جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اگر ثابت شود زن حامله نیست نگه داشتن عده چه ضرورتی دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    اگر ثابت شود زن حامله نیست نگه داشتن عده چه ضرورتی دارد؟




    با توجه به تكنولوژى پيشرفته امروز، اگر ثابت شود زن حامله نيست، نگه دارى عده براى زنان مطلقه يا كسانى كه شوهرشان فوت شده، چه ضرورتى دارد؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11229



    با سلام
    شاید این سوال به این دلیل برای شما پیش امده که فلسفه نگه داشتن عده را منحصرا در مسئله اطمینان به عدم بارداری،می دانید در حالی که چنین نیست.
    دلایل نقلی فراوانی دراین خصوص داریم که مهمترین ان صریح قران است؛ ایه 228 سوره بقره
    «والمطلقات یتربصن بانفسهن ثلثة قروء » زنهای طلاق داده شده از شوهر نمودن خودداری کنند تا 3پاکی بر انها بگذرد.
    ویرایش توسط شفا : ۱۳۸۸/۰۹/۱۰ در ساعت ۱۶:۲۶

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    42
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    344



    جناب شفا اگر ممکن است بیشتر در این مورد توضیح دهید.

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    56
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    523



    با اجازه کارشناسان بنده پاسخی به سوال این دوست گرامی می دم

    قبلا هم این شبیه این سوال در اسک قران پرسیده شده بود

    عده نگه داشتن علاوه بر جلوگیری از اختلاط نسب دلایل دیگه ای هم داره رابطه نکاح هر قدر ناپایدار و ملال آور باشد محترم است و احترام آن اقتضا می کند که زن نتواند پس انحلال نکاح بلافاصله ازدواج کند در مورد عده طلاق گاهی این یک فرصت است برای تفکرو بازگشت به زندگی زناشویی در این مدت زن و شوهر می توانند درباره سرنوشت خود و فرزندانشان بیندیشند و شوهر می تواند در صورت پشیمانی از گسستن رابطه نکاح با رجوع خود اثر طلاق را از میان بردارد

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    77
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    352



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    با توجه به تكنولوژى پيشرفته امروز، اگر ثابت شود زن حامله نيست، نگه دارى عده براى زنان مطلقه يا كسانى كه شوهرشان فوت شده، چه ضرورتى دارد؟
    با عرض سلام وادب واحترام خدمت شما بزرگوار
    يكي از فلسفه هاي عده نگه داشتن زن , جلوگيري از مخلوط شدن نطفه ها در رحم زن است و براي اين كه اگر فرزندي متولد شد, به طور يقين مشخص باشد كه مربوط به چه كسي است و در نتيجه محارم اين فرزند معلوم باشد و وقتي اين بچه بزرگ شد بداند با چه كساني نمي تواند ازدواج كند و نيز مسائله ارث بردن او روشن شود. علاوه بر اينها ممكن است علل ديگري هم داشته باشد كه بر ما روشن نيست ; چون فلسفه واقعي احكام براي ما بيان نشده است و اگر ما قائل شديم كه خداوند حكيم است و كارهايي كه انجام مي دهد و احكامي كه براي بندگانش مشخص مي كند, همه از روي حكمت و بر مبناي عقل سليم است , نبايد در آنها چون و چرا كنيم . علاوه بر اين خيلي زياد بوده اند و هستند زناني كه از قرص هاي ضد بارداري و يا وسايل امروزي براي پيش گيري از انعقاد نطفه استفاده كرده اند; ولي در عين حال باردار شده اند.یا ممکنه دستگاه تشخیص دهد ایشان بار دارنیست ولی بعدا اعلام کنند دستگاه خطا کرده و....اما نکته مهمتر این است که:
    از مجموع ادلّه شرعيّه استفاده مى شود كه نگه داشتن عدّه تنها به خاطر احتمال باردارى نيست، و اين در واقع يكى از علل آن مى باشد; نه تنها علّت. و يكى از علل آن حفظ حريم زوجيّت است; به همين دليل اگر شوهر يك سال در مسافرت باشد و زنش را طلاق دهد، همه مى گويند بايد عدّه نگه دارد، در حالى كه بعد از غيبت يكساله، احتمال انعقاد ولد وجود ندارد. همچنين اگر شوهر در زندان باشد، يا بر اثر بيمارى گرفتار عنن گردد، و يقين پيدا كنيم كه شوهر براى هميشه عقيم شده، در تمام اين فروض، عدّه بر زن لازم است; در حالى كه احتمال انعقاد نطفه وجود ندارد.

    التماس دعا


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11229

    عده




    درست است که یکی از فلسفه های عده روشن شدن وضع زن از نظر باردایست اما این مسئله فلسفه های متعددی داردومنحصر به انعقاد فرزند نیست لذا در تمام مواردی که شرع گفته است زن باید عده نگه دارد (قبل از یائسگی) هر چند عقیم ونازا باشد یا رحم خود را برداشته باشد یا فرضا چندسال از شوهر خود جدا زندگی کند ،در تمامی این صورتها هم باید عده نگه داشته شود.
    دلیل وجوب عده هم نص صریح قران است که ایه ان هم ذکر شد. بسیاری از مسائل در شرع ما واجب شده که ازنظر عقلی حکمتهای ان برای ما واضح نیست وشاید حتی بسیاری از فلسفه هائی را هم که برای سایر احکام شرعی می اورند
    در واقع مقصود اصلی شارع نبوده باشد.لذا پیشرفت علم وتکنولوژی نمی تواند توجیهی برای عوض شدن حکم شرعی باشد در این موارد، باید تعبدا حکم شارع پذیرفته شود زیرا«ان دین الله لا یصاب بالعقول الناقصه والاراءالباطله والمقائیس الفاسد انما الاسلام هوالتسلیم» دین خدا بوسیله عقل استدلالهای باطل وقیاسهای باطل ثابت نمیشود اسلام یعنی تسلیم محض.

    بحارالنوار،ج2،ص303

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207

    پست جمع بندي موضوع.




    پرسش:
    با توجه به تكنولوژى پيشرفته امروز، اگر ثابت شود زن حامله نيست، نگه دارى عده براى زنان مطلقه يا كسانى كه شوهرشان فوت شده، چه ضرورتى دارد؟


    پاسخ:
    فلسفه واقعي احكام براي ما بيان نشده است و اگر ما قائل شديم كه خداوند حكيم است و كارهايي كه انجام مي دهد و احكامي كه براي بندگانش مشخص مي كند, همه از روي حكمت و بر مبناي عقل سليم است , نبايد در آنها چون و چرا كنيم .
    از مجموع ادلّه شرعيّه استفاده مى شود كه نگه داشتن عدّه تنها به خاطر احتمال باردارى نيست، و اين در واقع يكى از علل آن مى باشد; نه تنها علّت. و يكى از علل آن حفظ حريم زوجيّت است; به همين دليل اگر شوهر يك سال در مسافرت باشد و زنش را طلاق دهد، همه مى گويند بايد عدّه نگه دارد، در حالى كه بعد از غيبت يكساله، احتمال انعقاد ولد وجود ندارد. همچنين اگر شوهر در زندان باشد، يا بر اثر بيمارى گرفتار عنن گردد، و يقين پيدا كنيم كه شوهر براى هميشه عقيم شده، در تمام اين فروض، عدّه بر زن لازم است; در حالى كه احتمال انعقاد نطفه وجود ندارد.
    دلیل وجوب عده هم نص صریح قران است که ایه ان هم ذکر شد. بسیاری از مسائل در شرع ما واجب شده که ازنظر عقلی حکمتهای ان برای ما واضح نیست وشاید حتی بسیاری از فلسفه هائی را هم که برای سایر احکام شرعی می اورند
    در واقع مقصود اصلی شارع نبوده باشد.لذا پیشرفت علم وتکنولوژی نمی تواند توجیهی برای عوض شدن حکم شرعی باشد در این موارد، باید تعبدا حکم شارع پذیرفته شود زیرا«ان دین الله لا یصاب بالعقول الناقصه والاراءالباطله والمقائیس الفاسد انما الاسلام هوالتسلیم» دین خدا بوسیله عقل استدلالهای باطل وقیاسهای باطل ثابت نمیشود اسلام یعنی تسلیم محض.(1)

    1. بحارالنوار،ج2،ص303.

    اگر ثابت شود زن حامله نیست نگه داشتن عده چه ضرورتی دارد؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود