معناي جانب‌داري كردن از كسي يا از طريقه و مذهبي، حمايت و ياري كردن، به چيزي دلبسته و مقيّد بودن و سخت از آن دفاع كردن است.(5)
    واژة «حميّت»‌از مادّة «حمي» به معني حرارت است، و سپس در معني غضب، و سپس به معني نخوت و تعصب آميخته با غضب به كار رفته است،(6) اين واژه‌ گاه در همين معني مذموم و گاه در معني ممدوح و پسنديده به كار مي‌رود، و اشاره به غيرتِ منطقي و تعصّب در امور مثبت و سازنده است.(7)
    إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلي رَسُولِهِ وَ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ وَ أَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوي وَ كانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً(8) (به خاطر بياوريد) هنگامي را كه كافران در دلهاي خود خشم و نخوت جاهليّت داشتند، و (در مقابل) خداوند آرامش و سكينة خود را بر فرستادة خويش و مؤمنان نازل فرمود و آنها را به حقيقت تقوا ملزم ساخت، و آنان از هر كس شايسته‌تر و اهل آن بودند، و خداوند به همه چيز داناست.

    تقسيم واژه‌ها و اشتراكات و تفاوت آنهابنابراين، هر سه واژه تقريباً در معني خشم و غضب هم‌خانواده و مشترك بوده و «هر سه واژه ريشه در خشم و غضب دارند كه غيرت تعديل قوة خشم است و جنبة افراط آن جنگ و خون‌ريزي است و جنبة تفريط آن بي‌غيرتي است.(9) و هر يك به دو تقسيم ميشوند: 1. منطقي (مثبت، پسنديده و بدون افراط). 2. غير منطقي (منفي، ناپسند و افراطي) و در آيه ضمن عدم تصريح به موضوع مورد بحث با كلمة «حميّت جاهلي» قسم دوّم حميّت غيرمنطقي را مي‌گويد،(10) و مي‌رساند كه حميّت غيرجاهلي هم داريم كه همان غيرت (تعصّب و يا حميّتِ) منطقي باشد».(11) «اين صفت اگر به صورت معتدل در انسان باشد، فضيلتي بزرگ است. چه فضيلتي از اين بالاتر كه انسان را اجازه ندهد بيگانه‌اي به حريم ناموس يا كشور يا دين و آيين او هجوم برد، بلكه در مقابل او بايستد، و تا سرحد جان دفاع كند. متأسفانه در دنياي امروز كه ارزش‌هاي اخلاقي كم‌رنگ شده و انحرافات اخلاقي خانواده‌هايي را فراگرفته، به ويژه در غرب كه ارتباط زنان و مردان با افراد بيگانه ناپسند شمرده نمي‌شود، اين واژه (غيرت) به تدريج به فراموشي سپرده مي‌شود و گاه در نظر بعضي، ضدارزش وناشي از تعصّب كور قلمداد مي‌شود، و اين يك فاجعه عظيم است در حالي كه بدون غيرت، حمايت و دفاع قوي از ارزش‌ها و افتخارات امكان‌پذير نيست. اين غيرت خدايي كه سبب دفاع شديد از عِرض و نواميس و كيان مسلمانان مي شود سرمشقي براي همه در مسألة غيرت ديني و ناموسي است و نشان مي‌دهد كه در برابر اراذل و اوباش و منافقان كوردل و بيماردلان نبايد بي‌تفاوت يا خونسرد بود، اين تعبير با آنچه از فعل پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در تاريخ نقل شده كه در اين‌گونه موارد سخت‌گير بود و با متخلّفان برخورد شديد مي‌كرد. نشان مي‌دهد كه اين مسأله به عنوان يك فضيلت اخلاقي و وظيفة اجتماعي پذيرفته شده است(12) برخورد قاطعانه قرآن به عنوان غيرت ديني در برابر مزاحمان و منافقان و شايعه‌پراكنان: لَئن لَم يَنَتهِ المُنافِقُونَ و الّذين في قلوبهم مَرَضٌ و الُمُرْجِفُونَ في المدينة لَنغفريَنَّكَ بِهِم ثُمَّ لايُجارونَكَ فيها اِلاّ قليلاً مَلعُونينَ اَينَما ثَقفوا اُخِذُوا و قُتّلِوُا تقتيلاً سُنَّةَ اللهِ في الّذين خَلَوا مِن قَبلُ و لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ الله تبديلاً(13) اگر منافقان و بيماردلان و آنها كه اخبار دروغ و شايعات بي‌اساس در مدينه پخش مي‌كنند دست از كار خود برندارند، تو را بر ضد آنان مي‌شورانيم، سپس جز مدّت كوتاهي نمي‌توانند در كنار تو در اين شهر بمانند. و از همه جا طرد مي‌شوند، و هر جا يافته شوند گرفته خواهند شد و به سختي به قتل خواهند رسيد اين سنّت خداوند در اقوام پيشين است، و براي سنّت الهي هيچ‌گونه تغيير نخواهي يافت.
    «تعبيرات سه‌گانه در آيه الْمُنافِقُونَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ الْمُرْجِفُونَ ممكن است همه اشاره به گروه معيّني باشد كه با انواع كارهاي خلاف به تضعيف مسلمانان مي‌پرداختند، ولي ظاهر آيه و پاره‌اي ازشأن نزولها نشان ميدهد كه اشاره به سه گروه مختلف است: منافقان با پخش شايعاتي دربارة غزوات پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ در مدينه سعي داشتند روحية مسلمانان را تضعيف كنند، و گروهي از اراذل و اوباش با ايجاد مزاحمت در مورد زنان مسلمان اسباب ناراحتي آنها را فراهم مي‌كردند و گروه ديگري با پخش شايعات دربارة زنان با ايمان، آنها را سخت آزار مي‌دادند. آيه هر سه گروه را تهديد به مجازات شديد، تبعيد و قتل مي‌كند... و مفهوم غيرت همين است گرچه آيه تصريح به غيرت ندارد.»(14) غيرت در روايات اسلامي (غيرتِ بجا و بيجا): «در روايات اسلامي اهميت بسيار زيادي به مسأله غيرت به عنوان يك فضيلت داد شده و حتّي از خداوند به عنوان غيور (كسي كه بسيار غيرت دارد) ياد شده است(15) از جمله: 1. امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايد: «اِنَّ اللهَ غَيُورُ يحبُّ كُلَّ غَيُورٍ و لِغيرَتِهِ حَرَّمَ الفَواحِشَ ظاهِرَ ها و باطِنَها. خداوند غيور است و هر غيوري را دوست دارد و به خاطر غيرتش تمام كارهاي زشت را اعم از آشكار و پنهان تحريم فرموده است.»(16)
    2. در حديث ديگري همان بزرگوار مي فرمايد: «اِذا لَم يَغُرِ الرَّجُلُ فَهُوَ مَنكُوسُ القَلْبِ. اگر انساني غيرت نداشته باشد قلب و فكرش وارونه است.»(17) به گفته علامة مجلسي منظور از قلب وارونه در اينجا اين است كه همانند ظرف وارونه است كه چيزي در آن جاي نمي‌گيرد، قلب افراد فاقد غيرت نيز تهي از صفات و اخلاق بر جستة انساني است. (18) اين تعبير نشان مي‌دهد كه صفت غيرت رابطة نزديكي با ساير اوصاف برجستة انساني دارد.
    3. پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ مي فرمايد: «كان ابراهيمُ اَبي غَيُوراً و اَنَا اَغْيَرُ مِنهُ وَ اَرْغَمَ اللهُ اَنْفَ مَن لا يُغارُ مِنَ المؤمنينَ. پدرم ابراهيم مرد غيوري بود و من از او غيورترم.خداوند بيني مؤمناني را كه غيرت ندارند به خاك بمالد.»(19)
    4. در حديث ديگري از اميرمؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ آمده است كه ضمن نكوهش از بعضي مردم عراق كه زنانشان در بيرون منزل به صورت زننده‌اي با مردان اختلاط داشتند فرمود: «لَعَنَ اللهُ مَنْ لايُغارُ. خدا لعنت كند كسي را كه غيرت ندارد.»(20) و در حديثي از امام سجاد ـ عليه السّلام ـ رسيده است كه فرمودند: «لَم يَدخُلِ الجَِنَّة حَمّيَّة غير حَمّيَّة حمزة بن عبد المطلب...» هيچ حميّتي به بهشت نرود، مگر حميّت حمزة بن عبدالمطلب زماني كه براي حمايت پيامر ـ صلّي الله عليه و آله ـ خشم كرد و مسلمان شد، در داستان شكمبهاي كه (توسط ابوجهل) بر سرپيغمبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ انداختند.»(21) (اين حميّت و غيرت بجا است).
    ناگفته نماند كه در نكوهش غيرت بيجا هم سخناني از ائمه معصومين ـ عليهم السّلام ـ داريم از جلمه اين‌كه علي ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايد: «... و ايّاك و التّغاير في غير موضع غَيرَةٍ فَاِنَّ ذلكَ يَدْعُوا الصَّحيحَةَ الي السقم و البَريّةَ اِلي الرَّيب» بپرهيز از اينكه در غير موردش غيرت كني، زيرا غيرت نابجا، زنان پاك را به ناپاكي و بيگناهان را به آلودگي سوق ميدهد.(22) و يا امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «لا غيرةَ في الحلال» در امور حلال، غيرت بيمورد است.»(23)



    پاورقی:
    1. ابن منظور، لسان العرب، بيروت، داراحياء التراث العربي، چاپ اول، 1408 ه‍ ق، ج 10، ص 156 و 348، تاج العروس، ج 7، ص 333، و طريحي، فخر الدين، مجمع‌البحرين، قم، مؤسسه البعثه، چاپ اوّل، ص 462.
    2. عميد، حسن، فرهنگ عميد، تهران، انتشارات اميركبير، اول 1363، ص 896.
    3. مكارم شيرازي، ناصر، اخلاق در قرآن، قم، مدرسة الامام علي بن ابيطالب، چاپ اول، 1380، ج 3، ص 431.
    4. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، قم، دارالكتب الاسلامية، 1362، ج 15، ص 353، و جمعي از نوسندگان، المعجم الوسيط، ج 2، ص 610. و ابن فارس، مقاييس اللغه، تحقيق عبدالسلام محمد هارون، دارالكتب العلميه اسماعيليان، ج 4، ص 340 ـ 336.
    5. فرهنگ عميد، همان، ‌ص 404 و 403.
    6. راغب اصفهاني، ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ القرآن، مترجم سيد غلامرضا خسروي حسيني، كتابفروشي مرتضوي، 1362ج 1، ص 579ـ577،.
    7. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، همان، ج 22، ص 100 و 99.
    8. فتح: 26.
    9. فيض كاشاني، محسن، اخلاق حسنه، ترجمه محمد باقر ساعدي، نشر كانون، انتشارات پيام عدالت، چاپ طلوع آزادي، چاپ دوّم، 1375، ص 53 ـ 56.
    10. كليني، اصول كافي، ترجمه سيد جواد مصطفوي، انتشارات گلگشت، چاپ اوّل، 1375، ص 419،‌ پاورقي مترجم با اندکي تغيير.
    11. قريشي، علي اكبر، قاموس قرآن، تهران، انتشارات دار الكتب الاسلاميه، چاپ ششم، ج 1 ـ 2، ص 186 با كمي تغيير.
    12. مكارم شيرازي، ناصر، اخلاق در قرآن، ج 3، ص 433ـ431.
    13. احزاب: 60 تا 62.
    14. همان، اخلاق در قرآن، ص 434 و 433.
    15. همان، ‌ص 436.
    16. همان.
    17. الكافي، همان.
    18. همان.
    19. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، موسسه الوفاء، 1404 ق، ج 100، ص 248.
    20. همان.
    21. الکافي، همان، ج2، ص 308.
    22. امام علي ـ عليه السلام ـ ، نهج البلاغه، قم، دارالهجره، ص 405.
    23. الکافي، همان، ج5، ص 537.

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    وبگردی
    نوشته
    224
    حضور
    4 روز 6 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    6
    صلوات
    1999



    به نظر من شما خیلی سیاه نمایی کردین. حتی بدحجاب ترین خانوم ها هم اصلا دلشون نمی خواد که همسرشون بی غیرت باشه. منتها اونا غیرت رو تو حوزه ی حجاب و اینا نمی دونن. غیرت هم همین یه دونه شاخه رو که نداره. از اونجا که دوستان بدحجاب" نومن ببعض و نکفر ببعض" هستن در مورد غیرت هم گزینشی عمل می کنن. مردهایی هم که همسران بدحجاب دارن، اگه بهشون بگی بی غیرت، واقعا بهشون برمیخوره. اونام مث همسرانشون گزینشی غیرتی می شن.
    یه داستانی می خوندم، دقیقامتنش یادم نیس ولی مضمونش این بود که یه نفر می ره به یه آقایی که با یه خانوم بدحجاب مشغول قدم زدنه، توی یه بازار می گه: می شه منم چندلحظه به خانمتون نگاه کنم؟! اون آقاهه هم یقه اش رو می گیره و می خواد دعوا بشه که ظرف خودشو نجات می ده و بدون عصبانیت می گه: اشکال نداره، ولی بقیه دارن بدون اجازه نگاه می کنن. و راهشو می گیره و میره.
    این داستان هم مصدق حرف منه.
    البته این که ما کوتاهی کردیم وبحث غیرت رو هی کمرنگ و کمرنگ تر کردیم، واقعا قبوله. همینقدر هم که هست، به خاطر فطرتی بودن اون تو بحث آقایونه.
    بعدم مقدار زیادی از کمرنگ تر شدن این مسئله و اینکه بعضی از خانوم ها ازش بدشون میاد اینه که آقایون بعضا مذهبی هم گزینشی باهاش رفتار کردن. مثلا برادرا(می دونیم که غیرت فقط مصداق همسر نیس و برای همه زنان، بخصوص زنان هم کیش پسندیده اس.)که راضی ان خواهرشون بره نونوایی، ولی مثلا وقتی موهاش بیرونه، تذکر میده. یعنی اون بخشی از غیرت رو گرفته که برا خودش زحمت نداشته باشه. یا اصلا یه خانوم غریبه، مثلا آخر شب، یه آقایی ظاهرا مذهبی و یه خانوم تو خیابون موندن و ماشینم به سختی گیر میاد- صرف نظر از اینکه بیرون بودن خانوم، تنها، اون موقع شب، کارخوبیه یا بدی- اون آقا به خودش اجازه میده اولین ماشین که بوق زد، بپره بالا، بدون اینکه اصلا فکرشم بکنه که اون خانوم میخواد چی کار کنه.( این رفتار رو متاسفانه بعضا توی مراسم هیئات آخر شب دیدم)امروز دیگه هیچ آقایی وقتی میبینه یه بار سنگینی دست یه خانومه، نمی ره کمکش کنه! اصلا این مسائل کلا از مصادیق غیرت حذف شده.
    به نظر من غیرت بیجا وجود نداره. غیرت یک خصلت بسار عالی اسلامیه. اون رفتارهایی که به اسم غیرت بیجا معرفی شده، در واقع تعصبه که شیوه افراطی غیرته و نمیشه همون اسم غیرت رو روش گذاشت.
    دائم دلم از این و از آن سیر می شود ... دارد زمان رفتن من دیر می شود ... یک کربلا ببر که حسرت به دل شدم ... دارد گدای مادرتان پیر می شود ...

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود