صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا علما موافق طاغوت بودند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    سیاست .مذهب .شغلم .هنر
    نوشته
    1,737
    حضور
    19 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11108

    آیا علما موافق طاغوت بودند؟




    سلام
    تو تاریخ داریم که خیلی از علمای طراز اول ما اعم از مراجع بزرگ با طاغوت و رژیم هایی که در زمانشون بودن نه تنها مخالف نبودن بلکه حتی بهشون هدیه هم میدادن .
    نمونش هم آیت الله خویی
    و خیلی از علمای دیگه .

    واقعا چرا اینطوری بود ؟
    میشه اینو گفت که این امام خمینی بود که چنین طرز تفکری(ضد طاغوت) داشتن؟

    همیشه برام سوال بود که هیچوقت من ایت الله بهجت رو هم در امور سیاسی کشور یا حتی همدردی با یک ملت ستمدیده مثل فلسطین و ... سهیم ندیدم .
    (تو رو خدا موضع غیر منطقی نگیرین . داریم صحبت میکنیم )

    چرا بعضی از علما خودشونو از نظام اسلامی کنار میکشن؟
    یا حتی با طاغوت دست دوستی میدن؟

    قبلا از جوابهای صمیمیتون متشکرم
    بگذار آدمها تا میتوانند سنگ باشند. من و تو از تبار چشمه ایم

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    چرا بعضی از علما خودشونو از نظام اسلامی کنار میکشن؟
    یا حتی با طاغوت دست دوستی میدن؟
    با سلام

    این بسته به اجتهاد ایشون داره که چه برخوردی داشته باشند.


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    سیاست .مذهب .شغلم .هنر
    نوشته
    1,737
    حضور
    19 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11108



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها

    با سلام

    این بسته به اجتهاد ایشون داره که چه برخوردی داشته باشند.

    یعنی تو دین ما این همه اختلاف وجود داره؟

    این مساله ی کوچیکی نیست که ما بگیم هر کدوم از علما هر طور که دوست داشت رفتار کرده.

    اصلا همین قضیه هم باعث اختلاف بین مردم جامعه ی اسلامی میشه .

    آدم معمولی که مجتهدش هیچ تعهدی نسبت به جامعه اسلامی نداره ، دیگه از اون ادم چه انتظاری میتونیم داشته باشیم؟
    بگذار آدمها تا میتوانند سنگ باشند. من و تو از تبار چشمه ایم

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    یعنی تو دین ما این همه اختلاف وجود داره؟

    این مساله ی کوچیکی نیست که ما بگیم هر کدوم از علما هر طور که دوست داشت رفتار کرده.

    اصلا همین قضیه هم باعث اختلاف بین مردم جامعه ی اسلامی میشه .

    آدم معمولی که مجتهدش هیچ تعهدی نسبت به جامعه اسلامی نداره ، دیگه از اون ادم چه انتظاری میتونیم داشته باشیم؟

    با سلام

    این موضوع بسیار پیچیده و عمیق است و بسادگی نمیتوان قضاوت کرد همچنانکه اولیاء و انبیاء هم روش خاص وشرایط مخصوص بخود را داشتند مثلا حضرت موسی (ع) میجنگد اما حضرت عیسی (ع) صلح ومدارا میکند و حضرت رسول (ص) هم هر دو را دارد .

    امام حسن (ع) صلح میکند اما امام حسین (ع) میجنگد وامام علی (ع) هر دو را دارد .

    قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.

    امر امر اوست.



  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    با سلام


    در اسلام، جهاد بر دو نوع است; يكى «جهاد دفاعى » و ديگرى «جهاد ابتدايى ». «جهاد دفاعى » آن است كه مسلمانان براى دفاع از خود، در برابر هجوم و حمله دشمن، دست به شمشير و سلاح مى برند; و «جهاد ابتدايى »، جهادى است كه به دستور ولى مسلمين به سوى كافران رفته، آنان را به پذيرش اسلام دعوت مى كنند و براى اين دعوت، موانع غيرمنطقى را به وسيله جنگ، از ميان بر مى دارند.

    آيت الله خويى(رحمه الله)، حتّى جهاد ابتدايى را كه بسيارى از فقها در عصر غيبت جايز نمى دانند و حتّى فقيهانى چون امام خمينى(رحمه الله) به آن فتوا نمى دهند، مشروع مى داند و استدلالش نيز آن است كه: ادلّه ى جهاد موقّتى نيست.

    بخلاف الإمام الخميني رضوان الله تعالى عليهما فهو يقول أن الجهاد الابتدائي منوط بإذن الإمام عليه السلام ، وليس للفقيه القيام بذلك . تحرير الوسيلة ج 1 ص 435 مسألة 2

    برخى از محقّقان و انديشمندان و مورّخان اسلامى معتقدند كه در اسلام جهاد ابتدايى نداريم، و تمام جنگهاى زمان پيامبر(صلى الله عليه وآله)در صدر اسلام جنبه دفاعى داشته است; يعنى، حمله از سوى دشمنان بوده و پيامبر(صلى الله عليه وآله)و مسلمانان به دفاع از خويش بر مى خاستند.

    آن چه پيش روى شما است تحليل انديشه سياسى كركى است كه توسط جناب آقاى سيد محمد على حسينى زاده و با همكارى و مساعدت آقايان محمد پزشكى، عبدالوهاب فراتى و محمد خردمند انجام گرفته است:


    شيخ صدوق در عين اين كه با بوئيان مرتبط بود و در جلسات علمى آنان شركت مى كرد، جز در شرايط اضطرار همكارى با دولت جور را جائزنمى شمرد.

    سيد مرتضى رساله اى مستقل در مورد همكارى با سلطان نوشته است. وى در اين رساله ابتدا سلطان را به عادل و ظالم تقسيم مى كند و قبول ولايت از جانب سلطان عادل را جائز و در مواردى واجب مى داند و در مورد قبول ولايت از جانب جائران را به واجب، مباح و قبيح تقسيم مى نمايد. واجب در صورتى است كه شخص بداند كه در صورت قبول ولايت از جانب ظالم مى تواند اقامه حق، دفع باطل و امر به معروف و نهى از منكر نمايد و در صورت عدم قبول ولايت قادر به انجام دادن اين ها نباشد و در اين صورت قبول ولايت واجب خواهد بود، در صورت اجبار و اكراه نيز با ترس ازدست دادن جان واجب مى شود.
    سيد (مرتضى) قبح همكارى با سلاطين را مانند كذب ذاتى نمى داند. به نظر او صرف همكارى با ظالم قبيح نيست و بستگى به عوارض آن دارد. وى به سيره حضرت يوسف و حضرت على(ع) در اين مورد استناد مى كند و سپس مى فرمايد كه تولى امر در ظاهر از جانب ظالم است و در اصل از جانب ائمه حق، زيرا ائمه پذيرش اين ولايت را در شرايطى خاص اجازه داده اند و فقيه در واقع به اذن امام تن به قبول ولايت داده است. وى هم چنين اظهار تعظيم در برابر جائران را از روى تقيه جايز مى شمارد.

    سيد (مرتضى) خود با آل بويه و خلفاى عباسى در ارتباط بود و مناصبى را از آنان پذيرفت و حتى از مدح خليفه عباسى خوددارى نمى كرد، در حالى كه خود را از او برتر مى ديد.

    به نظر شيخ طوسى اگر انسان بداند و يا احتمال قوى بدهد كه در صورت همكارى با جائر مى تواند اقامه حدود و امر به معروف و نهى از منكر نمايد و خمس و زكات را براى صاحبان و مستحقان آن و در راه پيوند برادران مصرف كند و همين طور بداند كه در اين صورت در امر واجبى خللى وارد نكرده است و مجبور به ارتكاب كار زشتى نخواهد شد، مستحب است براى همكارى اقدام كند و اما در صورتى كه احتمال بدهد چنين امكانى براى او فراهم نخواهد شد و چه بسا ممكن است در امر واجب خللى وارد كند و يا ناگزير از ارتكاب كار زشتى شود همكارى به هيچ وجه جايز نيست. البته در صورت اجبار در صورتى كه نپذيرفتن همكارى خطر جانى داشته باشد، مى تواند همكارى را بپذيرد و بكوشد به عدل رفتار و برادران ايمانى خود را كمك كند.
    به نظر شيخ در صورت اجبار فرد مى تواند در تمامى احكام و امور محول شده به او تا زمانى كه منجر به خونريزى ناروايى نشده تقيه كند، زيرا هرگز در مورد خونِ ناروا تقيه وجود ندارد.
    شيخ مفيد نيز در صورتى كه همكارى متضمن منافعى براى مؤمنين باشد، با شرايطى آن را جايز مى شمارد. ابوالصلاح حلبى نيز در شرايط معينى همكارى با دولت جور را جائز مى داند و اين مبنايى است كه اكثر فقهاى بعدى آن را پذيرفته و به آن عمل كرده اند. علّامه حلّى با سلطان وقت ايلخانى مرتبط بود و در جمع علما در دربار او حضور مى يافت و توانست وى را به تشيّع علاقه مند سازد و پايگاه تشيّع را در ايران تقويت كند.

    اين موضوع در مورد شهيد اوّل و ابن فهد حلّى، شاگرد وى نيز صادق است.
    كركى نيز در ادامه همان سيره به دربار صفوى نزديك شد. او در جامع المقاصد در ذيل اين نظر علّامه كه قبول همكارى با دولت جور را حرام مى داند مگر در صورتى كه اين همكارى امكان امر به معروف و نهى ازمنكر را فراهم سازد، قيد مى كند كه شخص بايد يقين داشته باشد كه در صورت پذيرش همكارى، دولت جور قادر است امر به معروف و نهى ازمنكر كند و بايد بداند كه قبول مناصب در دستگاه جاير متضمن همكارى با او در كارهاى حرام نيست. هم چنين در صورتى كه مجبور به پذيرش همكارى شود و در صورت عدم پذيرش خطرى او و ساير مؤمنان را تهديد كند، همكارى جائز است و در غير اين موارد حرام است و درهرصورت همكارى با جائر در قتل و ظلم به هيچ وجه جائز نيست .

    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۰/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۱:۳۸

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط nakisa نمایش پست ها
    واقعا چرا اینطوری بود ؟ میشه اینو گفت که این امام خمینی بود که چنین طرز تفکری(ضد طاغوت) داشتن؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط nakisa نمایش پست ها
    چرا بعضی از علما خودشونو از نظام اسلامی کنار میکشن؟ یا حتی با طاغوت دست دوستی میدن؟


    با سلام


    ایستادگی در مقابل نظامهای جور و ظلم و فساد راههای متفاوتی و مختلفی دارد که یکی از انها انقلاب کردن است
    دو نوع بحث است ابتدا خود انقلاب
    و دوم مقدمات انقلاب


    ابتدا مقدمات انقلاب
    برای هر انقلابی مقدماتی لازم است

    --داشتن رهبری مقتدر
    --کادر سازی و داشتن کادر اجرایی پس از انقلاب
    --اماده بودن مردم از هر قشری چون نظامی و کارگر و معلم و بازاری و........برای انقلاب
    -- گذشتن مردم از جان وفرزندان و مال و....خود برای اسلام
    --تبیین انقلاب بین قشرهای مختلف جامعه


    بحث دوم خود انقلاب است:
    انقلاب این طور نیست که از هر چند سال یکبار مردم به خیابان بریزند و انفلاب بکنند و بجنگند و شهر را به هم بریزند و کشته دهند و ...............انقلاب بکنند

    انقلاب در هر کشور هر چند دهه یکبار صورت می گیرد تا بیاید نسل ها عوض شود و رهبری قوی پیدا شود و کادری قوی درست کنند و مردم هماهنگ شوند و امکانات باشد و .......

    علما هر کدام به جای خود عالم بودند و تاج سر
    ولی خب همه انسان بودند و هرکدام توانایی های مختلفی دارند و هر کدام در رشته و تخصصی توانایی دارند و هر کدام در موردی عملی انجام می دهند

    عالمی مبارزه با طاغوت را کار فرهنکی می داند و تربیت نیرو
    عالمی مبارزه با طاغوت و ظلم را گسترش حوزه های علمیه و تاسیس حوزه و مدرسه علمیه می داند
    عالمی مبارزه با طاغوت را تحکیم کشورهای اسلامی می داند و اتحاد ممالک اسلامی
    عالمی هم مبارزه با ظلم را انقلاب و ........

    پس هر عالمی راه و روشی دارد و نمی شود گفت که به جای خود ثمر نداشت


    اگر کادر سازی و تربیت نیرو و مبلغ گذشتگان نبود امام خمینی(ره) هم دچار مشکل می شد

    از طرفی بحث رهبریت است
    خیلی از علما تیزهوشی و نبوغ سیاسی شخصیت بی نظیری چون امام خمینی را نداشتند
    مردی که شرق و غرب را به هم زد
    نفوذ بین اقشار مختلف جامعه
    و تصمیم گیری به جا و به موقع
    و سرعت عمل
    وپی گیری کارها
    و .......همه و همه اعمالی بود که در تاریخ کمتر شخصیی پیدا می شود که جامع همه این فضایل باشد

    و وقتی پیدا شود شخصیت عظیمی مثل حضرت روح الله می شود که جهان را به لرزه می اندازد









  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    سیاست .مذهب .شغلم .هنر
    نوشته
    1,737
    حضور
    19 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11108



    خب اینها همه درست
    ولی این قضیه دلیل نمیشه که یه مجتهد برگرده بره به یه فاجر انگشتر هدیه بده که .

    یا یه مجتهد دیگه هیچ عکس العملی در مقابل کشتار وحشیانه ی صهیون از خودش نشون نده .
    نمیگم برن جنگ کنن که .

    لا اقل یه پیغام که میتونن بدن.

    مگه ما چه کاری از دستمون بر میاد ؟

    اونا که بزرگان ما هستن وقتی این اعمال رو انجام نمیدن ، ما چه انتظاری از پیروانشون باید داشته باشیم؟
    ویرایش توسط nakisa : ۱۳۹۰/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۳:۰۰
    بگذار آدمها تا میتوانند سنگ باشند. من و تو از تبار چشمه ایم

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط nakisa نمایش پست ها
    خب اینها همه درست ولی این قضیه دلیل نمیشه که یه مجتهد برگرده بره به یه فاجر انگشتر هدیه بده که .


    با سلام


    همین دیگه سرکار وقتی که فرمودید اینها همه درست یعنی که باید عواقب ان را هم قبول کرد

    وقتی مرجعی می خواهد زیرساخت های انقلابی را فراهم کند و حوزه هایی در سراسر کشور درست کند تا این حوزه ها در اینده موجبات انقلاب را فراهم کنند باید که از در رفاقت و دوستی وارد شود

    بزرگوار
    ما خودمان را در ان زمان و دران شرایط وموقعیت ها قرار نداده ایم ونمی دانیم که تعامل با سلطان جابر و ظالم و هتاک یعنی چه؟؟
    نمی دانیم برای تعامل با ظالمی که خون عالمان را نریزد چه باید کرد و چه اعمالی باید انجام داد
    ما کم شهید عالم نداشتیم و نداریم که مهین سلاطین به شهادتشان رسانده اند

    وقتی سلطان جابری عالمی را مقابل خود می دید ساده ترین راه حذف طرف بود

    شما الان و این زمانه و مریدان و مقلدان علما را نبینید که با فرمان حضرت روح الله دنیا را برای امریکا و سلاطین ظالم و جابر ناامن می کنند
    همیشه این طور نبوده
    همیشه علما این همه فدایی نداشتند
    ماجرای سید جمال الدین اسد ابادی
    شهید مدرس و علماء مشروطه و نواب صفوی و.............

    تاریخ را نگاهی بیندازیم!!!!
    سلطان ظالم هر کسی را که می خواست به راحتی از میان بر می داشت ومردم صدایشان در نمی امد


    رابطه علما بیشتر از باب حفظ امور مسلمین و رتق و فتق برخی امور واجبه مسلمین بود

    والا همه علما در کتب و گفته ها و نوشته ها و درس های خود حکومت های مستبد و حاکمان ظالم را نفی می کردند

    بله اگر عالمی هم دست دوستی می داد و هم بر طبق منافع انها حرکت می کرد و هم هر انچه انها می گفتند ایشان بله قربان می گفت حرف شما صحیح
    ولی واقعا این طور نبوده وعلما خود به چنین کارهایی راضی نبودند ولی بعضا چاره چیست ؟؟


    بنده همیشه می گویم برای صحبت کردن در مورد افراد در تاریخ باید که خودمان را جای انها بگذاریم و خودمان را در ان شرایط قرار دهیم و ان زمان را درک کنیم و مصالح و مفاسد ان زمان را بسنجیم
    ان وقت می توانیم موضع بگیریم









  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    سیاست .مذهب .شغلم .هنر
    نوشته
    1,737
    حضور
    19 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11108



    متشکرم
    ولی الان که دیگه این شرایط نیست.
    چرا الان خیلیها ساکت هستن و حرفی نمیزنن؟
    بگذار آدمها تا میتوانند سنگ باشند. من و تو از تبار چشمه ایم

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط nakisa نمایش پست ها
    چرا الان خیلیها ساکت هستن و حرفی نمیزنن؟
    با سلام

    این زمان هم اکثر علما حکومت اسلامی را تایید کرده اند و می کنند اولا

    معمولا از علما تراز اول و مراجع هستند که در مواقع حساس اظهار نظر کرده و بیانیه می دهند و خیلی از علما هم تاییدشان می کنند و همچنین تبعیت ثانیا

    خیلی از تاییدها و بیانیه ها و نظرات علما رده های بعدی به کوش ما نمی رسد یعنی آقایان در دروس و سخنرانی و موعظه های خود مطالبی را بیان می کنند که خب به کوش ما نمی رسد ثالثا

    برخی از علما نظام اسلامی مبارزه حکومت با استکبار را تایید کرده و حامی و پشتیبان نظام هستند و در موردی وارد نمی شوند رابعا

    بعضا در دیدارهای خصوصی علما با مسئولین حکومتی و .....مباحثی مطرح می شود و حمایت های خود را اعلان می کنند و خیلی موارد علنی نمی شود ((( که بیشتر علما براین مساله تاکید دارند که ما در دیدارهای خود با مسئولین حمایت خود را می کنیم و لازم نیست بیانیه دهیم ))


    الغرض که در این زمان هم روش علما به نوعی متفاوت است و این طور نیست که همه باهم سخنرانی کنند و یا باهم بیانیه بدهند و یا .........
    همه علما در خط واحدی حرکت می کنند ولی با روش های متفاوت







  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود