جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از این حدیث چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    18
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    110

    منظور از این حدیث چیست؟




    امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هر کس از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره [دفع] آن به دعا برخیزد خداوند هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد.
    ...
    منظور این سخن از امام صادق چه بوده است؟


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432




    با سلام

    منظور اینست که دعا سبب دفع بلا میشود مانند احادیث زیر :

    علی بن مهزیار گوید: به امام باقر (ع) نامه نوشتم و از وقوع زلزله زیاد در اهواز به او شکوه نمودم و عرض کردم: آیا به نظر شما از آن جا کوچ کنم؟ حضرت در پاسخ نوشت: از آن جا کوچ نکنید بلکه چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و غسل کنید و لباس هایتان را پاکیزه نمایید و روز جمعه بیرون بیایید و خداوند را بخوانید که آن را از شما برطرف نماید. علی بن مهزیرا گوید: چنین کردیم تا این که زلزله آرام گرفت.

    ( ميزان الحكمة: ج 2 ص 871)



    رسول خدا (ص): هر آینه بلا به بنده نزدیک می گردد، آن گاه بنده از خدا عافیت می خواهد و خدا را یاد می کند و عافیت را حفظ می کند. و دعا و بلا تا روز رستاخیز با هم توافق دارند.

    (كنز العمال: ج 2 ص 76 ح 3208)



    رسول خدا (ص): بلا همانند قندیل ها بین آسمان و زمین آویزان است، هرگاه بنده عافیت را از پروردگارش بخواهد، خدای متعال بلا را از او برگرداند، [حتی] در حالی که برای او قطعی شده باشد.

    ( كنز العمال: ج 7 ص 825 ح 21560)

    امام زین العابدین (ع): دعا بلای نازل شده و نازل نشده را دفع می کند.

    ( الكافي: ج 2 ص 472 ح 2)

    امام کاظم (ع): بر شما باد دعا کردن؛ چرا که دعا برای خدا و درخواست از خدا بلا را برگرداند [حتی] در حالی که تقدیر و قضا شده باشد و جز امضای آن باقی نمانده بشد. پس هرگاه از خداوند عزوجل دعا و درخواست شد، بی درنگ بلا را برگرداند.

    ( الكافي: ج 2 ص 472 ح 3)


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamid ha نمایش پست ها
    امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هر کس از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره [دفع] آن به دعا برخیزد خداوند هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد.
    ...
    منظور این سخن از امام صادق چه بوده است؟
    همانطور كه دوست عزيزمون فرمودند منظور اينست كه دعا مانع بلا مي شود.

    رسول خدا (صلی الله علیه و آله ): هرگاه دعا اندک شود، بلا نازل گردد.

    (مستدرك الوسائل:ج 5 ص 179 ح 5616)

    ولي لازم به ذكر است فقط دعاي خالي به تنهايي كفايت نمي كند بلكه شخص بايد از گناهان هم دوري كند و همچنين امر به معروف و نهي از منكر كند تا مستوجب بلا و عذاب نشوند.

    رسول خدا(صلی الله علیه و آله ): هر گاه امت من ربا خورند، زلزله و ماه گرفتي رُخ دهد.
    (كنز العمال: ج 14 ص 280 ح 38731)

    امام باقر(سلام الله علیه): در نامه‌ي رسول خدا [چنين] يافتم: هرگاه پس از من زنا فاش شود، مرگ ناگهاني بسيار گردد
    (من لايحضره الفقيه: ج 1 ص 524 ح 1488)

    رسول خدا(صلی الله علیه و آله ): هر گاه بنده پنهاني گناه كند، جز گنه كار را اسيب نرساند. و هرگاه آشكارا آن را انجام دهد و مورد نكوهش قرار نگيرد، همه را آسيب رساند.
    (وسائل الشيعة (آل البيت : ج 9 ص 31 ح 11448)

    امام علي(سلام الله علیه): اي مردم! همانا خداوند عزوجل عوام را به سبب گناه خواص كيفر نكند [البته] اگر خواص بدون اين كه عوامل بداند در پنهاني كارمنكر انجام دهد. [اما] اگر خواص آشكارا مرتكب منكر شود و عوام آن را تغيير ندهد، هر دو گروه از ناحيه‌ي خداوند عزوجل سزاوار كيفر مي‌گردند.
    (ميزان الحكمة: ج 1 ص 763)


    رسول خدا(صلی الله علیه و آله ): هرگاه مردم منكر را ببينند ولي آن را تغيير ندهند، نزديك است كه خداوند كيفرش را فراگيرشان كند.
    (كنز العمال: ج 3 ص 70 ح 5535)



    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12



    انسان هیچ وقت از بلا دور نیست مگر با دعا هرآن ممکن است بلابر سر انسان نازل شود و این دعاست که انسان را از شر بلایا میرهاند

  9. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932

    جمع بندی




    پرسش:


    امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هر کس از بلایی که به او می رسد بترسد و درباره [دفع] آن به دعا برخیزد خداوند هرگز آن بلا را بدو نشان ندهد.
    ...‎ منظور این سخن از امام صادق (علیه السلام) چه بوده است؟


    پاسخ:


    با سلام خدمت شما


    امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: مَنْ تَخَوَّفَ مِنْ بَلَاءٍ يُصِيبُهُ فَتَقَدَّمَ فِيهِ بِالدُّعَاءِ لَمْ يُرِهِ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ الْبَلَاءَ أَبَداً.[1]
    كسى كه از رسيدن بلايى هراسناك است، اگر قبل از آن دعا كند، خداوند متعال هرگز آن بلا را به او نشان نخواهد داد.


    و منظور از این حدیث اينست كه دعا مانع بلا مي شود.در روایت دیگری امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: طوفان های بلا را با دعا دف کنید؛ کسی که به بلای سخت گرفتار شده از تندرستی که از بلا در امان نمی باشد به دعا نیازمند تر نیست [2]


    دعا يكی از مظاهر قضا و قدر است كه در سرنوشت حادثه‏ ای می‏تواند مؤثر باشد يا جلوی قضا و قدری‏ را بگيرد . «الدعاء يرد القضاء [ بعد ما ابرم ] ابراما »[3] دعا قضا را برمی‏گرداند هر چند آن قضا محكم شده باشد . «و اذا سألك عبادی عنی فانی قريب اجيب دعوش الداع اذا دعان »[4]:هر گاه بندگانم مرا از تو بخواهند ، من نزديكم ، خواسته آن كه مرا بخواند اجابت می‏كنم .


    همچنين صدقات و احسانها يكی ديگر از عوامل و مظاهر قضا و قدر است كه‏ از مجاری معنوی در تغيير و تبديل سرنوشتها مؤثر است . به طور كلی گناه و طاعت ، توبه و پرده‏ دری ، عدل و ظلم ، نيكوكاری و بدكاری ، دعا و نفرين و امثال اينها از اموری می‏باشند كه در سرنوشت بشر از نظر عمر و سلامت و روزی مؤثر می‏باشند .امام صادق ( ع ) فرمود : «من يموت بالذنوب اكثر ممن يموت بالاجال ، و من يعيش بالاحسان اكثر ممن يعيش بالاعمار »[5]:عدد كسانی كه به واسطه گناهان می‏ميرند از كسانی كه به واسطه سرآمدن عمر می‏ميرند بيشتر است و عدد كسانی كه به سبب نيكوكاری زندگی دراز می‏كنند از كسانی كه با عمر اصلی خود زندگی می‏كنند افزون است .مقصود حديث اين است كه گناهان اجل را تغيير می‏دهند و احسانها و نيكوكاريها عمر را زياد می‏كنند . يعنی با اينكه اجل و عمر به حكم قضا و قدر الهی تعيين شده‏اند ، اين امور عامل تغيير و تبديل قضا و قدر می‏باشند و البته خود اين تغيير هم به قضا و قدر الهی است.[6]


    پی نوشت__________________________________________ _____


    [1] الكافي ؛ ج‏2 ؛ ص472 ، نويسنده: كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏ ، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد ، ناشر: دار الكتب الإسلامية ، مكان چاپ: تهران‏ ، سال چاپ: 1407 ق‏ ، نوبت چاپ: چهارم‏

    [2] قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ مَا الْمُبْتَلَى الَّذِي قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ مِنَ الْمُعَافَى الَّذِي لَا يَأْمَنُ الْبَلَاء: الدعوات (للراوندي) / سلوة الحزين ؛ ص21 ، نویسنده: قطب الدين راوندى، سعيد بن هبة الله، انتشارات مدرسه امام مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف) - قم، چاپ: اول، 1407ق

    [3] الكافي، ج‏2، ص: 470
    [4] سوره بقره:آیه 186
    [5] بحارالانوار ج5 ص . 140 ، ، نويسنده: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏ ، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ، مكان چاپ: بيروت‏ ، سال چاپ: 1403 ق‏ ، نوبت چاپ: دوم‏
    [6] ر.ک: مجموعه ‏آثاراستاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص: 406 ، ناشر: انتشارات صدرا ، مكان چاپ: تهران‏ ، بی تا






    اللهم صل علي محمد و آل محمد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود