صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حقیقت خواب و کشف

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    213
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    871

    تعجب حقیقت خواب و کشف




    حقیقت خواب و مکاشفه در بیان حضرت آیة الله یعقوبی قائنی حفظه الله:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    تعلق انسان در هنگام خواب از بدن و متعلقات خود كم شده و روح او به عالم بالا توجه پيدا مى‏ كند. و چون روح در عالم خود محيط بر عالم ماده مى‏ باشد هر چه به مركز خود - كه عالم امر است - نزديك‏ تر گردد احاطه‏ ى او بيشتر مى‏ شود؛ لذا گاهى از آن عالم كه معناى محض است، اطلاعاتى به دست آورده، آنگاه قبل از بيدار شدن براى تفهيم به خود مناسب با سليقه و طرز تفكرش آنها را صورت بندى و ترسيم مى‏ نمايد.

    البته ممكن است براى افرادى قبل از رسيدن به عالم امر به واسطه ‏ى ارواح طيبه معنايى در عالم صورت افاضه شود كه طبعا نيازمند صورت بندى جديد نخواهد بود. كما اينكه ممكن است معنايى را ببيند، لكن نتواند صورت مناسبى براى آن ترسيم نمايد، كه در اين مواقع پس از بيدارى گرچه مى‏ فهمد جايى رفته و چيزى ديده، ليكن نمى ‏تواند صورت آن را در ذهن بياورد. مطالب بسيار مهم اغلب همين طور است.
    كشف نيز كه غالبا در نتيجه‏ ى عبادت و كم شدن تعلقات مادى حاصل مى‏ شود چيزى شبيه خواب ديدن امّا در بيدارى است كه در آن ممكن است انسان اختيارا يا بدون اختيار اطلاعاتى را از مركز روح خود يا ارواح طيبه به دست آورد.
    ناگفته نماند: چه در خواب و چه در مكاشفه انسان ابتدا از عالم خيال خود عبور مى‏ كند و چيزهايى مى ‏بيند كه معمولاً همان‏ هايى است كه در طول روز با آنها مأنوس بوده است. البته بسيارى از افراد اصلاً قدمى از عالم خيال فراتر نرفته و پيوسته با خيالات خود بسر مى‏ برند، ليكن اگر انسان از عالم خيال بگذرد در آن صورت وارد جو كه مابين زمين و آسمان و محل سكونت شياطين است مى‏ گردد كه ممكن است در آنجا نيز مطالبى به او القا نمايند كه معمولاً به صورت جريانات آشفته و مطالب وحشتناك در مى‏ آيد.
    خواب و كشفى كه مربوط به اين دو مرحله است معمولاً تعبير ندارد. مكاشفات و خواب‏هاى صحيح عمدتا مربوط به فوق اين دو مرحله مى‏ باشد، لكن همان‏ها نيز در مسير بازگشت، از القاءات شيطانى ايمن نيست. در عين حال چون ممكن است معانى متعددى توسط افراد مختلف به صورت واحدى ترسيم گردد و يا معناى واحدى به شكل‏ هاى مختلف صورت بندى شود، تعبير آن بسيار مشكل است؛ لذا تعبير خواب و درك معناى صحيح كشف كار هر كسى نيست. و معبر كسى است كه بتواند با توجه نمودن به روحيه و طرز تفكر شخص از نقل كشف يا خواب، اصل آن معنا را بيابد و يا همزمان با نقل آن از نفس گوينده عبور كرده و با تماس گرفتن با ملكوت او معنايى را كه ديده است درك نمايد.
    بر اين نكته نيز بايد تأكيد نمود كه خواب و كشف خود به خود چيزى نيست كه مايه‏ ى دل‏ خوشى انسان باشد مگر اينكه موجب ترغيب و نشاط و رجاء گردد و انسان را به تلاش بيشترى در انجام وظايف و تكاليف بندگى تشويق نمايد يا هشدارى براى جلوگيرى از ارتكاب معاصى باشد و يا لااقل مجهولى را براى انسان روشن نمايد.

    شیخ محمود شبستری رحمة الله علیه:
    وهیچ بندی سالک را قویتر از حب جاه و قبول خلق نیست.

  2. صلوات ها 18


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط tahora87 نمایش پست ها
    ليكن اگر انسان از عالم خيال بگذرد در آن صورت وارد جو كه مابين زمين و آسمان و محل سكونت شياطين است مى‏ گردد كه ممكن است در آنجا نيز مطالبى به او القا نمايند كه معمولاً به صورت جريانات آشفته و مطالب وحشتناك در مى‏ آيد.
    سلام
    این بیان موهم این معناست که خواب خروج روح از بعد مادی است در حالیکه روح و جسم در یک مرتبه نیستند تا خروج یکی به نسبت دیگری باشد پس عنوان ما بین زمین و آسمان به حسب حقیقتش باید جنبه معنوی داشته باشد و همان زمین و آسمان معنوی باشد نه این آسمان و زمین مادی .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    44
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    213



    باسمه تعالی
    باسلام
    حقیقت خواب :
    خواب در حقبقت ارتباط نفس ناطقه با مبادی عالیه (عالم بالا)است که معانی را از عالم بالا می گیرد ودر کارخانه متخیله انسان که کارخانه صورت گری است صورت می دهد والبته صور معانی با آن معانی مناسبت دارد
    مثلاً به عزیز مصر معنای هفت سال آبادی وفراوانی و هفت سال قحطی و خشکسالی داده شد که قوه خیال او این معنا را به صورت هفت خوشه خشک وهفت خوشه حاصلخیز وهفت گاو لاغر وهفت گاو چاق صورتگری کرد
    وچون معبر که به معنای عبور دهنده است آگاهی به این مناسبت بین صورت ومعنا دارد از این صورت پی به معنا می برد ودر حقیقت از صورت به معنا عبور می دهد مانند اینکه حضرت یوسف علیه السلام هفت خوشه خشک و هفت گاو لاغر را به هفت سال قحطی وهفت خوشه سبز وهفت گاو چاق را به هفت سال آبادی وفراوانی تعبیر کرد
    پس رویاهای صادقه وصالحه در حقیقت به جهت ارتباط نفس است با مبادی عالیه اش (عالم بالا) که البته این ارتباط هم به جهت انصراف نفس است از این نشئه وعالم دنیا که در حال خواب دست می دهد چون در حال خواب تعلق روح از این بدن کم رنگ می شود لذا روح انسان فراقت بال بیشتری پیدا می کند بنابراین اگر کسی بتواند در حال بیداری این انصراف را تحصیل کند ارتباطش برقرار می شود ولذا بر این اساس سالک به مقام مکاشفه والهام و وحی با تمام مراتبش می رسد
    ادامه دارد .....
    ویرایش توسط نور256 : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۴:۱۶

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    44
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    213



    باسمه تعالی
    باسلام
    حقیقت کشف:
    مکاشفه که برای اولیای الهی دست می دهد حقیقت آن بدین نحو است که عارف به جهت انصراف از این نشئه طبیعت با بعضی از مبادی عالیه (عالم بالا) ار تباط پیدا می کند ودر آنجا معانی وحقایقی را می یابد وآن معانی را به کمک قوه متخیله خود صورتی متناسب می دهد حضرت علامه حسن زاده آملی در کلمه 572 هزار ویک کلمه آورده اند هیچ یک از خواب وغشوه و خوف و تنویم مغناطیسی و توجه سلوک عرفانی ونظائر آنها برای تمثلات و مکاشفات و ادراکات فوق طور عقل موضوعیت ندارد وآنی که موضوعیت دارد انصراف از این منشا طبیعت است (حضرت علامه حسن زاده آملی در رساله انسان در عرف عرفان ضمن اصل دوازده می فرمایند قوه خیال بر تصویر و محاکات (حکایت کردن)سرشته شده است یعنی کار خیال این است که در سیر نزولی معانی را صورت وشکل می دهد چنانکه قوه باصره بر دیدن سرشته شده است وقوه سامعه بر شنیدن )
    بر همین اساس در روایت آمده در ابتدای صحیفه سجادیه از امیر المومنین علی علیه السلام که روزی پیامبر (ص) بر روی منبر بود وحالتی شبیه به خواب و چرت به حضرت دست داد که در آن حال دید انسانهایی بر منبر او بالا وپایین می روند و می پرند همانند میمون ومردم را به سوی گذشتگان جاهلشان سوق می دهند آنگاه که حضرت از اینحالت در آمد وآثار حزن واندوه بر چهره اش نمایان شد جبرئیل آیه 60 سوره اسراء را بر آن حضرت نازل نمود (وما جعلنا الرویا التی اریناک الا فتنة للناس و الشجرة الملعونة ....)
    مراد از میمون ها در آن مکاشفه بنی امیه اند
    حضرت علامه حسن زاده آملی می فرمودند مرحوم علامه طباطبایی
    می فرمودند آقا هر روز که مراقبتم قویتر است مشاهداتم در شب زلالتر است هر روز توجه ام بیشتر است مکاشفاتم در شب صافی تر است
    مکاشفه در صورتی معتبر است که با براهین عقلی ونقلی هم تایید بشود ویا حداقل مخالف براهین عقلی ونقلی نباشد بنابراین تمثلاتی که برای انسان سالک رخ می دهد نمی شود به طور مطلق همه آنها را صحیح دانست بلکه باید با معیارهای عقلی وشرعی سنجید اگر مخالف بود باید آنهارا تمثلات شیطانی دانست چنانکه سالکی در اثنا سلوک شنیده است که به او می گویند ما تکلیف را از تو برداشتیم (در کتاب چشم برزخی از آقای غلامرضا گلی زواره آمده است این شخص محی الدین عربی بوده
    ومطلب را در فتوحات آورده)آن سالک عارف فهمید که این ندای رحمانی نیست بلکه شیطانی است لذا در جوابش گفت ای دشمن خدا من بنده خدایم واینجا دار تکلیف است چگونه تکلیف از من برداشته شده است ؟
    ویرایش توسط نور256 : ۱۳۹۱/۰۴/۰۴ در ساعت ۱۴:۴۸

  9. صلوات ها 15


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور256 نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    باسلام
    حقیقت خواب :
    خواب در حقبقت ارتباط نفس ناطقه با مبادی عالیه (عالم بالا)است که معانی را از عالم بالا می گیرد ودر کارخانه متخیله انسان که کارخانه صورت گری است صورت می دهد والبته صور معانی با آن معانی مناسبت دارد
    مثلاً به عزیز مصر معنای هفت سال آبادی وفراوانی و هفت سال قحطی و خشکسالی داده شد که قوه خیال او این معنا را به صورت هفت خوشه خشک وهفت خوشه حاصلخیز وهفت گاو لاغر وهفت گاو چاق صورتگری کرد
    وچون معبر که به معنای عبور دهنده است آگاهی به این مناسبت بین صورت ومعنا دارد از این صورت پی به معنا می برد ودر حقیقت از صورت به معنا عبور می دهد مانند اینکه حضرت یوسف علیه السلام هفت خوشه خشک و هفت گاو لاغر را به هفت سال قحطی وهفت خوشه سبز وهفت گاو چاق را به هفت سال آبادی وفراوانی تعبیر کرد
    پس رویاهای صادقه وصالحه در حقیقت به جهت ارتباط نفس است با مبادی عالیه اش (عالم بالا) که البته این ارتباط هم به جهت انصراف نفس است از این نشئه وعالم دنیا که در حال خواب دست می دهد چون در حال خواب تعلق روح از این بدن کم رنگ می شود لذا روح انسان فراقت بال بیشتری پیدا می کند بنابراین اگر کسی بتواند در حال بیداری این انصراف را تحصیل کند ارتباطش برقرار می شود ولذا بر این اساس سالک به مقام مکاشفه والهام و وحی با تمام مراتبش می رسد
    ادامه دارد .....
    باسمه تعالی
    باسلام:
    مگر خواب را بیهوده نشمری / یکی بهره دانش زپیغمبری(1
    با تشکر از کاربر نور 256 مطالب فوق کاملا مورد تائید می باشد
    موفق باشید
    پی نوشت
    1-فردوسی

  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور256 نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    باسلام
    حقیقت کشف:
    مکاشفه که برای اولیای الهی دست می دهد حقیقت آن بدین نحو است که عارف به جهت انصراف از این نشئه طبیعت با بعضی از مبادی عالیه (عالم بالا) ار تباط پیدا می کند ودر آنجا معانی وحقایقی را می یابد وآن معانی را به کمک قوه متخیله خود صورتی متناسب می دهد حضرت علامه حسن زاده آملی در کلمه 572 هزار ویک کلمه آورده اند هیچ یک از خواب وغشوه و خوف و تنویم مغناطیسی و توجه سلوک عرفانی ونظائر آنها برای تمثلات و مکاشفات و ادراکات فوق طور عقل موضوعیت ندارد وآنی که موضوعیت دارد انصراف از این منشا طبیعت است (حضرت علامه حسن زاده آملی در رساله انسان در عرف عرفان ضمن اصل دوازده می فرمایند قوه خیال بر تصویر و محاکات (حکایت کردن)سرشته شده است یعنی کار خیال این است که در سیر نزولی معانی را صورت وشکل می دهد چنانکه قوه باصره بر دیدن سرشته شده است وقوه سامعه بر شنیدن )
    بر همین اساس در روایت آمده در ابتدای صحیفه سجادیه از امیر المومنین علی علیه السلام که روزی پیامبر (ص) بر روی منبر بود وحالتی شبیه به خواب و چرت به حضرت دست داد که در آن حال دید انسانهایی بر منبر او بالا وپایین می روند و می پرند همانند میمون ومردم را به سوی گذشتگان جاهلشان سوق می دهند آنگاه که حضرت از اینحالت در آمد وآثار حزن واندوه بر چهره اش نمایان شد جبرئیل آیه 60 سوره اسراء را بر آن حضرت نازل نمود (وما جعلنا الرویا التی اریناک الا فتنة للناس و الشجرة الملعونة ....)
    مراد از میمون ها در آن مکاشفه بنی امیه اند
    حضرت علامه حسن زاده آملی می فرمودند مرحوم علامه طباطبایی
    می فرمودند آقا هر روز که مراقبتم قویتر است مشاهداتم در شب زلالتر است هر روز توجه ام بیشتر است مکاشفاتم در شب صافی تر است
    مکاشفه در صورتی معتبر است که با براهین عقلی ونقلی هم تایید بشود ویا حداقل مخالف براهین عقلی ونقلی نباشد بنابراین تمثلاتی که برای انسان سالک رخ می دهد نمی شود به طور مطلق همه آنها را صحیح دانست بلکه باید با معیارهای عقلی وشرعی سنجید اگر مخالف بود باید آنهارا تمثلات شیطانی دانست چنانکه سالکی در اثنا سلوک شنیده است که به او می گویند ما تکلیف را از تو برداشتیم (در کتاب چشم برزخی از آقای غلامرضا گلی زواره آمده است این شخص محی الدین عربی بوده
    ومطلب را در فتوحات آورده)آن سالک عارف فهمید که این ندای رحمانی نیست بلکه شیطانی است لذا در جوابش گفت ای دشمن خدا من بنده خدایم واینجا دار تکلیف است چگونه تکلیف از من برداشته شده است ؟
    باسمه تعالی
    باسلام:
    با تشکر از کار بر نور 256 مطالب فوق کاملا مورد تایید می باشد
    موفق باشید

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    با سلام و تشکر هم از کارشناسان و هم از کاربر عزیر نور 256 برای توضیحاتشون.

    اما اینکه راجع به خواب و کشف صحبت کردین بیشتر تمرکز بر جلوه بصری این گونه حالات بود.
    اگر صدایی در گوش (یا جان) شنیده بشه در بیداری این هم به اسم مکاشفه شناخته می شه؟
    در بسیاری موارد مسئله رد یا قبول این گونه حالات به کنار بلکه معنی این حالت برای سالک مهم هست، آیا تجربه در یافتن معنی این حالات نقش بازی می کنه؟
    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  15. صلوات ها 13


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    421
    حضور
    2 روز 8 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914



    به نام خدا

    باید به چند نکته توجه کرد:
    يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ ... يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِّن نَّارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنتَصِرَانِ
    در بالا رفتن از آسمان دنیا حرارت ناشی از اصطکاک با جو به بالارونده فرستاده می شود . مشابه همین حرارت در بالا رفتن از شش آسمان دیگر بر انسان و جن فرستاده خواهد شد. بخشی از حرارت همین است که انسان چیزی را فکر می کند درست درک کرده و بعد می بیند اشتباه کرده. به طور کلی یکی از جلوگیری کننده ها در سلوک خودخواهی است.
    چیزهایی که انسان در طی طریق می بیند یا می شنود بعضا به او مربوط نیست یا از نظر زمانی عقب و جلو دارد (مثلا چیزی که این آقا شنیده که تکلیف ندارد ممکن است مربوط به کس دیگر یا زمان دیگر باشد) یا موضوعی که می بیند یا می شنود بر چندین مساله مطابق است و بسیاری از این موارد. بنابراین باید تنها خدا را درنظر داشت و تخطی از اصول شرعی به این راحتی ها مجاز نمی شود. بعضی شاید بگویند چرا همراه موسی آن طور عمل می کرد. باید دانست که نمونه این افراد تحت امر الهی بوده و هزینه کارهایی را که می کنند می پردازند.
    ویرایش توسط aminj : ۱۳۹۱/۰۵/۲۲ در ساعت ۱۲:۱۷
    مَنْ کانَ عَدُوّاً لِلّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْریلَ وَ میکالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرینَ

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    نقل قول نوشته اصلی توسط مفتقر نمایش پست ها
    با سلام و تشکر هم از کارشناسان و هم از کاربر عزیر نور 256 برای توضیحاتشون.

    اما اینکه راجع به خواب و کشف صحبت کردین بیشتر تمرکز بر جلوه بصری این گونه حالات بود.
    اگر صدایی در گوش (یا جان) شنیده بشه در بیداری این هم به اسم مکاشفه شناخته می شه؟
    در بسیاری موارد مسئله رد یا قبول این گونه حالات به کنار بلکه معنی این حالت برای سالک مهم هست، آیا تجربه در یافتن معنی این حالات نقش بازی می کنه؟
    باسمه تعالی
    باسلام:
    مکاشفات دو نوع هستند:
    الف:کشف صوری که خود پنج زیر مجموعه دارد:
    1-کشف ابصاری
    2-کشف سماعی(شنیدنی)
    3-کشف شمی (بوییدنی)
    4-کشف ذوقی
    5-کشف لمسی
    ب:کشف معنوی که خودهفت زیر مجموعه دارد:
    1- کشف حدسی
    2-کشف قدسی
    3- کشف الهامی
    4- کشف روحی
    5-کشف سری
    6-کشف خفی
    7- کشف اخفی

  19. صلوات ها 10


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    تنهایی
    نوشته
    503
    حضور
    12 روز 6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3520



    با سلام و تشکر از جناب سمیع
    در بعضی از کتب سیر و سلوک مکاشفات توحیدی به سه دسته مکاشفات افعالی، صفاتی و ذاتی هم دسته بندی شده؟
    اگر امکانش هست ویژگی این سه دسته رو توضیح بدید و بگید چه فرقی با هم می کنند؟
    یه شبهه هم برام ایجاد شده که اگر ما تو مفاهیممون داریم دسترسی به ذات حتی برا سرورمون محمد (ص) هم امکان پذیر نبوده، منظور از اثبات وجود مکاشفه ذاتی برای سالک چی هست؟
    زهی مصطفی (ص) که در عین صفا از همه ی خیال ها فارغ...

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 5

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود