صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ائمه اطهار (ع) خود را در پیشگاه خداوند مقصر و شرمسار می دانستند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    چرا ائمه اطهار (ع) خود را در پیشگاه خداوند مقصر و شرمسار می دانستند؟




    چرا ائمه اطهار(ع) پیوسته خود را در پیشگاه خداوند مقصر وشرمسار میدانستند؟مگر معصوم نبودند؟

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    به نظر می رسد پیامبران و امامان(ع) با توبه خود چندهدف مشخص را دنبال می کرده اند:
    1‌ـ تعلیم و تربیت: عده ای از بزرگان از جمله ملا مهدی نراقی معتقدند پیامبر و امام با توبه و استغفار، طریق بازگشت به خدا را به مردم آموخته اند.(1) یعنی ادب بندگی و روش توبه و آداب آن، موضوعی است که می توان از کلام و عمل معصومان فرا گرفت.
    2ـ بازگشت به خدا: بعضی از بزرگان مانند مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی، توبه پیامبر(ص) و امامان(ع) را توبه از التفات به غیر خدا و اشتغال به امور دنیا دانسته اند.(2)
    توضیح آن که: پیامبر(ص) و امام(ع) تنها برای آموزش دیگران توبه نمی کردند، بلکه واقعاً با توبه، به دنبال بازگشت به خدا بودند، اما نه بازگشت از گناه، بلکه آن بزرگواران چون توجه به امور مادی را (که لازمة ضروری زندگی مادی است) دور از شأن و بندگی و مقام عصمت خود و گناه تلقی می کردند، از این امور اجتناب ناپذیر توبه می نمودند. افعالی که برای دیگران مباح یا مکروه شمرده می شود، برای آنان گناه نامیده می شود و جمله معروف "حسنات الابرار سیئات المقرّبین؛ اعمال نیک خوبان، گناه مقربان خدا محسوب می شود" ناظر به همین حقیقت است.
    بر این اساس امام سجاد(ع) در مناجات خود می گوید: استغفرک من کلِّ لذّة بغیر ذکرک و من کلّ راحة بغیر اُِنسک و من کلّ سرور بغیر قربک و من کلّ شغل بغیر طاعتک؛ خدایا، آمرزش می خواهم از هر راحتی و آسودگی که جز از طریق انس با تو حاصل آید، از هر سرور و شادی که به جز از راه قرب به تو حاصل شود؛ از هر کاری به جز طاعت تو درخواست مغفرت می کنم".(3)
    جزوة عصمت پیامبران که آیات به ظاهر متضاد با عصمت نیز در آن مورد بررسی قرار گرفته است، ضمیمه می شود.
    پی نوشت ها:
    1- ملا محمد مهدی نراقی، جامع السعادات، ج 3، ص 81.
    2- جعفر سبحانی، منشور جاوید، ج 8، ص 228، با تلخیص.
    3- مفاتیح الجنان، مناجات ذاکرین.

  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا ، اهل بیت سلام الله علیهم ،نفسم
    نوشته
    1,640
    حضور
    19 روز 9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    7
    گالری
    70
    صلوات
    10776



    با سلام و احترام به تمام دوستان
    اولا بخاطر تواضعی که داشتند و با اینکه معصوم بودند ولی بازهم اینگونه بودند...
    دوما اینگونه رفتارها برای ما انسانها بوده است که ببینیم که معصومین اینگونه بودند و ما هایی که گناهکار هستیم چه باید کنیم!

    ویرایش توسط ashr : ۱۳۹۱/۰۱/۱۲ در ساعت ۱۱:۳۰

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    ـ تعلیم و تربیت: عده ای از بزرگان از جمله ملا مهدی نراقی معتقدند پیامبر و امام با توبه و استغفار، طریق بازگشت به خدا را به مردم آموخته اند.(1) یعنی ادب بندگی و روش توبه و آداب آن، موضوعی است که می توان از کلام و عمل معصومان فرا گرفت.
    پاسخ:اشکالش بسیار واضح است چون یقینا ائمه در هنگامی که هیچ کس نبوده هیچ تعلیم و تربیتی هم نبوده به این عمل می پرداختند و توبه و استغفار می کردند
    2ـ بازگشت به خدا: بعضی از بزرگان مانند مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی، توبه پیامبر(ص) و امامان(ع) را توبه از التفات به غیر خدا و اشتغال به امور دنیا دانسته اند.(2)
    توضیح آن که: پیامبر(ص) و امام(ع) تنها برای آموزش دیگران توبه نمی کردند، بلکه واقعاً با توبه، به دنبال بازگشت به خدا بودند، اما نه بازگشت از گناه، بلکه آن بزرگواران چون توجه به امور مادی را (که لازمة ضروری زندگی مادی است) دور از شأن و بندگی و مقام عصمت خود و گناه تلقی می کردند، از این امور اجتناب ناپذیر توبه می نمودند. افعالی که برای دیگران مباح یا مکروه شمرده می شود، برای آنان گناه نامیده می شود و جمله معروف "حسنات الابرار سیئات المقرّبین؛ اعمال نیک خوبان، گناه مقربان خدا محسوب می شود" ناظر به همین حقیقت است.
    بر این اساس امام سجاد(ع) در مناجات خود می گوید: استغفرک من کلِّ لذّة بغیر ذکرک و من کلّ راحة بغیر اُِنسک و من کلّ سرور بغیر قربک و من کلّ شغل بغیر طاعتک؛ خدایا، آمرزش می خواهم از هر راحتی و آسودگی که جز از طریق انس با تو حاصل آید، از هر سرور و شادی که به جز از راه قرب به تو حاصل شود؛ از هر کاری به جز طاعت تو درخواست مغفرت می کنم".(3)
    پاسخ:گاهی وقت ها ائمه از همین چیزی که شما می گویید استغفار نکرده اند(در صحیفه)بلکه استغفار از چیزهایی کرده اند که حقیقتا گناه است
    و در ضمن معاشرت با مردم ماده چه اشکالی دارد که توبه بخواهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ماشرت با مردم اگر برای رساندن مردم به خدا نه تنها یک وظیفه است بلکه راهی برای رسیدن به خداست
    پس معاشرت امام با مردم نه تنها بد یا مکروه نیست بلکه واجب است


    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نکته ی قابل توجه اینه که توبه کردن و استغفار به درگاه خداوند هميشه به معناى بازگشت از گناه نيست یعنی وقتی در رابطه با توبه صحبت می کنیم لزوما به این معنا نیست که حتما گناهی صادر شده وانسان از اون گناه در حال استغفار هست ،بلكه توبه واستغفار هر گونه بازگشت و توجّه به خدا را شامل مى ‏شه.،بنابراین يكى از عبادت‏هاى بزرگ محسوب میشه و هيچ دلالتي بر گناهكار بودن استغفار كننده نداره. بلكه دائم الاستغفار بودن از علائم اهل تقوا و ايمان و شرط بندگي است .البته در رابطه با ما انسانهای عادی توبه کردن یعنی همون پشیمون شدن از گناهی که انجام دادیم اما در رابطه با معصومین با توجه به این که مرتکب گناه نمی شوند توبه کردن بازگشت به خداوند هست نه بازگشت از گناه.

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131





    هر چقدر که انسان بیشتر در مسیر بندگی وتعبد ثابت قدم باشد به همان نسبت خود را در برابر عظمت خداوند ناچیز می شمرد.

    معصومین نسبت به ذات مقدّس خداوند چنان معرفت و شناختى دارند كه عظمت واقعی خداوند را درک می کنند بنابراین وقتى به خود و اعمال خود نگاه می کنند، آنها را در برابر عظمت بى نهایت الهى بسیار کوچک مى ‏بینند . این حالت یکی از بالاترین مراتب بندگی وعبودیت است.

    معصومین خواه ناخواه در بین مردم زندگی می کردند وبا مردم معاشرت داشتند واز انجام خیلی از امور مادی نیز ناگزیر بودند از جمله توجه به زن و فرزند، خوردن و خوابیدن و...البته آنها هیچ كاری را جز برای رضای خدا انجام نمی دهند، و به همین سبب همیشه در حال عبادتند، اما چون لازمه ی این امور انصراف از انقطاع الی الله و توجه به غیر اوست،از این رو با تمام وجود از آن استغفار می نمایند
    .


  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    البته در بین دلایل مطرح شده جنبه ی آموزش هم نباید نادیده گرفته شود. معصومين با این نوع استغفار در واقع خواسته ‏اند به گناه‎كاران بياموزند كه چگونه از خدا بخواهند كه از سر تقصيراتشان بگذرد.در واقع توبه ی آنها، نقش عملى را در تربيت امّت داشته است. آنها از این طریق به ديگران مى ‏آموزند كه به جهت پاره ‏اى از اعمال نيك ، مغرور نشوند و به خاطر اعمالي كه هيچ در خور خداوندي خدا نيست خود را از خدا طلبكار ندانند و همواره خود را در به جا آوردن حقّ بندگي خدا قاصر و مقصّر بدانند.

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۱/۱۲ در ساعت ۱۹:۰۷

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    امام خمينى‏ ـ قُدّس سرّه ـ درصحیفه ی نور مى ‏نويسند:

    «اولياى خدا همواره انقطاع به سوى خدا دارند؛ ولى به جهت مأموريت الهى خود، گاه به ناچار در مرآت عالم كثرات، توجّه به حضرت حق مى ‏كنند و همين، نزد آنان كدورت محسوب شده و براى زدودنش استغفار مى كنند.


  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937




    نقل قول نوشته اصلی توسط سینا نمایش پست ها
    نکته ی قابل توجه اینه که توبه کردن و استغفار به درگاه خداوند هميشه به معناى بازگشت از گناه نيست یعنی وقتی در رابطه با توبه صحبت می کنیم لزوما به این معنا نیست که حتما گناهی صادر شده وانسان از اون گناه در حال استغفار هست ،بلكه توبه واستغفار هر گونه بازگشت و توجّه به خدا را شامل مى ‏شه.،بنابراین يكى از عبادت‏هاى بزرگ محسوب میشه و هيچ دلالتي بر گناهكار بودن استغفار كننده نداره. بلكه دائم الاستغفار بودن از علائم اهل تقوا و ايمان و شرط بندگي است .البته در رابطه با ما انسانهای عادی توبه کردن یعنی همون پشیمون شدن از گناهی که انجام دادیم اما در رابطه با معصومین با توجه به این که مرتکب گناه نمی شوند توبه کردن بازگشت به خداوند هست نه بازگشت از گناه.
    پاسخ:توبه یعنی بازگشت
    خب ائمه از چه برمیگشتند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بهوسیله توبه
    بعد شما بر این سخنتان هیچ دلیلی ندارد
    کما اینکه ظاهر شریعت منظور از توبه را بازگشت از گناه می گیرد کما اینکه در حدیث داریم:الندم علی خطیئه استغفار.مستدرک،ج2،ص346 * المقر بالذنب تائب،مستدرک،ج2،ص345
    یا در ایه قران می گوید فمن تاب من بعد ظلمه*والذین عملوا السیئات ثم تابو من بعدها *
    پس معلوم می شود توبه بعد از ظلم و گناه معنا دارد
    یا در ایه ای دیگر:
    انما التوبه علی الله للذین یعملون السوء
    خب پس توبه مخصوص افرادی است که گناه انجام داده اند نه افراد دیگری....
    بعد با معنایی که شما کردید دیگر قبول توبه یا عدم قبول توبه برای خدا معنا ندارد(الم یعلم ان الله هو یقبل التوبه عن عباده)
    بعد با معنایی که شما کردید دیگر غافر بودن خدا چه معنایی دارد خدا از اهل بیت چه چیز را بخشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط سینا نمایش پست ها
    هر چقدر که انسان بیشتر در مسیر بندگی وتعبد ثابت قدم باشد به همان نسبت خود را در برابر عظمت خداوند ناچیز می شمرد.
    معصومین نسبت به ذات مقدّس خداوند چنان معرفت و شناختى دارند كه عظمت واقعی خداوند را درک می کنند بنابراین وقتى به خود و اعمال خود نگاه می کنند، آنها را در برابر عظمت بى نهایت الهى بسیار کوچک مى ‏بینند . این حالت یکی از بالاترین مراتب بندگی وعبودیت است.
    معصومین خواه ناخواه در بین مردم زندگی می کردند وبا مردم معاشرت داشتند واز انجام خیلی از امور مادی نیز ناگزیر بودند از جمله توجه به زن و فرزند، خوردن و خوابیدن و...البته آنها هیچ كاری را جز برای رضای خدا انجام نمی دهند، و به همین سبب همیشه در حال عبادتند، اما چون لازمه ی این امور انصراف از انقطاع الی الله و توجه به غیر اوست،از این رو با تمام وجود از آن استغفار می نمایند
    .
    پاسخ:این حرفتون هم از اون حرفاست
    خب کمک به بچه زن داری همه اینها عبادت است عبادت که فقط نماز و روزه نیست!!!!!!!!!
    پس در هیچ کدام از این موارد انصراف از خدا روی نداده
    نقل قول نوشته اصلی توسط سینا نمایش پست ها
    البته در بین دلایل مطرح شده جنبه ی آموزش هم نباید نادیده گرفته شود. معصومين با این نوع استغفار در واقع خواسته ‏اند به گناه‎كاران بياموزند كه چگونه از خدا بخواهند كه از سر تقصيراتشان بگذرد.در واقع توبه ی آنها، نقش عملى را در تربيت امّت داشته است. آنها از این طریق به ديگران مى ‏آموزند كه به جهت پاره ‏اى از اعمال نيك ، مغرور نشوند و به خاطر اعمالي كه هيچ در خور خداوندي خدا نيست خود را از خدا طلبكار ندانند و همواره خود را در به جا آوردن حقّ بندگي خدا قاصر و مقصّر بدانند.
    پاسخ:اشکال این سخنتان معلوم است کما اینکه ذکر شد
    بعد نتیجه این سخن ان است که اهل بیت دروغ می گفتند تا ادمهای دیگر یاد بگیرند چون بعضی عبارات اهل بیت عجیب است مثلا می گویند
    رب عصیتک بلسانی...وعصیتک ببصری...و عصیتک بسمعی...وعصیتک بیدی...و عصیتک بفرجی...و عصیتک برجلی...و عصیتک بجمیع جوارحی(کشف الغمه)
    از این عبارت واضح تر دیگه چه می خواهید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط سینا نمایش پست ها
    گناه تشریعی در اثر سوء اختیار انسان ها می باشد و قابل ترک ‏است یعنی همان گناهی که منافی با عصمت است که ائمه (ع) از این سنخ از گناه به طور ‏مطلق مبرّی هستند.
    بنابراین گناهی که به ائمه نسبت داده می شود ، از سنخ گناه تکوینی است که از حیطه اختیار بیرون است و ‏مربوط به عالم تکوین می باشد نه عالم تشریع آن بزرگواران از توجه به امور ضروری حیات ‏مادی خود ، استغفار می کردند ؛ اموری که مقتضای حیات و بقا در نشئه دنیا است .
    پاسخ:باز سخنی بی دلیل
    امور ضروری دنیای اهل بیت چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بچه داری زن داری اینها که همه عبادتند اگر در جهت رضای خدا باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    پاسخ:این حرفتون هم از اون حرفاست خب کمک به بچه زن داری همه اینها عبادت است عبادت که فقط نماز و روزه نیست!!!!!!!!! پس در هیچ کدام از این موارد انصراف از خدا روی نداده
    با سلام خدمت دوست عزیز آقای ولایت
    بالاترین درجه عبادت، مناجات با خدا و توجه کامل به سوی اوست. اگر چه خداوند برای اینکه زندگی مردم فلج نشود و برای دلگرم کردن اونها به زندگی خانواده به اونها گفته که اگر دنبال روزی حلال برید عبادته. اما شکی نیست که عبادت ذاتی نیست بلکه عبادت عرضیه. پس در کمک به خانواده اگر چه عبادته اما توجه انسان به خدا نیست بلکه به نیازهای دنیوی است.
    مثل اینکه خدا میفرماید به کسی که در آب غرق شود اجر شهید داده میشود، معنایش این نیست که غرق شدن توی آب مثل شهادت در میدان جنگ ارزش داره. پس ارزش کارها فرق میکنه.
    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    پاسخ:اشکال این سخنتان معلوم است کما اینکه ذکر شد بعد نتیجه این سخن ان است که اهل بیت دروغ می گفتند تا ادمهای دیگر یاد بگیرند چون بعضی عبارات اهل بیت عجیب است مثلا می گویند رب عصیتک بلسانی...وعصیتک ببصری...و عصیتک بسمعی...وعصیتک بیدی...و عصیتک بفرجی...و عصیتک برجلی...و عصیتک بجمیع جوارحی(کشف الغمه) از این عبارت واضح تر دیگه چه می خواهید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مردم، دروغ را اگر برای تعلیم باشد، قبیح نمیدانند. مثل معلمی که در مهد کودک ادای بچه ها رو درمیاره تا اونها یاد بگیرن. . هیچ کس هم معلم رو سرزنش نمیکنه.
    ویرایش توسط muhammad-aga : ۱۳۹۱/۰۱/۱۳ در ساعت ۱۴:۲۸
    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود