صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خمس جزو زکات است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918

    خمس جزو زکات است




    سلام ببخشید اینقدر نظریه پردازی میکنم خوب دیگه....

    به نظر من خمس جدای از زکات نیست بلکه جزوی از زکات است دلایل خودمو به اختصار بیان میکنم:

    معنای خمس و زکات: معانی کلمات خمس و زکات با هم هیچ تضادی ندارن بلکه هر کدام مکمل دیگری است خمس به معنای یک پنجم است و بیان مقدار میکند نه شیء نه عمل نه .... ولی زکات بیان شیء است خوب از لحاظ عرفی منافاتی نیست بین این که بگم گندم بده با این که یک پنجم بده بلکه دو معنای متنافر رو میرسونن چون اگه منافات داشت نمیتونست نقش مکمل رو ایفاء کنه در یک پنجم گندم رو بده

    از لحاظ قرآنی: اکثر آیات قرانی در بیان زکات است و تنها یه آیه در بیان خمس است با این که خمس به همه اموال تعلق میگیرد ولی زکات فقط به نه چیز(البته اگه این نظریه رو قبول کنیم) و مقدار خمس که یک پنجم کل مال است در جامعه خیلی موثر تر است از مقدار زکات خوب ما سه نظر میتونیم داشته باشیم:

    1. این که خمس جدای از زکات است و خداجون همینطوری تعداد اینو که یک در هزار به آدما تعلق نمیگیره و اثر خیلی کمی هم داره زیاد تکرار کرده که این بعیده جدا چون خدای حکیم حتی برای تعداد شبانه روزش در قرآن اهمیت قائل شده چه رسد به این که .....

    2. این که خمس ناسخ حکم زکات است!

    3. خمس زیر مجموعه زکات است نه جدای از آن و تمام آیات زکات به خمس هم متعلق است

    دلیل روایی: بین دو و سه شک داریم اما با رجوع به روایات در میابیم که نه حکم زکات هنوز نسخ نشده و این در حالیه که خمس در روایات در کنار زکات آمده یعنی هر دو الآن برای ما حکم است اگر ناسخ بود نباید کنار هم میآمد در ضمن تا جایی که میشود جمع بین دو مساله کرد نباید یکی را دور ریخت

    راه سوم به نظرم درسته چون میشود گفت ما دونوع زکات داریم که یکی باشاخص و یکی بی شاخص است
    اونی که باشاخص است اصل بود اما در آیه مدنی زکات بدون شاخص(همون خمس) آمده که شمولش بیشتر و فوایدش عامتر است اما در شیوه مصرف و .... همسان اند اما این که ایراد کرده اند ما در مارزقناکم به همه چیز برمیگردد درست است و این همان خمس است و این که در آیه 141 انعام ایراد وارد کرده اند چرا زیتون و رمان زکات نداره؟ باید گفت این حق همان زکات بی شاخص که به زبان حدیث خمس است نه زکات شاخص دار که فقط بر نه چیز تعلق میگیرد

    انشاء الله باقی مطالب هم طی بحث و گفتگوی دینی مشخص خواهد شد

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    سخنی با جناب عباس زاده گرامی را در پست زیر مطالعه فرمایید :

    http://www.askdin.com/showpost.php?p=154989&postcount=6

    در پناه حضرت حق باشید

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام سجاد جان جوابتان همانجا داده شد!!

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 13 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها
    به نظر من خمس جدای از زکات نیست بلکه جزوی از زکات است دلایل خودمو به اختصار بیان میکنم:

    معنای خمس و زکات: معانی کلمات خمس و زکات با هم هیچ تضادی ندارن بلکه هر کدام مکمل دیگری است خمس به معنای یک پنجم است و بیان مقدار میکند نه شیء نه عمل نه .... ولی زکات بیان شیء است خوب از لحاظ عرفی منافاتی نیست بین این که بگم گندم بده با این که یک پنجم بده بلکه دو معنای متنافر رو میرسونن چون اگه منافات داشت نمیتونست نقش مکمل رو ایفاء کنه در یک پنجم گندم رو بده

    از لحاظ قرآنی: اکثر آیات قرانی در بیان زکات است و تنها یه آیه در بیان خمس است با این که خمس به همه اموال تعلق میگیرد ولی زکات فقط به نه چیز(البته اگه این نظریه رو قبول کنیم) و مقدار خمس که یک پنجم کل مال است در جامعه خیلی موثر تر است از مقدار زکات خوب ما سه نظر میتونیم داشته باشیم:
    با سلام
    در یک پست احکام و احادیثی را که با قرآن مخالفتی ندارند را مخالف قرات تلقی می نمائید و رد می کنید و در پست دیگر آن روش را فراموش ساخته استحسان گرا می شوید.
    سخنی بیان نمودید که ظاهرا قائلی جز خودتان ندارد.
    چندسؤال؟
    1- در قران چند آیه در باب زکات واجب آمده است؟
    2- چگونه معنای خمس با زکات یکی است و عرفی پسند؟ در میان مسلمانان چند نفر سخن شما را تائید نموده اند؟که این سخن عرف پسند شده است؟خوب لابد مالیات حکومت هم مثل زکات است و هیچ فرقی با هم ندارند.
    3- روش استحسانی شما در واحد شمردن خمس و زکات مثل واحد شمردن بیع و ربا است که قرآن آنرا نفی می نماید.َ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا.
    4-شما که سخن از قرآن می زنید لابد همۀ قرآن را قبول دارید؟! قرآن تبیین آن حضرت را حجت می داندوَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون»و تبعیت از آن حضرت را واجب می شمرد و به هنگام نزاع امر به رجوع به آن حضرت می نمایديا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلا».حال آیا یک مورد از روایات شیعه و سنی را سراغ دارید که این دو را یکی بداند؟آیا در میان فقهای اسلام کسی هست که این دو را یکی شمرده باشد؟!
    5- شما که بحمدالله از روش تطابق گفتار صحیح با قرآن تبعیت می کنید چگونه می توانید گفتار خود را با این دو آیه تطبیق دهید؟
    ملاحظه بفرمائید:
    [سوره التوبة (9): آيه 60]
    إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (60).
    زكات مخصوص فقراء و مساكين و كاركنانى است كه براى (جمع‏آورى) آن كار مى‏كنند، و كسانى كه براى جلب محبتشان اقدام مى‏شود، و براى (آزادى) بردگان، و بدهكاران، و در راه (تقويت آئين) خدا، و واماندگان در راه، اين يك فريضه (مهم) الهى است و خداوند دانا و حكيم است.

    [سوره الأنفال (8): آيه 41]
    وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير.و بدانيد آنچه غنيمت گرفتيد پنج يك آن مخصوص بخدا و رسول او و خويشان پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و يتيمان و بيچارگان و راه گذران است...
    بنابراین که خمس و زکات یکی باشند سؤال این است که با این یگانگی چرا در مقام بیان مصرف با هم اختلاف پیدا نموده اند؟

    با توجه به اینکه «انما» از ادوات حصر به شمار می رود مصرف زکات تنها به هشت گروه اختصاص می یابد و این در حالی است که در آیۀ خمس خدا و رسول و ذی القربی و یتامی باقی می مانند؟ و در آیه خمس هم مواردی است که در مورد زکات نیست و نمیتوان گفت خمس را می توان به عاملین زکات و مولفة قلوبهم پرداخت نمود .
    آیا منطق شما می پذیرد که صدقات را به رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیتش داد؟
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۰۸/۰۳ در ساعت ۲۳:۳۴
    خمس جزو زکات است
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام عزیزم صدرا جان من این نظر را زیاد بهش پایبند نیستم فقط به عنوان یه نظریه مطرح کردم میخوام نظرات کارشناسای اسک دین رو بدونم!(یعنی زیاد روش حساب باز نکنید البته تا زمانی که خوب جریان رو بتونیم تجزیه و تحلیل کنیم)

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    در یک پست احکام و احادیثی را که با قرآن مخالفتی ندارند را مخالف قرات تلقی می نمائید و رد می کنید و در پست دیگر آن روش را فراموش ساخته استحسان گرا می شوید.
    قصد استحسان نداشتم بلکه به تناقضاتی در باب خمس و زکات بر خوردم که این فکر به ذهنم رسید گفتم نظرتون رو هم بدونم!

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    چگونه معنای خمس با زکات یکی است و عرفی پسند؟ در میان مسلمانان چند نفر سخن شما را تائید نموده اند؟که این سخن عرف پسند شده است؟
    من نگفتم معنای خمس با زکات یکی است!! اتفاقا چون با هم تناقضی ندارند عرف(نه عرف مومنین خاصه) این عدم تناقض رو میپسنده نه این که عرف مومنین میگه این حرفو دقت نکردید رو حرفم گفتم چون خمس فقط بیان مقدار است تناقضی با زکات ندارد!
    یعنی میتواند زیر مجموعه ای از زکات در نظر گرفته شود!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    روش استحسانی شما در واحد شمردن خمس و زکات مثل واحد شمردن بیع و ربا است که قرآن آنرا نفی می نماید.َ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا.
    این مثلیت هم ادعای شماست! حالا از چه روشی این مثلیت به دست آمده خدا داند!

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    4-شما که سخن از قرآن می زنید لابد همۀ قرآن را قبول دارید؟! قرآن تبیین آن حضرت را حجت می داند:«وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون»و تبعیت از آن حضرت را واجب می شمرد و به هنگام نزاع امر به رجوع به آن حضرت می نماید:«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلا».حال آیا یک مورد از روایات شیعه و سنی را سراغ دارید که این دو را یکی بداند؟آیا در میان فقهای اسلام کسی هست که این دو را یکی شمرده باشد؟!
    خوب ما هم که نگفتیم خلاف این است! اما بعضی روایات هستند که فقط حرف از زکات میزنند و حرفی از خمس نمیزنند!! اما قول فقها چه ربطی داشت به رد به رسول؟؟ مگر فقها رسول اند که معصوم از خطا باشند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (60). زكات مخصوص فقراء و مساكين و كاركنانى است كه براى (جمع‏آورى) آن كار مى‏كنند، و كسانى كه براى جلب محبتشان اقدام مى‏شود، و براى (آزادى) بردگان، و بدهكاران، و در راه (تقويت آئين) خدا، و واماندگان در راه، اين يك فريضه (مهم) الهى است و خداوند دانا و حكيم است. [سوره الأنفال (8): آيه 41] وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير.و بدانيد آنچه غنيمت گرفتيد پنج يك آن مخصوص بخدا و رسول او و خويشان پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و يتيمان و بيچارگان و راه گذران است...
    عزیز من! این که انما از ادات حصر است همه جا صادق نیست گاهی انما مرکب از ان و ما است و دلالت بر حصر نمیکند!
    ان ما غنمتم من شیء
    براستی که آنچه بدست آوردید از ....

    پس حصری در آیه دوم در کار نیست اما تناقضی بین آن دو مشاهده نمیشه! فی سبیل الله که در آیه نخست است شامل افراد آیه دوم میشود

    حالا فرض میکنیم که نظریه من غلط باشه شما این تناقضات رو چه جوری بر طرف میکنید؟

    1. و انفقوا مما رزقناکم که کل اموال را شامل است یعنی این انفاق از کل اموال است نه نه چیز!!
    2. آیه 121 انعام که میفرماید حق(که معنایش نص واجب است نه مستحب) به چه چیزی تعلق میگیرد که در روز حصاد باید پرداخت شه؟ و این آیه با هیچ آیه دیگری نسخ نشده! بلکه ما رزقناکم تاییدی است بر این آیه!
    در ضمن این طبق نظر شما که میفرمایید سر سال باید خمس داد تعلق نخواهد گرفت!! چون یوم حصاده این احتمال را از بین میبرد!

    در ضمن مطرح کردن یه نظریه در فضای گفتگوی دینی به نظرم کار بدی نیست که اینقدر ناجور در موردش حرف میزنید( هر چند که برام مهم نیست)

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 13 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها
    عزیز من! این که انما از ادات حصر است همه جا صادق نیست گاهی انما مرکب از ان و ما است و دلالت بر حصر نمیکند!
    ان ما غنمتم من شیء
    براستی که آنچه بدست آوردید از ....
    پس حصری در آیه دوم در کار نیست اما تناقضی بین آن دو مشاهده نمیشه! فی سبیل الله که در آیه نخست است شامل افراد آیه دوم میشود
    حالا فرض میکنیم که نظریه من غلط باشه شما این تناقضات رو چه جوری بر طرف میکنید؟
    1. و انفقوا مما رزقناکم که کل اموال را شامل است یعنی این انفاق از کل اموال است نه نه چیز!!
    2. آیه 121 انعام که میفرماید حق(که معنایش نص واجب است نه مستحب) به چه چیزی تعلق میگیرد که در روز حصاد باید پرداخت شه؟ و این آیه با هیچ آیه دیگری نسخ نشده! بلکه ما رزقناکم تاییدی است بر این آیه!
    در ضمن این طبق نظر شما که میفرمایید سر سال باید خمس داد تعلق نخواهد گرفت!! چون یوم حصاده این احتمال را از بین میبرد!
    با سلام و عرض ادب
    1- در باب روایات زکات و خمس ابواب مستقلی با فروعات متعدد در کتب فقهی شیعه آمده است برای مثال در کتاب «وسائل الشیعة»در حدود 286 روایت در باب زکات است و 155 روایت در باب خمس است .
    در کتب روایی و فقهی اهل سنت نیز جایگاه خمس و زکات کاملا مستقل است بنابراین برای کسی که طالب تحقیق است نظر انداختن لااقل اجمالی به روایات و کتب فقهی امری ضروری است.
    2- در بارۀ آیۀ شریفه حقیر عرض کردم: «با توجه به اینکه «انما» از ادوات حصر به شمار می رود مصرف زکات تنها به هشت گروه اختصاص می یابد و این در حالی است که در آیۀ خمس خدا و رسول و ذی القربی و یتامی باقی می مانند؟ و در آیه خمس هم مواردی است که در مورد زکات نیست و نمیتوان گفت خمس را می توان به عاملین زکات و مولفة قلوبهم پرداخت نمود .آیا منطق شما می پذیرد که صدقات را به رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیتش داد؟».
    بنا براین حقیرعرض نکردیم که «انما»درآیۀ خمس دلالت بر حصر دارد، بلکه آنچه استفاده می شود این است که در این دو آیه، آیه در مقام بیان موارد مصرف زکات و خمس است که مورد مصرف آنها جدای از هم است البته در برخی موارد اشتراک دارند.
    اما از آنجا که آیۀ زکات دلالت بر حصر می نماید نمی توان گفت که می توان از حصه زکات به رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیتش علیهم السلام صدقۀ واجب داد.علاوه بر اینکه طبق سنت صدقه واجب بر بنی هاشم حرام است.
    اما اینکه فرمودید که از فی سبیل الله می توان به پیامبر صلی الله علیه و آله زکات داد حرفی عجیب است چون اگر دقت می نمودید آیه شریفه فرمود:« إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» وفرقی آشکار است میان چهار گروه اول و چهار گروه دوم چون در چهار گروه اول مالک زکات می شوند بخلاف چهار گروه دوم که در راه آنان صرف می گردد و مالک زکات نمی گردند، و شما با این کارتان اجر رسالت را تمام نمودید به اینکه اخذ زکات واجب را بر آنان حلال نمودید البته با این قید که به دست آنان ندهید تا مالک شوند بلکه در راه آنان خرج شود؟!

    خمس جزو زکات است
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 13 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    3- در مورد تعارضی که بیان فرمودید رجوع به تفاسیر در ذیل آیه «141، انعام»هم برای شما ضرری ندارد.
    « وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِين؛اوست كه باغهاى معروش [باغهايى كه درختانش روى داربست‏ها قرار دارد]، و باغهاى غير معروش [باغهايى كه نياز به داربست ندارد] را آفريد همچنين نخل و انواع زراعت را، كه از نظر ميوه و طعم با هم متفاوتند و (نيز) درخت زيتون و انار را، كه از جهتى با هم شبيه، و از جهتى تفاوت دارند (برگ و ساختمان ظاهريشان شبيه يكديگر است، در حالى كه طعم ميوه آنها متفاوت مى‏باشد.) از ميوه آن، به هنگامى كه به ثمر مى‏نشيند، بخوريد! و حقّ آن را به هنگام درو، بپردازيد! و اسراف نكنيد، كه خداوند مسرفان را دوست ندارد».

    در اینکه منظور از اين حق كه بهنگام درو بايد پرداخت چيست؟
    بعضى معتقدند همان زكات واجب، يعنى يك دهم و يك بيستم است، ولى با توجه به اينكه اين سوره در مكه نازل شده و حكم زكات در سال دوم هجرت و يا بعد از آن در مدينه نازل گرديده است، چنين احتمالى بسيار بعيد به نظر مى‏رسد.
    در روايات فراوانى كه از اهل بيت علیهم السلام به ما رسيده و همچنين در بسيارى از روايات اهل تسنن اين حق، غير از زكات معرفى شده و منظور از آن چيزى است كه بهنگام حضور مستمند در موقع چيدن ميوه و يا درو كردن زراعت به او داده مى‏شود، و حد معين و ثابتى ندارد.[1]
    و در اين صورت آيا اين حكم واجب است يا مستحبّ، بعضى معتقدند كه يك حكم وجوبى است كه قبل از تشريع حكم زكات بر مسلمانان لازم بوده ولى بعد از نزول آيه زكات، اين حكم منسوخ شد، و حكم زكات با حد و حدود معينش به جاى آن نشست.
    ولى از روايات اهل بيت علیهم السلام استفاده مى‏شود كه اين حكم نسخ نشده و به عنوان يك حكم استحبابى هم اكنون به قوت خود باقى است.
    وتعبير به كلمه" يوم" ممكن است اشاره به اين باشد كه چيدن ميوه‏ها و درو كردن زراعتها بهتر است در روز انجام گيرد، اگر چه مستمندان حاضر شوند و قسمتى به آنها داده شود، نه اينكه بعضى از افراد بخيل، شبانه اين كار را بكنند، تا كسى با خبر نشود، در رواياتى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام به ما رسيده نيز روى اين موضوع تاكيد شده است.[2][3]

    [1]. روايات مربوط به اين موضوع را صاحب وسائل در كتاب زكات ابواب زكات غلات در باب 13 و بيهقى در كتاب سنن جلد 4 صفحه 132 آورده است.

    [2]. در اين باره به كتاب وسائل الشيعه كتاب الزكاة ابواب زكاة الغلات باب كراهة الحصاد و الجذاذ ... بالليل مراجعه شود.

    [3].تفسیر نمونه،ذیل آیه .
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۰۸/۰۴ در ساعت ۲۲:۴۲
    خمس جزو زکات است
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام علیکم صدرا جان عزیز زحمت کش

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    2- در بارۀ آیۀ شریفه حقیر عرض کردم: «با توجه به اینکه «انما» از ادوات حصر به شمار می رود مصرف زکات تنها به هشت گروه اختصاص می یابد و این در حالی است که در آیۀ خمس خدا و رسول و ذی القربی و یتامی باقی می مانند؟ و در آیه خمس هم مواردی است که در مورد زکات نیست و نمیتوان گفت خمس را می توان به عاملین زکات و مولفة قلوبهم پرداخت نمود .آیا منطق شما می پذیرد که صدقات را به رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیتش داد؟». بنا براین حقیرعرض نکردیم که «انما»درآیۀ خمس دلالت بر حصر دارد، بلکه آنچه استفاده می شود این است که در این دو آیه، آیه در مقام بیان موارد مصرف زکات و خمس است که مورد مصرف آنها جدای از هم است البته در برخی موارد اشتراک دارند. اما از آنجا که آیۀ زکات دلالت بر حصر می نماید نمی توان گفت که می توان از حصه زکات به رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیتش علیهم السلام صدقۀ واجب داد.علاوه بر اینکه طبق سنت صدقه واجب بر بنی هاشم حرام است. اما اینکه فرمودید که از فی سبیل الله می توان به پیامبر صلی الله علیه و آله زکات داد حرفی عجیب است چون اگر دقت می نمودید آیه شریفه فرمود:« إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» وفرقی آشکار است میان چهار گروه اول و چهار گروه دوم چون در چهار گروه اول مالک زکات می شوند بخلاف چهار گروه دوم که در راه آنان صرف می گردد و مالک زکات نمی گردند، و شما با این کارتان اجر رسالت را تمام نمودید به اینکه اخذ زکات واجب را بر آنان حلال نمودید البته با این قید که به دست آنان ندهید تا مالک شوند بلکه در راه آنان خرج شود؟!
    ببخشید آیا دادن به پیامبر و ذی القربی و یتامی در راه خداست یا در غیر راه خدا؟
    اگر در راه خداست که هیچ اگر در غیر راه خداست از شما قبول نخواهد شد چون فقط کارهایی که در راه خدا باشد اجر معنوی دارد!!
    اما این که در راه خدا گاهی باید چیزی را به ملکیت دیگری در آورد و گاهی جور دیگه!!

    مثلا پول دادن به وابن السبیل و به ملکیت در آوردن او گاهی لازم است که از مصارف زکات میشود گاهی هم میشود به کاروانی داد که او را به مقصد برساند(یا به راننده تاکسی) کما این که در آیه خمس به ملکیت اشاره نموده!!
    اما نفرمود به ملکیتشان در نیاورید یعنی منعی نیست در به ملکیت در آوردن تا بگویید قسم دوم مالک نمیشوند!!!


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    بعضى معتقدند همان زكات واجب، يعنى يك دهم و يك بيستم است، ولى با توجه به اينكه اين سوره در مكه نازل شده و حكم زكات در سال دوم هجرت و يا بعد از آن در مدينه نازل گرديده است، چنين احتمالى بسيار بعيد به نظر مى‏رسد.
    چه دلیلی بر حصر نزول آیات زکات در مدینه وجود دارد؟؟ این حصر از کجا آمده؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    در روايات فراوانى كه از اهل بيت علیهم السلام به ما رسيده و همچنين در بسيارى از روايات اهل تسنن اين حق، غير از زكات معرفى شده و منظور از آن چيزى است كه بهنگام حضور مستمند در موقع چيدن ميوه و يا درو كردن زراعت به او داده مى‏شود، و حد معين و ثابتى ندارد
    آیه اطلاق دارد اگر منظور این بود باید مثل قضیه ارث با قید آورده میشد نه مطلق اما این که فرمود حقه نفرمود حقهم یعنی حق به خود مال برمیگردد که معین است نه به اشخاص که باید حقشان را داد!! خود این دلالت دارد بر آن که حقی که در مال است باید مشخص باشد که پرداخته شود!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    و در اين صورت آيا اين حكم واجب است يا مستحبّ، بعضى معتقدند كه يك حكم وجوبى است كه قبل از تشريع حكم زكات بر مسلمانان لازم بوده ولى بعد از نزول آيه زكات، اين حكم منسوخ شد، و حكم زكات با حد و حدود معينش به جاى آن نشست.
    کجای آیه زکات این را نسخ کرده؟؟ نشان بدهید! آیات زکات در قرآن با عبارت ما رزقناکم آمده که خودش تعمیم است نه تخصیص این آیه!! یعنی به غیر رمان و ... هم این حق تعلق میگیرد!

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    ولى از روايات اهل بيت علیهم السلام استفاده مى‏شود كه اين حكم نسخ نشده و به عنوان يك حكم استحبابى هم اكنون به قوت خود باقى است.
    حق خودش به معنای واجب است کی از حق معنای مستحب میفهمه؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    وتعبير به كلمه" يوم" ممكن است اشاره به اين باشد كه چيدن ميوه‏ها و درو كردن زراعتها بهتر است در روز انجام گيرد، اگر چه مستمندان حاضر شوند و قسمتى به آنها داده شود، نه اينكه بعضى از افراد بخيل، شبانه اين كار را بكنند، تا كسى با خبر نشود، در رواياتى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام به ما رسيده نيز روى اين موضوع تاكيد شده است.
    یوم به معنای زمان است نه روز!! در چند جای قرآن یوم به معنای زمان به کار رفته مثل مالک یوم الدین!!
    اما این هم چیزی را تغییر نمیدهد چون معنای آیه عام است و قابل نسخ به وسیله روایت نیست!

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 13 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها
    سلام علیکم صدرا جان عزیز زحمت کش
    ببخشید آیا دادن به پیامبر و ذی القربی و یتامی در راه خداست یا در غیر راه خدا؟
    اگر در راه خداست که هیچ اگر در غیر راه خداست از شما قبول نخواهد شد چون فقط کارهایی که در راه خدا باشد اجر معنوی دارد!!
    اما این که در راه خدا گاهی باید چیزی را به ملکیت دیگری در آورد و گاهی جور دیگه!!

    مثلا پول دادن به وابن السبیل و به ملکیت در آوردن او گاهی لازم است که از مصارف زکات میشود گاهی هم میشود به کاروانی داد که او را به مقصد برساند(یا به راننده تاکسی) کما این که در آیه خمس به ملکیت اشاره نموده!!
    اما نفرمود به ملکیتشان در نیاورید یعنی منعی نیست در به ملکیت در آوردن تا بگویید قسم دوم مالک نمیشوند!!!
    !
    با سلام و عرض ادب
    1- ببخشید آیا هر دادنی به پیامبر صلی الله علیه و آله جایز است؟!!!!!!!!!!!!!!شما شان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله را در حد شان گدا و مسکین و مولفة قلوب پائین آوردید آیا این جسارت به ساحت مقدس آن حضرت به شمار نمی رود؟!
    2- با دقت در آیه شریفه « إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكِينِ وَ الْعامِلِينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمِينَ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»می یابیم:
    آیه در مقام بیان گروههای مصرف کننده زکات است که زکات فقط در هشت مورد صرف می شودو در مقام استحقاق زکات، آیه به ترتیب گروه ها را ذکر می کند:
    1- فقرا.
    2- مساکین.
    3- عاملین.
    4- مولفة قلوبهم.
    5- در راه آزادی بندگان.
    6- ادای قرض بده کاران.
    7- در راه خدا.
    8- در راه مانده.
    3- جنابعالی در وجه یکی بودن خمس و زکات بیان نمودید که «فی سبیل الله» شامل پیامبر صلی الله علیه و آله و ذوی القربی می شود.اما نکته اینجا است که علاوه بر ظهور آیه بر عدم مالکیت آنها «که این امر بر خلاف آیه خمس است که بیان مالکیت می کند» ،«فی سبیل الله» در رتبه هفتم از مصارف قرار می گیرد و ترتيب در ذكر و يكى را جلوتر از ديگرى آوردن دلالت مى‏كند بر اينكه آنكه مقدم آمده ملاكش مهم‏تر و مصلحتش بيشتر است یعنی با این روش انتخابی شما مصلحت دادن زکات به مولفةالقلوب و عاملین بیش از دادن به پیامبر صلی الله علیه و آله است و این در حالی است که در آیه خمس ذکر پیامبر صلی الله علیه و آله مقدم بر یتیم و مسکین است«َاعْلَمُواأَنَّماغَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍفَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍقَدِير».و این نیز امری عجیب است از جنابعالی.
    4- اگر بنا باشد که پیامبر صلی الله علیه و اله در آیه زکات داخل در فی سبیل الله باشد همه موارد ذکر شده مشمول فی سبیل الله اند اما چرا موارد مصرف در زکات و یا خمس جدا جدا ذکر شده اند؟
    به هر حال دوست بزرگوار با این استحسانات نمی توان قرآن و سنت را تفسیر نمود.

    در مورد آیه شریفه یک بار دیگر متن ارسالی را به دقت بخوانید تا اشکالی که وارد نیست را بیان نفرمائید.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۰۸/۰۷ در ساعت ۲۰:۰۸
    خمس جزو زکات است
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    سلام علیکم صدرا جان و دیگران

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    1- ببخشید آیا هر دادنی به پیامبر صلی الله علیه و آله جایز است؟!!!!!!!!!!!!!!شما شان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله را در حد شان گدا و مسکین و مولفة قلوب پائین آوردید آیا این جسارت به ساحت مقدس آن حضرت به شمار نمی رود؟
    چون شما به همین یک اشکال بنده جواب دادید بنده هم به همین یک اشکال بسنده میکنم

    در آیه خمس هم رسول با ذکر نام کنار یتیمان و مسکینان قرار گرفته پس اشکال وارده مطرح نیست!

  21. صلوات


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود