جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چند آسمان ؟ هفت یا نه !؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11

    چند آسمان ؟ هفت یا نه !؟




    با سلام
    به ما گفته اند و در قرآن آمده که آسمان بالای سر ما هفت بخش است و به آن هفت آسمان می گوییم.
    شنیده ام که بعضی ها هم می گویند نه آسمان !

    جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی در شعری در ستایش پیامبر اسلام آورده که:

    ای طاق ِ نهم رواق بالا ... بشکسته ز گوشه ی کلاهت

    می خواستم ببینم جریان اینها چیه !؟

    با تشکر


  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط mohandes نمایش پست ها
    با سلام به ما گفته اند و در قرآن آمده که آسمان بالای سر ما هفت بخش است و به آن هفت آسمان می گوییم. شنیده ام که بعضی ها هم می گویند نه آسمان ! جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی در شعری در ستایش پیامبر اسلام آورده که: ای طاق ِ نهم رواق بالا ... بشکسته ز گوشه ی کلاهت می خواستم ببینم جریان اینها چیه !؟
    سلام
    ما در قرآن تعبیر "سبع سماوات" یا همان هفت آسمان را داریم که بر مصادیق متعدد آسمانهای ظاهری و باطنی قابل تطبیق است . باقی تعابیر بر مبانی دیگری می توانند باشند .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما چند آسمان داریم؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط mohandes نمایش پست ها
    با سلام
    به ما گفته اند و در قرآن آمده که آسمان بالای سر ما هفت بخش است و به آن هفت آسمان می گوییم.
    شنیده ام که بعضی ها هم می گویند نه آسمان !
    جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی در شعری در ستایش پیامبر اسلام آورده که:
    ای طاق ِ نهم رواق بالا ... بشکسته ز گوشه ی کلاهت
    می خواستم ببینم جریان اینها چیه !؟
    با تشکر

    سلام و تشکر

    قرآن مي‌فرمايد ما هفت آسمان داريم(1)، ولي فرض كنيد علوم كيهان‌شناسي ثابت مي‌كنند كه صدها كهكشان، در جهان هست كه يكي از آنها كهكشان راه‌شيري است و در اين كهكشان هم صدها منظومه وجود دارد كه‌ يكي از آنها، منظومه‌ي شمسي ماست؛ و یا آنچه شما از قول "جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی" اشاره کردید که در شعرش می گوید 9 آسمان داریم.

    بنابر این، ظاهر آيات با اين مطالب علمي ناسازگار است زيرا اگر آسمان را به معناي يك كهكشان بگيريم، تعداد آسمانها زيادتر از هفت است و اگر همه‌ كهكشانها را يك آسمان فرض كنيم، از هفت كمتر است. و نیز با ادعای جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی نیز ناسازگار است.


    اين موارد چند نوع قابل طرح و پاسخ‌گويي است و به عبارتي چند احتمال به اين شرح وجود دارد:

    اولا: علوم تجربي یک قطعیت «مطابق واقع» به ما نمي‌دهد و چنين ادعايي هم ندارد، بلكه خطاپذير است و به قول برخي از دانشمندان افسانه‌هاي مفيد است.


    بنابراين عقل به ما حكم مي‌كند كه دليل قطعي (ظاهر قرآن) را بر دليل ظني (قانون علمي) ترجيح دهيم و تجربه‌ي تاريخي هم ثابت كرده است كه همين راه صحيح است؛ زيرا در موارد متعدد، نظريات علمي كه قرنها بر جهان علم و افكار دانشمندان حاكم بودند، با ظهور وسايل تازه و كشفيات جديد باطل شده‌اند كه نمونه‌ي آن را در هيئت بطليموسي يا نظريه‌ي ثابت بودن خورشيد مي‌بينيم كه پس از قرنها از اعتبار افتاد، ولي قرآن بر خلاف هر دو نظريه قرنها ايستاد و با صراحت از حركت خورشيد و زمين خبرداد و فرمود: "وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا."(2)

    ثانياً: اگر يك نظرية علمي با ضميمه شدن به دليلي ديگر (مانند حكم عقل) به مرحلة قطع و يقين برسد، اين مسئله به تعارض عقل و دين بر مي‌گردد و از مسئله تعارض علم و دين خارج مي‌شود، اما مي‌دانيم كه احكام عقلي با احكام ديني تعارض ندارد و اگر تعارضي بين يك حكم عقلي و يك حكم ديني به نظر آيد، داراي يكي از دو احتمال زير است:


    1) در مقدمات دليل عقلي خطا باشد و با ظاهر آيات معارض شود.
    2) ظاهر آيه يا حكم شرعي مراد نباشد كه در اين صورت با قرينه‌ي حكم عقل در ظاهر آيه تصرف مي‌كنيم.

    بعنوان مثال: در آياتي كه مي‌فرمايد آسمانها هفت گانه است، اگر ما يك دليل علمي قطعي (استقراء تجربي با ضميمة دليل عقلي) پيدا كرديم كه صدها آسمان داريم يا يك آسمان بيشتر نداريم، تعارض دليل عقلي و شرع شده است. از اين رو با كمك قرينه‌ي عقلي در ظاهر دليل شرعي تصرف مي‌كنيم و مي‌گوييم مراد از هفت، در آيات شريفه تعيين عدد آسمانها نبوده، بلكه بيان كثرت مورد نظر بوده است، چنانكه مردم هم در محاورات عرفي عدد هفت، صد، هزار و..... را براي بيان كثرت به كار مي‌برند و اين بر مباني روش تفسير عقلي است.

    موفق باشید ...

    پاورقی_____________________________________
    1. بقره/ 29.
    2. يس / 38.
    3. ر.ک: مجله تخصصی قرآن و علم، مقاله
    رابطه قرآن و علم و راهكار حل تعارضهاي ظاهري آن، دكتر محمد علي رضايي اصفهاني، با کمی تغییر.
    چند آسمان ؟ هفت یا نه !؟

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    سلام

    اسمان ها هفت تا هستن که پیامبر به همه انها مسافرت داشت!

    و طبق گفته ایشان و ائمه تمام ستارگان و کهکشان های بالای سر ما میشن آسمان اول!

    در مرز بین دو آسمان مقداری فاصله هست که در بعد غیر مادی آن (بعدی که محاط این دنیا و متناظر اونم هست) حضرت عزاییل و اسماعیل (ملکی که مردم از دمیدن او به دستور امام زمان متولد میشن) مکان دارند!
    بقیه آسمانها هم هر کدام مخلوقات خودشون و دارن مثلا آسمان دوم همه پری هست و نسبت دنیای آنها (همه چیز اون) سه برابر آسمان اول ما هست!

    و همینطور تا آسمان هفتم که در انتهای آن درخت عظیم صدرة المنتهی قرار داره!

    این هفت آسمان به مانند یک پیاز هفت لایه هست که گل پیاز میشه همون درخت صدرة المنتهی!!

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود