صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شراب درست كردم ؟!؟!؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,162
    حضور
    2 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8598

    شراب درست كردم ؟!؟!؟




    سلاااااامممممم

    ميگمممم آآآآآآآآآ

    آب انگور رو اگه براي مدتي در جاييي نگه داريممم مثلا 4 هفته نجس ميشه؟؟؟

    من خواستمم سركه درست كنم ، كل نت رو زير و رو كردممم براي اينكه بفهمم سركه چه طور درست مي كنن.

    همش فيل تر بود به غير از يه جا كه نوشته بود اب انگور يا خود انگور رو در ظرفي بريزيد يكم هم

    سركه بهش اضافه كنين و درجاي گرم بگذاريد بعد از سه هفته سركه ميشه!!

    مگه نبايد تا 40 روز در ظرف باز نشه؟؟

    اب انگور با خود انگور مسئلش فرق داره؟؟

    زنگ زدم به همون جاها كه مسائل شرعي جواب ميدن،گفت بخور اگه مست شدي حرامه ولي اگه سركه شده بود نجس نيست!!!!!!!

    مقلد امام خامنه اي
    ویرایش توسط سوال : ۱۳۹۱/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۵:۱۹ دلیل: اصلاح کلمات حساس جهت جلوگیری از فیل ترینگ
    ...

  2. صلوات ها 18


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11217



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايش نمایش پست ها
    اب انگور با خود انگور مسئلش فرق داره؟؟
    فرقی نمی کند

    اگر انگور یا اب انگورجوش بیاید چه خودبخود چه توسط اتش خوردنش حرام است و در مورد نجاستش اگر خودبخود جوش بیاید نجس نیست ولی اگر با پختن جوش بیاید نجس است

    اب انگور جوش امده هم زمانی پاک می شود که دو سوم اب ان کم شود و یک سوم باقی بماند و زمانیکه به سرکه تبدیل شد هم پاک است و هم حلال

    رساله امام،م113 و 202
    شراب درست كردم ؟!؟!؟

    شراب درست كردم ؟!؟!؟

  5. صلوات ها 17


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    491
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3623



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايش نمایش پست ها
    آب انگور رو اگه براي مدتي در جاييي نگه داريممم مثلا 4 هفته نجس ميشه؟؟؟
    با سلام
    ملاک در نجاست مسکر بودن است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايش نمایش پست ها
    اب انگور با خود انگور مسئلش فرق داره؟؟

    حکم جوش آمدن این دو ،تفاوتی ندارد.
    توضیح المسائل مراجع ،ج1،با استفاده ازم202به بعد
    استفتای کارشناساز دفاتر

  7. صلوات ها 14


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    37
    حضور
    48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    ایه 219 سوره بقره:تو را از شراب و قمار می پرسند بگو : در آن دو گناهی بزرگ و سودهايی است برای مردم و گناهشان از سودشان بيشتر است و از تو می پرسند ،چه چيز انفاق کنند ? بگو : آنچه افزون آيد خدا آيات را اينچنين برای شما بيان می کند ، باشد که در کار دنيا و آخرت بينديشيد.

    به نظرتان این حکم شبیه مکروه نیست؟
    چرا به مانند حکم گوشت خوک صریح نگفته بر شما حرام کردیم.

    خدا بر شما بندگان تنها مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که به نام غیر خدا ذبح کنند حرام گردانید، و اگر کسی مضطر و ناچار شود بی‌آنکه قصد تجاوز (از اندازه) و تعدی (از حکم خدا) نماید (باز از همین حرامها به قدر ضرورت تناول کند) خدا البته بسیار آمرزنده و مهربان است."

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,852
    حضور
    47 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17967



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسی نمایش پست ها
    به نظرتان این حکم شبیه مکروه نیست؟
    با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    از آنجایی که بدست آوردن حکم شرعی از منابع آن که یکی از آن منابع قران است،کار مجتهد می باشد و مستلزم داشتن علوم مختلف است،لذا ما که مقلد هستیم نمی توانیم مستقیم از این آیه حکم شرعی را استخراج نماییم و باید به نظر آنچه مراجع بدست آورده اند،عمل کنیم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسی نمایش پست ها
    چرا به مانند حکم گوشت خوک صریح نگفته بر شما حرام کردیم.
    آنچه بیان فرمودید،فلسفه احکام است که در مواردی مشخص نیست و در مواردی هم به سبب اقتضائات زمان نزول آیه و پذیرش احکام و... می باشد،که باید شان نزول آیه و تفسیر آیه را بررسی کرد و در این زمینه می توانید از کارشناسان قرآنی کمک بگیرید.

  11. صلوات ها 12


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسی نمایش پست ها
    ایه 219 سوره بقره:تو را از شراب و قمار می پرسند بگو : در آن دو گناهی بزرگ و سودهايی است برای مردم و گناهشان از سودشان بيشتر است و از تو می پرسند ،چه چيز انفاق کنند ? بگو : آنچه افزون آيد خدا آيات را اينچنين برای شما بيان می کند ، باشد که در کار دنيا و آخرت بينديشيد.

    به نظرتان این حکم شبیه مکروه نیست؟
    چرا به مانند حکم گوشت خوک صریح نگفته بر شما حرام کردیم.
    خدا بر شما بندگان تنها مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را که به نام غیر خدا ذبح کنند حرام گردانید، و اگر کسی مضطر و ناچار شود بی‌آنکه قصد تجاوز (از اندازه) و تعدی (از حکم خدا) نماید (باز از همین حرامها به قدر ضرورت تناول کند) خدا البته بسیار آمرزنده و مهربان است."
    با سلام

    حكم قطعى حرمت درباره شراب و مراحل تدريجى آن.[1]
    شرابخوارى و ميگسارى در زمان جاهليت و قبل از ظهور اسلام فوق العاده رواج داشت و به صورت يك بلاى عمومى در آمده بود، تا آنجا كه بعضى از مورخان مى‏گويند عشق عرب جاهلى در سه چيز خلاصه مى‏شد: شعر و شراب و جنگ!، و نيز از روايات استفاده مى‏شود كه حتى بعد از تحريم شراب مساله ممنوعيت آن براى بعضى از مسلمانان فوق العاده سنگين و مشكل بود، تا آنجا كه مى‏گفتند:ما حرم علينا شى‏ء اشد من الخمر:" هيچ حكمى بر ما سنگينتر از تحريم شراب نبود"
    روشن است كه اگر اسلام مى‏خواست بدون رعايت اصول روانى و اجتماعى با اين بلاى بزرگ عمومى به مبارزه برخيزد ممكن نبود، و لذا از روش تحريم تدريجى و آماده ساختن افكار و اذهان براى ريشه كن كردن ميگسارى كه به صورت يك عادت ثانوى در رگ و پوست آنها نفوذ كرده بود، استفاده كرد، به اين ترتيب كه نخست در بعضى از سوره‏هاى مكى اشاراتى به زشتى اين كار نمود، چنان كه در آيه 67 سوره نحل مى‏خوانيم«وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخِيلِ وَ الْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً وَ رِزْقاً حَسَناً" از ميوه‏هاى درخت نخل و انگور، مسكرات و روزيهاى پاكيزه فراهم مى‏كنيد".
    در اينجا" سكر" يعنى مسكر و شرابى را كه از انگور و خرما مى‏گرفتند، درست در مقابل رزق حسن قرار داده است، و آن را يك نوشيدنى ناپاك و آلوده شمرده است.
    ولى عادت زشت شرابخورى از آن ريشه‏دارتر بود، كه با اين اشاره‏ها ريشه‏كن شود، علاوه براینکه شراب بخشى از درآمدهاى اقتصادى آنها را نيز تامين مى‏كرد لذا هنگامى كه مسلمانان به مدينه منتقل شدند و نخستين حكومت اسلامى تشكيل شد، دومين دستور در زمينه منع شرابخوارى به صورت قاطعترى نازل گشت، تا افكار را براى تحريم نهايى آماده‏تر سازد، در اين موقع بود كه آيه 219 سوره بقره نازل گرديد يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما- در اين آيه ضمن اشاره به منافع اقتصادى مشروبات الكلى براى بعضى از جوامع همانند جامعه جاهليت، اهميت خطرات و زيانهاى بزرگ آن را كه به درجات از منافع اقتصادى آن بيشتر است يادآورى مى‏شود.
    به دنبال آن در آيه 43 سوره نساء يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى‏ حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ به مسلمانان صريحا دستور داده شد كه در حال مستى هرگز نماز نخوانند تا بدانند با خداى خود چه مى‏گويند.
    البته مفهوم اين آيه آن نبود كه در غير حال نماز، نوشيدن شراب مجاز بود، بلكه برنامه همان برنامه تحريم تدريجى و مرحله به مرحله بود، و به عبارت ديگر اين آيه نسبت به غير حال سكوت داشت و صريحا چيزى نمى‏گفت.
    آشنايى مسلمانان به احكام اسلام و آمادگى فكرى آنها براى ريشه‏كن ساختن اين مفسده بزرگ اجتماعى كه در اعماق وجود آنها نفوذ كرده بود، سبب شد كه دستور نهايى با صراحت كامل و بيان قاطع كه حتى بهانه‏جويان نيز نتوانند به آن ايراد گيرند نازل گرديد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ، إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد شراب و قمار و بتها و از لام (كه يك نوع بخت‏آزمايى بوده) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد.شيطان مى‏خواهد در ميان شما بوسيله شراب و قمار عداوت ايجاد كند، و شما را از ذكر خدا و از نماز باز دارد آيا (با اينهمه زيان و فساد و با اين نهى اكيد) خوددارى خواهيد كرد.مائده/90/92».

    در اين آيه با تعبيرات گوناگون ممنوعيت اين كار مورد تاكيد قرار گرفته است:
    1- آيه با خطاب يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شروع شده اشاره به اينكه مخالفت با اين حكم با روح ايمان سازگار نيست.
    2- بعد از آن كلمه" إِنَّمَا" كه براى حصر و تاكيد است به كار رفته.
    3- شراب و قمار همرديف انصاب (بتهايى كه شكل مخصوصى نداشتند و تنها قطعه سنگى بودند) ذكر شده است و نشان مى‏دهد، خطر شراب و قمار به قدرى زياد است كه در رديف بت پرستى قرار گرفته، به همين دليل در روايتى از پيامبر صلی الله علیه وآله مى‏خوانيم:شارب الخمر كعابد الوثن:" شرابخوار همانند بت پرست است"
    4- شراب و قمار و همچنين بت پرستى و از لام (يك نوع بخت‏آزمايى همگى به عنوان رجس و پليدى شمرده شده‏اند (إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ).
    5- تمام اين اعمال جزء اعمال شيطانى قلمداد شده است (مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ).
    6- سرانجام فرمان قاطع براى اجتناب از آنها را صادر كرده و مى‏فرمايد (فَاجْتَنِبُوهُ).
    ضمنا بايد توجه داشت كه اجتناب مفهومى رساتر از نهى دارد، زيرا معنى اجتناب فاصله گرفتن و دورى كردن و نزديك نشدن است كه بمراتب از جمله" ننوشيد" رساتر مى‏باشد.
    7- در پايان اين آيه مى‏گويد: اين دستور به خاطر آن است كه شما رستگار شويد (لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ)يعنى بدون آن رستگارى ممكن نيست.
    8- در آيه بعد به پاره‏اى از زيانهاى آشكار شراب و قمار پرداخته نخست مى‏گويد: شيطان مى‏خواهد از طريق شراب و قمار در ميان شما تخم عداوت و دشمنى بپاشد و از نماز و ذكر خدا باز دارد (إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ)
    9- در پايان اين آيه به عنوان يك استفهام تقريرى، مى‏گويد:" آيا شما خود دارى خواهيد كرد؟" (فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ).
    يعنى پس از اينهمه تاكيد باز جاى بهانه‏جويى يا شك و ترديد در مورد ترك اين دو گناه بزرگ باقى مانده است؟! و لذا مى‏بينيم كه حتى" عمر" كه تعبيرات آيات گذشته را بخاطر علاقه‏اى كه (طبق تصريح مفسران عامه) به شراب داشت وافى نمى‏دانست پس از نزول اين آيه، گفت كه اين تعبير كافى و قانع كننده است.


    [1].تفسير نمونه، ج‏5، ص: 73
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۰۵/۲۲ در ساعت ۲۳:۲۷
    شراب درست كردم ؟!؟!؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    37
    حضور
    48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    در مورد ایه چهارم کاملا قانع کننده بود ولی با استناد به 3 ایه قبل حرمت شراب اثبات نمی شود.بیشتر حالت پیشنهادی و به قولی ایین نامه ای دارد.مثلا ایه 43 سوره نسا مانند حکم استفاده از ابریشم یا طلا را برای نمازگزار دارد.
    در هر 3 ایه قبل نوع نثر ایه بسیار شبیه مکروه است.اما ایه چهارم کافی است.
    در مجموع با توضیحات شما باز به همان نتیجه می رسیم که گویی احکام اسلامی تنها برای فرهنگ و مردم عرب امده است.چون در تفسیر اکثر ایات مربوط به احکام به فرهنگ زمان جاهلیتعرب اشاره می شود که در جای دیگر دنیا رواج نداشته و اصلا محل سوال نبوده.
    مثلا ایرانیان هیچ گاه به حالت مست به اتشکده نمی رفتند ولو اینکه حکمی هم در شریعت زرتشت برای انها نبوده است.

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    اینترنت ، موسیقی
    نوشته
    1,453
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    8532



    نقل قول نوشته اصلی توسط پارسی نمایش پست ها
    .چون در تفسیر اکثر ایات مربوط به احکام به فرهنگ زمان جاهلیتعرب اشاره می شود که در جای دیگر دنیا رواج نداشته و اصلا محل سوال نبوده. مثلا ایرانیان هیچ گاه به حالت مست به اتشکده نمی رفتند ولو اینکه حکمی هم در شریعت زرتشت برای انها نبوده اس

    سلام

    یک سوال از دوست ایرانی

    شما مطمن هستید جامعه امروزی نیازی به راهنمایی ندارد ؟
    آیا مطمئن هستی کسی بعد از خورد مشروب به مسجد نمیره یا به آتشکده نمی رفت ؟


    یاعلی

    -+- ما هم تهران رو آره -+-

    سایت قرآن آنلاین + ترجمه فارسی
    wWw.Quran14.TK


  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,162
    حضور
    2 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8598



    سلاممممممم


    ممنون از اساتيد بابت پاسخگويي سريعشون.


    يه سوال ديگه


    اين مسئله اي كه ميگن تا 40 روز نبايد درب اون ظرف ياخمره رو باز كنيم و با هم مخلوطش كنيم حكم شرعي محسوب ميشه؟؟


    يعني اگه باز بشه نجس و حرام ميشه؟؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط عترت نمایش پست ها

    ملاک در نجاست مسکر بودن است.
    استفتای کارشناساز دفاتر



    اين مسكر كه گفتين يعني چي؟؟
    ویرایش توسط ستايش : ۱۳۹۰/۰۵/۲۳ در ساعت ۱۰:۳۶
    ...

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط ستايش نمایش پست ها
    اين مسئله اي كه ميگن تا 40 روز نبايد درب اون ظرف ياخمره رو باز كنيم و با هم مخلوطش كنيم حكم شرعي محسوب ميشه؟؟
    سلام

    اگر درست یادم باشد

    باکتری های مولد سرکه بی هوازی هستند

    و در ته ظرف تجمع می کنند

    اگر ظرف تکان بخورد جابه جا شده و به روی سطح می آیند و می میرند و فرایند تکمیل نمی شه


    اینو اگر بخواهید دقیق بدانید شاید سرکار خانم نکیسا که مامایی خواندند شاید بتونند کمک کنند(البته اگر دقیق بدانند)


    انشاء الله که درست گفته باشم

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۰۶/۳۰, ۰۹:۱۲ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود