صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کو عدل الهی؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    15
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17

    اشاره کو عدل الهی؟




    سلام بر حقیقت
    دررابطه با انسانهایی که در یک خانواده معتاد یا فقیر ویا منحرف به دنیا می آیند ویا در رابطه با ملل بیچاره ای مثل سومالی که با قحطی وفقر وظلم وجنگ مداوم روبرو هستند در حالیکه در جایی دیگر مللی مثل اروپا در سرسبزترین وزیباترین وخوش آب وهواترین نقاط دنیا زندگی میکنند ودانشمندان وافراد موفقی مثل آنتونی رابینز را در خود پرورش میدهند وبه پشیرفتهای مادی ومعنوی نائل میشوندٰ عدل الهی کجاست ؟

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۸/۰۲ در ساعت ۰۶:۴۵

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام
    دوست عزیز اگر دوست دارید بطور کامل به جوابهای خود برسید توصیه میکنم این کتاب که یکی از بزرگترین و کامل ترین کتابهایی است که در مورد عدل الهی سخن گفته شده
    بخوانید
    البته ا ین کتاب در اینجا صوتی است

    عدل الهی
    نویسنده: آیت الله مرتضی مطهری

    کو عدل الهی؟
    زمان کل: ۹ ساعت و ۴۵ دقیقه راوی: رحمان بهلولی
    تکثیر شده در سازمان رفاه ملی نابینایان

    (
    .Download Server: 4Shared Format: Mp3 Archive Type: RAR

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    با سلام و احترام
    اختلاف مردم از نظر نعمت‏هاي ظاهري، جهات مختلفي دارد:
    1- بعضي از تفاوت‏ها معلول ستم و تجاوز افراد نسبت به حقوق ديگران است.
    اين تفاوت‏ها ظالمانه و غير منطقي است و با از بين رفتن نظام طبقاتي و گسترش عدالت اجتماعي از ميان خواهد رفت. هيچ گاه اسلام و قرآن اين گونه تفاوت‏ها را تأييد نكرده است، زيرا بر اساس استعمار و استثمار صورت گرفته و آن‏ها را نمي‏توان به حساب دستگاه آفرينش گذارد. حتي خداوند از آن‏ها نهي نموده و براي تأمين برابري و حقوق انسان‏ها و توزيع عادلانه ثروت‏ها، احكام و قوانين بسياري را تشريع نموده است كه متأسفانه بسياري از انسان‏ها از اين تكاليف غفلت مي‏كنند. هم چنين نبايد از نظام نا عادلانه اقتصادي و موارد ديگري كه مربوط به خود بشر مي شود غافل بود و آن ها را به حساب خداوند گذاشت. ملت مظلوم سومالی با تاریخ دردناک خود که ثمره چپاول قدرت های زورگو بوده است جنگ های زیادی را در این سرزمین دامن زده است که مجموعه این عوامل شرایط فعلی آنان را بوجود آورده است.
    اين گونه اختلافات ربطي به عدالت خداوند ندارد.

    ویرایش توسط هادي : ۱۳۹۰/۰۶/۰۹ در ساعت ۲۱:۴۶

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    - تفاوت بهره مندي انسان ها در برخي موارد ديگر معلول كار و تلاش خود انسان ها است و قانون خلقت بر آن نهاده شده كه هر كسي به اندازه سعي و تلاش خود بهره مند شود. مطمئنا كسي كه به تنبلي خو كره باشد نمي تواند مانند ديگران از نعمت هاي دنيوي بر خوردار شود و كسي كه كار و تلاش بيشتر مي كند نيز بهره بيشتري نصيب آن خواهد بود. در باره ملل اروپا در هر صورت زحمات علمی که دانشمندان آن عرصه کشیده اند نباید در قرون اخیر نادیده گرفته شود یعنی در زمانی که ملل مسلمان با خواب حاکمان سرسپرده نتوانستند پیشرفتی داشته باشند.

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    - قسمتي ديگر از تفاوت‏ها، طبيعي و لازمه آفرينش انسان است، يعني هر قدر اصول عدالت در جامعه انساني رعايت شود، باز همه انسان‏ها از نظر استعداد و هوش و انواع ذوق و سليقه‏ها يكسان نخواهند بود.
    استاد مطهري مي‏گويد: "معناي عدالت اين نيست كه همه مردم از هر نظر در يك حد و يك مرتبه و يك درجه باشند. جامعه خود به خود مقامات و درجات دارد و در اين جهت مثل پيكر است.
    وقتي كه مقامات و درجات دارد، بايد تقسيم بندي و درجه بندي شود. راه منحصر، آزاد گذاشتن افراد و زمينه مسابقه را فراهم كردن است. همين كه پاي مسابقه به ميان آمد، خود به خود به موجب اين كه استعدادها در همه يكسان نيست و به موجب اين كه مقدار فعاليت‏ها و كوشش‏ها يكسان نيست، اختلاف و تفاوت به ميان مي‏آيد. يكي جلو مي‏افتد و يكي عقب مي‏ماند".(1)
    بايد دانست معمولاً بخشش‏هاي الهي و استعدادها آن چنان تقسيم شده‏اند كه هر كسي قسمتي از آن‏ها را دارد، يعني كم‏تر كسي پيدا مي‏شود كه همه نعمت‏ها را يك جا داشته باشد. در همین کشور سومالی همه جا خشک نیست ٰ در شمال غرب این کشور و نیز کرانه نیل جنگل های آبادی وجود دارد. یا سرزمین خشک عربستان سرشار از منابع نفتی است.
    1. استاد مطهري، بيست گفتار، ص 109.


    ویرایش توسط هادي : ۱۳۹۰/۰۶/۰۹ در ساعت ۲۲:۰۱

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    624
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1719



    از اين رو قرآن مجيد مي‏فرمايد: "ما معيشت آن‏ها را در حيات دنيا ميان آنان تقسيم كرديم و بعضي را بر بعضي برتري داديم، تا آن‏ها يكديگر را به كار گيرند و به يكديگر خدمت نمايند".(1)
    ميدان مسابقه و رقابت عادلانه بايد براي همه باز باشد كه اين نيز مربوط به انسان‏ها است.
    "براي به وجود آمدن يك جامعه كامل، نياز به استعدادها و ذوق‏ها و ساختمان‏هاي مختلف بدني و فكري است، اما نه به اين معني كه بعضي از اعضاي پيكر اجتماع در محروميت به سر برند و يا خدمات آن‏ها كوچك شمرده شود و يا تحقير گردند، همان طور كه سلول‏هاي بدن باتمام تفاوتي كه دارند، همگي از غذا و هوا و ساير نيازمندي‏ها به مقدار لازم بهره مي‏گيرند".(2)
    ممكن است گفته شود چرا خداوند نظام خلقت را طوري بنا نكرد كه بشر بدون اين تفاوت‏ها، به زندگي اجتماعي خود ادامه دهد. در پاسخ، قرآن مجيد به يكي از اسرار مهم تفاوت‏ها اشاره كرده و آن آزمايش الهي است.
    خداوند مي‏فرمايد: "او كسي است كه شما را جانشينان در زمين قرار داد و بعضي را بر بعض ديگر درجاتي داد، تا شما را به آن چه در اختيارتان قرار داده بيازمايد".(3)
    تفاوت‏ها براي اين است كه معلوم شود انسان چگونه از امكانات خدادادي بهره برداري مي‏كند. اگر نابرابري‏ها نبود، زمينه امتحان از ميان مي‏رفت.
    بعضي افراد با نعمت و گروهي ديگر با نقمت و تنگدستي آزمايش مي‏شوند. مطمئناً آنان كه بيشتر نعمت استعداد و توانايي دارند، بيشتر مورد سؤال و درخواست مي‏شوند و بايد بيشتر پاسخگو باشند.
    1. زخرف (43) آيه 31.
    2. تفسير نمونه، ج 3، ص 366.
    3. انعام (6) آيه 165.

    ویرایش توسط هادي : ۱۳۹۰/۰۶/۰۹ در ساعت ۲۲:۴۹

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط incoming نمایش پست ها
    سلام بر حقیقت دررابطه با انسانهایی که در یک خانواده معتاد یا فقیر ویا منحرف به دنیا می آیند ویا در رابطه با ملل بیچاره ای مثل سومالی که با قحطی وفقر وظلم وجنگ مداوم روبرو هستند در حالیکه در جایی دیگر مللی مثل اروپا در سرسبزترین وزیباترین وخوش آب وهواترین نقاط دنیا زندگی میکنند ودانشمندان وافراد موفقی مثل آنتونی رابینز را در خود پرورش میدهند وبه پشیرفتهای مادی ومعنوی نائل میشوندٰ عدل الهی کجاست ؟
    سلام
    1- به نظر شما معنای عدل چیست ؟
    2- به نظر شما عدل خدای متعال و اختیار انسان چگونه تعاملی دارند ؟
    اگر جواب اینها را بدهید نوع نگاه شما مشخص می شود و آنوقت می توان بحث کرد
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    157
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    436

    عدل الهی




    نقل قول نوشته اصلی توسط incoming نمایش پست ها
    سلام بر حقیقت
    نقل قول نوشته اصلی توسط incoming نمایش پست ها
    دررابطه با انسانهایی که در یک خانواده معتاد یا فقیر ویا منحرف به دنیا می آیند ویا در رابطه با ملل بیچاره ای مثل سومالی که با قحطی وفقر وظلم وجنگ مداوم روبرو هستند در حالیکه در جایی دیگر مللی مثل اروپا در سرسبزترین وزیباترین وخوش آب وهواترین نقاط دنیا زندگی میکنند ودانشمندان وافراد موفقی مثل آنتونی رابینز را در خود پرورش میدهند وبه پشیرفتهای مادی ومعنوی نائل میشوندٰ عدل الهی کجاست ؟


    در پاسخ این سوال می توان گفت : اولا : عدل الهی هرگز به معنای این نیست که خداوند می بایست همه انسانها را در شرایط مساوی قرار دهد و به همه توانایی های یکسان دهد ، بلکه یه این معناست که از هر کسی به اندازه توانایی های او بازخواست کند و شرایط و زمان و مکان و نوع توانایی آنها را در هنگام سنجش اعمال و داوری در اعمال آنها لحاظ کند و از هر کسی به اندازه توانایی های او تکلیف بخواهد ؛ قرآن نیز به این اصل اشاره کرده و می فرماید : لا تکلف نفس الا وسعها "(بقره 233) . پس اگر خداوند حکیم شخصی را غنی و شخص دیگر را فقیر قرار دهد هیچ مانعی ندارد البته در صورتی که تکلیف این دو در هنگام باز خواست یکی نباشد .
    لذا این اختلافات در شرایط زندگی هرگز به معنای بی عدالتی خداوند تبارک و تعالی نیست ، بلکه همه آنها امتحان الهی است برای محک زدن انسان که آیا در شرایط سخت نیز بندگی می کند یا خیر .
    این نکته هم نباید فراموش شود که بسیاری از این مشکلات را خود انسان بوجود می آورد و خداوند سبحان نیز با توجه به مختار قرار دادن انسان آنها را اجازه می دهد؛ لذا آن مشکلات محصول عدم تدبیر خود انسان می باشد و ربطی به خداوند نبارک و تعالی ندارد .

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    دوستان درست فرمودند فقط بنده به یک نکته کوچک اشاره کنم:

    نقل قول نوشته اصلی توسط هادي نمایش پست ها
    1. زخرف (43) آيه 31.
    آیه مربوطه 32 زخرف است قسمتی از آیه و ترجمه که به نظرم بهتر است:

    نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ رَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْق بَعْض دَرَجَـت لِّيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِيًّا

    ماييم كه (حتى وسايل) معاشِ آنان را در زندگى دنيا ميانشان تقسيم كرديم، و برخى از آنان را درجاتى (مادى و نه روحانى) بالاتر از بعضى (ديگر) داده ايم، تا بعضى از آنها بعضى (ديگر) را به خدمت برگيرند.(1)

    ----------------------------------------------
    1. ترجمان فرقان آیه الله العظمی صادقی تهرانی

    ویرایش توسط مهدی عباس زاده : ۱۳۹۰/۱۱/۱۹ در ساعت ۱۸:۰۰
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,740
    حضور
    11 روز 11 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    141
    گالری
    208
    صلوات
    8477



    نقل قول نوشته اصلی توسط incoming نمایش پست ها
    سلام بر حقیقت
    دررابطه با انسانهایی که در یک خانواده معتاد یا فقیر ویا منحرف به دنیا می آیند ویا در رابطه با ملل بیچاره ای مثل سومالی که با قحطی وفقر وظلم وجنگ مداوم روبرو هستند در حالیکه در جایی دیگر مللی مثل اروپا در سرسبزترین وزیباترین وخوش آب وهواترین نقاط دنیا زندگی میکنند ودانشمندان وافراد موفقی مثل آنتونی رابینز را در خود پرورش میدهند وبه پشیرفتهای مادی ومعنوی نائل میشوندٰ عدل الهی کجاست ؟
    من انسانی را نمی شناسم که مشکلات نداشته باشد! شما می شناسید؟ قرآن می فرماید:
    «ما انسان را در رنج آفریدم (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ كَبَدٍ بلد: 4)»
    خداوند انسانی را استثناء ننموده است. منتها مشکل ما این است که رنج را تنها در فقر و اعتیاد می دانیم!
    مگر همسر بد داشتن کم رنجی است؟
    مگر فرزند بد داشتن رنج کمی است؟
    مگر برخورد ناسپاسانه با کارهایی که ما می کنیم کم رنجی است؟
    مگر انبیاء و اوصیاء کم رنج کشیدند؟
    مگر عادات زشتی که فرد بمرور پیدا نموده و حال می خواهد خود را از آنها برهاند رنجی کمتر از فقر را باید بکشد؟
    مگر همه پولدارها همیشه پولدار بوده اند؟ آنها هیچ وقت تجربه فقر و رنج را نداشته اند؟!
    مگر همیشه می توان به فقرا حق داد؟ چقدر فرصتهای رشد را پس زده اند و از آنها بدرستی بهره نبردند؟! آنها بیش از آن که فقر مالی داشته باشند، فقر معنوی دارند! فقر مادی اشان بخاطر ستم ستمگر است فقر معنوی اشان چه؟ آیا آن را هم می خواهند به گردن این و آن بیاندازند و یا بگویند، اول دچار فقر مادی شدیم بعد معنویتمان بر باد رفت!! بَلِ الْانسَانُ عَلىَ‏ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ، وَ لَوْ أَلْقَى‏ مَعَاذِيرَهُ. بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است، هر چند (در ظاهر) براى خود عذرهايى بتراشد! (قیامت: 14 و 15)
    من بخاطر ضرورت شغلی ام با فقرا زیاد ارتباط دارم. من امام جماعت مسجدی در یکی از مناطق فقیر تهران هستم.
    از فقر که بگذریم ...
    مگر بیماریها کم آزار می دهند؟
    همسایه بد چطور؟ تا حال دچارش شده اید؟
    مگر وقتی کلاهتان را برمی دارند خصوصا وقتی دوستانتان این کار را بکنند کم رنج می برید!
    مگر موانعی که دیگران سر راه موفقیت کسان خود می گذارند کم آنها را رنج می دهند؟
    مگر ابرقدرتها کم ملتها را دچار انواع رنجها می کنند؟
    هر کس را که فکر کنید در رنج نیست یا او را نمی شناسید و یا هنوز وقت رنجش نرسیده است.
    این که میزان مشکل بودن هر مشکلی چقدر است، بسته به امور مختلفی است. حتی انها که مشکل یک سانی دارند، باز احساسشان نسبت به آن مشکل یک سان نیست.
    عدالت خداوند به این معنا است که همه به یک میزان در طول زندگی اشان با مشکلات برخورد می کنند.
    هدف از خلقت انسان نحوه برخورد او با مشکلات زندگی است. زندگی مثل دوی با مانع است. منتها خداوند این مانع ها را نمی گذارد.
    انسانها باید با کمک دین قسمتی از مشکلات را و با کمک علم قسمت دیگر مشکلات خود را حل کنند.
    حل نشدن مشکلات دیگران هیچ دلیلی برای حل نشدن مشکلات ما نیست.
    حل شدن مشکلات همیشه به از بین رفتن آنها نیست! بلکه کنار آمدن با آنها و بزرگ نه انگاشتن آنها نیز جزئی از حل آنها بحساب می آید.
    ما اگر در دنیا مشغول حل مشکلات خود و دیگران نباشیم پس چکاری برای انجام داریم؟! کاری که ما را از دیگر موجودات جهان ممتاز کند.
    انسان در میان موجودات جهان هستی ممتاز است به همان میزان هم انتظار است با مشکلات بیشتر برخورد کند و آنها را حل نماید.
    خداوند هیچ مشکلی را برای کسی بوجود نمی آورد. منتها انسانها از او می خواهند که بصورت معجزه آسایی مشکلاتشان را حل کند! خداوند هم خیلی وقتها این کار را نمی کند. البته خداوند می فرماید: ادعونی استجب لکم، ولی استجابت دعا و حل مشکل همیشه نباید بصورت معجزه آسا باشد! بلکه اگر خداوند راهی را به ذهن فرد بیاندازد و یا به او صبر و شکیبایی دهد تا با مشکلش راه بیاید، باز این خداوند است که مشکل را حل نموده است. این خداوند است که دعا را مستجاب نموده است.
    خداوند که نگفته است تو فرمان بده من اطاعت می کنم! فرموده است تو خواسته ات را مطرح کند، بررسی اش با ما!
    البته بسیار شده است که معحزه اتفاق می افتد جای شکلی نیست، اما همیشه معجزه را خداوند بصلاح فرد نمی داند. همیشه معجزه انسان را رشد نمی دهد. معجزات که زیاد شود، مردم از رشد باز می مانند.

    در این تاپیک از شما استفاده می کنیم:
    http://www.askdin.com/thread20998-2.html#post252802


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی هویت اسلامی؟ایرانی؟ غربی؟ نسبت این ها با هم چه می تواند باشد؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۲, ۰۷:۱۵
  2. سیر به سوی کمال و سوالی در مورد آن
    توسط ملاصدرا در انجمن تفاوت زن و مرد
    پاسخ: 61
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۲/۲۲, ۰۸:۲۷
  3. جمع بندی حد رعایت حلال و طیب بودن غذاها در دوران بارداری؟
    توسط ترنـم در انجمن احکام خوردنیها و آشامیدنیها
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۱۴, ۱۰:۳۴
  4. آزادی یعنی چی؟!
    توسط hoorshid در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 62
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۰۳, ۲۱:۱۴

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود