صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا خداوند قرآن را به صورتی نازل نکرد که نیاز به تفسیر نداشته باشد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    چرا خداوند قرآن را به صورتی نازل نکرد که نیاز به تفسیر نداشته باشد؟




    چرا خداوند قرآن را به صورتی نازل نکرد که نیاز به تفسیر نداشته باشد؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    77
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    352



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    چرا خداوند قرآن را به صورتی نازل نکرد که نیاز به تفسیر نداشته باشد؟
    با سلام وعر ض ادب

    چند دلیل که به ذهنم می رسد را ذکر میکنم :

    1- کلام کامل به جمله یا کلامي مي گويند که از نظر جمله بندي و معنا کامل باشد .حال کلامي که کامل است ممکن است از نظر مضمون احتياج به توضيح و تفسير باشد مانند بسياري از جملات بوستان و گلستان سعدي با اينکه اين جملات در اين کتابها تمام است اما احتياج به توضيح و تفسير دارد .

    2-از طرف ديگر انديشه بشر محدوديت دارد، از اين رو خداوند دانش بيكران خود و مضامين بلند مرتبه آن را در قالب الفاظ متداول آورده است، تا براى بشر قابل فهم باشد، اين الفاظ هر چند هم كه گويا و رسا باشد، گنجايش آن مفاهيم بلند مرتبه و دانش بيكران خداوند را ندارد، چرا كه الفاظ، مربوط به محسوسات و عالم ماده است، بدين جهت براى درك بيشتر آن مفاهيم عاليه و معنوى، الفاظ قرآن نياز به تفسير بيشترى دارند.

    3-خداوند متعال در بيان آيات احكام، به كليات آن ها بسنده كرده است و به بسيارى از جزئيات اشارت ننموده است و اين خود نيازمند به تفسير و توضيح بيشتر است كه بر عهده رسول خدا (ص ) و اهل بيت گرامى او مى باشد. امام صادق (ع )مى فرمايد:نماز بر مردم نازل شد، اما خداوند بيان نكرد چند ركعت است، سه ركعت يا چهار ركعت، و اين رسول خدا (ص) بود كه براى مردم ركعات نماز را تفسير نمود.اگر به جزئیات هم می پرداخت آیا به نظر شما چند جلد می بایست تدوین شود؟

    4-بيشتر آيات قرآن در رابطه با حوادث و موضوعاتى خاص نازل شده است و تنها افرادى كه هنگام نزول قرآن، حضور داشته اند از عمق حادثه و كم و كيف آن آگاهى دارند ولى ديگرانى كه از چگونگى نزول وحى دانشى ندارند، مطالب براى آنان به طور كامل مفهوم نيست.آیا برای این افرادی که در صحنه حضور نداشتند نفسیر وتوضیح لازم نیست؟

    موارد دیگری نیز هست که فعلا به خاطر بلند شدن اذان مغرب به افق قم به همین اندازه کفایت میکنم.


    التماس دعا

    ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۸/۰۹/۱۶ در ساعت ۱۸:۰۲

  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    چرا خداوند قرآن را به صورتی نازل نکرد که نیاز به تفسیر نداشته باشد؟
    سلام
    خوب اگر خداوند قرار بود كتابي نازل كند كه نياز به تفكر وتعقل در ان نبود ديگر حتي نيازي به اين نبود كه برگزيدگان خود را براي هدايت مردم بفرستد.
    در ايات اول سوره مباركه بقره خداوند فرمود"در اين كتاب هيچ قيد وشكي نيست وبراي هدايت اهل تقواست" پس مي توان از اين ايه نتيجه گرفت كه انسان اول خودش را به درجه تقوا برساند وبعد خود را تحويل قران دهد . و در اين صورت شما به در جه اي ميرسيد كه با اين كتاب الهي محرم شيديد ونياز به تفسير نداريد.
    حال بايد اول معني واقعي تقوا را دانست
    بعد راه رسيدن به تقوا و اينكه چگونه از متققين باشيم

  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    [quote=محمد;4742]چرا خداوند قرآن را به صورتی نازل نکرد که نیاز به تفسیر نداشته باشد؟[/quote]

    با عرض سلام خدمت دوست خوبمون محمد

    ضمن تشکر از طرح سوال خوبتون باید به عرض برسونم که هرکلامی که صادر بشه برای افرادی که در اون سطح نیستند ولی قابلیت فهم اون مطلب رو دارند ؛ با تفسیر و تبیین اون کلام می تونند به مفاهیم اون برسند . همون طور که شاهد هستید تمام علوم روز برای دانش آموزان و دانش پژوهان با تببیین و تفسیر استاد قابل فهم و استفاده است اگر چه در این میان عده ای خواهند بود که با صرف مطالعه آن را خواهند فهمید ولی معمولا برای اکثریت تفسیر و تبیین لازم است .

    حال گوینده سخن هر چه عمیق تر و دقیق تر سخن گفته باشد به دقت و تامل و تفسیر بیشتری نیاز دارد و چه کسی در این عالم حکیم تر و عالم تر است ؟ وچه کسی سخن حکیمانه تر از خدا می تواند بگوید ؟ تمام حکمای عالم همه به نوعی شاگردی پیامبران الهی را نموده اند تا توانسته اند کلامی چند در راستای حکمت بگویند . و البته پیامبران نیز از آبشخور حکمت الهی بهره ای برده اند . و امروزه ما شاهد آنیم که سخن حکیمان عالم را در دانشگاهها تدریس می کنند که خود نوعی تفسیر و تبیین است . پس چطور ممکن است کلام خدا نیازمند تفسیر و تبیین نباشد . و البته نیازمند بودن به تفسیر به خاطر پایین بودن سطح کلاس ماست ، به طوریکه اگر ما سطح فهم خود را ارتقا بخشیم آنگاه فهم خیلی از آیات برای ما نیز نیازمند تفسیر نخواهد بود .

    به امید آن روز

    التماس دعا

    ویرایش توسط مجید : ۱۳۸۹/۰۸/۱۰ در ساعت ۱۸:۳۸

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    کتاب،فیلم،موسیقی
    نوشته
    99
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    303



    نقل قول نوشته اصلی توسط ایمان نمایش پست ها
    هرکلامی که صادر بشه برای افرادی که در اون سطح نیستند ولی قابلیت فهم اون مطلب رو دارند ؛ با تفسیر و تبیین اون کلام می تونند به مفاهیم اون برسند . همون طور که شاهد هستید تمام علوم روز برای دانش آموزان و دانش پژوهان با تببیین و تفسیر استاد قابل فهم و استفاده است اگر چه در این میان عده ای خواهند بود که با صرف مطالعه آن را خواهند فهمید ولی معمولا برای اکثریت تفسیر و تبیین لازم است .
    سلام
    به عقیده من فرق است بین کتاب خداوند و علوم زمینی و ساخت بشر!!
    اینطور که من از صحبتهای دوستان برداشت میکنم قرآن برای خواص است نه برای عموم مردم.
    شما قرآن را با گلستان و بوستان و ... که توسط انسانها تحریر شده نمیتوانید مقایسه کنید. خداوند خیلی راحت میتوانست کتابی بیاورد که نیاز به تفسیر نداشته باشد و عموم مردم قادر به خواندن و درک آن باشند. علت باید چیز دیگری باشد نه اینهایی که شما میفرمایید.

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط یابنده نمایش پست ها
    شما قرآن را با گلستان و بوستان و ... که توسط انسانها تحریر شده نمیتوانید مقایسه کنید. خداوند خیلی راحت میتوانست کتابی بیاورد که نیاز به تفسیر نداشته باشد و عموم مردم قادر به خواندن و درک آن باشند. علت باید چیز دیگری باشد نه اینهایی که شما میفرمایید.
    سلام علیکم جمیعا
    محمد گرامی و باز از اون سوالای سخت و ناب

    به عقیده بنده دوستان درست تحلیل کردند. لازم است انسان برای درک مفاهیم قرآنی تفکر و تعقل نماید.

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    53
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    174



    به نام حق


    جناب محمد گرامی


    یک اثر مخصوصا اگر متن باشد هنگامی ماندگار است و در طول زمان همیشگی خواهد بود که چند لایه باشد

    حافظ به این دلیل ماندگار شده که من جوان قرن 21 ام همانقدر لذت می برم که مردم قرون دیگر و هر کس بر طبق حکمت و معرفت و دانشش از آن برداشتی می کند

    ولی نقص بزرگی که این گونه شاهکارهای انسانی نسبت به قرآن دارند این است که اولا برای آنها سقف مفهومی وجود دارد ، یعنی یک مفهوم در یک شعر و یا نثر هر قدر که زیبا و عمیق و فطری هم که باشد بازهم در نهایت از سقف آن مفهوم بالاتر نمی رود و هم اینکه نوع دیگری نمی توان که برداشت کرد یعنی یک فیلسوف و یا یک فرد عادی و یا یک ریاضی دان حتی اگر سعی هم بکنند هیچ برداشت و قرائت دیگری نمی توانند از آن اثر بکنند و نمی توانند از آن نفعی در راستای علم خویش ببرند زیرا درست است که لایه لایه است ولی لایه هایی محدود دارد و در یک کانال خاص
    و نقص دیگر اینکه تنوع برداشت ها بسیار محدود است و قرائتی جز آنها نمی توان کرد.

    ولی قرآن کلامی بی نظیر است که نقص آنها را ندارد.

    قرآن مانند رودی عظیم است که از کنار هر زمان می گذرد و هر کس با هر مرتبه از علمی که دارد به حد وسع خود از آن سیراب می شود. قرآن کانالی محدود نیست و هیچ نقصی در مفهوم ندارد

    بعنوان مثال شما تفسیر سوره ی عصر را در همین فضا مطالعه کنید.

    یا مسائل فیزیکی و ریاضی که سالهاست از قرآن استخراج می شود و هنوز هم بسیاری معترفند که باز هم مسائلی عظیم در قرآن موجود است که نقص بشری ما جبرا از فهمیدنش محروممان می کند

    و....

    قرآن کتابی است جامع که از هر علمی و حکمت و شاخه ای در آن هست از فلسفه و عرفان و جامعه شناسی بگیرید تا روش حکومت و اخلاق و احکام و تا مسائل شخصی و تا تاریخ و فیزیک و ریاضی و ...
    یک فیلسوف همانقدر از قرآن لذت برده و حیران در آن غرق می شود که یک عارف ... این عجیب نیست ؟؟؟

    قرآن یکی از دلایلی که معجزه است دقیقا همین چند لایه بودنش است که هر ازاده ی متفکری را متحیر و حیران می کند

    چند لایه است و وسعت علمی اش محدود در یک زمینه نیست که می بینید هر کس بر حد وسع خود چه نفعی از قرآن می برد

    شما توجه کنید که هر روز شاهد تفسیر های بهتر و جامعه تر و با کیفیت تر از قرآن هستیم بر طبق پیشرفت علمی و معرفتی قرن حاضر .

    شما می بینید که قرآن 1400 سال پیش هنوز سلاحی محکم است که هیچ خللی در آن راه ندارد و در پیشرفته ترین مظاهر فکری بشر نظیر لیبرالیسم و اومانیسم ، را در وجود خود حل می کند.

    50 سال پیش همین قرآن مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم را نیز در خود حل کرده بود
    بنده در طی این سالها نظام فکری به پویایی اسلام ندیدم زیرا کتابی مستحکم در پشت خود دارد که هیچ نقصی ندارد.
    اگر سرمایه ی مارکس پایه ی فکری مارکسیسم بود و یا کتاب جان لاک پایه ی فکری لیبرال ، پایه ی فکری اسلام ، قرآن است. این یکی از دلایلی است که مکاتب انسانی به مرور زمان پیشرفت می کنند و مسئله ی جدیدی را به دلیل نقصان به این کتب فکری شان اضافه می کنند زیرا این کتب ناقص اند و جبرا در زمان گم می شوند و یا بطور کل اصلا ان کتاب ها را حذف می کنند . ولی در اسلام ما هیچگاه به این نقصان بر نمی خوریم و احتیاجی به اضافه کردن نداریم بلکه تنها باید این چارچوب مشخص و متعالی را مطابق نیاز زمان خود و علم و ادراک خود بکار بندیم.

    در واقع درباره ی قرآن برعکس هر اثر دیگری این ماییم که نسبت به او نقص داریم نه اینکه قرآن نسبت به ما نقص داشته باشد. ماییم که علممان 2 حرف از 27 حرف هم نیست

    صد البته این را توجه کنید که اشتباه نشود . در زمینه های مهم اخلاقی - حکومتی و... که وحدت افکار لازم است و موضوع بسیار حساس ، ما تفاسیر ائمه را چراغ راه خود داریم تا هرگاه به انحراف نزدیک شدیم ، مانع شوند

    انها در واقع حدود و مرزهای برداشت و قرائت از قرآن را در این مسائل مهم مشخص کردند.

    امیدوارم منظورم را رسانده باشم

    اگر توضیحی لازم دیدید بنده در خدمت هستم

    یا حق
    خدایا مرا از همه ی فضایلی که بکار مردم نیاید محروم ساز


    محراب ( وبلاگ شخصی )

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    کتاب،فیلم،موسیقی
    نوشته
    99
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    303



    نقل قول نوشته اصلی توسط سرباز اسلام نمایش پست ها
    نقص دیگر اینکه تنوع برداشت ها بسیار محدود است و قرائتی جز آنها نمی توان کرد.
    سلام
    این جمله شما مربوط به کتابهایی همچون حافظ و گلستان و ... میباشد و میفرمایید که این نقص است که تنوع برداشت از آنها بسیار محدود است. یعنی تنوع برداشت از قرآن محدود نیست.
    حال سوال من این است که آیا این مزیت است که تنوع برداشت از قرآن محدود نیست؟ یعنی هر کس هر برداشتی خواست میتواند از قرآن بکند؟ این مساله مزیت نیست برادر من. گفته شده صراط المستقیم یعنی یک راه برای رسیدن به خدای واحد وجود دارد حالا برداشتهای مختلف از قرآن دیگه چه صیغه ای است؟ اگر اینطور باشد قرائت قرآن برای من که تفسیر نمیدانم گناه بسیار بزرگی است چون ممکن است برداشتی از آیه یا سوره کنم که مطابق با شریعت نباشد یا کلا اشتباه برداشت کنم.
    حالا که بحث به اینجا رسید یک سوال اصلی تر در ذهن من پررنگ شد که آیا قرآن برای عموم مردم آمده یا برای فقط چند نفر خاص؟

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    53
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    174



    حق

    جناب یابنده ی گرامی

    در ابتدا باید در توضیح بیشتر جمله ای که شما نقل کردید عرض کنم که :

    منظور از برداشت محدود در کتبی که نام برده شده به این دلیل است که همانطور که اشاره شد انها دارای سقف مفهومی هستند و تنها در یک جهت بکار می آیند مثلا تنها در عرفان و ما از آنها جز انبساط روحی و لذت مفرط و یا در حداکثر ترین حالتش پرواز روح به سمت زیبایی و حق مطلق خداوند تبارک و تعالی ، هیچ استفاده ی دیگری نمی توانیم بکنیم

    ولی قرآن چنین نیست به هیچ وجه زیرا قرآن کتابی جامع است که علوم بسیاری را در خود جای داده چنان که ذکر گردید و هر کسی با هر نوع از تخصص و علم خاص ، می تواند از آن استفاده نماید و یکی از دلایل این موضوع چند لایه بودن قرآن است.

    بنده در اینکه یک راه برای رسیدن به حق وجود دارد با شما موافق هستم ولی با تعبیر دیگری

    خواهشا به تعبیر بنده بحد کفایت دقت کنید :

    راه رسیدن به حق و کمال انسانی یکی است و لاغیر و انسان از هر راهی جز این راه هیچگاه به حقیقت نمی رسد

    ولی زمان پیوستن به این راه بسته به ظرفیت و استعداد و عوامل محیطی و ... فرق دارد.

    یعنی شخصی شاید از ابتدا در این مسیر قرار گرفت و یک شخص مثلا بودایی در انتهای عمر به این راه پیوست .

    در واقع این راه مستقیم تنهاترین راه است و فرعی هایی وجود دارند که می توانند هر کسی که از این راه دور است را - اگر ازاده و محقق باشد - به راه اصلی برسانند و این راه های فرعی همان میزانی از حقیقت است که در اکثر ادیان و نظام های فکری وجود دارد- کم یا زیاد.

    درواقع همین مقدار ناقص از حق در نظام های فکری یا ادیانشان همچون چراغی انها را از راه های فرعی و البته با سختی های بسیار به راه یکتای رسیدن به کمال رهنمون می سازد.


    منظور بنده از برداشت های مختلف این بود که هر کس با هر تخصصی امکان ندارد قرآن بخواند و دست خالی باز گردد

    اگر اشتباه از نوع بیان بود عذر خواهی می کنم.

    در جواب به سوالتان نیز باید عرض کنم که قرآن هم برای خواص است و هم عوام

    و این تنها یکی از اعجاز های قرآنی است

    چون چندین لایه دارد


    دوباره مثال رود را می زنم

    من امی و کم سواد به میزان ظرفیت خودم از رود خروشان و وسیع و عمیق قرآن برمیدارم و شما عالم و داشنمند به حد خود

    من سطح رویین ان را ادراک می کنم و شما سطح های زیرین ترش را

    در اینجا فرد امی توسط ادراک های زیرین تر توسط فضلا و علما ، به بلوغ بیشتری می رسد و با مفاهیم و عمق تازه تری از قرآن اشنا می شود نظیر علامه ی طباطبایی که سطحی زیرین تر از امثال من کم سواد ، را ادراک کردند و حالا من با خواندن کتاب با ارزششان ، دریچه ای تازه تر برایم گشوده شده است
    مسلما لایه های ائمه بسیار حیاتی و با ازش هستند و در اولویت

    دین اسلام کاملا دینی پویا و همواره در حرکت است و به هیچ وجه ساکن نیست

    امیدوارم منظورم را توانسته باشم برسانم

    در غیر این صورت با کمال میل در خدمت هستم

    یا علی
    ویرایش توسط سرباز اسلام : ۱۳۸۹/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۴:۱۶
    خدایا مرا از همه ی فضایلی که بکار مردم نیاید محروم ساز


    محراب ( وبلاگ شخصی )

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    53
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    174



    حق

    اگر خداوند قرآن را چنان نازل می کرد که احتیاج به تفسیر نداشت دیگر چند لایه بودن را در قرآن نمی دیدیم و می شود ادعا کرد دیگر قرآن معجزه نبود

    زیرا نقص زبان بشر به گونه ایست که تنها کتابی و زبانی و کلامی و نظم و نثری پایدار می ماند و بعد گذشت زمان از ارزش و اعتبار ساقط نمی شود ، که چند لایه باشد

    این چند لایه بودن یکی از اعجاز های عجیب قرآن است

    یا علی
    خدایا مرا از همه ی فضایلی که بکار مردم نیاید محروم ساز


    محراب ( وبلاگ شخصی )

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود