جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رعایت اصول تجوید در نماز

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    58
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    314

    رعایت اصول تجوید در نماز




    سلام

    لطفا نظر تمام مراجع تقلید را درباره رعایت اصول تجوید در تلاوت قرآن و نماز، جداگانه بیان کنید.
    امام زمان (علیه السلام ):
    اگر شیعیان ما در وفای به عهدی که بر عهده ایشان است یکدل و مصمم بودند، نعمت لقا و دیدار ما از ایشان به تاخیر نمی افتاد.
    بحار الانوار ج 53 ص 176

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    با سلام و احترام
    آیه الله مکارم:
    لازم نيست آنچه را علماى تجويد براى بهتر خوانى قرآن ذكر كرده اند رعايت كند، بلكه لازم است طورى بخواند كه بگويند عربى صحيح است هرچند رعايت دستورات تجويد بهتر است.
    رساله آیه الله مکارم،م619


  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    در اجوبه الاستفتائات سوال زیر بیان شده است که نشان دهنده نظر امام و رهبری است:

    س 465: استفتاء زير از حضرت امام(قدّس‏ سرّه) شده است:

    با توجه به تعدد اقوال در تلفظ «الضاد» در علم تجويد، شما به کدام قول عمل مى‏کنيد؟

    امام(قدّس‏ سرّه) در پاسخ نوشته‏ اند: شناخت مخارج حروف بر اساس نظرات علماى تجويد، واجب نيست، بلکه بايد تلفظ هر حرفى به‌صورتى باشد که نزد عُرف عرب صدق کند که آن حرف را ادا کرده است.

    سؤال ما اين است که اولاً: عبارت «نزد عرف عرب صدق کند که آن حرف را ادا کرده است» به چه معنى است؟

    ثانياً: آيا قواعد علم تجويد هم همانند قواعد علم صرف و نحو از عرف و کلام عرب استخراج نشده است؟ در اين صورت چگونه مى‏توان قائل به جدايى آن دو از ريشه خود شد؟



    ج: ملاک در صحّت‏ قرائت، موافقت آن با نحوه قرائت اهل لغتى است که قواعد تجويد از آنها گرفته شده است. بنا بر اين اگر اختلاف نظرات علماى تجويد در کيفيت تلفظ يکى از حروف ناشى از اختلاف آنان در فهم نحوه تلفظ اهل لغت باشد، مرجع حل اختلاف، خود عرف اهل لغت است. ولى اگر اختلاف نظرات آنان ناشى از اختلاف خود آنان در کيفيت تلفظ باشد، مکلّف در انتخاب هر يک از آن اقوال مخيّر است.

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نظر آیه الله سیستانی:
    در خواندن نمازها اعم از مستحب و واجب رعایت قواعد تجویدی تا چه میزان واجب است؟

    پاسخ: رعایت قواعد تجویدی لازم نیست کافی است که قرائت صحیح باشد.
    برداشت از استفتائات،آیه الله سیستانی،قرائت نماز،س34


    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۰/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۵:۰۶ دلیل: تغییر رنگ

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نظر آیه الله نوری همدانی:
    آیا اداء کردن کلمات در نماز از مخرج واقعیشان واجب است؟
    پاسخ: باید کلمات طوری ادا شود که عرف عرب آن را صحیح بداند.
    استفتائات،آیه الله نوری همدانی،س109


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    58
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    314



    با عرض سلام وتشکر از پاسخ های شما
    عید فطر بر شما مبارک باشد. امیدوارم در این ماه مهمانی که خداوند پذیرای مهمانان خود بوده توشه راه مهیا کرده باشید.
    سوال بنده بیشتر مربوط به بخشی می شود که وقف به حرکت و وصل به سکون می باشد که نظرات مراجعی که بیان کرده بودید بیشتر مربوط به تلفظ حروف بود .
    لطفا در این باره نظرات مراجع را بیان کنید و خواهشمندم تمامی مراجع را در نظر بگیرید.
    از شما متشکرم
    امام زمان (علیه السلام ):
    اگر شیعیان ما در وفای به عهدی که بر عهده ایشان است یکدل و مصمم بودند، نعمت لقا و دیدار ما از ایشان به تاخیر نمی افتاد.
    بحار الانوار ج 53 ص 176

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نقل قول نوشته اصلی توسط نیما نمایش پست ها
    سوال بنده بیشتر مربوط به بخشی می شود که وقف به حرکت و وصل به سکون می باشد که نظرات مراجعی که بیان کرده بودید بیشتر مربوط به تلفظ حروف بود . لطفا در این باره نظرات مراجع را بیان کنید و خواهشمندم تمامی مراجع را در نظر بگیرید.

    با سلام و احترام

    امام خمینی :احتیاط مستحب آن است که در نماز، وقف به حرکت و وصل به سکون ننماید.
    آیات عظام گلپایگانی، صافی، اراکی، خوئی، نوری: احتیاط واجب آن است که در نماز، وقف به حرکت و وصل به سکون ننماید .
    آیه الله فاضل:أقوی این است که لازم نیست در نماز وقف به حرکت و وصل به سکون را مراعات نماید.
    آیه الله بهجت: وصل به سکون در نماز –بنابرأظهر- جایز است و وقف غیر عمدی بر حرکت وضعاً صحیح است و اعاده ندارد و أحوط آن است که بدون عذر، وقف به حرکت ننماید.
    آیه الله وحید: احتیاط واجب آن است که در نماز، وقف به حرکت ننماید و احتیاط مستحب آن است که وصل به سکون ننماید.
    آیه الله مکارم:احتیاط واجب آن است که در نماز وقف به حرکت ننماید ولی وصل به سکون مانعی ندارد هر چند ترک آن بهتر است.
    رساله مراجع،م1004

    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۰/۰۶/۰۸ در ساعت ۲۳:۳۴

  15. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود