جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روزه های قضای مادران و کفاره آنها

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    .
    نوشته
    456
    حضور
    4 روز 15 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    23
    صلوات
    5871

    روزه های قضای مادران و کفاره آنها




    سلام علیکم
    مادری به علت بارداری نتوانسته روزه یک سال خود را بگیرید.سال بعد هم تا نیمه به کودکش شیر داده ولی بعد از آن کودکش از شیرخشک تغذیه کرده.ولی او نتوانسته روزهای سال گذشته خود را قضا کند.از سویی ایشان دارای املاک و اراضی برای خود است به صورتی که حج بر او واجب شده.
    سوال ایشان این است که تکلیف روزهایی که از آن دوسال پیش است چیست و کفاره روزه اش را چه کسی باید بپردازد؟خودش که دارای مال است یا همسرش که در خانه او زندگی کرده و بخاطر کودک او روزه نگرفته؟

    ویرایش توسط مدیر روابط عمومی : ۱۳۹۰/۰۵/۱۱ در ساعت ۱۹:۲۰

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدیر روابط عمومی نمایش پست ها
    سلام علیکم مادری به علت بارداری نتوانسته روزه یک سال خود را بگیرید.سال بعد هم تا نیمه به کودکش شیر داده ولی بعد از آن کودکش از شیرخشک تغذیه کرده.ولی او نتوانسته روزهای سال گذشته خود را قضا کند.از سویی ایشان دارای املاک و اراضی برای خود است به صورتی که حج بر او واجب شده. سوال ایشان این است که تکلیف روزهایی که از آن دوسال پیش است چیست و کفاره روزه اش را چه کسی باید بپردازد؟خودش که دارای مال است یا همسرش که در خانه او زندگی کرده و بخاطر کودک او روزه نگرفته؟


    با سلام و آرزوی قبولی طاعات
    زنى كه زايمان او نزديك است و روزه براى حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يك مد طعام، يعنى گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. و نيز اگر روزه براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست. و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد، ودر هر دو صورت روزه هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد.
    زنى كه بچه شير مى دهد و شير او كم است، چه مادر بچه يا دايه او باشد، يا بى اجرت شير دهد، اگر روزه براى بچه اى كه شير مى دهد ضرر دارد، روزه براو واجب نيست و بايد براى هر روز يك مد طعام، يعنى گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. و نيز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و در هر دو صورت روزه هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد. ولى اگر كسى پيدا شود كه بى اجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از كس ديگر كه اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، احتياط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد.
    رساله مراجع،م1728و1729


    کفاره به عهده زن است.
    استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی

    تذکر:آنچه بیان شد نظر حضرت امام بود با توجه به اختلاف نظر مراجع بهتر است مرجعشان ذکر شود.متشکر

    ویرایش توسط نور : ۱۳۹۰/۰۵/۱۱ در ساعت ۲۲:۴۸

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    .
    نوشته
    456
    حضور
    4 روز 15 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    23
    صلوات
    5871



    سلام علیکم.
    با تشکر از نور بزرگوار

    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    کفاره به عهده زن است.
    اینکه می فرمایید کفاره به عهده زن هست یعنی زن باید پولی بدهد.خوب از کجا بیاورد؟مگر بخاطر فرزند آن مرد و سلامتی نوزاد عمل واجب را ترک نکرده؟مگر در خانه آن مرد زندگی و او معاشش را تامین نمی کند؟ولی باید خود زن کفاره را بدهد؟گیریم در این موضوع زن دارای مال است ولی وقتی مالی از خود ندارد از کجا بیاورد؟اگر برعهده زن باشد یعنی با دادن مرد تکلیف ساقط نشده.درست است؟

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11227



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدیر روابط عمومی نمایش پست ها
    وقتی مالی از خود ندارد از کجا بیاورد؟
    اگر زن مالی ندارد کفاره از او ساقط می شود فقط استغفار کند

    نقل قول نوشته اصلی توسط مدیر روابط عمومی نمایش پست ها
    اگر برعهده زن باشد یعنی با دادن مرد تکلیف ساقط نشده.درست است؟
    این که گفته می شود کفاره به عهده زن می باشد به این معنا نیست که همرش نباید کفاره اش را بدهد بنابراین اگر مردی با وکالت از طرف همسرش کفاره روزه های زن را بدهد کفایت می کند
    ویرایش توسط شفا : ۱۳۹۰/۰۵/۱۸ در ساعت ۰۱:۴۱
    روزه های قضای مادران و کفاره آنها

    روزه های قضای مادران و کفاره آنها

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان گرامی انجمن احکام

    سوالی برام پیش اومده بود که بنظرم بی ربط به این تاپیک نباشه.

    میشه لطفا کاملا در مورد نماز قضای پدر و مادری که فوت کردن توضیح بدید؟

    آیا خواندن نماز قضا برای پسر ارشد واجب هست؟

    آیا پدر ومادری که کاهل بودن و اصلا نماز نمی خوندن ویا گاهگاهی می خوندن فرزندان باید حتما نماز و روزه ها را ادا کنند؟


    آیت الله مکارم شیرازی


    پیشاپیش از پاسخ گوییتون متشکرم

    ویرایش توسط سایه خورشید : ۱۳۹۰/۰۷/۱۳ در ساعت ۱۵:۳۰
    شهید محمود آقا شیری

    امروز من می روم ، فردا تو

    ولی ببین چه با خود آوردی ، خیر یا شر .

    ***********

    وصیت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به ابوذر غفاری

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط سایه خورشید نمایش پست ها
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان گرامی انجمن احکام سوالی برام پیش اومده بود که بنظرم بی ربط به این تاپیک نباشه. میشه لطفا کاملا در مورد نماز قضای پدر و مادری که فوت کردن توضیح بدید؟ آیا خواندن نماز قضا برای پسر ارشد واجب هست؟ آیا پدر ومادری که کاهل بودن و اصلا نماز نمی خوندن ویا گاهگاهی می خوندن فرزندان باید حتما نماز و روزه ها را ادا کنند؟ آیت الله مکارم شیرازی پیشاپیش از پاسخ گوییتون متشکرم
    با عرض سلام و احترام خدمت سرکار سایه خورشید گرانقدر

    بر پسر بزرگتر یعنی پسری که بعد از مرگ پدر یا مادر در حال حیات است ، واجب است که نماز و روزه هایی که از آنان فوت شده و از روی نافرمانی نبوده را قضا نماید (1)

    قسمت رنگی شده به این معناست که اگر پدر و مادری در نماز کاهلی هم کرده باشند باز هم بر پسر بزرگتر واجب است نماز های نخوانده آنان را قضا نماید اما اگر از روی نافرمانی نه تنبلی نماز را نخوانده اند ، قضا کردن آن بر پسر بزرگتر لازم نیست . هر چند احتیاط مستحب است که قضا کند .

    پی نوشت:
    1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل م 1205


  13. صلوات ها 7


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود