جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جبر و اختیار

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2

    جبر و اختیار




    عالم جبر است یا اختیار یا هر دو یا هیچ کدام؟

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    علمی/خانوادگی/روانشناسی ومشاوره/اعتقادات/اهل بیت/انقل
    نوشته
    367
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1232



    هرکدام از موجودات عالم شرایط خاصی دارنداما تا آنجا که من میدانم تنها موجود دارای اراده وآزادی انتخاب
    انسان است منتها دریک محدوده خاص.یعنی انسان اختیار دارد درمحدوده آگاهی هایش درآنچه برای خودش صلاح می داند انتخاب کند.مثلا میدانددرس خواندن درحال حاضر سخت است اما درآینده برایش
    لذت دارد .در اینجا انتخاب با خودش است.می تواند لذت آنی را انتخاب کند می تواند لذت آتی را.می تواند
    لذت تنبلی را انتخاب کند. می تواند لذت کار وثروت آینده را.می تواند لذت های مادی را انتخاب کند یا لذتهای معنوی را.می تواند حتی با آنچه آموخته یا به هر نحوی دریافنه به صلاح خودش بداند که خودرا فدای
    عقایدش بکند.پس قدرت انتخاب دارد اما درمحدوده
    1: آگاهی هایش
    2:راههای پیش رویش
    پس برای انسان نه کاملا زندگی جبری است نه صد درصد آزادی بلکه چیزی است مابین این دو.
    این امر دراحادیث ائمه تصریح شده ومن در کتابهای روانشنان مدرن نیز این را خوانده ام.
    ویرایش توسط جوادی : ۱۳۹۰/۰۸/۰۷ در ساعت ۱۲:۵۹

  5. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130



    بسم الله الرحمن الرحیم
    نقل قول نوشته اصلی توسط ali zamani نمایش پست ها
    عالم جبر است یا اختیار یا هر دو یا هیچ کدام؟
    با سلام و تشکر از شما
    شيعه به پيروي از امامان معصوم علیهم السلام خويش بر این نظر است: «لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين» نه جبر است و نه تفويض، بلكه بين اين دو است؛ يعني همانگونه كه وجود هر موجودي در سايه وجود الهي و قدرت هر قادري بسته به قدرت خدا است و علم هر عالمي در پرتو علم اوست. همين طور اراده و اختيار هر مختاري در پرتو اراده و اختيار خدای متعال است. به عبارت ديگر در يك عمل انساني دو اراده تأثير مي‎گذارد. اراده خدا و اراده انسان. و تا اين دو اراده نباشد عملي واقع نخواهد شد، البته اين دو اراده در عرض يكديگر نيست. بلكه در طول يكديگرند. مثلاً اگر در خانه شما چند مهتابي و چراغ روشن باشد، نور هر يك در ديگري تاثيري نخواهد داشت، چون اگر يكي را روشن و خاموش كنيد، ديگر چراغ‎ها خاموش و روشن نخواهد شد. پس روشنايي آنهادر عرض يكديگر است. حال يك يا دو تا مهتابي را در اطاق خود در نظر بگيريد، آيا نورآن اطاق از كجاست؟
    مي‎توان گفت از اين دو مهتابي است و مي‎توان گفت نه از نيروگاه است چون اگر يك لحظه پرتوافشاني و جريان نور از آن منبع قطع شود همه روشنايي‎ها به تاريكي مبدل خواهد گشت. پس نور لامپ‎ها در طول نور نيروگاه است. نور تمام هستي نيز از حق تعالي است «الله نور السموات و الارض» اگر يك لحظه فيض خود را قطع كند همگان در تاريكي و ظلمت فرو خواهند رفت. اگر نازي ‎كند فرو ريزد قالبها.

    موفق باشید
    ویرایش توسط سعید : ۱۳۹۱/۰۶/۰۶ در ساعت ۲۲:۳۱

  6. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود