جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا پيامبران در ايجاد تمدن‏هاي بشري و اكتشافات علمي نقش داشته‏اند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    آيا پيامبران در ايجاد تمدن‏هاي بشري و اكتشافات علمي نقش داشته‏اند؟




    آيا پيامبران در ايجاد تمدن‏هاي بشري و اكتشافات علمي نقش داشته‏اند؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    برای پاسخ لازم است به سه نکته اصلی بپردازیم: اول: تعریف تمدن، دوم: عناصر تمدن و سوم: نقش پیامبران در ایجاد تمدن های بشری.
    تمدن:
    تمدن را می توان به شکل کلی آن عبارت از نظمی اجتماعی دانست که در نتیجه وجود آن، خلاقیت فرهنگی امکان پذیر می شود و جریان پیدا می کند.
    در تمدن چهار رکن و عنصر اساسی را می توان تشخیص داد که عبارتند از: پیش بینی و احتیاط در امور اقتصادی، سازمان سیاسی، سنن اخلاقی و کوشش در راه کسب معرفت و بسط هنر.
    ظهور تمدن هنگامی امکان پذیر است که هرج و مرج و ناامنی پایان پذیرفته باشد، چه فقط هنگام از بین رفتن ترس است که کنجکاوی و احتیاج به نو آوری و اختراع به کار می افتد و انسان خود را تسلیم غریزه ای می کند که او را به شکل طبیعی به راه کسب علم و معرفت و تهیه وسایل بهبود زندگی سوق می دهد
    پیامبران در پیدایش و رشد عناصر و مؤلفه های مهم مدنیت نقش بسیاری داشته اند.
    هر پیامبری سعی داشته است عناصر تمدن را بر پایه هایی الهی بنا نهاده و در نتیجه تمدنی الهی، چیره بر تمدنی انسانی بیافریند. نگاهی گذرا به وضع احکام و قوانین و مقررات فردی و اجتماعی در هر یک از ادیان الهی این معنا را کاملاً بر ما معلوم می سازد. از باب نمونه به دستورهای دین مبین اسلام دربارة عناصر تمدن اشاره می کنیم:

    این آیه به روشنی بیان می کند که پیش از ظهور اسلام، مردمان شبه جزیره با یکدیگر در نزاع بوده و از جانب هم در امان نبودند، اما اسلام قلوب آنان را با یکدیگر مأنوس ساخت و امنیت و آسایش را برایش به ارمغان آورد. تعبیر قرآن از این وضع «ایستادن بر پرتگاه آتش و نجات یافتن از آن» است، زیرا تا امنیت در کار نباشد، زندگی انسان رو به کمال نمی نهد و هیچ تضمینی در تداوم عملی از انسان وجود ندارد...

    • نهی از ربا خواری
    • نهی از خوردن مال مردم
    • منع کم فروشی
    • نهی از کسب های حرام و استفاده از مال حرام
    • عدالت در تقسیم بیت المال و تقسیم غنایم
    • امر به پرداخت خمس و زکات
    • دستور به انفاق و صدقات
    • تأکید فراوان بر سنت وقف
    • امر به یادگیری احکام معامله و تجارت، پیش از ورود به کار
    • امر به ساده زیستی و نهی از تجمّل پرستی و زیاده خواهی
    • تأکید بر مشاغل عام المنفعه مثل دامداری، کشاورزی، باغداری و سایر صنایع و فنون و ترجیح دادن آن ها بر کسب و کارهای ناشی از دلاّلی و واسطه گری.
    این گوشه ای از اقدامات اقتصادی اسلام در عرصه تمدن است که دقت در آن نشانگر بسیاری از مطالب می تواند باشد.

    از طرفی خطر دشمن، خطری کوچک نیست، زیرا دشمن از انواع راه ها و روش ها برای آسیب رساندن به اجتماع و فرد استفاده می کند: گاه حذف فرد به صورت ترور مطرح است، گاه تخریب یک تأسیسات اقتصادی یا امنیتی، گاه ایجاد نا امنی در داخل شهرهاست (شیوع سرقت، قتل، تجاوز و ...)، گاه مقابله فرهنگی است (شیوع خرافات، کتب و منشورات مبتذل، القای شبهات و پخش شایعات و ...)، گاهی تهاجم مسلحانه و نظامی است (کودتا و جنگ) و ... . برای مقابله با چنین آسیب هایی وجود یک نظام سیاسی آگاه، با سیاستمدارانی لایق از ضروریات است. هم چنین است مقابله با قانون شکنی ها و شکست حدودها توسط بعضی شهروندان که باید با آن به مبارزه برخاست.
    مطالعه ای گذرا در ابواب جهاد و دفاع،حدود و تعزیرات، قضاوت و حکومت در اسلام، میزان تأکید این دین الهی را بر نقش نظام سیاسی در شکل گیری یک تمدن سالم در می یابیم.

    اگر در وجود هر یک از موارد پیش گفته در ادیان شک کنیم، در توصیه و تأکید ادیان بر بسط اخلاق و رشد علم و هنر نمی توان شک کرد. ادیان الهی مردم را همواره به تعقل و تدبّر و علم اندوزی و فراگیری دانش فرا خوانده اند. همة آن ها ارزش عالم را فوق ارزش جاهل دانسته و آن را ستوده اند. هم چنین بسیاری از دستورهای دینی مبتنی بر اخلاق و گرایش های اخلاقی است.
    آنچه گفتیم گوشه ای است از نقش پیامبران در ساختن تمدن های بشری.
    البته در این باره کتب فراوانی نوشته شده است که چنانچه مایل به مطالعه بیشتر در این باره باشید، می توانید به آن ها مراجعه کنید، از جمله:
    • ویل دورانت، تاریخ تمدن، ج 1: مشرق زمین گاهواره تمدن؛ سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران: 1365
    • کمال الدین بخت آور، نقش ادیان در تکامل انسان، چاپ مشعل آزادی، تهران؛ 1348
    • فخرالدین حجازی، نقش پیامبران در تمدن انسان، انتشارات بعثت، تهران:
    1ـ آیه تألیف قلوب (آل عمران، آیة 103) «همگی به ریسمان الهی چنگ زده و متفرق نشویدو یاد بیاورید نعمت خداوند بر شما را آن گاه که دشمن هم بودید و خداوند قلب هایتان را به هم الفت داد و به برکت نعمت او برادر شدید و شما بر لبة پرتگاهی از آتش ایستاده بودید و خدا نجاتتان داد». 2ـ آیات و روایات مربوط به امور اقتصادی و کسب و کار حلال: 3ـ سازمان سیاسی: اسلام دینی است که تشکیل حکومت را در رأس سایر کارها قرار داده است، چرا که می داند بدون حکومت، ضمانتی برای اجرای احکام وجود ندارد و حکومت فاسد ریشه تمامی فساد های خرد و کلان جامعه است. 4ـ سنن اخلاقی و کوشش در راه کسب معرفت و بسط هنر.1350

    ویرایش توسط گمنام : ۱۳۸۸/۰۹/۱۳ در ساعت ۱۵:۴۲

  4. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود