صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چطور شد که خیلی از صحابه پیامبر در جنگهای حضرت علی غایب بودند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    چطور شد که خیلی از صحابه پیامبر در جنگهای حضرت علی غایب بودند؟




    چطور شد که خیلی از صحابه پیامبر در جنگهای حضرت علی غایب بودند؟ اگر حق با حضرت علی بود که باید اونها شرکت می کردند؟ چی شد نیامدند؟ چه دلیلی می آوردند؟ جنگ را قبول نداشتند؟ حضرت علی را قبول نداشتند؟ مسلمان کشی را قبول نداشتند؟ خلاصه دلیلش چی بود؟
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام
    جناب هوريا شاهويي این سخن عجیب است !!
    تعداد
    ی ازصحابه در جنگها روبروی علی (ع) بودند که در جنگهای علی (ع) رد پای آنها وجود دارد و نیاز به توضیح نیست
    و از طرفی در حقانیت
    جنگهای علی (ع) شکی نیست و در تاریخ این ثابت شده !

    http://www.askdin.com/showthread.php...542#post151542

    اما در مورد اینکه فرمودید خیلی از صحابه جای سوال دارد ؟!
    چرا که با مشاهده تاریخ چیز دیگری دستگیرمان میشود

    در نبرد صفین تعدادی از برجستگان اصحاب پیامبر حضور داشتند .


    یعقوبی گوید: هفتاد نفر از رزمندگان جنگ بدر و هفتصد نفر از آنان که در بیعت رضوان با نبی گرامی اسلام بیعت کرده بودند و از دیگر مهاجران و انصار چهارصد نفر در رکاب امیرمؤمنان علی (ع) بودند، (1) در حالی که تعداد اصحاب پیامبر در لشگر معاویه از عدد انگشتان دست تجاوز نمی کرد، آن هم از نو مسلمانانی بودند که بعد از فتح مکه مسلمان شده بودند!
    نقل کرده اند که معاویه به انصار گفت چرا از من طلبکارید؟ ! «فوالله لقد کنتم قلیلا معی کثیرا مع علی; بخدا قسم اندکی از شما با من بودید ولی اکثر شما با علی (ع) بودید .» (2)
    حضور تعداد کثیری از صحابه با امیرمؤمنان علی (ع) افتخاری برای امام نیست چرا او با حق است و حق با اوست هرچند یکنفر از صحابه نیز با حضرت همراهی نکنند! !
    ولی این گویای بصیرت آن عده است که این محور حق را یافتند و با حضرت همراهی کردند .
    عبدالرحمن بن حجاج (از یاران امام کاظم «ع ») گوید: روزی در مجلس ابان بن تغلب (از خواص یاران امام باقر «ع ») و امام صادق (ع) بودم، جوانی از او پرسید چند نفر از اصحاب پیامبر در رکاب امام علی (ع) بودند؟ ابان به او گفت: گویا تو می خواهی فضیلت و عظمت علی (ع) را با اصحاب پیامبر بشناسی؟
    جوان گفت: همین طور است .
    ابان گفت: «والله ما عرفنا فضلهم الا باتباعهم ایاه; به خدا قسم ارزش اصحاب پیامبر را جز با پیروی از مولا علی (ع) نمی شناسیم .» (3)
    از شخصیت های برجسته اصحاب پیامبر (ص) که با امام علی (ع) بودند، برخی از آنان عبارتند از: امام حسن، امام حسین، عمار بن یاسر، سهل بن حنیف، قیس بن سعد، عدی بن حاتم، هاشم بن عتبة، عبدالله بن بدیل، عبدالله بن عباس، اویس قرنی، ابوالهیثم مالک بن التیهان، عبدالله بن جعفر، خزیمة بن ثابت، سلیمان بن صرد خزاعی، عمرو بن حمق خزاعی و
    , صعصعة بن صوحان , حجر بن عدی , اصبغ بن نباته ,خزیمة بن ثابت ذوالشهادتین و عبدالله بن بدیل و ....


    و البته بودند برخی بی بصیرت از اصحاب پیامبر که ریزش کردند و به حمایت از امیرمؤمنان علی (ع) وارد میدان نشدند، ولی به جای آنها نیروهای مخلصی «رویش » کردند تا پای جان از امام حمایت کردند و در رکاب حضرت بودند

    1 . تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 188، عدد شرکت کنندگان در بیعت رضوان در بین رزمندگان جنگ صفین را خلیفه بن خیاط 800 نفر ذکر کرده است، تاریخ خلیفه بن خیاط، ص 148 .
    2 . العقد الفرید، ج 3، ص 91 .
    3 . معجم رجال الحدیث، ج 1، ص 146 .

    در این تاپیک هم میتوانید دلایلی روشنی را پیداکنید

    حسادت صحابه به حضرت علی



    .

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۷/۲۱ در ساعت ۱۱:۰۴
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام
    لازم دیدم نکاتی را خیلی خلاصه یاد آوری کنم از علمای اهل سنت که خود اعتراف به برتری امام علی علیه السلام بر همه صحابه دارند
    از جمله شرایط متکلمان برای امامت امام ،این است که باید افضل اهل زمانشباشد خداوند متعال می فرماید :«افمن یهدی الی الحق احق ان یتبعامن لا یهدی الا ان یهدی فما لکم کیف تحکمون» آیا آنکه خلق را به حق رهبریمیکند سزاوارتر به پیروی است یا آنکه نمی کند مگر آنکه خود هدایت شود ....
    پیامبر(ص)فرمود «هرکس شخصی را بر ده نفر بگمارد و بداند که در میان آنها فاضل تر از آن کس وجود دارد،به طور قطع خیانت به خدا و رسول و جماعتی از مومنان کرده است.
    (
    کنزالعمال ج6 ص 19 ح 14653 –مسند احمد ج1 ص 165 و..)


    به خلیل بن احمد گفتند چرا علی (ع) را مدح نمی کنی ؟گفت چه بگویم در حق کسیکه دوستانش فضایل او را به جهت خوف کتمان کرده و دشمنانش نیز به دلیل حسد از انتشارآن جلوگیری کردند ،در حالی که فضایل آن حضرت همه جا را پر کرده است .(احقاق الحق ج4 ص 2 )


    برخی آیات که دلالت بر برتری امام علی (ع ) دارد:
    1-امام علی وولایت
    امام علی کسی است که در شان او آیه ولایت (مائده 55) نازل شده است (انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة ویوتونالزکاة و هم راکعون
    به اتفاق مفسران شیعه و سنی شان نزول آیه امیر المومنین علی (ع) است و بیش ازپنجاه نفراز علمای اهل سنت به آن اشاره کرده اند (در النثورج 2 ص 239 و..) .


    2-امام علیو مودت


    امام علی کسی است که مودتش بر همهمسلمانان واجب شده است (قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فیالقربی )
    سیوطی از ابن عباس نقل کرده است که وقتی کهاین آیه بر پیامبر(ص)نازل شد ،عرض کردند ای رسول خدا قرابت تو که مودتشان بر ماواجب است کیانند ؟فرمود :علی و فاطمه و دو فرزند آنها (است به خاطر اینست که بقیهدر آن زمان موجود نبودند)-(در المنثور ج2ص239و...)


    3-امام علی و آیه تطهیر


    امام علی (ع) کسی است که مشمول آیه تطهیر(33 احزاب ) است (انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا)
    مسلم بن حجاج به سند خود از عایشه نقل کرده که رسول خدا (ص)صبح هنگامی ازاتاق خارج شد در حالی که بر دوش او عبایی بود در آن هنگام حسن بن علی وارد شد او راداخل عبا نمود سپس حسین بن علی ...آنگاه فاطمه ..و سپس علی وارد شد اورا داخل عبانمود و این آیه را قرائت کرد (انما یرید الله....) (صحیح مسلم ج 2 ص 331

    )
    4-امام علی (ع) و لیلة المبیت
    امام علی (ع) کسی است که در شب هجرتپیامبر (ص)به جای حضرت خوابید و در شان او این آیه (207 بقره)نازل شد (و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رئوف بالعباد)
    ابن ابی الحدید می گوید: تماممفسران روایت کرده اند که این آیه هنگامی نازل شد که علی (ع) در بستر پیامبر (ص) خوابید (شرح ابن ابی الحدید ج 13 ص 262) و ابن عباس میگوید :آیه زمانی نازل شد که پیامبر با ابوبکر از دست مشرکان مکه پناه به غار برد وعلی (ع)در رختخواب پیامبر(ص) خوابید (المستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 4)


    5-امام علی(ع) وآیه مباهله


    خداوند متعال درآیه61 آل عمران) می فرماید (فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک .....و انفسنا و انفسکم..)
    مفسران اجماع دارند که مراد از (انفسنا)در آیه علی بن ابیطالب (ع)است پس علی در مقامات وفضایل با پیامبر مساوی است احمد بن حنبل در «المسند »نقل کرده است «هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر (ص)حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام )را دعوت کرد و فرمود بار خدایا اینان اهل بیت منند (مسند احمد ج 1 ص 185) مسلم (صحیح مسلم ج 7 ص 120 )،ترمذی (سنن ترمذی ج 5 ص 596) ،حاکم (المستدرک علی الصحیحین ج 3 ص150 ) و دیگران نیز به همین مضمون نقل کرده اند

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۷/۲۱ در ساعت ۱۶:۵۰
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    39
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    129



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    چطور شد که خیلی از صحابه پیامبر در جنگهای حضرت علی غایب بودند؟ اگر حق با حضرت علی بود که باید اونها شرکت می کردند؟ چی شد نیامدند؟ چه دلیلی می آوردند؟ جنگ را قبول نداشتند؟ حضرت علی را قبول نداشتند؟ مسلمان کشی را قبول نداشتند؟ خلاصه دلیلش چی بود؟
    هوریا جان
    اولا لطف کنید سخنی را که می آورید با ذکر سند معتبر که اغلب شیعه بر آن اتفاق نظر دارند بیاورید.
    ثانیا گیریم که حرف شما صحیح باشد و عده ای از صحابه در جنگ های حضرت علی علیه السلام حضور نداشتند. حال سوال بنده از شما اینست آیا صحابه معصوم بودند؟ آیا همه آنها تا پایان عمر بر پیمانشان با حضرت رسول صلی الله علیه و سلم باقی ماندند؟ آیا کسی که به آن بزرگوار(حضرت رسول صلی الله علیه و سلم) تهمت هزیان گویی زد جزء صحابه نبود؟ آیا شخصی که تیمم کردن هم بلد نبود جزء صحابه ای که اکنون پیشوای شماست نبود؟

    ببینید شما با بیان این شبهات و خرده گیری های بچگانه که به شیعه میکنید نمیتوانید کاری از پیش ببرید و حقانیت شیعه را زیر سوال ببرید. و اگر قرار باشد ما هم به عقاید شما شبهه وارد کنیم بسیار دستمان بازتر خواهد بود چون خطاهایی را که پیشوایان شما در دوران زندگی خود انجام داده اند شهره خاص و عام است. ودلیل مدرک برای آن فراوان.
    نمونه اش همین کتاب بخاری شماست که نزد اهل تسنن معتبرترین کتاب بعد از کتاب خداست که در آن مباحثی مطرح شده که انسان از بیان آنها شرمش می آید.

    در ضمن هرکدام از این مطالبی راکه عنوان کردم اگر مایل بودید ازمنابع وسندهای معتبر اهل تسنن برایتان می آورم.
    یاحیدر مدد
    گفتم شبی به مهدی از تو نگاه خواهم
    گفتــا که من هم از تو ترک گناه خواهم

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط هوريا شاهويي نمایش پست ها
    چطور شد که خیلی از صحابه پیامبر در جنگهای حضرت علی غایب بودند؟ اگر حق با حضرت علی بود که باید اونها شرکت می کردند؟ چی شد نیامدند؟ چه دلیلی می آوردند؟ جنگ را قبول نداشتند؟ حضرت علی را قبول نداشتند؟ مسلمان کشی را قبول نداشتند؟ خلاصه دلیلش چی بود؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها


    با سلام


    و البته بودند برخی بی بصیرت از اصحاب پیامبر که ریزش کردند و به حمایت از امیرمؤمنان علی (ع) وارد میدان نشدند، ولی به جای آنها نیروهای مخلصی «رویش » کردند تا پای جان از امام حمایت کردند و در رکاب حضرت بودند




    .

    با سلام
    اشاره ای میکنیم به برخی ازصحابه و دلیل نبودن آنها در ولایت علی ع

    1.زبیر: در سیره های اهل سنّت، مشهور است که اولین شمشیر را در راه اسلام،‌ زبیر کشیده و پیامبر نیز دعایش کرده است. همچنین نقل کرده اند که رسول خدا فرموده: لکلّ نبیّ حواریّ و حواریّی الزبیر.

    (هر پیامبری حواریّی دارد و حواریّ من زبیر است)1

    او جزو دسته اول مهاجرین به حبشه بود که به همراه یازده مرد دیگر و چهار زن به سوی نجاشی رفته اند و در هیچیک از غزوات رسول خدا هم غایب نبوده است. وی را از جمله افرادی که قبل از سنّ بلوغ (12 سالگی) ایمان آورده اند و به عنوان چهارمین یا پنجمین مسلمان، برشمرده اند.2

    او در زمان تعیین جانشین پیامبر در خانه علی بن ابیطالب و به حمایت از ایشان متحصّن شده و حتّی با شمشیر کشیده در مخالفت با سران سقیفه بیرون آمده بود.3 و در زمان تعیین خلیفه سوم نیز تنها عضو شورای شش نفره بود که رأی خویش را به امام علیه السلام داد.

    البته سبک زندگی زبیر بعدها با ویژه خواری هایی که در بین صحابه رواج یافت و اشرافیتی که در یاران پیامبر نهادینه گشت، تغییر یافت.

    او خانه ای در بصره و خانه هایی دیگر در مصر و کوفه و اسکندریه ساخت و جمع ثروت باقیمانده از وی بالغ بر 35 میلیون و دویست هزار درهم می شد. حتی این رقم را تا 52 میلیون درهم نیز نقل کرده اند4 و از جمله دارایی هایش، هزار کنیز و هزار اسب نوشته اند.

    این در شرایطی بود که طبق روایت حضرت امیر علیه السلام، سقف مال حلال از چهارهزار درهم(سکه نقره) تجاوز نمی­کرد5.

    و بعدها که سطح رفاه عمومی بهتر شده بود،‌ امام صادق علیه السلام این سقف را به ده هزار درهم رسانید6.
    سهم خواهی او پس از به قدرت رسیدن امیرالمؤمنین و نقشی که در فتنه جمل ایفا کرد، مشهور و متواتر است.
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    2. طلحه: طلحه را جزو حاضران جنگ احد و بعد از آن دانسته اند.
    از جمله فضایل او،‌ پایداری در جنگ احد تا آخرین لحظات و در کنار علی علیه السلام و زبیر – در حفاظت از جان پیامبر – بوده است.7
    هرچند که او نیز بعدها در دام دنیازدگی خواص گرفتار آمد و روال زندگی اش را تغییر داد.
    طبق نقل واقدی، طلحه دومیلیون و دویست هزار درهم(سکه نقره) و دویست هزار دینار(سکه طلا) برابر دومیلیون درهم مال نقد باقی گذاشت و از نوۀ طلحه نقل می کند که ارزش میراث باقیمانده از پدربزرگش (با احتساب زمین ها و دام ها و پول نقد)، سی میلیون درهم بوده است. همچنین نوشته اند از طلحه،‌ یکصد پوست گاو نر انباشته از زر که در هریک سیصد رطل طلا بود،‌ برجای ماند.8


    او البته در شورای شش نفره تعیین خلیفه سوم به عثمان رأی داد و بعدها نیز در جریان شورش علیه او و دست و پازدن برای ردای خلافت،‌ نقشی برجسته ایفا کرد.
    پس از ناکام ماندن نقشه هماهنگ او با امّ المؤمنین برای تصاحب قدرت پس از قتل عثمان، چشم انتظار جایگاهی در دستگاه خلافت علی علیه­السلام بود که با بی اعتنایی امام مواجه شد.
    او و زبیر از اینکه تازه از راه رسیده هایی مثل محمد بن ابی­بکر و مالک اشتر به استانداری منصوب و به مشورت گرفته می شوند، اما آن دو با تمام سوابق درخشان­شان مورد توجه نیستند، نزد امیرالمؤمنین شکایت می بردند و نهایتاً نیز با همدستی کارگزاران برکنار شده خلیفه قبل، فتنه جمل را به پا کردند که شرح آن، مجالی دیگر می طلبد.



    ادامه دارد
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    3. سعد بن ابی وقّاص: از اعضاء شورای شش نفره و جزو اولین کسانی است که اسلام آورده اند.‌
    در تمامی جنگ های پیامبر حضوری پُررنگ داشت و از جملة شجاعانی که در حفاظت از جان پیامبر کوشا بود، ذکر شده است9.

    او در زمان خلافت عمر، به فرماندهی سپاه اسلام در جنگ با ایران منصوب شد که به دلیل مریضی، از کمی دورتر(قادسیه) امور جنگ را رهبری می کرد و به همین سبب، سردار قادسیه لقب گرفته است. همچنین پایه گذار شهر کوفه و پس از آن استاندار خلیفه دوّم در این شهر بوده است.10

    سعد از بیعت با علی علیه السلام سر باز زد که علتش، طبق فرمایش امیرالمؤمنین به عمّار یاسر، حسادت وی بود.
    واقعیت اینست که پس از قرارگرفتن در جمع شورای شش نفره تعیین خلیفه سوّم و در ردیف علی بن ابیطالب، خود را شخصیتی می دید و بر اقبال مردم به امیرالمؤمنین حسد می برد. صحابه­ای مانند سعد بن ابی وقاص هرچند به صف آشوبگران جمل و صفین نپیوستند امّا از یاوری علی نیز اکراه داشتند و به تعبیر خود آن حضرت: اولئک قومٌ خذلوا الحقّ و لم ینصروا الباطل. (ایشان جماعتی بودند که حق را وانهادند و باطل را هم یاری نکردند.)11


    وی در کنار جماعت قابل توجهی از خواص باسابقه در زمان فتنه های حکومت امام علیه السلام، راه سکوت و قعود برگزید و از این رو مورد طمع معاویه نیز قرار گرفت.
    نامه ای که معاویه به او و عبدالله بن عمر و محمدبن مسلمه نگاشته و یاری ایشان را طلبیده، شاهدی بر این مدّعاست.

    و شعری که سعد در پاسخ به درخواست معاویه فرستاد، خواندنی است.
    او در این ابیات،‌ ضمن بیان برتری علی بن ابیطالب بر معاویه،‌ علت عدم یاری حضرت را عدم تشخیص مؤمن از کافر در فتنه ها و جنگ های جدید معرفی می کند و نصرت معاویه را در همان شرایط و باوجود وانهادن علی، گزافه و بیجا می داند12.
    او حتی از راویان حدیث منزلت (أنت مِنّی بمَنزله هارون مِن موسی) در شأن امیرالمؤمنین است13 اما همو از بیعت و یاری حضرت دریغ ورزید و پس از صلح تحمیلی امام حسن علیه السلام و بیعت عراق و حجاز با معاویه، به جمع بیعت کنندگان پیوست!14


    وی به سال 55 هجری و در قصری که در عقیق (ده میلی مدینه) ساخته بود، درگذشت15.
    به درخواست عایشه، جنازه او را برای اقامه نماز به داخل مسجدالنبی بردند و جلوی حجره همسران پیامبر نهادند تا آنها نیز بتوانند در نماز شرکت کنند16.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    4. زید بن ثابت: زید را از علماء‌ صحابه و جزو شش یا هفت نفر صاحب فتوا از ایشان دانسته اند و برخی او را در قضاوت و فتوا، شخص اول مدینه نامیده اند17. او را در زمره کاتبان وحی و ملازمان رسول خدا نوشته اند.
    استعدادش آن قدر بالا بود که زبان عبری(یهود)‌ را در پانزده روز و زبان فارسی را از فرستاده کسری (پادشاه ایران) در هجده روز و زبان های حبشی و رومی و قبطی را در زمان کوتاهی از خادمان رسول خدا فراگرفت.
    اولین جنگی که زید در آن حاضر شد، جنگ خندق و در سن 15 سالگی بود18. او بعدها خزانه دار بیت المال در زمان خلیفه دوم و سوم شد و از عطایا و مواهب آن نیز به نیکی بهره مند گردید! قبل از او عبدالله بن ارقم، خزانه دار عثمان بود که در اعتراض به خاصّه خرجی های عثمان و ویژه­خواری های اطرافیان خلیفه، کلید را در ملاء عام به عثمان تحویل داد و گفت من خزانه دار مسلمین­ هستم نه خزانه دار تو و خویشاوندانت!19
    زید بن ثابت آن را تحویل گرفت و به پاس اطاعت ها و همراهی­هایش، آن قدر از مواهب و عطایای خلیفه برخوردار شد که نوشته اند طلا و نقره باقیمانده از او را با تبر می شکستند و بین ورثه تقسیم می کردند!20
    فقط یکی از بخشش های خلیفه به او صدهزار درهم بود که البته با اعتراض ابوذر مواجه شد.21
    و البته این اعتراضات پی درپی ابوذر، برایش هزینه تبعید به ربذه را به­دنبال داشت. زید در جریان شورش علیه عثمان، از وی دفاع می کرد و دیگر انصار پیامبر را هم به یاری دوبارة خدا! فرامی خواند.22
    و البته همان جا ابوایوب انصاری جوابش داد: «یاریش مى‏کنى از این رو که برایت سودمند بوده است!»23
    وی از جمله کسانی است که با علی علیه السلام بیعت نکرد و در جنگ­های زمان حکومتش نیز برکنار نشسته بود و مجموعه خواص ساکت را تکمیل کرد.


    ادامه دارد
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    5. محمد بن مسلمه: از بزرگان انصار و شرکت‏کنندگان در بدر و احد و جنگهاى دیگر غیر از تبوک است24 و کسی است که پیامبر در هنگام اعزام به برخی غزوات، به جای خویش در مدینه می گذاشت.25
    ‌او حتی از جانب پیامبر به فرماندهی برخی سریه ها (جنگ هایی که به فرماندهی شخصی غیر پیامبر انجام می شد) منصوب شده26
    و با شجاعت و کاملاً موفّق نیز عمل کرده است. در غزوه بنی قینقاع، همو مأمور ضبط اموال یهود و تبعید ایشان از مدینه شد27 و فرماندهی گروه اعزامی برای ترور کعب بن اشرف یهودی را هم برعهده گرفت.
    کعب که از سران تأثیرگذار یهود بود، با اشعار و اموالش، جبهه مشرکین را علیه مسلمانان حمایت مادی و معنوی می کرد.
    بالاخره رسول خدا فرمان ترور وی را صادر کردند و محمدبن ­مسلمه برای انجام آن اعلام آمادگی نمود.
    او به همراهی چند نفر دیگر و طیّ یک نقشه حساب شده، کعب را به قتل رسانید که بازتاب وسیعی هم پیدا کرد28 و با ایجاد رُعب در دل یهودیان، اقداماتشان علیه مسلمین را کاهش داد.


    محمدبن مسلمه نیز از جمله صحابه ای است که با امیرالمؤمنین بیعت نکردند و با وجود سوابق دلاوری، خود را از جنگ های زمان حضرت کنار کشید. او با این بهانه که در فتنه های داخلی،‌ وارد نمی شود و فقط حاضر به کشتن مشرکین است29، به جماعت قاعدین پیوست. سکوت و عدم همراهی امثال او در ایجاد تردید و شبهه در میان مردم بسیار تأثیرگذار بود.

    وی که تا قبل از زمان حکومت حضرت علی علیه السلام در مدینه ساکن بود، با شروع فتنه ها به بیابان­های اطراف پناه برد و خیمه ای برای سکونت برپا کرد و می گفت که از شرّ فتنه فرار کرده است.30
    او البته به دلیل سوابق و جایگاهش، مورد طمع معاویه هم واقع شد و نامه ای زیرکانه دریافت کرد: «من نامه را براى این ننوشتم تا خواهان بیعت تو باشم. لیکن مى‏خواهم نعمتى را یاد کنم که تو از آن بیرون آمده اى. تو دلاور انصار هستى ... آیا اهل نماز از کشتن یکدیگر نهى نشده‏اند؟»31 و او در پاسخ معاویه، به تردید خویش در تشخیص حقّ و باطل در فتنة جمل اعتراف کرد و نوشت که معروفی نمی شناخته تا به آن امر کند اما در مورد معاویه دچار این تردید نیست و او را دنیاطلب و تابع هوای نفس می داند.


    ادامه دارد
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    6. عبدالله بن سلام: از بزرگان علماء یهود و مقبول نزد ایشان بود که پس از ورود پیامبر به مدینه اسلام آورد و رسول خدا نامش را عبدالله گذاشت33. آنچنان به علم و حکمت شهره بود که بزرگانی مانند معاذ هم به هنگام وفات، حاضران را به دریافت علم از او وصیت می کردند.34
    پس از اسلام آوردن عبدالله، پیامبر از یهودیان پرسید: عبدالله بن سلام در میان شما چگونه مردی است؟
    گفتند: بهترین و سید و سرور ماست.
    فرمود: اگر اسلام بیاورد، چه می گویید؟ گفتند: خداوند او را از چنین شرّی حفظ کند! پس عبدالله بیرون آمد و شهادتین را بر زبان راند.
    آنجا بود که یهودیان گفتند: بلکه بدترین ماست35! در نبرد با یهودیان بنی نضیر که رسول خدا دستور قطع نخل های خرمای آنان را صادر کرد، همین عبدالله مأمور اجرای حکم گردید36 و در جریان محاصره و تسلیم یهود بنی قریظه نیز همو مسئول اخراج یهودیان از قلعه بود.37 او آن­قدر جایگاه داشته که دهمین نفر از ده نفری باشد که حدیث عشرة مبشّره را در شأن ایشان نقل کرده اند.


    عبدالله ازجمله صحابه ای است که در غائله شورش علیه عثمان از وی جانبداری کرده و حتی از معترضان خواسته ملائکه حول شهر را با قتل خلیفه،‌ کوچ ندهند!38 و البته سخنان دیگری هم در حمایت از عثمان و بیان مظلومیت او دارد. عبدالله بن سلام نیز از بیعت با علی علیه السلام خودداری کرد و از جنگ های ایشان کناره گرفت. نام او هم در ردیف خواصّی که به هنگام فتنه های زمان امیرالمؤمنین، سکوت را ترجیح داده بودند، به چشم می خورد.




    7. صهیب بن سنان: در بدر و سایر غزوات پیامبر حاضر بود و جزو سابقین در اسلام به شمار می رفت. او در یک روز و همزمان با عمّار یاسر اسلام آورد،‌ درحالی که سی و چند نفر قبل از او مسلمان شده بودند.
    صهیب در زمرة هفت نفری است که اسلام خود را در مکّه آشکار کردند و به شدّت مورد آزار و شکنجه قریش واقع می شدند. رسول خدا صهیب را سابق روم(سبقت جسته در اسلام از میان رومیان) نامیده کمااین که سلمان را سابق فارس و بلال را سابق حبشه معرفی کرده است.39
    او را در ردیف سلمان و مقداد و ابوذر و عمّار از صحابه ای دانسته اند که فضائل شان در کتابی نمی گنجد.40
    هرچند که در مواضع سیاسی با این چهار نفر هم سان نیست اما همین جایگاه در بین یاران پیامبر و البته جهت گیری سیاسی اش باعث شد که وقتی خلیفه دوم مجروح گردید و شورای شش نفره را برای تعیین خلیفه بعد تشکیل داد، صهیب را مسئول برگزاری نماز جماعت در مسجدالنبی کرد و او در آن ایام پیشنماز دیگر صحابه و مردم مدینه بود41.
    وی نیز بعدها از بیعت با علی علیه السلام امتناع ورزید و از فتنه ها کنار کشید و جبهه خواص ساکت را وزنه ای قابل توجه بود.



    ادامه دارد
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود