صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا گرایش به بدی بیشتر است از گرایش به خوبی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    وب
    نوشته
    59
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    18
    آپلود
    1
    گالری
    1
    صلوات
    179

    پرسش چرا گرایش به بدی بیشتر است از گرایش به خوبی




    ایا خدا انسان را طوری طراحی و خلق کرده است که گرایش به بدی در او بیشتر است از گرایش به خوبی.




    گفته شده است که تعداد بسیار کمی از انسانها می توانند از پل صراط رد شوند و وارد بهشت شوند و اکثریت انسانها به جهنم وارد خواهند شد. اگر اینگونه باشد. می توان گفت یک اشکالی در طراحی انسان وجود دارد که نمی تواند(یا نمی خواهد - توجه شود که خواستن نیز از خصوصیات انسان است) در مسیر درست گام بردارد و دائما منحرف می شود. مثل ماشینی که اشکال طراحی دارد و آمار تصادف و خرابی اش بالاتر است. در اینجا سازنده ماشین را مقصر می دانند و سازنده اشکال فنی موجود را رفع می کند. مثال برای تقریب ذهن بوده است. لطفا به اصل مطلب بپردازید.

    ویرایش توسط alamuti : ۱۳۹۰/۰۵/۲۴ در ساعت ۰۳:۳۲

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    چشم و دلی مجاب و کمی پنجره!
    نوشته
    1,219
    حضور
    12 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    464
    صلوات
    12347



    سلام علیکم
    مراجعه کنید به :

    چرا انسان براي انجام بدي ها شوق بيشتري دارد؟

    انشاءالله که پاسخ رو دریافت بفرمائید.

    یا علی.


    اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛

    به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لق لقه زبان آنهاست
    تا جایى گرد دین می گردند که معاش آنها تامین باشد
    و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‏ شوند


    حسین ابن علی علیه السلام
    تحف العقول، ص 245





  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    وب
    نوشته
    59
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    18
    آپلود
    1
    گالری
    1
    صلوات
    179

    پرسش




    نقل قول نوشته اصلی توسط مـــریم نمایش پست ها
    سلام علیکم
    مراجعه کنید به :

    چرا انسان براي انجام بدي ها شوق بيشتري دارد؟

    انشاءالله که پاسخ رو دریافت بفرمائید.

    یا علی.
    مطلب مورد اشاره در زیر آمده است. ولی جواب سوال فوق را نمی دهد سوال این است چرا انسان به بدی گرایش بیشتری دارد. آقامحمد می گوید جون خوبی زحمت دارد و انسان نمی خواهد زحمت بکشد سوال من این است چرا اینگونه است اگر انسان تنبل آفریده شده این به عنوان یک نقص مطرح است نه جواب سوال بنده. در واقع ایشان مکانیزم گرایش به بدی را توضیح می دهد نه علت اصلی آنرا



    "هر انساني، فطرتاً خواهان ايمان و پاكي و تقوا است و از كفر و گناه بيزار است. خدا مي خواهد همة انسان ها ، با ميل و ارادة خود راه حق را بپويند، از اين رو انبيا را با كتاب هاي آسماني مي فرستد. از سوي ديگر ، ايمان را محبوب انسان ها قرار مي دهد. چنان كه قرآن مجيد مي فرمايد:" خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دل هايتان زينت بخشيده و كفر و فسق و گناه را منفور شما قرار داده است".(1) اما متأسفانه در مراحل بعد، آب زلالي كه از آسمان آفرينش در وجود انسان ها ريخته شده، بر اثر تماس با محيط هاي آلوده و زرق و برق هاي ظاهري دنيا صفاي خود را از دست مي دهد و بوي نفرت انگيز گناه و كفر و عصيان گيرد.(2)
    قرآن مجيد دليل گرايش انسان به گناه را در گريز از مسئوليت و محدوديت مي داند و
    مي فرمايد: "بل يريد الانسان ليفجر أمامه؛ انسان مي خواهد آزاد باشد و همه عمر را به گناه بگذراند".(1)
    امور ناپسند با طبيعت غريزي و جسماني انسان موافقت دارد و نفس انسان خواهان انجام آن است. آدمي از غيبت كردن ، نگاه به نامحرم نمودن، دروغ گفتن ، مال حرام خوردن و غيره لذت مي برد، چون آن را آسان مي بيند و محدوديتي براي او ايجاد نمي كند اما تقوا و عمل صالح و پاكدامني، حفظ زبان و گوش و چشم و بالاخره گناه نكردن با رحمت توأم است. طبيعي است كه هر كس زير بار زحمت و رياضت نمي رود مگر افرادي كه ايمان به آخرت داشته باشند و به اميد ثواب اخروي و نعمت هاي بهشتي، از خوشي مقطعي و گذراي گناه صرف نظر نمايند.
    به عبارت ديگر: گناهان و لذت هاي شهواني و نفساني، با جنبه جسماني و مادي انسان سر و كار دارد اما امور معنوي و خوبي ها با جنبه روحاني و بعد غير مادي انسان ارتباط دارد. جنبه مادي و جسماني وجود آدمي ، ملموس تر است و انسان ها غالباً با آن سر و كار دارند و راحت تر و نزديك تر است، اما جنبه روحاني و معنوي ، هميشه براي انسان محسوب و ملموس نيست، در عين حال براي رسيدن به لذت ها و امور معنوي ، بايد انسان از برخي امور و لذت هاي شهواني و مادي و خواهش هاي نفساني دست بكشد و آنها را از خود دور نمايد، براي انسان سخت تر و مشكل تر است. اما اگر انسان واقعاً به مراحل بالاي كمال دست يابد و لذت واقعي معنويات و با خدا بودن را احساس كند، و به فطرت پاك خود برگردد، به سوي گناهان و معاصي نمي رود و حتي براي او سخت خواهد بود كه به دنبال اين امور برود.
    پي نوشت ها :
    1 - حجرات (49) آيه 7.
    2 - تفسير نمونه، ج22، ص 159.
    3 - قيامت (75) آيه 5.
    "

    ویرایش توسط alamuti : ۱۳۹۰/۰۵/۲۴ در ساعت ۰۳:۳۰

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    چشم و دلی مجاب و کمی پنجره!
    نوشته
    1,219
    حضور
    12 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    464
    صلوات
    12347



    نقل قول نوشته اصلی توسط alamuti نمایش پست ها
    در واقع ایشان مکانیزم گرایش به بدی را توضیح می دهد نه علت اصلی آنرا
    سلام علیکم
    پاسخ این بخش از سوال شما هم داده شده:


    گناهان و لذت هاي شهواني و نفساني، با جنبه جسماني و مادي انسان سر و كار دارد اما امور معنوي و خوبي ها با جنبه روحاني و بعد غير مادي انسان ارتباط دارد. جنبه مادي و جسماني وجود آدمي ، ملموس تر است و انسان ها غالباً با آن سر و كار دارند و راحت تر و نزديك تر است، اما جنبه روحاني و معنوي ، هميشه براي انسان محسوب و ملموس نيست، در عين حال براي رسيدن به لذت ها و امور معنوي ، بايد انسان از برخي امور و لذت هاي شهواني و مادي و خواهش هاي نفساني دست بكشد و آنها را از خود دور نمايد، براي انسان سخت تر و مشكل تر است. اما اگر انسان واقعاً به مراحل بالاي كمال دست يابد و لذت واقعي معنويات و با خدا بودن را احساس كند، و به فطرت پاك خود برگردد، به سوي گناهان و معاصي نمي رود و حتي براي او سخت خواهد بود كه به دنبال اين امور برود.



    یعنی به دلیل مثلا تنبلی نیست. بلکه به دلیل ملموس تر بودن لذت های مادی است.
    و تفاوت انسان ها هم در پیشگاه خدا بستگی دارد به میزان دست کشیدن آنها از همین لذت های ملموس به خاطر خداوند.

    ویرایش توسط مشکاة : ۱۳۹۰/۰۵/۲۴ در ساعت ۰۳:۴۷

    اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛

    به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لق لقه زبان آنهاست
    تا جایى گرد دین می گردند که معاش آنها تامین باشد
    و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‏ شوند


    حسین ابن علی علیه السلام
    تحف العقول، ص 245





  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط alamuti نمایش پست ها
    ایا خدا انسان را طوری طراحی و خلق کرده است که گرایش به بدی در او بیشتر است از گرایش به خوبی. گفته شده است که تعداد بسیار کمی از انسانها می توانند از پل صراط رد شوند و وارد بهشت شوند و اکثریت انسانها به جهنم وارد خواهند شد. اگر اینگونه باشد. می توان گفت یک اشکالی در طراحی انسان وجود دارد که نمی تواند(یا نمی خواهد - توجه شود که خواستن نیز از خصوصیات انسان است) در مسیر درست گام بردارد و دائما منحرف می شود. مثل ماشینی که اشکال طراحی دارد و آمار تصادف و خرابی اش بالاتر است. در اینجا سازنده ماشین را مقصر می دانند و سازنده اشکال فنی موجود را رفع می کند. مثال برای تقریب ذهن بوده است. لطفا به اصل مطلب بپردازید.
    سلام
    در انسانها اول غرایز بالفعل می شوند و تا آخر عمر هم همینطور باقی می مانند . غرایزی که اساس گرایشهای منفی را در انسانها تحت کنترل خود دارد . اما عقلی که کنترل کننده غرایز و جهت دهنده قوای مادی و معنوی انسان بسوی کسب کمالات است بطور تدریجی در انسانها تکامل می یابد لذا بخش عمده ای از عمر انسان بطور جدی تحت تاثیر گرایشات غرایز اوست . خیلی از انسانها بخاطر همین امر عمدتا در مسیرهای غلط گام می گذارند .
    و اما توجه به یک نکته اساسی باعث رفع مشکل دوم می شود و آن اینستکه جهنم پایان راه انسان نیست بلکه در مسیر تکامل انسانی قرار دارد . در حقیقت جهنم جایگاه رفع نقصها و شکوفایی استعدادهای غبار گرفته است اما چون این امر در جهنم با اسباب رنج آوری تحقق می یابد جهنم است . همانطور که انسان خواهان کمال باید در دنیا خود را به سختیها و رنجها بسپارد تا کامل شود .
    پس برنامه الهی مشکل ندارد ( والله بالغ امره و لکن اکثر الناس لایعلمون )
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    162
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    2
    گالری
    0
    صلوات
    968



    یکی دیگر از دلائل این موضوع عدم خودشناسی از حقیقت و من انسانی باشد
    فردی را در نظر بگیرید که خود را مساوی با بدن خود بداند ، در این صورت این فرد تمام هم و غمش بجای کسب صفات نیک و خودسازی همان بدن خود می شود

    اما خداوند بدون دلیل این غرائز را در بدن انسانها قرار نداده و ما را بدون دلیل به این دنیا نفرستاده
    به راستی آیا تابحال پیش خود در این موضوع تفکر کرده اید که حاصل این آمدن ها و رفتنهای انسانها به دنیا و از دنیا چیست؟
    در حقیقت برای ساختن همین حقیقت انسانی بود که خداوند غرائزی را در کالبد جسمانی انسانها قرار داد و آنها را به زمین فرستاد چرا که زمین مثل کوره انسان سازی است و همانند پیله کرم ابریشم جایگاه تکامل آن حقیقت انسانی می باشد

    خداوند در داستان آفرینش و هبوط آدم و میوه ممنوعه هم با زبان بی زبانی می خواهد این را به ما بفهماند که ناپخته بودیم چرا که انسان ناپخته اگر در بهشت هم باشد مثل حضرت آدم نافرمانی خدا را میکند البته می گویند آن بهشت برزخی بوده است ولی بهر حال خدا ما را در چنین شرائطی قرار داده تا حقیقت ما که مستقل از مکان و زمان است تکامل پیدا کند و بعد تا سعادت ابدی
    ویرایش توسط بی رنگ : ۱۳۹۰/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۹:۳۲
    هیچ مسولیتی در مورد صحت نوشته هایم یا سایر فعالیت هایم بر عهده نمیگیریم

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    وب
    نوشته
    59
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    18
    آپلود
    1
    گالری
    1
    صلوات
    179



    سوال من این است اگر اکثریت انسانها منحرف می شوند این بدین معنی است که میل به بدی در انسان بیشتر از میل به خوبی است و این از آفرینش انسان ناشی می شود( این پتانسیل در وجود انسان قرار داده شده است) و گرایش به بدی و خوبی برای انسان علی السویه نیست.

    باز برای توضیح مثال ماشینی که فرمانش به راست یا چپ کشش دارد و در مسیر مستقیم منحرف می شود این اشکال ماشین است یا ماشینی که آمار خرابی اش( انحراف به چپ یا راست تصادف و هر چیز دیگر) بالا است ای اشکال طراحی دارد


    من هنوز جواب قانع کننده ای تگرفته ام لطفا دقیق جواب دهید.

    ویرایش توسط alamuti : ۱۳۹۰/۰۵/۲۴ در ساعت ۲۲:۱۰

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    1,160
    حضور
    5 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2443



    نقل قول نوشته اصلی توسط alamuti نمایش پست ها
    سوال من این است اگر اکثریت انسانها منحرف می شوند این بدین معنی است که میل به بدی در انسان بیشتر از میل به خوبی است و این از آفرینش انسان ناشی می شود( این پتانسیل در وجود انسان قرار داده شده است) و گرایش به بدی و خوبی برای انسان علی السویه نیست.

    باز برای توضیح مثال ماشینی که فرمانش به راست یا چپ کشش دارد و در مسیر مستقیم منحرف می شود این اشکال ماشین است یا ماشینی که آمار خرابی اش( انحراف به چپ یا راست تصادف و هر چیز دیگر) بالا است ای اشکال طراحی دارد


    من هنوز جواب قانع کننده ای تگرفته ام لطفا دقیق جواب دهید.
    با سلام.

    ببنید دوست من تمام افعال انسان و اصلا عقل عملی مقدمات خود را از دو نیروی شهوت وغضب می گیرند ،به عبارتی افعال انسان متاثر از این دو نیروست ،برای همین افرینش و قانون تکوین انرا به صورت بالفعل در نهاد ادمی گذارده است ،پس این دو مقدمه فعلند ،و اگر این دو در نهاد ادمی نبود اصلا کشش برای فعلی هم نداشت،پس همه کارهای انسان از قبیل عبادات و غیرهم به مدد این دو می باشد،ولی از انجایی که شهوات مادی بیشتر در نمود و ظهور انسان هستند و طبع مادی انسان بیشتر با انها سازگار است ،انسان پیشتر به طرف انها کشانده می شود،و این کشش وقتی از حد بگذرد همه امیال غیر مادی او را که بالقوه هستند وباید به مرور باافعل گردند تحت تاثیر خود در اورده ،و مانع رشد انها می گردد،بنابراین سیطره و طغیان این دو غریزه در بستر مادی و هم فرکانس با انسان او را از رشد و تعالی باز می دارد و مانع درک انسان از مراتب معنوی و بالاتر می گردد ،نتیجتا این دوست داشتن و حب فقط خود را در ماده می یابد و نتیجتا با ان خو می گیرد...ولی اگر انسان ابتدا خود را در محیط ملائک می یافت انوقت به خصوصیات ان محیط زودتر خو می گرفت و ابتدا طبع خود را با ان منطبق می کرد ولی سیطره شهوت و در بند کشیدن ان به موارد هم تراز است که انسان را از درک موارد بالاتر باز می دارد ،وگرنه اگر ادمی ابتدا مدارج بالا را درک می کرد انوقت یک عمل خلاف ان وموافق با مرتبه مادون و یا ماده را انجام نمی داد...





    هر
    کسی را نتوان گفت که صاحب نظر است -----عشقبازی دگر و نفس پرستی دگر
    است

    نه هر
    آن چشم که بیند که سیاه است و سپید ---یا سپیدی ز سیاهی بشناسد بصر است

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط alamuti نمایش پست ها
    سوال من این است اگر اکثریت انسانها منحرف می شوند این بدین معنی است که میل به بدی در انسان بیشتر از میل به خوبی است و این از آفرینش انسان ناشی می شود( این پتانسیل در وجود انسان قرار داده شده است) و گرایش به بدی و خوبی برای انسان علی السویه نیست.
    سلام
    بنده به جای انحراف بیشتر به نقص قائلم اما نقصی که کم کم و در مراحل مختلف دنیوی و اخروی به کمال منجر می شود البته بعضی ها ممکن است ویژگیهایی در خود ایجاد کنند که تکامل آنها خیلی طولانی تر و سخت تر شود اما بالاخره آنها نیز تکامل می یابند
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما آیا گرایش انسان به بدی بیشتر از خوبی است؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط alamuti نمایش پست ها
    سوال من این است اگر اکثریت انسانها منحرف می شوند این بدین معنی است که میل به بدی در انسان بیشتر از میل به خوبی است و این از آفرینش انسان ناشی می شود( این پتانسیل در وجود انسان قرار داده شده است) و گرایش به بدی و خوبی برای انسان علی السویه نیست.

    باز برای توضیح مثال ماشینی که فرمانش به راست یا چپ کشش دارد و در مسیر مستقیم منحرف می شود این اشکال ماشین است یا ماشینی که آمار خرابی اش( انحراف به چپ یا راست تصادف و هر چیز دیگر) بالا است ای اشکال طراحی دارد


    من هنوز جواب قانع کننده ای تگرفته ام لطفا دقیق جواب دهید.
    با سلام و تشکر

    انسان فطرتا" خداجو و حق جوست و اكثريت مردم نيز به اين ندا پاسخ ميدهند. علما اسلام به تبع قرآن و روايات تصريح دارند كه مردم در نهاد خود به دنبال حقند اما در مواردي خطا در تطبيق دارند. اگر روزي باطن واقعی تبليغات مسمومی که عليه ارزش ها برداشته می شود آشکار شود و چهره حق همان گونه كه هست جلوه گر شود، اكثريت به آن روي مي آورند. بنابراين اكثريت به بدي تمايل ندارند بلكه يا در مقام علم و شناخت فريب مي خورند و بدي را جاي خوبي مي پندارند يا در مقام عمل فريب نفس و شيطان را مي خورند به سمت بدي روي مي آورند.(1)


    در اين باره توجه به چند نكته ضروری است:

    1. خداوند انسان را با دو دسته كنش و واكنش نيرومند (معنوى و مادى) آفريده است و اين خود انسان است كه مى‏تواند با تكيه بر اراده نيرومندى كه خداوند به او داده است، هر يك از آنها را بر ديگرى غلبه دهد و به پيروى يا سرپيچى از هر كدام اقدام كند. بنابراين آسيب‏پذيرى انسان تابع خواست و اراده او است.

    2. شكل‏گيرى خوبان و بدان انجام نمى‏پذيرد مگر با وجود غرايزى هم‏چون شهوت و غضب كه داراى دو چهره خوبى و بدى مى‏باشند و مى‏توان گفت؛ چهره زيبايى‏ها آنگاه آشكارتر مى‏شود كه در كنار زشتى‏ها قرار گيرد و هنر مردان خدا آن گاه بيشتر جلوه‏گر مى‏شود كه با سست عنصران و آلودگان به شهوت مقايسه شوند و در برابر حق‏ستيزان قرار گيرند. از اين رو با نگاهى كلان به زندگى انسان‏ها وجود شهوت و غضب در تجلى زيبايى‏ها و حتى به فعليت رساندن خوبان نقش مؤثرى دارد.

    3. اگر چه زمينه‏هاى فساد فراوان است و دغدغه آن بسيارى از جوانان را آزرده مى‏كند. اما بايد دانست كه خروش شهوت و برافروختگى غضب، در برابر عزم و اراده جوانان و جوان‏دلان نه تنها قابل فروكشى است؛ بلكه حتى با يك بار ايستادگى در برابر شهوت مى‏توان خاطره خوش آن تجربه نورانى در زندگى آدمى ماندگار شود به طورى كه در صحنه‏هاى بعدى بسيار آسان‏تر مى‏توان بحران‏ها را پشت سر گذاشت و شايد اين تجربه براى خود شما نيز اتفاق افتاده باشد.

    4. شهوات و غرايز انسان، از جمله غريزه جنسى، به خوبى كنترل‏پذير است. مقصود از كنترل در اينجا نه سركوب آن، بلكه استفاده صحيح از آن است.

    5. اختيار انسان از بزرگ‏ترين موهبت‏هاى الهى است. و نقش بسيار نيرومندى در رهبرى كنش‏هاى آدمى دارد. اراده به خوبى قابل تقويت و نيرومند سازى است و با تقويت آن دشوارترين كارها سهل و آسان مى‏شود. يك جوان در عين نيرومندى در غرايز، از اراده و توان مقاومت بسيار بالايى برخوردار و طهارت نفس و گرايش‏هاى معنوى در او، بسيار بالا است.

    6. امداد الهى؛ خداوند همواره دستگير و مددكار كسانى است كه با جديت، خواستار پاك زيستن و دورى از گناه هستند: «وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»(2)«و كسانى كه در راه ما كوشيده‏اند، به يقين راه‏هاى خود را بر آنان مى‏نمايانيم و در حقيقت خدا با نيكوكاران است».

    7. امكان توبه و بازگشت؛ درست است كه بسيارى از انسان‏ها در مواردى، به گناه گراييده و در برابر غرايز و هواهاى نفسانى سر تسليم فرود مى‏آورند؛ اما در عين حال خداوند باب توبه را به روى بندگان گشوده و راهى قرار داده است كه آدميان، بتوانند زندگى پاك و پيراسته از آلودگى‏ها را آغاز كنند و آلودگى‏هاى پيشين را با اشك ندامت و آب مغفرت الهى بشويند و در جهت كمال و سعادت جاودانى گام بردارند.(3)

    در قالب مثال، ماشینی را در نظر بگیرید که با تمام دقت ساخته شده و پس از معاینات مکرر، در اختیار راننده قرار گرفته، حال اگر راننده به اختیار خود بجای استفاده صحیح و منطقی، استفاده نادرست از ماشین کند و بجای رعایت قوانین رانندگی، رانندگی خطرناک را اختیار کرده، تصادف کند دلیل بر نقص و اشکال در ماشین است یا اشکال در نوع رانندگی شخص راننده؟

    انسان نیز موجودی است که خداوند هر آنچه برای رسیدن به تکامل ضرورت دارد را در اختیارش قرار داده اعم از لوازم تکوینی و تشریعی، حال اگر این بشر مختار، بجای بهره مندی از همه این لوازمات کمالی در جهت کمال، بدلیل جهل و یا گمراهی، مسیر انحطاط و تباهی و سقوط را برگزیند، اشکال متوجه نقصان در آفرینش است یا نقصان در انتخابگری خود انسان؟(دقت کنید)


    موفق باشید ...

    پاورقی___________________________________
    1. پایگاه پرسمان دانشجویی، مقاله فطرت انسان و گرایش به گناه، با کمی تصرف.
    2.
    عنكبوت(29)، آيه 96.
    3. برای مطالعه بیشتر ر.ک: پایگاه پرسمان دانشجویی مقاله فلسفه غریزه جنسی، با کمی تغییر.



    چرا گرایش به بدی بیشتر است از گرایش به خوبی

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود