جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ""حقیقت ""در کلام امیر مومنان علی علیه السلام

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    ""حقیقت ""در کلام امیر مومنان علی علیه السلام




    سلام
    سوال از حقیقت سوال هرکسی نیست . این پرسش اگر بطور جدی برای کسی مطرح شده باشد نشان از اوجگیری او به مرتبه والایی است چه اینکه برای اکثر افراد نه حقیقت بلکه منفعت و لذت مهم است .
    در حدیث است که کمیل بن زیاد از علی ع پرسیدند : حقیقت چیست ؟
    حضرت پاسخ دادند : تورا به حقیقت چه ؟ ( یعنی این سوال در حد توست )
    کمیل به التماس پاسخ خواست و حضرت کریمانه ارزشمند ترین کلمات را در شناسایی حقیقت به او و بلکه به همه افراد تا پایان تاریخ عنایت فرمودند :
    محو الموهوم و صحو المعلوم
    حقیقت آنستکه موهوم محو و معلوم ، صاف و بی غش شود
    این اولین جمله ای است که حضرت فرمودند .
    ان شاء الله ابتدا به شرح این جمله خواهیم پرداخت .
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    اولین ادراکی که در انسان بالفعل می شود خیال و تخیل است . خیال همان قوه صورتگری ادراکات حسی است یعنی همان چیزی که باعث دیدن صور خارجی و شنیدن اصوات وو می شود . تخیل قوه ترکیب و تصویر سازی است که خزانه و پردازشگر خیال محسوب می شود .
    دومین قوه ای که کم کم در انسان ظهور می کند قوه وهم و توهم است . وهم قوه ادراک کننده مفاهیم و احساسات جزئی و توهم خزانه و پردازشگر آنهاست .
    اکثر انسانها در طول عمر خود در همین مرحله از ادراک متوقف می شوند و عده کمی به مراتب بالای توهم و عده بسیار کمتری به ادراک عقلی یا همان ادراک کلیات می رسند .
    این دو نوع ادراک انسان دو مشکل اساسی دارند :
    1- جزئی بودن که هردو بدان مبتلا هستند
    2- عدم انطباق صحیح مفاهیم و احساسات بر صور ادراکی که مشکل توهم است
    انسانها اغلب بر اساس معیارهای جزئی گرایانه خود مفاهیم و احساسات خود را بر ادراکات منطبق می کنند مثلا عنوان فضل و برتری و خوبی و محبوبیت را بر لذتهای مادی و ثروت منطبق می کنند . این مشکل برای انسان باعث گرفتاریهای بسیار می شود گرفتاریهای ادراکی که هیچگاه نمی گذارد او به فضای حقیقت یابی وارد شود .
    اما مشکل اساسی دیگر بعد از طی مرحله تطبیق درست مفاهیم و احساسات بر صور ، جزئی نگری و جزئی گرایی است .
    جزئی گرایی توهمی ، انسان را از دیدن حقیقت یعنی حقیقت کلیه حاکم بر عالم مانع می شود .
    نگاه جزئی گرای انسان باعث متباین ، جدا و مستقل دیدن اشیاء می شود چیزی که اصلا در عالم خارج واقعیت ندارد . اگر انسان به روابط خود به عالم خارج نگاه کند می یابد نه تنها او بطور گسترده ای با آن مرتبط است بلکه دیگر اشیاء نیز با یکدیگر اینگونه اند . انسان از همین عالم به هم پیوسته نشات گرفت و با آب و هوا و گرما و سرما و جاذبه و نور و و و و آن پیوستگی و ارتباط مدام ناگسستنی دارد . حتی دوام و بقای خویش را با رابطه ای تغذیه ای خود با آن تامین میکند و خیلی چیزهای دیگر ، بطوری که تصور حیات و بقای او بدون این روابط گسترده و بیشمار یک امر غیر ممکن به نظر می رسد .
    پس نگاه واقع بینانه به عالم آن را یک مجموعه واحد گسترده به هم پیوسته دیدن است . این همان چیزی است که پرورش دهنده حقایق درون خویش است و این همان جلوه از حقیقت است که در بعد مادی و جسمانی ظهور کرده است . پس نگاه عقلانی کلی نگر که در آن نشانی از جزئی نگری نیست ( صحو المعلوم ) حقیقت عالم خارج را به مانشان می دهد و این همان حقیقتی است که کمتر کسی به آن و اقتضائاتش می رسد .
    انسان رها شده از توهمات و خیالات هستی را یک حقیقت واحد به هم پیوسته ای می یابد که موجودات جزئی نمایشها و نمودهای مختلف آنند . این نمادها و نمودهای مختلف تنها در یک ارتباط کلی گرای صحیح جزء مطلوبی در آن محسوب می شوند . اجزاء جزئی گرای جداشونده از قوانین این حقیقت کلی اجزاء نامطلوبی اند که اغلب به عصیانگری در مقابل قوانین این حقیقت کلی کشیده شده و مطرود آن می شوند .
    و هرکس که کلیت عالم ماده را جلوه حقیقت مافوق ماده و معنای هستی می داند شان این مرتبه و مقام را می شناسد .
    ادامه دارد
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    نگاه واقع بینانه به عالم آن را یک مجموعه واحد گسترده به هم پیوسته دیدن است . این همان چیزی است که پرورش دهنده حقایق درون خویش است و این همان جلوه از حقیقت است که در بعد مادی و جسمانی ظهور کرده است . پس نگاه عقلانی کلی نگر که در آن نشانی از جزئی نگری نیست ( صحو المعلوم ) حقیقت عالم خارج را به مانشان می دهد و این همان حقیقتی است که کمتر کسی به آن و اقتضائاتش می رسد .
    سلام
    با بیان فوق می توان به علت کلی این مسائل پی برد :
    1- دعوت به خدا به عنوان حقیقت واحده
    2- دعوت به امور اجتماعی
    3- تاکید بر عمل به وظایف اجتماعی
    4- تاسیس حکومت در اسلام
    5- علت اصل دانستن مصلحت حکومت در نظام اسلامی
    6- سایر احکام را از شوون ولایت و حکومت دانستن در اندیشه امام ره
    7- ادعای مشاهده حق در متن طبیعت
    8- دلیل جمله : لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا
    9- کل هستی حتی وقایع ناگوار را زیبا دانستن در کلام اهل عصمت و معرفت
    10- دین را منطبق بر فطرت ( آفرینش ) دانستن
    11- ووو
    شاید به ارتباط بحث بالا به مواردی از آنچه ذکر شد بپردازیم ان شاء الله
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    دلیل جمله : لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    شاید به ارتباط بحث بالا به مواردی از آنچه ذکر شد بپردازیم ان شاء الله
    سلام
    این جمله آقا امیر مومنان علی ع را اغلب درست معنا نمی کنند . می گویند یعنی پرده ها از پیش چشم علی ع برداشته شده . این معنا خلاف ظاهر کلام حضرت است چون می فرماید لو کشف الغطا . یعنی اینکه من یه یقین رسیده ام اگر به فرض که غطاء هم برداشته شود . به عبارت دیگر یقین کامل امیر مومنان علی ع بر کشف غطاء مقدم است . یعنی علی ع بی نیاز از کشف غطاء است . چرا ؟
    چون همین حیات دنیوی که برای اکثری قریب به اتفاق انسانها مایه غفلت و جدایی از حق است برای علی ع جلوه تام حقیقت است . علی ع برای استدلال بر خدای خود نیازی به شهود غیب ندارد بلکه غیب با تمام حقایقش اینجا در حال خودنمایی است لذاست که حضرت ثامن الحجج فرمودند : اولیاء الهی از حقایق این عالم به حقایق عوالم دیگر پی می برند .
    دنیا نمایشگاه دم دستی حقیقت است .
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود