صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قبایل افراد مقتولی که بوسیله حضرت علی کشته شدند چه نقشی در سقیفه داشتند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    نقاشی
    نوشته
    110
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    536

    قبایل افراد مقتولی که بوسیله حضرت علی کشته شدند چه نقشی در سقیفه داشتند؟




    قبایل افراد مقتولی که بوسیله حضرت علی کشته شدند چه نقشی در سقیفه داشتند؟ به طور کلی قبلایل که از آنها افرادی بدست حضرت علی کشته شدد چه نقشی در نرسیدن حضرت علی و دشمنی با ایشان ایفا کردند؟ لطفا در این باره توضیح دهید.

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام
    شاید اگر بخواهیم در این مورد سخن بگویم نیاز به نوشتن صفحات زیادی باشیم که در اینجا برسی کامل امکان پذیر نیست !
    اما به طور خلاصه میتوان گفت که :
    پیامبر اسلام در سرزمینی به پیامبری مبعوث شدند که نه تمدن، نه فرهنگ و نه هیچ مزیت قابل ذکری در آنجا وجود نداشت.
    عمده مشکلات پیامبر اکرم در این سرزمین بی فرهنگی و عقب ماندگی و یا به بیان دیگر جاهلیت این مردم بود.
    دور بودن از ادیان الهی و کتب آسمانی، باعث شده بود که این مردم طبق عملکرد آباء و اجداد خود با برنامه های بسیار پست و جاهلی زندگی بکنند. صفات جاهلی که قبلاً اشاره ای به آن شد مواردی بود که عرب جاهلی به آنها عمل کرده و آن را جزء افتخارات خود می شمرد.
    پیامبر اکرم نیز از اولین روزهای دعوت خود به طور جدی به مبارزه با این صفات مذموم پرداخته و با برنامه ای حساب شده سعی در از میان برداشتن این صفات و با جایگزین کردن آن به واسطة دین مبین اسلام داشتند. اما متأسفانه با فوت پیامبر اکرم و بروز و ظهور معیارهای جاهلی مسیر حرکت حکومت اسلامی به انحراف گرائید. اگر از خود گذشتگی و سکوت حضرت علی (ع) نبود در این زمان چیزی به عنوان اسلام، وجود خارجی نداشت.
    به یقین می توان ضعف معیارهای دینی و اسلامی و عقلانی و قوت معیارهای جاهلی را مهمترین عامل درتشکیل سقیفة بنی ساعده و شروع انحراف در حاکمیت اسلامی دانست.
    در اینجا با بررسی آنچه در سقیفه گذشت و تحلیل سخنان مدعیان جانشینی پیامبر اکرم در سقیفة بنی ساعده، بروز خصلتهای جاهلی را در این تصمیم گیری حساس بررسی می نمائیم.
    1



    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    الف) دشمنی قومی و قبیله ای:
    اساس کار سقیفة بنی ساعده از روی دشمنی قومی و قبیله ای تشکیل شد. انصار از ترس به قدرت رسیدن مهاجرین در سقیفه جمع شدند. (حباب بن منذر در سقیفه با اشاره به این موضوع می گفت: ترس ما از آنجاست که کسانی از قریش به حکومت برسند و انتقام پدران و برادران خود را که به دست ما کشته شده اند از ما بگیرند.) امّا با توجه به اتفاقاتی که رخ داد انصار در پایان سقیفه به اهداف خود نرسیدند.
    علت این عدم موفقیت و شکست انصار نیز اختلاف و دشمنی قومی ـ قبیله ای داخلی ایشان بود.
    دشمنی اوسیان با خزرجیان و ترس از به حکومت رسیدن سعد بن عباده باعث شد که، اوسیان با مهاجران متحد شوند.
    ایشان به جهت به قدرت نرسیدن رهبر خزرجیان با ابوبکر از قریش بیعت کردند. اسید بن حضیر از اوسیان در سقیفه خطاب به افراد قومش می گفت: اگر فقط یکبار سعد بر شما امیر شود هیچ فضیلتی و هیچ نصیبی از کار خلافت برای شما باقی نخواهد ماند.(2)
    همچنین قریشیان کینه های خود از حضرت علی را هیچگاه فراموش نکرده بودند، زیرا بیشتر بزرگان و پهلوانان عرب جاهلی به دست حضرت علی (ع) از پای درآمده بودند.
    بسیاری از ایشان دشمنان قسم خورده حضرت علی بودند.(3)


    همچنین دشمنی بنی امیّه و دیگرقبائل کوچک و بزرگ قریش نسبت به بنی هاشم و عظمت و اعتبار ایشان که از دیرباز رقابتی دیرینه جهت حفظ و یا بدست آوردن عظمت و بزرگی نسبت به بنی هاشم وجود داشته، در تاریخ مشهود است.
    همچنین می توان به دشمنی دیرینة اوس و خزرج نیز اشاره کرد که این دشمنی دیرینه باعث شد که ایشان شروع کنندة این واقعة شوم تاریخی باشد.




    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    ب) پیوند عشیره ای و عصبیّت
    یکی دیگر از خصوصیات عرب جاهلی عصبیّت و پیوند قومی، قبیله ای یا عشیره ای بود، که در سقیفه به مرحله بروز و ظهور رسید.
    در سقیفه عده ای از اوسیان و خزرجیان با عصبیّت نسبت به قوم و عشیرة دیگر سعی بر برتری قومی قبیله ای بر دیگری داشتند.
    همچنین هم پیمانی انصار و مهاجرین نسبت به بنی هاشم نیز از همین عصبیّت و پیوند عشیره ای ناشی می شد.


    اوسیان نسبت به خزرج و سلطه آنها ترس و حسادت داشتند و به همین دلیل حتی حاضر شدند جهت عدم حکومت خزرجیان به زیر پرچم قریش بروند.(4)
    ابن خلدون نیز در این رابطه می گوید: هدفی که عصبیّت به آن متوجه است به دست آوردن فرمانروایی و کشورداری است.(5)
    همچنین تأکید می کند که: غلبه و قدرت و مدافعه بی گمان از راه عصبیت پدید می آید، چون غرور قومی وحس حمایت و دفاع مشترک و جانسپاری هر یک از افراد در راه یاران خویش از نتایج عصبیّت است. (6)




    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    ج) قدرت طلبی
    قریش از زمانی که دعوت پیامبر اکرم شروع شد از ترس اینکه بنی هاشم علاوه بر برتری معنوی، به برتری سیاسی و حکومتی بر ایشان دست پیدا کند، بسیار نگران بودند.
    عملکرد ایشان نسبت به پیامبر و بنی هاشم دلیل این مدعا می باشد.
    ایشان در ابتدا با جلوگیری از بیانات پیامبر اکرم مانع از دعوت و تبلیغ دین اسلام شدند. پس از آن با پیشنهاد پول و ثروت سعی بر جلوگیری از رشد و قدرت یافتن اسلام کردند.سخت گیری ها، تهدید مسلمانان، زجر و شکنجة ایشان عمل بعدی قریش بود. محاصرة بنی هاشم در شعب ابی طالب و تصمیم به قتل پیامبر از دسیسه های دیگر آنها بود.
    این عملکرد قریش تنها از ترس قدرت یافتن و برتری اجتماعی بنی هاشم بر ایشان بود. خلیفة دوم بارها به ابن عباس گفت : که عرب دوست نداشت که نبوت و خلافت در یک خاندان باشد.(7)
    ابن خلدون نیز در تأیید مطالب فوق می گوید:

    در میان این خاندان چون ریاست تنها از راه قدرت و غلبه به دست می آید بی گمان باید عصبیت و نفوذ این گروه مخصوص از دیگر اعضای آن خاندان و عشایر قبیله نیرومندتر باشد تا بتوانند بر دیگران تسلط یابند. (8)




    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    د) افتخار به حسب و نسب
    از آغاز سقیفه بنی ساعده سعد بن عباده شروع به ذکر و یادآوری برتری های انصار بر اعراب کرد.
    پس از آن با حضور قریشیان در سقیفه ایشان نیز شروع به بیان برتریهای مهاجرین بر انصار کردند.
    عمر درجواب حباب بن منذر که حاضرین در سقیفه را از بیعت با قریشیان نهی می کرد گفت: سوگند به خدا، عرب هرگز راضی نخواهد شد که شما انصار آنان را امر کنید در حالی که پیامبر (ص) از گروه شما نیست.
    همچنین می گفت: عرب جایز نمی داند که از مردمی فرمان برد که پیامبر از آنان نباشد. بنابراین کسی فرمان خواهد داد که پیامبر از میان آن مردم برخاسته باشد. (9)




    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    هـ) شیخوخیت
    ابوعبیده جراح که یکی از دست اندرکاران سقیفه بود با اشاره به جوان بودن حضرت علی بیان داشت که ایشان خصوصیات یک رهبر را ندارد.
    وی با در نظر گرفتن مشخصات رئیس قبیله در عرب جاهلی یعنی مسن، مجرب، عاقل، ثروتمند و... خطاب به حضرت علی گفت: پسرعمو، تو کم سن و سال هستی و آنان بزرگان قوم توأند.
    تو تجربة آنان را نداری و به اندازة آنان نیز کارها را نمی شناسی. ابوبکر در کار خلافت ازتو نیرومندتر است و کارها را همه جانبه در نظر می گیرد. بنابراین کار خلافت را به او بسپار، زیرا تو اگر زنده بمانی و عمر یابی، برای کار خلافت خلق شده ای، و سزاوار در دست گرفتن کار خلافت هستی. (10)
    همچنین عمر در جواب ابوبکر مردم را تشویق به بیعت با او می کرد می گفت: تو از نظر مال و ثروت از ما برتری، تو برترین مهاجران هستی. (11)




    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    و) عصبیّت و تعهد در قبال بیعت
    از دیگر صفات مذموم صفت عصبیّت و تعهد در قبال بیعت بود. ایشان در بیعت حتی اگر به اشتباه به امر ناصحیحی بیعت بسته بودند، حاضر به شکستن بیعت خود نمی شدند.
    ایشان پس از سقیفه در جواب حضرت علی می گفتند: چون با ابوبکر بیعت کرده ایم دیگر نمی توانیم بیعت خود را بشکنیم.
    ایشان با اینکه بر برتری حضرت علی (ع) ایمان داشتند می گفتند: اگر علی آنجا بود حتماً با او بیعت می کردیم. غافل از اینکه همة آنها با بیعت با ابوبکر، بیعت قبلی خود با علی بن ابی طالب در غدیر خم را شکستند.


    ز) کینه ورزی
    یکی از عواملی که قریشیان حاضر به امامت و جانشینی حضرت علی (ع) نشدند، دشمنی خاص ایشان با شخص حضرت علی(ع) بود.
    ایشان از حضرت علی (ع) ضربه های فراوانی دیده بودند.
    بسیاری از ایشان بهترین یاران و اقوام خود را با ضربة شمشیر حضرت علی(ع) از دست داده بودند.
    یعقوبی در حوادث روزهای نخستین خلافت حضرت علی(ع) می گوید: همة مردم با ایشان بیعت کردند جز سه نفر از قریش، مروان بن حکم، سعید بن عاص، ولید بن عقبه.
    ولید از جانب آنان به امیرالمومنین گفت: تو به همة ما ضربه زده ای، پدر مرا بعد از بدر گردن زدی، پدر سعید را در جنگ کشتی و هنگام برگرداندن پدر مروان به مدینه به عثمان ایراد گرفتی. (12)




    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    ح) تهدید
    در همان واقعه سقیفه چندین مرتبه دو طرف مدعی تهدید به قتل و ضرب و شتم یکدیگر کردند. تهدیدهای حباب بن منذر در سقیفه به جهت جلوگیری از بیعت کردن با ابوبکر، شمشیر کشیدن اسیدبن حضیر و تهدیدات و جملاتی که بین سعد بن عباده و عمر رد و بدل می شد همگی اشاره به این امر دارد.
    ابن خلدون نیز در تأیید مطالب فوق می گوید:
    پادشاهی پایگاهی شریف و لذت بخش است و بر همة نیکی های دنیوی و شهوات بدنی و لذایذ نفسانی مشتمل می باشد و اغلب در راه به دست آوردن آن کشمکش و زد و خورد روی می دهد.(13)

    ط) حسادت
    عامل دیگری که باعث نتیجه گیری قریشیان از واقعة سقیفه شد حسادت اوسیان نسبت به قدرت رسیدن خزرجیان بود.
    قوم اوس با نگرانی از به قدرت رسیدن قوم خزرج با همراهی با قریشیان با ابوبکر بیعت نمودند.
    بشیربن سعد که پسرعموی سعدبن عباده رهبر قوم خزرج بود اولین کسی بود که از ترس به قدرت رسیدن پسرعموی خود با ابوبکر بیعت کرد.
    پس از بیعت بشیر انصاری با ابوبکر حباب بن منذر خطاب به بشیر گفت: کار را ضایع کردی، چه چیزی تو را مجبور به این کار کرد، آیا بر این که پسرعمویت امیر شود حسادت ورزیدی؟ (14)
    همچنین حسادت قریش نسبت به بنی هاشم و به خصوص حضرت علی(ع) از دیگر عوامل این واقعه بود.




    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    ی) عدم حق گرایی
    بیان شد که عرب جاهلی به دنبال حق و حقیقت نبود. کاری نداشت حق از آنِ کیست چه کسی درست می گوید و چه کسی اشتباه، حتی چه کسی در مقابل او قرار گرفته است.
    او به دنبال اهداف و اغراض و منافع شخصی خود بود.
    در سقیفه نیز همه گروههای حاضر کاری به حقانیّت این مطلب نداشتند که وصایت و جانشینی پیامبر از آنِ کیست.
    همه از یاد برده بودند که پیامبر اکرم در طول 23 سال بارها و بارها اشاره به وصایت و جانشینی چه کسی کرده بودند. واقعة غدیر که نزدیکترین و رسمی ترین مراسم معرفی حضرت علی(ع) بود را همة حاضرین در سقیفه به دست فراموشی سپرده بودند زیرا ایشان در این زمان خاص، فقط منفعت خود را مد نظر داشتند.


    ک) منفعت طلبی
    عرب از قدیم رسیدن به منافع زیاد را در برتری یافتن بر دیگران می دانست عملکرد عرب جاهلی بیانگر این بود که برای رسیدن به منافع و امکانات بیشتر باید قدرت بیشتری داشته باشیم.
    به یقین می توان گفت که، یکی از علل تأکید و اصرار عمر برای بیعت گرفتن از مردم برای ابوبکر نیز همین امر بوده است. حضرت علی با اشاره به منفعت طلبی عمر خطاب به او فرمودند: شیر را بدوش که بخشی از آن، از تو خواهد بود. کار را برای ابوبکر محکم گیر که فردا آن را به تو برمی گرداند. (15)




    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود