صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دلنوشته یک مرد حجاب دیده

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    اولی با ب شروع میشه-دومی با ر شروع میشه
    نوشته
    9
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    22

    مطلب دلنوشته یک مرد حجاب دیده





    با نام خداوند بخشنده مهربان
    اصل حجاب چیست؟؟؟
    در ابتدای مطلبم دستها را بالا برده و اعلام میدارم که من با اصل حجاب موافقم.اما با این حجابهای امروزی مخالفم.آنچه که خداوند بزرگ گفته و خصوصا عالمان اصل دین با آن رجوع نموده، درست است.خداوند دانا در سوره نور آیه 31 فرموده: "ای پیامبر، زنان مومن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و پاکدامنی کنند و زینت و آرایش خود را جز آنچه که قهرا ظاهر می شود بر دیگران ظاهر نسازند و روسری خود را تا گردن بیندازند و زیور آلات خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران خود و پدران شوهر و ... و طوری راه نروند تا زیور آلات پاهایشان معلوم گردد.ای اهل ایمان همگی به درگاه خداوند توبه کنید شاید که رستگار گردید"
    آنچه که از آیه بالا نمایان می شود بکار بردن روسری توسط بانوان آنهم تا گردن است و پوشاندن زیورآلات(دستبند و گردن بند و ...) از دید نامحرمان می باشد.بعبارت دیگر صحبتی از چادر و مانتو و پوشیدن روسری زیر چادر و نپوشیدن پیراهن آستین کوتاه و موارد دیگر در میان نیست.باز هم بعبارت دیگر اگر بانویی یک روسری بهمراه یک پیراهن و یک شلوار بپوشد مشکل شرعی در او وجود ندارد به شرط آنکه از زیور آلات در نزد نامحرمان استفاده نکند(این دیدگاه من نسبت به آیه است).حال در جامعه امروز ما چنین سیمایی دیده می شود؟ اگر دم از قرآن و انجام دستورات آن می زنیم اینگونه عمل کردن دیگر چیست؟چرا هر چیزی را به اسم دین می خواهیم بر دیگران جاری کنیم؟ همه ما دوست داریم که زنان و مردان و همه انسانها از این گونه گناهان در امان باشند و محیط جامعه سرشار از پاکی باشد اما باید این آب پاکی را از مجرایش در لوله های ادراکی مردم جریان داد نه هر آبی را از هر مجرایی جریان داد.آنقدر ناآگاهی و نادرستی در انجام اینگونه دستورات داریم که یا افراط پیش می آید یا تفریط سرش را از آخورش بیرون می آورد.یا آنقدر بی حجابی پدید می آید یا آنقدر پر حجابی! بطوریکه بانویی که خودش را بسیار پوشانده است در خیابان توسط شوهر خودش قابل شناسایی نیست.و باز هم بطوریکه بانویی خودش را آنقدر نپوشانده(از چهار تیکه لباس، چند تیکه آنرا نپوشیده!) که خودش و شوهرش توسط دیگران انگشت نما می شوند.
    این خداوند مهربان آنقدر مهربان است که در آخر باز هم از کسانی که به نگاه ناروا آلوده شده اند دعوت کرده تا توبه کنند.به نظر من او مجبور شده که این آیه را برای انسانها نازل کند.ببین چه کرده اند و چه کرده ایم که اینگونه شده است! دقت کنید او در ابتدا امر به حفظ نگاه کرده و از نگاه ناروا منع کرده است بعبارت دیگر این عمل می تواند باعث رفع گناه شده و پاکی را به ارمغان بیاورد.
    ---
    مسئله حجاب در بین تمامی اقشار جامعه بازخوردهای مختلفی را ایجاد کرده است.اصلا حجاب یعنی چی؟ منظور پوشاندن نقاط خاصی از بدن از چشم نامحرم است.بعبارت دیگر یک تیکه پارچه می خواهد حیا وعفت را برای کسی که آنرا بر تن می کند به ارمغان بیاورد و در ضمن برای جنس مخالفش چشم پاکی و دوری از گناه را! که میتواند مثمر ثمر باشد اما کافی نیست.حکم صد در صد نیست که برای این نظریه داده می شود چرا که نقیضش نیز ثابت شده است.در واقع کاهنده و کم عمق کننده زخم تیغ نگاههای شهوانی است.اگر ذهن و دلی مریض باشد و اسیر شهوت باشد، چادر که هیچ دیوار چین هم جلودارش نیست.چرا که ذهنش و نفسش جلوتر از نگاهش بیرون می آید.مریض شده هار شده سرگردان شده دنبال شکار می گردد.
    بسیاری از عارفان گذشته برای اینکه از این خطرات در امان بمانند روشهای خاصی را در نظر می گرفتند تا بتوانند این زهر را گرفته و از آن پاد زهر درست کنند!آنها خودشان را به سختی زیادی دچار می کردند تا بتوانند پرهیز کرده و در امان بمانند.اما حالا به جای جا انداختن و رفع مشکلات حاد انسانی و شخصی که برای هر شخصی ضروری است روی به سختگیری از جهات دیگر آورده اند.مثل این است که جلوی انسانی گرسنه، بر گوشت بریان روی میز یک حفاظ فولادی بکشی و او را در حسرت غذا بگذاری.آخه جان دلم او گرسنه است او نیاز به غذا دارد او نیاز به همسر دارد نیاز به مونس دارد.آقایان عظام من! تدبیری بیندیشید تا از راه سالمش به نیاز خود برسد تا از راه ناسالم درگیر گناهان نگردد.آخه همه ما که پرهیزگار نیستیم، همه ما بر راه راست پرورش نمی یابیم باید بسیاری را به آن سمت رهنمایی کرد.روی ریل قرار داد.تا ....
    آن حجابی که باید انسان را از گناه دور بدارد چیز دیگریست.چرا دائم به ظاهر توجه داریم.چرا اصل را نمی توانیم جا بیندازیم بزور فرع را وارد می کنیم.خداوند بزرگ در قرآن فرموده که به مستمندان کمک کنید، ذکات بدهید، مال حرام نخورید، و موارد دیگر! آیا در جامعه این گناهان در هر روز روی نمی دهد؟ آیا اگر شخصی ذکات نمی دهد باید برویم و بزور او را مجبور سازیم تا ذکات بدهد یا روزه بگیرد یا موارد دیگر!
    ---
    اصلا من پیشنهاد دیگری برای جماعت مردان خصوصا این مردان عظام و قانون گذار دینی و مدنی دارم.چطور است ما مردان همگی دسته جمعی اخته(همان ختنه عمیق یا عمق دار) کنیم.بخاطر زنان جامعه خود فداکاری کنیم تا آنها با خیالی آسوده بهمراه ما از گناه در امان بمانیم.اگر برای گناه نکردن اینهمه اشتیاق داریم و مشتاق لقا خداوند هستیم، اینکار را بکنیم.از لحاظ درونی و قلبی که نتوانستیم به پاکی و تقوا برسیم از لحاظ فیزیکی و دیداری این کار را بکنیم.(کمی طنز-اگر کسی اینکار را کرد پای خودش!)
    آیا در طول تاریخ یک باحجابی نبوده که تن به گناه ندهد؟اگر نبوده بگویید.مثال نقض بیاورید تا این فرضیه از بنیان باطل شود.اصلا خودم با یک تی پا بیرونش می کنم!
    حضرت آدم (ع) و حوا (ع) هم وقتی در برابر هم قرار گرفتند از روی شرم و حیا بعضی از قسمتهای بدن خود را پوشاندند.من بعید می دانم حضرت حوا (ع) در آن لحظه چادری برای خود بریده باشد و آنرا بر سر کرده باشد.اگر موضوع حجاب اینقدر مهم است چرا خداوند متعال از همان اول این موضوع را برای آنها بیان نکرده بود و برای حضرت حوا (ع) چادری در نظر نگرفته بود؟ چرا از زمانهای بسیار گذشته این مسئله به این شکل بیان نشده است.اصلا حجاب امروزی این چیزی است که خداوند متعال مد نظرش است؟حتما می گویید که شرایط زمانه و انحرافات موجود در آن باعث شده که چنین احکامی صادر شود.بله! اما نمی گویید گذشتگان ما چه کردند که خداوند متعال مجبور شده اینچنین حکمی را صادر کند(البته این حکم به این محکمی نیست که در شرایط حاضر اجرا می گردد)؟ آیا احکام و دستورات دیگر راجب تقوی و حیا و موارد دیگر را فراموش کرده ایم و راهکارهایی درست را نیندیشیده ایم که روزی به این روز دچار نگردیم.

    آقایان عظام! اصل دین چیست و چه چیزی را فریاد میزند؟چرا بر سرش حجاب می کنید؟ چرا حجاب ارزش و والا مقامی را بر سر این انسان درمانده و ذلیل امروزی نمی کنید تا از فرش بر عرش رود و ارزش واقعی خود را درک کند تا خودش را به هر تنی نسپارد! تا هر خداوندی را خداوند یکتای خود نکند!! این انسان امروزی بیمار است.برادر من، خواهر من، پدر من، استاد من، درس دین خوانده من، زیر سایه سادات قرار داده ای من،از همه جا روزی خور من، دم از حق گفتن و نان ناحق خور من،... موارد دیگر من(کمی طنز)!!!، آخر به کدامین سوی می رویم؟ آیا این راهی که می رویم به رستگاری منجر می شود؟چه کسی این راه را رفته که دوباره برگشته که برای ما اینگونه احکام امروزی را تجویز می کند؟
    ---
    مادرم که در تابستان با آن حجابش بیرون می رود، من ناراحت می شوم و فکر می کنم که او چگونه در این گرما دوام خواهد آورد.مانتو می پوشد و روسری بر سر می کند و روی آنهم چادر بر سر میکند.یادم رفت بگویم شلوار هم می پوشد بهمراه جوراب!(چقدر گرمم شد!-کمی طنز). او وقتی به خانه می آید از گرما می نالد.حق هم دارد.من با یک تی شرت که بیرون میروم گاهی از گرما به فغان می آیم.آیا زنان ما که خواهران و مادران ما هستند این حق را ندارند؟چه کسی این حق را از آنها گرفته است؟آنهایی که یکروز حلال می کنند و روز دیگر حرام میکنند و قوانین و احکام جدید از طرف خود در می آورند و دیگران را مجبور به اطاعت می کنند یک روزی باید پاسخگو شوند.حتما در برابر خداوند متعال میگویند ما برای دین و دوری از گناه اینکار را کردیم.اما نمی دانند بخاطر دین چه حقهایی که ضایع نشده و چه جنایتهایی به نام دین از دیگران سر نزده است.اما میدانند! اگر اینطور است چرا مردان را کور نکردند تا از دیدن جمال زنان محروم مانده و از گناه بدور نگردند آنهم به نام دین! اگر روزی یک زن مستبد و قوی در دنیا پیدا شود که چشم مردان را از کاسه در آورد و یا آنها را اخته کند، همین آقایان عظام! از ته دل خوشحال خواهند شد که در آن زمان و در آن مکان نیستند تا آن بلا برسرشان آید!!!
    ---
    حجاب آنهم اینگونه بیشتر شبیه استثمار مردان بر زنان است.چون من گناه نکنم شما اینگونه بگرد.چون دیگران گناه نکنند تو اینگونه باش.پس راحت تر است بفرمایید نسل زنان را برای همیشه برچینند تا مردان همان عصر از گناه بدور بمانند.اگر برای محافظت زنان جامعه از دست افکار پلید باید حجاب بر تن آنها کرد، پس با این وضع و اوضاع زمانه، حتما باید برای محافظت زنان عصر ما، به دستشان آر پی جی داد و بر تنشان زره و کلاه خود کرد و بر اطرافشان چند تا مین ضد نفر کاشت تا شاید در امان بمانند!
    اگر مردی، نه اگر واقعا مردی(آقا شما را میگم، آقایان عظام و احکام گذار و خواص و عوام)، مثل حضرت یوسف باش در بین جماعت زنان خوشگل و بی حجاب مصری! آیا اگر بانو زلیخا حجاب بر سر داشت از آتش شهوت در امان می ماند؟ تا شبیه حضرت یوسف نباشی و آنچیزی که او در خودش داشت، تو نداشته باشی نمی توانی با تقوا گردی.پس شبیه او شو! چون که من ضعیفم و ممکن است گاهی آن حسم بجنبد پس بنابراین تو حجاب داشته باش که نشد حرف، نشد کار، نشد عاقبت اندیشی، نشد آخرت، نشد تقوا....بسه دیگه بابا تو هم، اه!
    ---
    شما میتوانی در خانه ات به پسرت بگویی: پسرم تا ساعت ده شب بیشتر بیرون از خانه نمان. اما نمی توانی بگویی خداوند متعال اینگونه فرموده است.چون نفرموده است.باید کاری کنی که وقتی به سن رشد رسید احساس "نیاز" به زنآشویی داشته باشد نه احساس نیاز به زن آغوشی! و باید در جامعه کاری که کرد که این نیاز انسانها که یکی از ساده ترین آنها است براحتی رفع گردد.بابا مگر چیکار می خواهند بکنند؟ یک زن و یک مرد بعد از سر کردن دوران نوجوانی می خواهد مستقل شده و با هم در یکجا زندگی کنند بچه دار شوند و الی آباد!!! بابا اگر حیوانات هم مشکلات ما را داشتند تا بحال نسلشان منقرض شده بود، آخه، آخه بابا، آخه یکی نیست بگوید چرا اینجوری شده است؟ آخه چرا ما جوانان را در این شرایط قرار می دهید؟اگر مردید بگویید دیگر، توضیح دهید دیگر، ... بسه دیگر!
    اگر واقعا کسی مریضی روحی و بیماری شهوانی گرفته که با این تجویزها کاری از پیش نمی رود.مثل این می ماند که به یک گرگ در بین جماعت بره ها پیتزا تعارف کنی! مثل این می ماند که برای مریض در حال موت، آسپیرین بچه تجویز کنی!! مثل این می ماند که ... بقیه اش را شما دوستان همسفرم بگویید!!!
    ---
    در آخر پیشنهادی دیگری مطرح می کنم که شاید مفید واقع گردد.چطور است بعضی از این آقایان عظام را با کشتی به پیش قبایلی که فقط زنان عریان مادرزاد دارند برده و آنها را بر سواحل آنجا پیدا کرده تا یکماهی آنجا بمانند.تا ببینیم چه میشود(بدون دوربین و میکروفون).آنوقت خواهیم دید که آنها لباس بر تن زنان می کنند یا این آقایان لباس از تن خود خارج می کنند!!!(کمی طنز-برای بهبود جو- برای فضا سازی-برای رساندن مقصود).
    تقوا داشته باشی فرقی نمی کند در کجا باشی در دربار زنان مصری یا سواحل دریایی خاص!!! (بدون طنز-جدی جدی)
    ---
    نوشتارم حالتی خاص و رها داشته که در جای دیگری مشابه آنرا ندیده اید.که نثری روان بدون داشتن ترکیب نوشتاری و لغات سخت آنرا همراهی میکند. بنابراین هر چه که در دلتان می گذرد و درست می پندارید در این تاپیک(موضوع) ابراز دارید هر چند که توسط مسئولین مملکت مورد توجه قرار نگیرد.دین اصل، چنان باید بوزد که تمامی انسانها را از وزشش بهره مند سازد باید بوی خوش اصلش، بدون زدن ادوکلن مشامها را نوازش کند، باید اختلافات اعتقادی بوجود آمده را رفع کند باید انسانها را از این دلتنگیها و پابستگیها و دلبستگیهای آلوده کننده برهاند. نباید با تصمیمات اشتباه راه آنرا سد کرده و باعث بروز مشکلات جدیدتر و حادتری آنهم به اسم دین گردیم.
    این دیدگاه من است که میتواند با اشتباه همراه بوده و نیازمند دیدگاه حق دیگران است.که در نهایت حق از خالقش که خالق همه هستی است نشات می گیرد.بنابراین دوستان همسفر عزیزم با تامل و تفکر بیشتری به دیدگاه من و دوستان دیگر اندیشیده تا گمراهی حاصل نگردد و خط راستی به حاشیه کشیده نشود.بنابراین در اینگونه موارد به خداوند هدایتگر متوسل شده تا اگر با گمراهی روبرو شده او شما را نجات بخشد.
    نوشته های دیگرم در تاپیک "آیا حضرت عیسی (ع) مرده است" و "با اینکه خدا هست چرا مردم سومالی و آفریقا می میرند. , "جواب واقعی این سوال چیست؟آیا قرآن واقعا وحی است؟"
    با تشکر از همه دوستان همسفر!
    ویرایش توسط طاها : ۱۳۹۰/۰۶/۰۲ در ساعت ۱۱:۱۱ دلیل: با اجازه ------------تغییر فونت
    از خوبی، بدی دیدی که از بدی، خوبی می خواهی!
    نقل قول از خودم

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    خواندن!
    نوشته
    98
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    608



    سلام
    شما گفتید با اصل حجاب موافقید. اما اصل حجاب چیست؟
    شما یک آیه اوردید و با دید خودتون بازش کردید.

    اما ما شیعه ایم. قرآن رو در کنار معصومین باید داشته باشیم. اگر فقط یکی رو بگیریم گمراه می شیم. این فرمایش رسول خداست.

    حجاب حضرت زهرا چطور بوده؟ آیا واقعا فکر می کنید فقط روسری و نداشتن گردنبند و .. بوده؟
    اگر این رو بگید که واقعا تهمت زدید!

    حضرت زهرا حجابی داشتند که حتی صورتشان را هم نامحرم ندید. وقتی برای دفاع از حق امام علی برای سخنرانی به مسجد رفتند پرده ای دورشون کشیدند تا محفوظ باشند.

    وقتی یک نابینا می خواست بیاید پیش پیامبر، حضرت زهرا خود را پوشاند و از نابینا هم رو گرفت. می فرمود اگر او مرا نمی بیند من که او را می بینم. او می تواند بویم را استشمام کند.

    روایت است وقتی حضرت زهرا در کوچه راه می رفتند جوری حرکت می کردند که مردها از قد و قامت حضرت زهرا نفهمند ایشان جوان است. مثل یک پیرزن راه می رفتند.

    حضرت زینب وقتی سن و سال کمی هم داشتند و می خواستند بیرون بروند، امام علی و امام حسن و امام حسین از چند طرف دور ایشان را می گرفتند تا کسی قد و قامتشان را نبیند.

    حتی در واقعه کربلا از حضرت رقیه معجر(یه جور روبنده) گرفتند. یعنی صورت حضرت رقیه سه ساله هم پوشیده بود.

    شما این همه تفسیر عینی از این آیه را در معصومین و بزرگان می بینید، اون وقت باز هم برداشت خودتان را می نویسید؟
    اگر امر به توبه شده برای کسانی است که اشتباه مرتکب شده اند و ناراحتند و می خواهند جبران کنند!

    بله باید به مردم گفت تا درک کنند حجاب لازم است، اما اگر درک نکرد چی؟ تکلیف اون مردی که می خواهد پاک بماند اما زنان توی خیابان درک ندارند چیست؟ یا زنی که می خواهد امنیت داشته باشد اما مردان اطرافش درک نمی کنند؟
    اگر کسی هم گرگ گرسنه شده و سیر نمی شود از بس بد دیده این طور شده. اگر از اول توی محیطی بود که عفتمند بود این طور نمی شد.

    البته قبول دارم که باید شرایط را مهیا کرد. اما فکر می کنید اگر همه زکات بدهند باز هم مشکلی برای ازدواج نیست؟ انسان باید خود دار باشد.

    دوستی دارم که دختری تقریبا دوساله دارد. از وقتی این دختر به دنیا آمد حجاب داشت. تقریبا یک ساله که شد چادر هم برای بیرون سرش کرد. این بچه چند روز پیش توی یک جمع زنانه یک دختر را دیده بود و فکر کرده بود پسر است. زد زیر گریه که پسره موهام رو دید! تا روسری سرش نکرد آروم نشد!

    کسی با این تربیت گرگ گرسنه می شود؟کسی که بنده شهوت می شود حتما خودش پرده های حیا را پاره کرده. وگرنه انسانهای عادی اگر چند سالی هم ازدواجشان دیر شوند به گناهان سنگین نمی افتند! خداوند نخواسته مردان خودشان را عقیم کنند. خواسته عفت داشته باشند. همین طور زنان.

    در مورد حوا (س) هم تا جایی که ما می دانیم با حضرت آدم محرم بوده! نیازی به چادر نداشته! بقیه مردان هم پسرانش بودند!

    من حضرت زهرا و حضرت زینب و حضرت رقیه را مثال زدم. آنها که از نظر زمانی به ما نزدیکترند.

    شما جوری حرف می زنید انگار حجاب را آخوندها از جیبشان در آورده اند! حجاب دستور خداست. سیره معصومینه. اگر دین را می خواهید حجاب هم باید باشد.

    خانمها باید در گرما و سرما حجاب داشته باشند. اما خداوند عادل است. مطمئن باشید روز قیامت چنان مقامی به خانمهای محجبه می دهد که مردها حیران می مانند.

    حجاب برای خود خانمها هم مفید است. امنیت بخش است و نشونه ارزش یک خانمه.

    یک محجبه وقتی با چادر می خواهد از جایی رد شود که سی تا مرد ایستاده اند و راه باریک است، هر سی نفر باید راه را برای او باز کنند. به خاطر حجابش. این یعنی ارزش نه محدودیت!

    در زمان یکی از معصومین، وقتی به ایشان گفتند مردها و زنها در بازار کنار هم راه می روند، به منبر رفته و آنها را از این کار منع کردند.

    این یعنی غیرت و حجاب.

    شما حضرت یوسف و زنان مصری را مثال زدید. همه که حضرت یوسف نمی شوند. مردهای ما یک هزارم حضرت یوسف تقوا ندارند! شما کشورهای دیگه که حجاب را کنار گذاشتند بیینید. چند تا کتاب اجتماعی از اونها بخونید تا ببینید توی کثافت خودشون دست و پا می زنند!

    کشور ما عالی نیست، اما اگر از اون جا بهتره به خاطر حجاب (حتی اندک) مردمانشه.


    با خبر باشید ای چشم انتظاران ظهور
    بهترین سلطان عالم از همه تنهاتر است...

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdiye نمایش پست ها
    در مورد حوا (س) هم تا جایی که ما می دانیم با حضرت آدم محرم بوده! نیازی به چادر نداشته! بقیه مردان هم پسرانش بودند!
    سلام

    تازه فکر نکنم اصلا کلا حضرت زنده هم بشوند لازم به حجاب کامل باشه

    چون مادرمون هستند!!

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    کتاب ها
    نوشته
    127
    حضور
    8 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    55
    صلوات
    1211



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hamedgh نمایش پست ها
    (این دیدگاه من نسبت به آیه است).
    نقل قول نوشته اصلی توسط Hamedgh نمایش پست ها
    حال در جامعه امروز ما چنین سیمایی دیده می شود؟

    یعنی الان شما دنبال سیمایی در جامعه هستید که با دیدگاهتون نسبت به این آیه مطابقت داشته باشه؟؟؟؟
    ببخشید اونوقت چرا؟ اینقدر به دیدگاهتون مطمئن هستید؟!!!!


    ساعات خوب زندگی ام در حرم گذشت ...

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    کتاب ها
    نوشته
    127
    حضور
    8 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    55
    صلوات
    1211



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamedgh نمایش پست ها
    بسیاری از عارفان گذشته برای اینکه از این خطرات در امان بمانند روشهای خاصی را در نظر می گرفتند تا بتوانند این زهر را گرفته و از آن پاد زهر درست کنند!آنها خودشان را به سختی زیادی دچار می کردند تا بتوانند پرهیز کرده و در امان بمانند.اما حالا به جای جا انداختن و رفع مشکلات حاد انسانی و شخصی که برای هر شخصی ضروری است روی به سختگیری از جهات دیگر آورده اند.مثل این است که جلوی انسانی گرسنه، بر گوشت بریان روی میز یک حفاظ فولادی بکشی و او را در حسرت غذا بگذاری.آخه جان دلم او گرسنه است او نیاز به غذا دارد او نیاز به همسر دارد نیاز به مونس دارد.آقایان عظام من! تدبیری بیندیشید تا از راه سالمش به نیاز خود برسد تا از راه ناسالم درگیر گناهان نگردد.آخه همه ما که پرهیزگار نیستیم، همه ما بر راه راست پرورش نمی یابیم باید بسیاری را به آن سمت رهنمایی کرد.روی ریل قرار داد.تا .... آن حجابی که باید انسان را از گناه دور بدارد چیز دیگریست.چرا دائم به ظاهر توجه داریم.چرا اصل را نمی توانیم جا بیندازیم بزور فرع را وارد می کنیم.خداوند بزرگ در قرآن فرموده که به مستمندان کمک کنید، ذکات بدهید، مال حرام نخورید، و موارد دیگر! آیا در جامعه این گناهان در هر روز روی نمی دهد؟ آیا اگر شخصی ذکات نمی دهد باید برویم و بزور او را مجبور سازیم تا ذکات بدهد یا روزه بگیرد یا موارد دیگر!
    کلا صحبت های متناقضی هستند.خودتون حرف خودتون رو نقض میکنیدو به بعد به بخش دیگری از موضوع می پردازید.



    ساعات خوب زندگی ام در حرم گذشت ...

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    کتاب ها
    نوشته
    127
    حضور
    8 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    55
    صلوات
    1211



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hamedgh نمایش پست ها
    آیا در طول تاریخ یک باحجابی نبوده که تن به گناه ندهد؟


    این هم جواب:

    نقل قول نوشته اصلی توسط Hamedgh نمایش پست ها
    میتواند مثمر ثمر باشد اما کافی نیست.



    ساعات خوب زندگی ام در حرم گذشت ...

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,859
    حضور
    55 روز 20 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    2
    گالری
    344
    صلوات
    19563



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamedgh نمایش پست ها
    بعبارت دیگر صحبتی از چادر و مانتو و پوشیدن روسری زیر چادر و نپوشیدن پیراهن آستین کوتاه و موارد دیگر در میان نیست.باز هم بعبارت دیگر اگر بانویی یک روسری بهمراه یک پیراهن و یک شلوار بپوشد مشکل شرعی در او وجود ندارد به شرط آنکه از زیور آلات در نزد نامحرمان استفاده نکند(این دیدگاه من نسبت به آیه است)
    در پاسخ به شبهه مطرح شده توجه شما رو به مقاله ذیل جلب میکنم:
    برخي مدعي هستند که " چادر، حجاب ديني و مذهبي نيست " . در اين مقاله قصد داريم بدون جانب داري ، به اين بحث پرداخته و پاسخي شايسته ارائه دهيم :

    دقت و پژوهش در آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب، صحت ادعاي مذکور را مورد ترديد جدي قرار مي‎دهد.

    خداوند در اين آيه خطاب به پيامبرش فرموده است:

    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً؛

    اي پيغمبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خويشتن را با چادر خود فرو پوشند، که اين کار براي اين که آنها به عفت و حريت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت هوس‎رانان آزار نکشند؛ بر آنان بسيار بهتر است و خدا در حق خلق آمرزنده و مهربان است.

    «جلابيب» جمع «جلباب» است و جلباب در کتاب‌هاي لغت معتبر، مثل لسان العرب، صحاح اللغة و معجم الوسيط، به «ملحفه» معنا شده است و ملحفه پوششي گسترده است که زن خود را در آن مي‎پيچد.[1]

    قبل از بررسي معنا و مفهوم جلباب، بايد ديد چادر رايج در بين زنان مسلمان و ايراني چه نوع پوششي است و عناصر و مؤلفه‎هاي اصلي تشکيل‎دهنده‌ي آن چيست؟ با اندک تأملي مي‎توان گفت چادر داراي دو مؤلفه‌ي اصلي ذيل است:

    1. اندازه‌ي چادر: پوشش وسيع، که از بالاي سر تا پايين پاي زن را مي‎پوشاند.

    2. کارکرد چادر: پوششي جلوباز که از بالاي سر، روي لباس‎هاي ديگر پوشيده مي‎شود و به نحو خاصي کنترل و جمع و جور مي‎گردد.

    حال بايد بررسي نمود آيا جلباب قرآني که در بعضي تفاسير از آن به ملحفه تعبير شده است،[2] دو عنصر ذکر شده براي چادرهاي رايج فعلي را دارد يا نه؟ اگر دو عنصر ياد شده را بتوان براي جلباب اثبات نمود، مي‎توان ادعا کرد که جلباب قرآني همانند چادرهاي رايج فعلي بوده است و گرنه نمي‎توان چنين ادعايي کرد؛ از اين رو، به بررسي دو مؤلفه‎ي اندازه و کارکرد جلباب مي‌پردازيم:

    الف) اندازه‌ي جلباب:
    تقريباً همه‌ي کتاب‌هاي لغت در اين که جلباب پوششي وسيع است اتفاق نظر دارند، ولي ديدگاه‎هاي کتاب‌هاي لغت و تفسير درباره‌ي اندازه‌ي دقيق جلباب متفاوت است.

    از مجموع کلمات مفسرين در مورد اندازه‌ي جلباب، سه ديدگاه قابل اشاره است:

    ديدگاه اول: جلباب پوششي فراگير بوده که از بالاي سر تا پايين پا را مي‎پوشانده است. اين ديدگاه از کتاب‎هاي لغوي و تفسيري فراوان استفاده مي‎گردد.[3]

    ديدگاه دوم: جلباب پوششي بزرگ‌تر از خمار (مقنعه) بوده که کم‌تر از مقدار ردا، يعني تقريباً تا زانوها را مي‎پوشانده است. اين ديدگاه از بعضي از کتاب‎هاي لغت، مثل مصباح المنير فيومي استفاده مي‎شود.[4]

    ديدگاه سوم: جلباب همان خمار (مقنعه) است؛ پوششي که فقط سر و سينه‎ها را مي‎پوشانده است. اين ديدگاه از مفردات راغب اصفهاني به دست مي‎آيد.[5]

    ما معتقديم شواهد مختلفي وجود دارد که صحت ديدگاه اول و مخدوش بودن ديدگاه دوم و سوم را ثابت مي‎کند که بعضي از آنها عبارت‌اند از:

    شاهد اول: درباره‌ي پوشش حضرت فاطمه‌ي زهرا(س) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد براي دفاع از فدک اين گونه نقل شده است:

    لاثت خمارها علي رأسها و اشتملت بجلبابها.[6]

    يعني فاطمه‌ي زهرا(س) خمار و مقنعه‌ي خويش را بر سر و جلباب، يعني پوششي که شامل و در بر گيرنده‌ي تمام آن وجود مبارک بود بر تن کردند.

    از نحوه‌ي پوشش حضرت در قضيه‌ي مذکور دو نکته استفاده مي‎شود:

    1) پوشش حضرت در بيرون منزل، همان دو پوشش قرآني مستقل از يکديگر به نام «خمار» و «جلباب» بوده است؛ بر اين اساس، نظر طرف‌داران ديدگاه سوم، مثل راغب اصفهاني در مفردات که جلباب را به خمار معني کرده است، مخدوش مي‎گردد.

    2) از عبارت «و اشتملت بجلبابها»، به روشني استفاده مي‎شود که جلباب، پوششي سرتاسري بوده که تمام آن وجود مبارک، از سر تا قدم‌ها را فرا مي‎گرفته است؛ بنابراين، نظر طرف‌داران ديدگاه دوم؛ که قايل بودند جلباب تقريباً تا زانوها را مي‎پوشانده است، مخدوش مي‎گردد.

    شاهد دوم: از کتاب‌هاي لغوي، مثل مصباح المنير فيومي که گفته‎اند: «الجلباب ثوب اوسع من الخمار؛ جلباب پوششي گسترده‌تر‎ از خمار است»، تباين و مستقل بودن «خمار» و «جلباب» به خوبي استفاده مي‎شود.

    شاهد سوم: احاديثي هم‎چون حديث نبوي(ص) «و لغير ذي محرم اربعة اثواب: درع و خمار و جلباب و ازار»[7] که از جلباب و خمار به عنوان دو پوشش مستقل نام برده است نيز، شاهد بطلان ديدگاه سوم است.

    شاهد چهارم: زمخشري در تفسير کشاف و آلوسي در تفسير روح المعاني از ابن عباس، صحابي پيامبر اکرم(ص) و شاگرد امام علي(ع) نقل کرده‎اند که جلباب پوششي بوده که از بالا تا پايين بدن را مي‎پوشانده است؛[8] که با اين شاهد بطلان ديدگاه دوم اثبات مي‎شود.

    حاصل اين که اندازه‎ي جلباب قرآني به مقداري بوده است که همانند چادرهاي زمان حاضر از بالاي سر تا پايين پا را مي‎پوشانده است.

    ب) کارکرد جلباب:

    براي فهميدن کارکرد جلباب و کيفيت پوششي آن، لازم است معناي «ادناء» در آيه‎ي «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ» معلوم شود. آلوسي از ابن عباس و قتاده و زمخشري در تفسير کشاف از ابن سيرين نقل کرده‎اند که مراد از «يدنين» قرار دادن جلباب در بالاي ابرو و گردن و جمع و جور کردن و قرار دادن گوشه‎هاي جمع شده‌ي آن در بالاي بيني است،[9] که معمولاً بانوان متدين و حساس نسبت به رعايت حجاب در مواجهه با نامحرم اين کار را انجام مي‎دهند. از عبارت ابن عباس، قتاده و ابن سيرين معلوم مي‌شود که جلباب همانند چادرهاي فعلي، پوششي جلوباز بوده است که واژه‌ي «يدنين» در آيه‌ي شريفه نيز مؤيد اين مدعاست؛ بنابراين، از نظر کارکرد و کيفيت پوشش نيز جلباب قرآني، شبيه چادرهاي امروزي بوده است.

    به رغم اين که بحث بر سر الفاظ و نام‎گذاري نيست و مهم اين است که حقيقت و مصداقي از پوشش، شبيه چادرهاي فعلي، در صدر اسلام موجود بوده است، ولي با اين همه، خوش‌بختانه در کتاب‎هاي واژه‎هاي قرآني و کتاب‌هايي که درباره‌ي جلباب بحث نموده‌اند، جلباب به چادر معنا شده است و اين مؤيد بسيار خوبي است بر اين که آنها نيز به دليل اشتراک مؤلفه ‎ها و عناصر جلباب و چادر، همانند ما، از جلباب قرآني معناي چادر را فهميده‎اند. [10]

    حاصل اين که، با توجه به مشابهت بسيار نزديک جلباب قرآني با چادر، از نظر اندازه و کارکرد ، مي‌توان ادعا کرد که چادر ارتباط وثيقي با دين اسلام و قرآن دارد؛ و بدين ترتيب ادعاي اول که چادر ارتباطي با دين و مذهب ندارد ابطال مي‌گردد.

    پي نوشتها:

    [1 ] الملحفة: بالکسر، هي الملائة التي تلتحف بها المرأة (واللحاف) کل ثوب يتغطي به: فيومي، المصباح المنير، ريشه‌ي لحف.

    [2] به عنوان مثال ر.ک: شيخ طوسي، التبيان في تفسير القرآن، ج 8، ص 361؛ ميرزا محمد مشهدي، کنزالدقائق، ج 8، ص 226 و فيض کاشاني، تفسير صافي، ج 4، ص 203، ذيل آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب، (آيه‌ي جلابيب).

    [3] به عنوان نمونه، ر.ک: شيخ طوسي، تفسير تبيان؛ بيضاوي، تفسير انوار التنزيل و اسرار التأويل و علامه طباطبايي، تفسير الميزان؛ شيخ محمد جواد مغنيه، تفسير الکاشف، ذيل آيه‌ي جلابيب؛ هم‎چنين از ابن عباس، مفسر بزرگ قرآن کريم اين ديدگاه استفاده مي‎شود که در ضمن بررسي اقوال سه گانه خواهد آمد. در کتاب الجدول في اعراب القرآن و صرفه و بيانه، ذيل آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب (آيه‌ي جلابيب) آمده است: «جلابيب جمع جلباب اسم جامد للملاءة التي تشتمل بها المرأة قال المبرَّد: الجلباب ما يستر الکل مثل اللحفة»؛ هم‌چنين اين ديدگاه از کلام ابن عربي در کتاب احکام القرآن در ذيل آيه‌ي جلباب نيز استفاده مي‌شود. علاوه بر کتب تفاسير، از بعضي کتاب‌هايي که به طور مفصل درباره‌ي احکام زنان بحث کرده‌اند ديدگاه اوّل صريحاً استفاده مي‌شود؛ مثلاً در کتاب المفصل في احکام المرأة والبيت المسلم في الشريعة الاسلامية، ج 3، ص 3222 آمده است: انّه الملاءة التي تشتمل بها المرأة فتلبسها فوق ثيابها و تعظي بها جميع بدنها من رأسها الي قدمها و الجلباب بهذا التعريف شبيه العَباءة»

    [4] . الجلباب: ثوب اوسع من الخمار دون الرداء: فيومي، المصباح المنير، ريشه‌ي جلب.

    [5] . الجلابيب: القمص و الخمر الواحد الجلباب: راغب اصفهاني، معجم مفردات الفاظ القرآن، ريشه‌ي جلب.

    [6] . طبرسي، الاحتجاج، ج 1، ص 98.

    [7] . طبرسي، مجمع البيان، ج7، ص155.

    [8] . عن ابن عباس: الرداء الذي يستر من فوق الي اسفل: زمخشري، تفسير کشاف، و آلوسي، تفسير روح المعاني، ذيل آيه‌ي جلباب (آيه‎ي 59 سوره‌ي احزاب.)

    [9] . عن ابن سيرين سألت عبيدة السلماني عن ذلک (يدنين) فقال ان تضع رداءها فوق الحاجب ثم تديره حتي تضعه علي انفها. شبيه تعبير مذکور عبارت‎هاي مختلفي در تفسير آلوسي، ذيل آيه‎ي‌جلباب نقل شده است که نحوه‎ي کارکرد جلباب را بيان مي‎کند؛ مثلاً از ابن عباس و قتاده اين‎گونه نقل شده است. «تلوي الجلباب فوق الجبينين و تشده ثم تعطفه علي الانف و ان ظهرت عينها لکن تستر الصدر و معظم الوجه».

    [10] . ر.ک: لسان التنزيل، تأليف قرن 4 و 5، ه‍ . ص 103، به اهتمام مهدي محقق؛ تفسير ابوالفتوح رازي، ج 8، ص 191، ذيل آيه‌ي 59 سوره‌ي احزاب؛ ميرزا ابوالحسنé êشعراني، نثر طوبي، واژه‌ي جلباب؛ عبدالرحيم صفي‌پور، منتهي الارب في لغة العرب، ج 1، ص 186، واژه‌ي جلب؛ ر. پ. آ: دزي، فرهنگ البسه‌ي مسلمانان، ص 117 و فياض زنجاني، «رساله‌ي حجابيه»، مجله‌ي کيهان انديشه، شماره‌ي 60، خرداد و تيرماه، سال 1374، ص 112. و نسخه‎ي‌ کهن تفسير مفردات قرآن، ص190، قسمت مفردات، سوره‎ي احزاب.

    [11] . ر. ک: سيد مسعود معصومي، احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعي آنان (مطابق با نظرات آيات و مراجع تقليد) ص 65. و استفتائات آخر کتاب.

    منبع : برگرفته از مقاله " تاريخچه حجاب" – باشگاه انديشه

  15. صلوات ها 14


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    185
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    880



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamedgh نمایش پست ها

    با نام خداوند بخشنده مهربان
    (1) اصل حجاب چیست؟؟؟

    (1) جواب : اصل حجاب آن چیزیست که شما نمی دانی و نمی خوای بیاموزی



    2) در ابتدای مطلبم دستها را بالا برده و اعلام میدارم که من با اصل حجاب موافقم.
    2) جواب : اصل حجابی که خود شما آنرا تعریف می کنید نه دین اسلام

    اما با این حجابهای امروزی مخالفم.آنچه که خداوند بزرگ گفته و خصوصا عالمان اصل دین با آن رجوع نموده، درست است.3)خداوند دانا در سوره نور آیه 31 فرموده: "ای پیامبر، زنان مومن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و پاکدامنی کنند و زینت و آرایش خود را جز آنچه که قهرا ظاهر می شود بر دیگران ظاهر نسازند و روسری خود را تا گردن بیندازند و زیور آلات خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود و پدران خود و پدران شوهر و ... و طوری راه نروند تا زیور آلات پاهایشان معلوم گردد.ای اهل ایمان همگی به درگاه خداوند توبه کنید شاید که رستگار گردید":gol:


    3) جواب : آخه ما کی قراره یاد بگیریم که نمی شود از قرآن هرآنچه که می خوانیم برداشت کنیم ، الان این موضوع شده بلای جان شیعیان و کل مسلمین جهان . برخی بی دین و بی مذهب با شعار فقط قرآن فعالیتی علیه اسلام رو شروع کرده اند و متاسفانه در این راه در پیش گرفته هم دارند خوب میتازونند چون ما شیعیان بی سواد سرمون رو مثل کبک زیر برف کردیم .
    طرف بیست سال در س حوزه میخونه هنوز به خودش اجازه نمیده قرآن رو تفسیر کنه...ولی ما از بدو تولد شدیم مفسر و عالم...

    آنچه که از آیه بالا نمایان می شود بکار بردن روسری توسط بانوان آنهم تا گردن است و پوشاندن زیورآلات(دستبند و گردن بند و ...) از دید نامحرمان می باشد.4)بعبارت دیگر صحبتی از چادر و مانتو و پوشیدن روسری زیر چادر و نپوشیدن پیراهن آستین کوتاه و موارد دیگر در میان نیست.
    4) جواب : برای روشن شدن این موضوع هم فعلا یک کلمه بکار میبرم :
    جلباب که فرموده اند :
    جلباب پیراهن یا لباس گشاد است ، در اصل لغت، کلمه جلباب شامل هر جامه وسیع می‏شده است،

    5) باز هم بعبارت دیگر اگر بانویی یک روسری بهمراه یک پیراهن و یک شلوار بپوشد مشکل شرعی در او وجود ندارد به شرط آنکه از زیور آلات در نزد نامحرمان استفاده نکند(این دیدگاه من نسبت به آیه است).
    5)جواب : میشه بفرمایید این فتوا از کدام عالم بزرگوار است .


    حال در جامعه امروز ما چنین سیمایی دیده می شود؟ اگر دم از قرآن و انجام دستورات آن می زنیم اینگونه عمل کردن دیگر چیست؟چرا هر چیزی را به اسم دین می خواهیم بر دیگران جاری کنیم؟ همه ما دوست داریم که زنان و مردان و همه انسانها از این گونه گناهان در امان باشند و محیط جامعه سرشار از پاکی باشد اما باید این آب پاکی را از مجرایش در لوله های ادراکی مردم جریان داد نه هر آبی را از هر مجرایی جریان داد.6) آنقدر ناآگاهی و نادرستی در انجام اینگونه دستورات داریم که یا افراط پیش می آید یا تفریط سرش را از آخورش بیرون می آورد.یا آنقدر بی حجابی پدید می آید یا آنقدر پر حجابی! بطوریکه بانویی که خودش را بسیار پوشانده است در خیابان توسط شوهر خودش قابل شناسایی نیست.
    6) جواب: ناآگاهی ما بدلیل این است که مغروریم و نمیخواهیم قبول کنیم که احادیث و فرمایشات علما و بزرگان دین برای همین افراط و تفریطی است که شما میفرمایید .

    و باز هم بطوریکه بانویی خودش را آنقدر نپوشانده7)(از چهار تیکه لباس، چند تیکه آنرا نپوشیده!) که خودش و شوهرش توسط دیگران انگشت نما می شوند.:cheshmak:

    7) جواب : این هم بدلیل سیر تکاملی افکار غلطی و نادرستی است که هرچه خود می اندیشند رو بر آن چیزی که سفارش شده و صحیح است ترجیح میدهند

    این خداوند مهربان آنقدر مهربان است که در آخر باز هم از کسانی که به نگاه ناروا آلوده شده اند دعوت کرده تا توبه کنند.8) به نظر من او مجبور شده که این آیه را برای انسانها نازل کند.ببین چه کرده اند و چه کرده ایم که اینگونه شده است! دقت کنید او در ابتدا امر به حفظ نگاه کرده و از نگاه ناروا منع کرده است بعبارت دیگر این عمل می تواند باعث رفع گناه شده و پاکی را به ارمغان بیاورد.
    8) جواب :دوست عزیز میشه بفرمایید چه کسی خداوند رو مجبور نموده


    ---
    مسئله حجاب در بین تمامی اقشار جامعه بازخوردهای مختلفی را ایجاد کرده است.اصلا 9) حجاب یعنی چی؟

    9) در جوابتون چند حدیث ذکر میکنم :
    1- امام على علیه السّلام فرموده اند : پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست . غرر الحکم(5820)
    2- امام صادق علیه السلام می فرمایند: حجاب زن برای طراوت و زیبایی اش مفیدتر می باشد. ( المستدرک، ج5)
    3- امیرالمومنین علیه السلام در وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:«با پوشش و حجابی که برای همسرانت قرار می‌دهی، چشم آنان را از هوس و حرام بازمی‌داری، چرا که حجاب برای آنها ثبات بیشتری به ارمغان می آورد. از خروج بی‌حساب و بی‌رویه زنان جلوگیری کن، زیرا مفاسدی دارد؛ و اگر می‌توانی، کاری کن که همسرانت غیر از تو را نشناسند و با مردان رفت و آمد نداشته باشند
    4- حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که: روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا فرمود:« چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟» فاطمه عرض کرد:« او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند
    5- رسول خدا(ص) از حضرت جبرئیل(ع) سوال نمود که آیا فرشتگان خنده و گریه دارند؟ جبرئیل فرمود: بله. (یکی از آنجاهایی که فرشتگان می‌خندند) زمانی است که زن بی‌حجابی و بدحجابی می‌میرد، و بستگان او را در قبر می‌گذارند و روی آن زن را با خشت و خاک می‌پوشانند تا بدنش دیده نشود. فرشتگان می‌خندند و می‌گویند: تا وقتی که جوان بود و با دیدنش هر کسی را تحریک می‌کرد و به گناه می‌انداخت(پدر و برادر و شوهرش و...از خود غیرت نشان ندادند) و او را نپوشاندند، ولی اکنون که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند او را می‌پوشانند.

    6- پیامبر فرموده اند:خدا مردانی را که شبیه زن می‏شوند و زنانی را که خود را شبیه مرد قرارمی‏دهند ، نفرین کرده است.


    :sokhan:
    دوست گرامی
    لطفا به این چند مورد توجه کنید

  17. صلوات ها 10


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط hamedgh نمایش پست ها
    آنچه که از آیه بالا نمایان می شود .............باز هم بعبارت دیگر . مشکل شرعی در او وجود ندارد ................................(این دیدگاه من نسبت به آیه است)..................


    با سلام

    بزرگوار به اسک دین خوش امدید
    دوستان مطالب خوبی فرمودند و ارزنده

    برای اغاز و ورود به چنین بحث هایی ابتدا باید موضع خود در قبلا برخی موضوعات را معین کنیم تا در خلال بحث بیراهه نرویم و همچنین طرف مقابل مطلع باشد از مبانی طرف دیگر

    اصل اول:
    یکی از این اصول مبانی ومعارف دین است
    ما قران کریم را به تنهایی دین اسلام نمی دانیم و به عبارت واضح تر قران را مساوی اسلام نمی دانیم
    به فرموده نبی مکرم اسلام (ص) قران در کنار اهل بیت(ع) است که برای ما معنا دارد و مفسران واقعی قران اهل بیت پیامبراند

    ما نه اجازه داریم و نه می توانیم کلام وحی را به دلخواه خود و جامعه و هواهای نفسانی جامعه تفسیر کنیم
    ما قران را با احادیث و روایات ائمه تفسیر می کنیم و هر تفسیری خارج از این چارچوب خطاست و اشتباه

    دومین اصل:
    اعتقاد شیعه در مورد اهل بیت(ع) پیامبر -- که همانا دختر ایشان و داماد و دوازده فرزند ایشان می باشند -- به عصمت ایشان است
    یعنی که ایشان معصوم از خطا و عصیان اند و هیچ خطا وگناهی از ایشان سر نمی زند و فعل و قول و تقریر ایشان برای مسلمین حجت است

    در مورد ضرورت حجاب در دین اسلام، شیعه هم روایات و منقولات دارد که از ائمه به ارث رسیده است و تبیین کننده ایات قران است
    و هم به اندازه کافی از سیره معصومین و اولاد ایشان و رفتار وکردار ایشان به ما رسیده است که طبق اصل دوم حجت برای مسلمین است و نصب العین همه مسلمین باید باشد


    نقل قول نوشته اصلی توسط hamedgh نمایش پست ها
    اگر دم از قرآن و انجام دستورات آن می زنیم اینگونه عمل کردن دیگر چیست؟چرا هر چیزی را به اسم دین می خواهیم بر دیگران جاری کنیم؟

    باز تاکید می کنم ما قران را تمام دین نمی دانیم و قران مساوی دین نیست که در جمله ای از قران بیان میکنید و در جایی اسمی از دین می اورید

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۹۰/۰۶/۰۸ در ساعت ۲۲:۲۶

  19. صلوات ها 12


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    185
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    880



    این هم یک پاسخ روشن و کامل :





    آیا در قرآن یا حدیث از چادر به عنوان حجاب برتر نام برده شده است؟ آیا مانتو و روسری نمی تواند پوشش کامل باشد؟

    قرآن مجید خطاب به پیامبرش فرمود: "به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که: خویشتن را با "جلباب" بپوشند که این کار برای این که به عفت شناخته میشوند و از تعرض محفوظ میمانند، برای آنان بهتر است".(1) بعضی از مفسّران جلباب را پوششی فراگیر معنا کرده‏اند که از بالای سر تا پایین پا را میپوشاند و چیزی در حدود اندازه چادر است.(2) البته دیدگاه دیگر جلباب را پوشش تا زانو(3) و دیدگاه سوم جلباب را مقنعه میداند.(4) بر اساس دیدگاه اوّل میتوان گفت: قرآن از چادر یا چیزی مانند آن که تمام بدن را بپوشاند، به عنوان حجاب برتر نام برده است. علاوه بر این: درباره پوشش حضرت فاطمه(ع) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد برای دفاع از فدک، همین پوشش نقل شده است.
    حضرت فاطمه(ع) مقنعه خویش را بر سر و جلباب بر تن کردند؛(5) یعنی پوششی که تمام تن را از سر تا قدم فرا میگرفته است.
    علاوه بر این عقل نیز بر برتر بودن چادر حکم میکند، چون اندام بدن با چادر بهتر محفوظ میماند. شاید با استفاده از این موارد و احادیث دیگر، فقهای بزرگوار بر حجاب برتر بودن چادر تصریح نموده‏اند.
    البته پوشش کامل با مانتو و روسری نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد، ولی حجاب برتر نیست، زیرا هر چند با مانتو و روسری پوشش صورت میگیرد، ولی باز حجم بدن مشخص است. با مقایسه با چادر، قطعاً چادر برتری دارد.
    آنچه مهم است، مراقبت زن از خود و حجاب و عفت خویش به جهت ایجاد جامعه سالم است. آن چه که بهتر بتواند این هدف را تأمین کند، برتر است، در عین حال در صورت لزوم زن باید با حفظ عفت و حجاب، نقش اجتماعی خود را به خوبی انجام دهد. البته شیک پوشی و تمیز و مرتب بودن از خصلت زنان است و خصلت بسیار خوبی است که خدا در وجود زنان قرار داده تا بر جذابیت آنان افزوده شود، لیکن باید در کوچه و خیابان و در منظر مردان نامحرم طوری رفت و آمد کنند که همراه با متانت و عفت بوده و باعث گناه و معصیت الهی نشوند یا طمع در دل های بیمار ایجاد کند.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------
    پی نوشت‏ها:
    1. احزاب (33) آیه 59.
    2. ر.ک: علامه طباطبایی، المیزان؛ شیخ طوسی، تفسیر تبیان.
    3. المصباح المنیر، ریشه جلب.
    4. راغب اصفهانی، مفردات، ریشه جلب.
    5. طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 98.

  21. صلوات ها 11


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود