صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نماز بافاصله یا بی فاصله؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    نوشته
    17
    حضور
    2 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    115

    نماز بافاصله یا بی فاصله؟




    عمده دليل اهل سنت بر فاصله ي بين نمازها چيست نماز شیعه صحیح است یا اهل سنت؟
    پاسخ اجمالی :
    پاسخ: شيعه معتقد است که انجام هر نماز در وقت خود از فضيلتي ويژه برخوردار است؛ از اين رو فاصله انداختن بین دو نماز به حکم اولي، افضل است، اما به جهت عسر و حرج و دشواري در تفريق خصوصا در نماز جماعت، ائمه معصومين حکم به جواز جمع بين دو نماز کرده اند.
    پاسخ تفصیلی :
    اين حکم با توجه به اين که مجموعه شريعت با توجه به توانايي مردم در نظر گرفته شده و راحتي و آساني را نيز مورد توجه قرار داده است، بيشتر مورد پذيرش قرار مي گيرد. بنا بر اين اگر چه استحباب تفريق ميان دو نماز امري مورد انکار شيعه نيست، اما جمع ميان آن دو نيز مورد تأکيد و قبول آن هاست. در اين باره مي توان به روايت عبدالله بن سنان از امام صادق عليه السلام اشاره کرد که فرمودند: پيامبر اکرم (ص) در هنگام سفر به دليل عجله، بين دو نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء جمع کردند. آن گاه امام صادق عليه السلام فرمودند: تفريق ميان آن دو افضل است. (1) افزون بر آن، در منابع اهل سنت رواياتي وجود دارد که نشان از جمع کردن ميان دو نماز در حالت بدون عذر نيز مي باشد. (2) امّا مراجعه به متون فقهي اهل سنت روشن مي سازد که ايشان نظريه واحدي را ارائه نکرده اند؛ چرا که سرخسي از فقهاي حنفي مذهب در کتاب عظيم خود به نام المبسوط، جمع ميان دو نماز را جز در دو مکان عرفه و مزدلفه جايز نمي داند. همو شافعيرا کسي مي داند که جمع ميان آن ها را در حالت سفر و باران جايز مي داند (3) و مالک را نيز کسي مي داند که افزون بر آن، در حالت بيماري نيز جمع ميان دو نماز را جايز دانسته است،‌ حال آن که به نقل او احمد حنبل جمع ميان دو نماز را در حالت غير سفر نيز جايز دانسته است. (4) با توجه به آنچه که گذشت، مي توان مدعي شد که اغلب فقهاي اهل سنت، جمع ميان دو نماز را جز در حالت هاي خاص جايز نمي دانند. ادله اهل سنت بر اين مدعا را مي توان اين گونه تبيين کرد: اولاً آيه کريمه: «حافظوا على الصلوات و الصلاة الوسطى»؛ دلالت بر اين دارد که نماز را بايد در وقت مخصوص به خود خواند؛ (5) ثانياً آيه کريمه: «ان الصلاة كانت على المؤمنين كتابا موقوتا» اشاره به اين معنا دارد که نماز بايد در وقت خود خوانده شود؛ (6) ثالثاً از ابن عباس نقل شده است که پيامبر اکرم (ص) فرمود: «هر کس بدون عذر ميان دو نماز جمع کند،‌ بابي از ابواب گناهان بزرگ را به روي خود باز کرده است». (7) رابعا بيهقي نقل کرده است: عمر به ابوموسي اشعري نوشته است که جمع ميان دو نماز از گناهان بزرگ است مگر در صورت عذر». (8) علاوه بر اين ها دليل اهل تسنن اين است که در روايت آمده که پيامبر (صلى الله عليه وآله) بين نماز ظهر و عصر فاصله مى‏انداخته است؛ اما به نظر شيعه، اين مطلب نمى‏تواند مرام آن ها را در وجوب تفريق (فاصله انداختن) ثابت کند؛ به لحاظ اين‏که سيره عملى، به معناى واجب بودن نيست؛ بلکه اعم از وجوب، استحباب و اباحه است و حمل آن بر وجوب، نياز به دليل جداگانه دارد. افزون بر اين، ملتزم بودن پيامبر (صلى الله عليه و آله) به پنج وقت براى اقامه نماز جماعت، به جهت اين بوده است که مردم بر زمان آمدن پيامبر (صلى الله عليه وآله)، اطلاع پيدا بکنند تا سؤالاتى که دارند، از محضرش بپرسند و اين در واقع، انگيزه‏اى براى اجتماع مردم در مسجد بوده است. بنا بر اين، شيوه فوق، هيچ وقت نمى‏تواند دليل بر اين باشد که جمع بين نمازهاى مترتبه، جايز نيست. در پاسخ به دو دليل اول بايد گفت که: اين دو آيه تنها اهميت به نماز و توجه ويژه به وقت نماز را مورد تأکيد قرار داده است،‌ و اين مطلب منافاتي با رخصت و جواز در جمع ميان دو نماز ندارد،‌ چنان که جمع ميان دو نماز در سيره رسول گرامي اسلام نيز به چشم مي خورد؛ اما روايات نقل شده از سوي اهل سنت،‌ در صورت پذيرش آن ها، مي توان در پاسخ آن ها گفت که اين احاديث با احاديث فراوان نقل شده از سوي پيامبر اکرم (ص) که در منابع اهل سنت منافات دارد،‌ چرا که ابن عباس نقل کرده است: پيامبر اکرم (ص) بدون عذر و باران نيز ميان دو نماز جمع کرده است. (9) همچنين همو نقل کرده است که همراه با پيامبر اکرم (ص) ميان دو نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع کرده است.(10) اين روايات چنان محکم هستند که مفسر بزرگ اهل سنت يعني آلوسي اذعان کرده است که جواز جمع بين صلاتين مطلبي است که روايات صحيحه آن را تأئيد مي کند. (11) (12) پي نوشت: 1. محمد بن جرير طبري، جامع البيان،‌ بيروت، دارالفکر، 1415. 2. محمد ين حسن شيخ طوسي، الخلاف، قم، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1407. 3. محمد بن حسن شيخ طوسي، الاستبصار، تحقيق سيد حسن موسوي خرسان، تهران، دارالکتب الاسلامية، 136. 4. محمد بن حسن شيخ الطوسي، المبسوط في فقه الامامية، تهران،‌ المکتبة المرتضوية،‌ 1387. 5. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعة، بيروت، موسسه آل البيت عليهم السلام لاحياء التراث، 1414. 6. علي بن حسين سيد مرتضي علم الهدي، الانتصار، قم،‌ جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1415.. 7. محمد بن يعقوب کليني، الکافي، تهران، دارالکتب الاسلامية، 1388. 8. سيد محمدرضا مدرسي،‌ بررسي مسئله جمع بين صلاتين و حدود آن در پرتو کتاب و سنت. 9. محمد حسن نجفي، جواهر الکلام، تحقيق شيخ عباس قوچاني، تهران،‌ دارالکتب الاسلامية، 1367. 10. محي الدين بن شرف النووي، المجموع في شرح المهذب، بيروت، دارالفکر. 11. مسلم بن حجاج نيسابوري، صحيح مسلم،‌ بيروت، دارالفکر. 12. عمده مطالب بر گرفته از سايت : http://intjz.net/maqalat/sh-ekhtelaf.htm

    اللهم صل علی محمد و آل محمد

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    بنده از بزرگی شنیدم که می فرمود امیرالمونین علی علیه السلام فرموده است از اسرار شیعه جمع بین الصلاتین است
    البته بنده هنوز سندی بر این حدیث نیافته ام

    و امام حسن عسکری علیه السلام نیز به شخصی که دچار عسر شده بود جمع بین نماز ظهر و عصر را جهت رفع مشکل توصیه فرموده است

    و در قران نیز طبق آیه ذیل

    أَقِمِ الصلَوةَ لِدُلُوکِ الشمْسِ إِلی غَسقِ الَّیْلِ وَ قُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ کانَ مَشهُوداً

    سه وقت برای نماز قید شده نه پنج وقت

    و الله اعلم

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه، تفکر، پیاده روی، باران، رحمت خدا
    نوشته
    365
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    2828



    به نام خدا
    با سلام

    اگر 5 نوبت نماز خوندن رو مشکل بدونیم راحتتر نیستیم اصلا نخونیم؟
    اگر نیاز بود 3 وقت نماز بخونیم چرا خدا 5 وقت رو معین کرد؟
    در پست اول دو نقل متضاد از ابن عباس در مورد جمع بین دو نماز وجود داره که یکی مورد قبول سنی و دیگری مورد قبول شیعه ست
    اگر ابن عباس از پیامبر اکرم (ص) نقل میکند که فرموند: «هر کس بدون عذر ميان دو نماز جمع کند،‌ بابي از ابواب گناهان بزرگ را به روي خود باز کرده است» پس چطور در جای دیگر بیان میدارد: پيامبر اکرم (ص) بدون عذر و باران نيز ميان دو نماز جمع کرده است؟
    چرا جز از ابن عباس روایت در این زمینه وجود ندارد؟ براستی امامان هم بین دو نماز رو جمع می بستند؟
    اگر بنا بر عسر و دشواریست اسلام از این قوانین دشوار زیاد دارد مثلا ماه رمضانی که یک ماه ملت رو بکل از زندگی می اندازد
    کله گنجشکیش کنیم بره همه راحت شند


    در پناه حق موفق و موید باشید

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط MNSY نمایش پست ها
    اگر ابن عباس از پیامبر اکرم (ص) نقل میکند که فرموند: «هر کس بدون عذر ميان دو نماز جمع کند،‌ بابي از ابواب گناهان بزرگ را به روي خود باز کرده است» پس چطور در جای دیگر بیان میدارد: پيامبر اکرم (ص) بدون عذر و باران نيز ميان دو نماز جمع کرده است؟
    سلام

    در این جور احادیث
    مسئله زمان مطرح می شه

    که کدام زود تر بیان شده

    و کدوم ناسخ و کدام منسوخ است

    مثل زیارت اهل قبور که اولش حرام بود اما بعد حلال شد


    در این زمینه از کارشناس کمک بگیرید
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط abolfazl133 نمایش پست ها
    عمده دليل اهل سنت بر فاصله ي بين نمازها چيست نماز شیعه صحیح است یا اهل سنت؟


    با سلام

    دوستان این تایپک ها هم در مورد این موضوع سخن گفته اند

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=3917


    http://www.askdin.com/showthread.php?t=6984


    http://www.askdin.com/showthread.php?t=500






  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    در این جور احادیث مسئله زمان مطرح می شه که کدام زود تر بیان شده و کدوم ناسخ و کدام منسوخ است مثل زیارت اهل قبور که اولش حرام بود اما بعد حلال شد


    با سلام

    بزرگوار

    منظورتان چیست که مساله زمان مطرح است ؟؟؟

    اگر منظورتان همان ناسخ و منسوخ است؟؟؟

    در روایات شاید بسته به زمان و مکان و افراد و نوع سوالات ایشان روایات متعددی مطرح شده است که تشخیص صحت و سقم این امر بر عهده کارشناسان حدیث است
    ولی ما در روایات ناسخ ومنسوخ نداریم

    توضیح می فرمایید منظورتان چیست؟؟؟





  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه، تفکر، پیاده روی، باران، رحمت خدا
    نوشته
    365
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    2828



    به نام خدا
    با سلام

    با تشکر از شما
    اما هیچ یک از مطالب جواب سوال بنده نبود
    در تمامی موارد فقط سعی در توجیه جمع بین نماز شده که هیچ یک از دلایل در حدی نبودند که حتی ذره ای از اهمیت نماز در وقت تعیین شده و کم کنه و باعث جمع بین دو نماز بشه

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    در روایات شاید بسته به زمان و مکان و افراد و نوع سوالات ایشان روایات متعددی مطرح شده است که تشخیص صحت و سقم این امر بر عهده کارشناسان حدیث است ولی ما در روایات ناسخ ومنسوخ نداریم
    سلام

    این بخش از خطبه 201 امیر المومنین(ع) را مطالعه کنید

    «احاديثي که در دسترس مردم قرار دارد، هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محکم هم متشابه، هم احاديثي که به درستي ضبط گرديد»


    اینم عربی اش
    «إن في أيدي الناس حقاً وباطلاً، وصدقاً وکذباً، وناسخاً ومنسوخاً، وعاماً وخاصاً، و محکماً ومتشابهاً، وحفظاً ووهماً»

    مشاهده می کنید که گفته شده احادیث ناسخ و منسوخ هم داریم

    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    منظورتان چیست که مساله زمان مطرح است ؟؟؟
    مساله زمان یعنی در چه تاریخی از عمر شریف حضرت محمد(ص) حدیث گفته شده

    احادیث به این ترتیب جمع آوری شود بهتر است


    منبع:نهج البلاغه موجود در نرم افزار المبین

    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۰/۰۷/۰۴ در ساعت ۱۸:۴۲
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط MNSY نمایش پست ها
    در تمامی موارد فقط سعی در توجیه جمع بین نماز شده که هیچ یک از دلایل حتی ذره ای از اهمیت نماز در وقت تعیین شده کم نمیکنه

    سلام

    فرقی ندارد شما جدا بخوانید!!
    بهتره ولی بعضی وقت ها واقعا سخته جدا خواندن

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه، تفکر، پیاده روی، باران، رحمت خدا
    نوشته
    365
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    2828



    به نام خدا
    سلام علیکم

    برادر، بنده که تا اونجا که میتونم جدا میخونم، چون هیچکدوم از دلایلی که برای جمع دو نماز از فقهای شیعه بیان شده اصلا قابل قبول نیست، اصلا بعضی دلایل خودش رد جمع دو نماز هست

    بیشتر جهت گیری جمع دو نماز هم برای زمانی که مشکلی بوده هست نه به این صورت که شیعه تعمیمش داده

    حال هم اگه پست میزنم برای اینه که دلیلی قانع کننده و قویی برای رسوخ این امر که چیزی کم از بدعت! نداره ام که باز هم به جوابی نرسیدم
    فکر نکنم برسم چون اکثر مطالب با کمی زیاد و کم تکراری و کپی همدیگه اند
    و اکثرا توجیه اند نه جواب حداقل سوالاتی که ذکر کردم
    و بماند اینکه این مسئله در هیاهوی نماز اول وقت گمه

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود