چرا پیامبر برای بیان " دوست داشتن " از فعل "عشق" یا "حبب" استفاده نکردند ؟

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا پیامبر برای بیان " دوست داشتن " از فعل "عشق" یا "حبب" استفاده نکردند ؟

سلام
یک سوال:

در روایات داریم که در روز غدیر پیامبر پس از این که علی را بر منبر در کنار خود حاضر کرد از مردم سوالی پرسید ::

الست اولی بکم من انفسکم ؟؟؟؟

مردم پاسخ دادند : بلی !!!!

قالوا بلی ...

سپس رسول مهربانی ها دست مبارک آقا امیرالمومنین را بالا گرفتند و گفتند :

من کنت مولاه فهذا علی مولاه ، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ...

ضمن این که در صلوات بر امیرالمومنین وارد است :

اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ، وانصر من نصره و اخذل من خذله ...

حالا یک سوال :::

تشیع جمله نبی را اینگونه ترجمه میکند:

هرکه من مولای اویم این علی مولای اوست ... خداوندا دوست بدار هر که او را دوست داشته ...!

مگر فعل " مولا " و " وال" هر دو از ریشه " ولی" نیستند؟؟؟چه طور است یک جا به معنای مولا ، سرپرست و امام ترجمه شده و جای دیگر " دوست داشتن‌" ؟

اهل تسنن هم مگر نمیگویند ، این کلمه مولا به معنای دوست است ؟؟؟

لابد پاسخ میدهید "ولی" چندین معنای اشتراکی و عام دارد ...

ولی چرا پیامبر برای بیان " دوست داشتن " از فعل "عشق" یا "حبب" استفاده نکردند ؟؟؟

ابوتراب;158816 نوشت:
سلام
یک سوال:

در روایات داریم که در روز غدیر پیامبر پس از این که علی را بر منبر در کنار خود حاضر کرد از مردم سوالی پرسید ::

الست اولی بکم من انفسکم ؟؟؟؟

مردم پاسخ دادند : بلی !!!!

قالوا بلی ...

سپس رسول مهربانی ها دست مبارک آقا امیرالمومنین را بالا گرفتند و گفتند :

من کنت مولاه فهذا علی مولاه ، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ...

ضمن این که در صلوات بر امیرالمومنین وارد است :

اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ، وانصر من نصره و اخذل من خذله ...

حالا یک سوال :::

تشیع جمله نبی را اینگونه ترجمه میکند:

هرکه من مولای اویم این علی مولای اوست ... خداوندا دوست بدار هر که او را دوست داشته ...!

مگر فعل " مولا " و " وال" هر دو از ریشه " ولی" نیستند؟؟؟چه طور است یک جا به معنای مولا ، سرپرست و امام ترجمه شده و جای دیگر " دوست داشتن‌" ؟

اهل تسنن هم مگر نمیگویند ، این کلمه مولا به معنای دوست است ؟؟؟

لابد پاسخ میدهید "ولی" چندین معنای اشتراکی و عام دارد ...

ولی چرا پیامبر برای بیان " دوست داشتن " از فعل "عشق" یا "حبب" استفاده نکردند ؟؟؟

با سلام
همانطور که خود نیز اشاره کردید ولی چند معنا دارد که با کمک قرائن باید معنای مورد نظر متکلم را دریافت.در بخش اول حدیث (من کنت مولاه فعلی مولاه) قرائن روشن و محکمی موجود است که نشان می دهد ولی به معنای سرپرست و اولی به تصرف است:
قرينه و شاهد اول:
اولين قرينه بر اين كه مراد و متصور از كلمه مولي در حديث شريف غدير، اولي به تصرف و سرپرست است، آن است كه اگر مقصود از «مولي» مراتب دوستي علي(عليه السلام) بود ديگر لازم نبود كه اين مسأله در چنين هواي گرم و سوزان مطرح گردد! مگر قرآن افراد جامعه با ايمان را برادر يكديگر نخوانده بود، چنانكه مي فرمايد:إنَّما المؤمنون إخوة مؤمنين و افراد با ايمان برادر يكديگرند.

مگر قرآن در آيات مختلف افراد با ايمان را دوست يكديگر معرفي نكرده است؟ و علي(عليه السلام) نيز عضو همان جامعه با ايمان بود ديگر چه نيازي داشت كه مستقلا درباره دوستي و مودت علي(عليه السلام) داد سخن دهد؟ معلوم مي شود اين اجتماع عظيم براي كار معمولي نبوده است بلكه مسأله اي بوده است كه سرنوشت آينده اسلام و امت به آن بستگي دارد و آن جز مسأله امامت وانتخاب رهبر معصوم از جانب خداوند چيز ديگري نمي تواند باشد.
قرينه و شاهد دوم:
دومين قرينه اي كه دلالت دارد بر اينكه مراد از كلمه (مولي) اولي به تصرف و سرپرست است, آيه شريفه: «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام ديناً» پس از نزول آيه پيامبر بسيار خوشحال گرديد، و شادمان شد. و دست علي «عليه السلام» را بالا گرفت و گفت:
«سلموا عَلي عَلِي بامرة المؤمنين» به علي به عنوان ولي امر مؤمنين سلام كنيد، (السلام عليك يا امير المؤمنين).
اگر مولي و ولي به معناي اولي به تصرف بودن نبود، معنا نداشت كه رسول اكرم(ص) پس از نزول آيه بفرمايد: الله اكبر عَلي اكمال الدين و اتمام النعمة و رضاالرب برسالتي و الولاية لعلي بن ابي طالب بعدي.
«خداي بزرگ كه دين را كامل و نعمت را تمام نمود، راضي شد به رسالت و پيامبري من و ولايت براي علي پس از من».
بنابر اين به طور قطع و يقين بايد بگوئيم كه كلمه (مولي) به معناي سرپرست و اولي به تصرف است.
شاهد و قرينه سوم:
بنابر نقل متواتر، پيامبر(ص) قبل از اعلام رسمي ولايت امير المؤمنين «عليه السلام» از مردم سئوال كرد «الست اولي بكم من انفسكم» اينكه چرا پيامبر سئوال كرد، در حقيقت اين سؤال ترجمه آيه شريفه 6 سوره احزاب است كه مي فرمايد: «النبي اولي بالمؤمنين من انفسهم» كلمه اولي در آيه شريفه به معناي اولي به تصرف است، پيامبر با استناد به اين آيه قرآن بود كه از مؤمنان مي پرسد: آيا من سزاوارتر و اولي به تصرف به جانهاي شما، نسبت به خودتان نيستم؟ مؤمنان پاسخ مثبت به او مي دهند.
شاهد و قرينه چهارم:
بهترين قرينه و شاهد براي تفسير معناي (مولي) گفتار و سخن كساني است كه در روز غدير حضور داشته اند و به حضرت تبريك و تهنيت گفته اند. از جمله خليفه دوم گفت: بخٍّ بخٍّ لك يا علي بن ابي طالب اصبحت مولاي و مولي كل مؤمن و مؤمنة. همچنين حسان بن ثابت انصاري شاعر رسول خدا ابياتي را در آن روز سروده كه ناظر به معناي ولي و سرپرست وجانشين رسول خداست:
يناديهم يوم الغدير نبيّهم
بخم فاسمع بالرسول منادياً
و قال ممن مولاكم و وليكم
فقالوا و لم يبدُوا هناك التعامياً
«روز غدير نبي اكرم «صلي الله عليه و آله» نگاه مي كرد، امت را و آنها شنيدند، نداي آن حضرت را كه فرمود: كيست مولاي و ولي شما؟ گفتند: خدا مولاي ما و توولي مائي واحدي نافرماني ننمود. پس به علي فرمود: برخيز يا علي به درستي كه راضي شدم بعد از من توهادي و امام اين مردم باشي».

اما درباره بخش دوم (وال من والاه و عاد من عاداه)از تقابل با واژه"عاد" که به معنای"دشمن باش"می باشد به روشنی درمی یابیم که "وال" یعنی "دوست بدار"

موضوع قفل شده است