صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در احادیث آمده که زن چشم آبی نگیریم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    327
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1147

    چرا در احادیث آمده که زن چشم آبی نگیریم؟




    چرا در برخی روایات از قول پیامبر گفته اند که با زن چشم آبی ازدواج نکنید؟ مگه آدم دست خودشه که رنگ چشمش چه جوری باشه؟
    لطفا جوابم را بدهید.
    کاکه موسلمان خه وتن هه تاکه ی
    گوی نه دان به دین سر ه وتن تاکه ی
    مامه له ی کالای مه عریفت و دین
    سه یری سه یرانگای بی گول و په رژین
    هه تا که ی ئه بی ده مارت ببرن
    به رگی زیرینی حه یات دادرن
    با هه مو ساتی تیفکرین به دل
    تامه و داماوه و نه چوینه ته گل
    بزانین بو چی دروس کراوین
    به بنی ئاده م بو ناو براوین

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام

    روایتی که دلالت بر ازدواج نکردن با دختر چشم آبی باشد نیافتیم.

    بلکه عکس آن در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده که حضرت می فرماید:با زنان چشم آبی ازدواج کنید که در آنها برکت است
    (وسائل الشیعه، ج 20، ص 58).
    البته در روایتی از پیامبر اگر ازدواج با چند دسته از زنان نهی شده که یکی از آنان «شهبره» می باشد. اصحاب پیامبر معنی شهبره را از حضرت سؤال می کنند.
    حضرت می فرماید شهبره زن چشم آبی بدزبان است
    (وسائل الشیعه، ج 20، ص 36).
    در این روایت پیامبر ازدواج با زنی که این دو وصف با هم در او باشد را مکروه دانسته اند.
    بنابراین ازدواج با زن چشم آبی بلا اشکال است بر فرض اگر روایتی هم داشته باشیم این نهی دلالت بر حرمت نمی کند و حد اکثر مکروه بودن آن است و ارشاد است به انتخاب همسر بهتر نه حرمت ازدواج با این گونه زنان تا موجب بی شوهر ماندن آنان شود.
    حجت السلام و المسلمین دهنوی
    یا علی ع
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۷/۰۲ در ساعت ۲۱:۱۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 15


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482



    با سپاس فراوان از جناب استاد رضا
    همانطور که ایشان فرمودند، روایاتی در دسترس هست که اتفاقا می فرمایند : رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله: تَزَوَّجُوا الزُّرقَ؛ فَإِنَّ فيهِنَّ البَرَكَةَ. با زن چشم آبی (کبود) ازدواج کنید که در ایشان برکت است. (کلینی، کافی، ج 5، ص 335)
    در حدیث دیگری می فرماید: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَزَوَّجُوا الزُّرْقَ فَإِنَّ فِيهِنَّ يُمْنا (بحارالانوار، ج ،100 ص 237) با زن چشم آبی ازدواج کنید که مبارکند.
    این دو روایت که به صورت فراوان در منابع اسلامی دیده می شود نشان می دهد که هیچ نهی ای از ازدواج با زنان کبودچشم نشده است.


    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۷/۰۲ در ساعت ۲۱:۵۶
    اگر نور چشم شما بدلیل مطالعه زیاد و یا کار با اینترنت کم شده این آیه را زیاد بخوانید : فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان2)
    اگر می خواهید پس از مطالعه آنچه را می خوانید در ذهنتان نقش ببندد، این آیه را پس از آن بخوانید: لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (انعام127)

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    چرا در برخی روايات از قول پيامبر گفته اند که با زن چشم آبی ازدواج نکنيد؟

    با سلام

    در حديثی آمده که از آدم سرخ رنگ و سبزه رنگ ( يا چشم آبی ) حذر کنيد که از سر تا پاش مکر وحیله و بی وفایی است :

    إياك يا عبد الله بن عمرو الأشقر الأزرق فإنه من تحت قرنه إلى قدمه مكر وخديعة وغدر.فروس بماثورالخطاب

    الأَشْقَرُ ( من النّاسِ : من يَعْلُو بَيَاضَه حُمْرَةٌ ) صافِيَةٌ . تاج العروس

    ودرمقابل هم داريم :


    علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبدالله (ع) قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: تزوجوا الزرق فإن فيهن اليمن



    الديلمي عن أبي هريرة تزوجوا الزرق فإن فيهن يمنا



    و الزُّرَّقُ: بياض في ناصية الفرس أَو قَذالِه.لسان العرب



    بعضی گفته اند مراد زن چشم آبی است وبعضی هم گفته اند مراد زن سبزه است .


    (زرقة العين يمن) قال ابن الغرس ضعيف ، وذكر ابن القيم في جواب الأسئلة الطرابلسية أنه موضوع ، وذكره في الجامع الصغير عن أبي هريرة بلفظ الزرقة في العين يمن قال المناوي أي بركة في المرأة فيندب تزوجها لخبر الديلمي عن أبي هريرة تزوجوا الزرق فإن فيهن يمنا ، قال ابن الغرس عقبه وبه يعلم أنه لا معارضة بينه وبين النهى عن الأشقر الأزرق لأن ما هنا في النساء وما هناك في الرجال أو يقال المضر اجتماعهما ، انتهى ملخصا .کشف الخفا

    تزوجوا الزرق فإن فيهن يمنا " .
    موضوع .
    رواه الواحدي في " الوسيط " ( 3 / 115 / 2 ) عن إسحاق بن بشر الكاهلي : حدثني عبد الله بن إدريس المدني عن جعفر بن محمد عن أبيه عن جده مرفوعا .
    قلت : وهذا إسناد موضوع آفته الكاهلي وهو وضاع كما سبق قبل حديث .

    بر الديلمي عن أبي هريرة تزوجوا الزرق فإن فيهن يمنا وزاد الديلمي في روايته في الحديث المشروح وكان داود أزرق اه.
    وهذا قاله ردا لما كانت الجاهلية تزعمه من سوء زرقة العين قال في الكشاف : الزرقة أبغض شئ من ألوان العيون إلى العرب لأن الروم أعداؤهم وهم زرق العيون ولذلك قالوا في صفة العدو : أسود الكبد أصهب السبال أزرق العين.فيض القدير


    قاله الإمام الشافعي في شخص بعينه - وهذا لعله مَبني على فراسته - فقد روى القصة أبو نُعيم في الحلية من طريق الربيع قال : اشتريت للشافعي طِيبا بِدينار ، فقال لي : مِمَّن اشتريت ؟ فقلت : مِن الرَّجُل العطار الذي هو قبالة الميضأة . قال : مَن ؟ قلت : الأشقر الأزرق . قال : أشقر أزرق ؟ قلت : نعم . قال : اذهب فَرُدَّه .
    مَا جَاءَنِي خَيْرٌ قَطُّ مِنْ أَشْقَرٍ
    والله تعالى أعلم .

    أَبُو حَاتَمٍ: حَدَّثَنَا حَرْمَلَةُ، حَدَّثَنَا الشَّافِعِيُّ يَقُوْلُ: احذَرِ الأَعْوَرَ، وَالأَعْرَجَ، وَالأَحْوَلَ، وَالأَشْقَرَ، وَالكَوْسَجَ، وَكُلُّ نَاقِصِ الخَلْقِ، فَإِنَّهُ صَاحِبُ التِوَاءٍ، وَمُعَامَلَتُهُ عَسِرَةٌ.

    ودرتاریخ طبری هم آمده که پی کننده ناقه صالح اشقر ازرق بود .




    چون جاهلیت چشم آبی را شوم و بد میدانستندبعلت اینکه دشمنانشان؛ روم ودیلم اغلب چشم آبی بودند .





    مگه آدم دست خودشه که رنگ چشمش چه جوری باشه؟


    جواب این سوال کمی پیچیده است ومحتاج بسط ، پس اگر اینطوره چرا شما با یک سیاه مفلوج بیمار فقیر مادر زاد بدبخت بی اصل و نسب ازدواج نمیکنید؟!


    ضمن اینکه :

    أَحْمَدُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا (؟)عَنْ أَبِي عَبْدِ الله ع قَالَ مَا كَانَ فِي شِيعَتِنَا فَلَمْ يَكُنْ فِيهِمْ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ مَنْ يَسْأَلُ فِي كَفِّهِ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهِمْ أَزْرَقُ أَخْضَرُ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهِمْ مَنْ يُؤْتَى فِي دُبُرِهِ !
    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۰/۰۷/۰۳ در ساعت ۰۹:۰۴

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    272
    حضور
    1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1362

    مطلب اصل و نصب




    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با سلام

    در حديثی آمده که از سرخ و سبزه ( يا چشم آبی ) حذر کنيد که از سر تا پاش مکر وحیله و بی وفایی است :

    إياك يا عبد الله بن عمرو الأشقر الأزرق فإنه من تحت قرنه إلى قدمه مكر وخديعة وغدر.فروس بماثورالخطاب

    الأَشْقَرُ ( من النّاسِ : من يَعْلُو بَيَاضَه حُمْرَةٌ ) صافِيَةٌ . تاج العروس

    ودرمقابل هم داريم :


    علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبدالله (ع) قال: قال رسول الله صلى الله عليه وآله: تزوجوا الزرق فإن فيهن اليمن



    الديلمي عن أبي هريرة تزوجوا الزرق فإن فيهن يمنا



    و الزُّرَّقُ: بياض في ناصية الفرس أَو قَذالِه.لسان العرب



    بعضی گفته اند مراد زن چشم آبی است وبعضی هم گفته اند مراد زن سبزه است .


    (زرقة العين يمن) قال ابن الغرس ضعيف ، وذكر ابن القيم في جواب الأسئلة الطرابلسية أنه موضوع ، وذكره في الجامع الصغير عن أبي هريرة بلفظ الزرقة في العين يمن قال المناوي أي بركة في المرأة فيندب تزوجها لخبر الديلمي عن أبي هريرة تزوجوا الزرق فإن فيهن يمنا ، قال ابن الغرس عقبه وبه يعلم أنه لا معارضة بينه وبين النهى عن الأشقر الأزرق لأن ما هنا في النساء وما هناك في الرجال أو يقال المضر اجتماعهما ، انتهى ملخصا .کشف الخفا

    تزوجوا الزرق فإن فيهن يمنا " .
    موضوع .
    رواه الواحدي في " الوسيط " ( 3 / 115 / 2 ) عن إسحاق بن بشر الكاهلي : حدثني عبد الله بن إدريس المدني عن جعفر بن محمد عن أبيه عن جده مرفوعا .
    قلت : وهذا إسناد موضوع آفته الكاهلي وهو وضاع كما سبق قبل حديث .

    بر الديلمي عن أبي هريرة تزوجوا الزرق فإن فيهن يمنا وزاد الديلمي في روايته في الحديث المشروح وكان داود أزرق اه.
    وهذا قاله ردا لما كانت الجاهلية تزعمه من سوء زرقة العين قال في الكشاف : الزرقة أبغض شئ من ألوان العيون إلى العرب لأن الروم أعداؤهم وهم زرق العيون ولذلك قالوا في صفة العدو : أسود الكبد أصهب السبال أزرق العين.فيض القدير


    قاله الإمام الشافعي في شخص بعينه - وهذا لعله مَبني على فراسته - فقد روى القصة أبو نُعيم في الحلية من طريق الربيع قال : اشتريت للشافعي طِيبا بِدينار ، فقال لي : مِمَّن اشتريت ؟ فقلت : مِن الرَّجُل العطار الذي هو قبالة الميضأة . قال : مَن ؟ قلت : الأشقر الأزرق . قال : أشقر أزرق ؟ قلت : نعم . قال : اذهب فَرُدَّه .
    مَا جَاءَنِي خَيْرٌ قَطُّ مِنْ أَشْقَرٍ
    والله تعالى أعلم .

    أَبُو حَاتَمٍ: حَدَّثَنَا حَرْمَلَةُ، حَدَّثَنَا الشَّافِعِيُّ يَقُوْلُ: احذَرِ الأَعْوَرَ، وَالأَعْرَجَ، وَالأَحْوَلَ، وَالأَشْقَرَ، وَالكَوْسَجَ، وَكُلُّ نَاقِصِ الخَلْقِ، فَإِنَّهُ صَاحِبُ التِوَاءٍ، وَمُعَامَلَتُهُ عَسِرَةٌ.

    ودرتاریخ طبری هم آمده که پی کننده ناقه صالح اشقر ازرق بود .




    چون جاهلیت چشم آبی را شوم و بد میدانستندبعلت اینکه دشمنانشان؛ روم ودیلم اغلب چشم آبی بودند .







    جواب این سوال کمی پیچیده است ومحتاج بسط ، پس اگر اینطوره چرا شما با یک سیاه مفلوج بیمار فقیر مادر زاد بدبخت بی اصل و نسب ازدواج نمیکنید؟!


    ضمن اینکه :

    أَحْمَدُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا (؟)عَنْ أَبِي عَبْدِ الله ع قَالَ مَا كَانَ فِي شِيعَتِنَا فَلَمْ يَكُنْ فِيهِمْ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ مَنْ يَسْأَلُ فِي كَفِّهِ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهِمْ أَزْرَقُ أَخْضَرُ وَ لَمْ يَكُنْ فِيهِمْ مَنْ يُؤْتَى فِي دُبُرِهِ !
    اصل و نسب تو ازدواج چه تاثیری داره ؟ اگه ممکنه یه مقدار در این مورد توضیح بدید ؟ (چون در شرف ازدواج هستم میگم - قصد مزاح ندارم که پسنمو حذف می کنید !)
    چون من خیلی جاها دیدم که دختر یا پسر یا هر دو از خانواده های شناخته شده و با اصل و نصب هستند ولی تو زندگی مشترک به مشکل برخوردند . هستند دختر ها و پسر هایی که از اصل و نصب خاصی نیستند ولی زندگی زیبایی دارند و متقابلاً هستند برخی با اصل و نصب که ذاتشون مشکل داره . (به قول شاعر : از اصل و نصب عاری ای اصل و نصب عالی ای زاده هفت پشت اصالت ، لعنت به تو و ذات خرابت !!)
    اگه ممکنه تعریفی از اصل و نصب ارائه بدید ؟



  11. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    602
    حضور
    3 روز 13 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    4149



    نقل قول نوشته اصلی توسط هیچکس نمایش پست ها
    اصل و نسب تو ازدواج چه تاثیری داره ؟ اگه ممکنه یه مقدار در این مورد توضیح بدید ؟ (چون در شرف ازدواج هستم میگم - قصد مزاح ندارم که پسنمو حذف می کنید !) چون من خیلی جاها دیدم که دختر یا پسر یا هر دو از خانواده های شناخته شده و با اصل و نصب هستند ولی تو زندگی مشترک به مشکل برخوردند . هستند دختر ها و پسر هایی که از اصل و نصب خاصی نیستند ولی زندگی زیبایی دارند و متقابلاً هستند برخی با اصل و نصب که ذاتشون مشکل داره . (به قول شاعر : از اصل و نصب عاری ای اصل و نصب عالی ای زاده هفت پشت اصالت ، لعنت به تو و ذات خرابت !!) اگه ممکنه تعریفی از اصل و نصب ارائه بدید ؟
    سلام
    درسته که استثناهایی وجود داره که در خانواده های خوب فرزندان بدی تربیت شوند ودر خانواده های بد فرزند خوب.
    روایت داریم که دختر از خانواده با اصل و نسب بگیرید که فرزند به دایی هایش شبیه میشود
    و روایت دیگر که دختر زیبا در خانواده بد مثل سبزه ای در زباله دان است.

    ویرایش توسط مسیحا : ۱۳۹۰/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۰:۱۹

  12. صلوات ها 2


  13. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    602
    حضور
    3 روز 13 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    4149



    هیچکس بزرگوار
    خانواده ای که در اصطلاح اصل ونسب خوبی داره به تربیت فرزند اهمیت میدهد ،به خوراک جسم و فکر فرزندشون اهمیت میده و جوانی که تربیت میکنه به هر جهت لایق است و قطعا منظور احادیث ما از داشتن اصل ونسب خوب تنها به نام بودن خانواده نیست.خوب در این حالت جوان مناسبی برای ازدواج است.
    در عام گفته میشه که دختری که میخواهید انتخاب کنید به مادر اون دختر توجه کنید که تربیت و اخلاق مادر روی دختر تاثیر گذار است.
    پس توی این شرایط شما با پسر و دختری از خانواده ای با اصالت ازدواج میکنید ویا دختر وپسری از خانواده ای بد نام؟
    قطعا هستند دختر ها و پسر هایی از خانواده ای نه چندان خوی که شایستگی خود را به اثبات میرسانند
    و هستند افرادی که تاثیر تربیت نا منسب اجتماعی بر اونها بیشتر از خانواده خوب بوده و در نتیجه فرد مناسبی نیست.
    باید توجه کرد که اصل و نسب یکی از شرایط ازدواج است و البته اصل همیشگی تقواست که میشه اون را توی هر شرایطی پیدا کرد و اصول فرعی را چشم پوشی کرد.

    ویرایش توسط مسیحا : ۱۳۹۰/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۰:۲۰

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432




    اصل و نسب تو ازدواج چه تاثیری داره ؟ اگه ممکنه یه مقدار در این مورد توضیح بدید ؟ (چون در شرف ازدواج هستم میگم - قصد مزاح ندارم که پسنمو حذف می کنید !:moteajeb!:)
    چون من خیلی جاها دیدم که دختر یا پسر یا هر دو از خانواده های شناخته شده و با اصل و نصب هستند ولی تو زندگی مشترک به مشکل برخوردند . هستند دختر ها و پسر هایی که از اصل و نصب خاصی نیستند ولی زندگی زیبایی دارند و متقابلاً هستند برخی با اصل و نصب که ذاتشون مشکل داره . (به قول شاعر : از اصل و نصب عاری ای اصل و نصب عالی ای زاده هفت پشت اصالت ، لعنت به تو و ذات خرابت !!:moteajeb!:)
    اگه ممکنه تعریفی از اصل و نصب ارائه بدید ؟
    با سلام

    بسیار موثره ! اصالت خانوادگی یک گزینه مهم وتاثیر گذاره هرچند که نمیتوان این عامل را به تنهایی در خوشبختی کافی دانست مثل سایر عوامل .

    خدای متعال در مورد اصل ونسب فرمود :

    عُتُلٍّ بَعْدَ ذَلِكَ زَنِيمٍ (قلم13)

    كلمه (زنيم ) به كسى گـفته مى شود كه اصل و نسبى نداشته باشد. بعضى گفته اند به معناى كسى است كه از زنا متولد شده ، و خود را به قومى ملحق كرده باشد، و در واقع از آن قوم و دودمان نباشد. بعضى ديگر گـفته اند: زنيم كسى است كه به لئامت و پستى مشهور باشد. بعضى ديگر گفته اند: كسى است كه در شرارت علامتى داشته باشد، كه با آن شناخته شود، و چون در محفلى سخن از شرارت رود، او قبل از هر شرورى ديگر به ذهن در آيد، و اين چند معنا همه به هم نزديكند.

    و در تفسير قمى در ذيل آيه (عتل بعد ذلك زنيم ) آمده كه (عتل ) به معناى كسى است كه كفرش عظيم باشد، و (زنيم ) آن كسى است كه پدرش معلوم نباشد، و او را فرزند غير پدرش بخوانند.المیزان فی تفسیر القرآن

    وشیخ صدوق روایت کرده :

    معانی الاخبار: السناني، عن الاسدي، عن سهل، عن أحمد بن بشير الرقي عن يحيى بن المثني، عن
    محمد بن أبي طلحة، عن الصادق، عن آبائه عليهم السلام أن رسول الله صلى الله عليه
    وآله قال للناس: إياكم وخضراء الدمن، قيل: يا رسول الله وما خضراء الدمن ؟ قال:
    المرأة الحسناء في منبت السوء. قال الصدوق: قال أبو عبيدة نراه أراد فساد النسب إذا
    خيف أن تكون لغير رشدة، وإنما جعلها خضراء الدمن تشبيها بالشجرة الناضرة في دمنة
    البقرة وأصل الدمن ما تدمنه الابل والغنم من أبعارها وأبوالها، فربما ينبت فيها
    النبات الحسن، وأصله في دمنة يقول: فمنظرها حسن أنيق ومنبتها فاسد، قال الشاعر: وقد
    ينبت المرعى على دمن الثرى * وتبقى حزازات النفوس كماهيا ضربه مثلا للرجل الذي يظهر
    المودة وفي قلبه العداوة

    و خضراء دمن ، گیاهی است که در خوابگاه وآغل چارپایان بکمک و اثر ادرار ومدفوع میروید وچه بسا که بسیار زیبا هم باشد !
    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۰/۰۷/۰۳ در ساعت ۱۰:۲۳

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    272
    حضور
    1 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1362

    مطلب




    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با سلام

    بسیار موثره ! اصالت خانوادگی یک گزینه مهم وتاثیر گذاره هرچند که نمیتوان این عامل را به تنهایی در خوشبختی کافی دانست مثل سایر عوامل .

    خدای متعال در مورد اصل ونسب فرمود :

    عُتُلٍّ بَعْدَ ذَلِكَ زَنِيمٍ (قلم13)

    كلمه (زنيم ) به كسى گـفته مى شود كه اصل و نسبى نداشته باشد. بعضى گفته اند به معناى كسى است كه از زنا متولد شده ، و خود را به قومى ملحق كرده باشد، و در واقع از آن قوم و دودمان نباشد. بعضى ديگر گـفته اند: زنيم كسى است كه به لئامت و پستى مشهور باشد. بعضى ديگر گفته اند: كسى است كه در شرارت علامتى داشته باشد، كه با آن شناخته شود، و چون در محفلى سخن از شرارت رود، او قبل از هر شرورى ديگر به ذهن در آيد، و اين چند معنا همه به هم نزديكند.

    و در تفسير قمى در ذيل آيه (عتل بعد ذلك زنيم ) آمده كه (عتل ) به معناى كسى است كه كفرش عظيم باشد، و (زنيم ) آن كسى است كه پدرش معلوم نباشد، و او را فرزند غير پدرش بخوانند.المیزان فی تفسیر القرآن

    وشیخ صدوق روایت کرده :

    معانی الاخبار: السناني، عن الاسدي، عن سهل، عن أحمد بن بشير الرقي عن يحيى بن المثني، عن
    محمد بن أبي طلحة، عن الصادق، عن آبائه عليهم السلام أن رسول الله صلى الله عليه
    وآله قال للناس: إياكم وخضراء الدمن، قيل: يا رسول الله وما خضراء الدمن ؟ قال:
    المرأة الحسناء في منبت السوء. قال الصدوق: قال أبو عبيدة نراه أراد فساد النسب إذا
    خيف أن تكون لغير رشدة، وإنما جعلها خضراء الدمن تشبيها بالشجرة الناضرة في دمنة
    البقرة وأصل الدمن ما تدمنه الابل والغنم من أبعارها وأبوالها، فربما ينبت فيها
    النبات الحسن، وأصله في دمنة يقول: فمنظرها حسن أنيق ومنبتها فاسد، قال الشاعر: وقد
    ينبت المرعى على دمن الثرى * وتبقى حزازات النفوس كماهيا ضربه مثلا للرجل الذي يظهر
    المودة وفي قلبه العداوة

    و خضراء دمن ، گیاهی است که در خوابگاه وآغل چارپایان بکمک و اثر ادرار ومدفوع میروید وچه بسا که بسیار زیبا هم باشد !
    ضمن سپاس از شما
    برداشت من از سخنان شما اینه که ""بی اصل و نصب "" یعنی کسی که پدرش مشخص نیست (از رابطه نامشروع) و همگان او را به عنوان زنا زاده بشناسند و با توجه و شناختی که دارند (از او) اگر کار خلافی در جایی اتفاق افتد متهم اصلی وی است . (تاکید به خاطر اینکه برخی فکر میکنند هر که زنا زاده است خلاف کار است !)
    با این تفاسیر هر کسی که پدر داشته باشد با اصل و نصب هست ؟



  18. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    ضمن سپاس از شما
    برداشت من از سخنان شما اینه که ""بی اصل و نصب "" یعنی کسی که پدرش مشخص نیست (از رابطه نامشروع) و همگان او را به عنوان زنا زاده بشناسند و با توجه و شناختی که دارند (از او) اگر کار خلافی در جایی اتفاق افتد متهم اصلی وی است . (تاکید به خاطر اینکه برخی فکر میکنند هر که زنا زاده است خلاف کار است !)
    با این تفاسیر هر کسی که پدر داشته باشد با اصل و نصب هست ؟


    با سلام

    در قوانین اجتماعی قانون همه یا هیچ نداریم برخلاف ریاضی بلکه منظور، جامعه نرمال آماری است.

    نه هرکس که پدر دارد با اصل ونسب است و نه هر بی پدری بی اصل ونسب !

    ضمنا سعی کنید کلمات را درست بنویسید .

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود