صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونگی داوری خدا- بالفعل یا بالقوه؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب. بدنسازی بوکس
    نوشته
    128
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    227

    تعجب چگونگی داوری خدا- بالفعل یا بالقوه؟؟




    سلام.
    به نظر شما خدا چگونه بین این دو شخص در قیامت تفاوتی در مرتبه(در بهشت یا جهنم)قایل میشود:
    1-شخصی مثل صدام که در حد توان جنایت کرده باشد
    2-کسی که که اگر شرایطش مهیا میشد از شمر ، یزیدتر میشد.یک جنایتکار بالقوه.... اما از شانس بدش به محض اینکه به بلوغ رسید به 1 نفر سیلی زد و سپس کشته شد.

    فرض کنیم که اگر خداوند شخص 2 را در جایگاه شخص 1 میگذاشت مثل 1عمل میکرد و خداوند این را میداند قطعا.

    خداوند چگونه داوری میکند؟؟توضیح دهید(2نمره)


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهندس a نمایش پست ها
    سلام. به نظر شما خدا چگونه بین این دو شخص در قیامت تفاوتی در مرتبه(در بهشت یا جهنم)قایل میشود: 1-شخصی مثل صدام که در حد توان جنایت کرده باشد 2-کسی که که اگر شرایطش مهیا میشد از شمر ، یزیدتر میشد.یک جنایتکار بالقوه.... اما از شانس بدش به محض اینکه به بلوغ رسید به 1 نفر سیلی زد و سپس کشته شد. فرض کنیم که اگر خداوند شخص 2 را در جایگاه شخص 1 میگذاشت مثل 1عمل میکرد و خداوند این را میداند قطعا. خداوند چگونه داوری میکند؟؟توضیح دهید(2نمره
    سلام
    مجازات بدون انجام جنایت ظلم است و خدا وند ظلم نمی کند . این موردی که شما ذکر کرده اید صرف تصور ذهنی است و خداوند بر اساس این امور حکم نمی کند چطور می توان صدام را با چنین فردی مقایسه کرد !!
    موفق باشید
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب. بدنسازی بوکس
    نوشته
    128
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    227



    سلام.

    1-به نظرم خدا اینجا در حق 2 لطفی کرده و اجازه نداده بیشتر گناه کنه.شخص 1 میتونه به خدا بگه:به منم همین لطف رو میکردی، اون وقت نه من میتونستم در دنیا به کسی ظلم کنم نه لازم بود الان عذاب بکشم.
    با توجه به اینکه خدا یقین دارد که شخص 1 ظالم بزرگی میشود با این حال به اون اجازه زندگی داد غیرمستقیم به او ظلم کرده(حداقل میشود گفت که لطف هم نکرده اگه ظلمم نکرده باشه)و اجازه زندگی را به شخص 2 (که از نظر ژنتیکی ؛تربیتی و .... شبیه 1 است)را نداد و بهش لطف کرده. این از عدالت خدا خارج نیست؟

    2-اگر بخایم خودمون قاضی باشیم من هم با شما هم عقیده ام که شخص 2 مجازات به مراتب کمتری داره اما دیدگاه خدا جوریه که اطمینان داره، مطمئنه که اگه جای این دو شخص رو عوض میکرد مثل هم رفتار میکردن. ما شاید این درک برامون سخت باشه اما واسه خدا که واضحه واضحه. در واقع خدا خوب میدونه اگه شخص 2 رو جای صدام میذاشت همین کارا رو میکرد.

    آقا حامد شما هم موفق باشی




  7. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهندس a نمایش پست ها
    با توجه به اینکه خدا یقین دارد که شخص 1 ظالم بزرگی میشود با این حال به اون اجازه زندگی داد غیرمستقیم به او ظلم کرده(حداقل میشود گفت که لطف هم نکرده اگه ظلمم نکرده باشه)و اجازه زندگی را به شخص 2 (که از نظر ژنتیکی ؛تربیتی و .... شبیه 1 است)را نداد و بهش لطف کرده. این از عدالت خدا خارج نیست؟ 2-اگر بخایم خودمون قاضی باشیم من هم با شما هم عقیده ام که شخص 2 مجازات به مراتب کمتری داره اما دیدگاه خدا جوریه که اطمینان داره، مطمئنه که اگه جای این دو شخص رو عوض میکرد مثل هم رفتار میکردن. ما شاید این درک برامون سخت باشه اما واسه خدا که واضحه واضحه. در واقع خدا خوب میدونه اگه شخص 2 رو جای صدام میذاشت همین کارا رو میکرد. آقا حامد شما هم موفق باشی
    سلام
    برادر گرامی شما فرضیاتی را مبنای بحث قرار داده اید که اصلا ممکن نیست . مثلا می فرمایید خداوند می داند اگر دومی می ماند جنایتکار می شد و اورا از دنیا می برد . ما می پرسیم چرا از دنیا می برد ؟ اگر در علم الهی او واقعا عمری داشت نباید از دنیا می رفت چون خلاف علم الهی بود اگر عمری نداشت فرض صدور جنایت از او هم غلط است . خوب چرا باید خداوند متعال بر اساس یک امر فرضی که در نزد او هم اعتباری ندارد بلکه شما آنرا فرض می گیرید کسی را بخاطر جنایتی که نکرده مجازات کند ؟
    بنابر اصول قرآنی پاداش و عقاب اعمال بر مبنای عمل است پس چگونه کسی که عملی از او سرنزده مجازات شود و کسی که از او سرزده با او قیاس شود ؟
    شما این اصول را حل بفرمایید بعد در مورد کم و زیادی مجازات صحبت بفرمایید
    موفق باشی برادر

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب. بدنسازی بوکس
    نوشته
    128
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    227



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها

    ما می پرسیم چرا از دنیا می برد ؟ اگر در علم الهی او واقعا عمری داشت نباید از دنیا می رفت چون خلاف علم الهی بود اگر عمری نداشت فرض صدور جنایت از او هم غلط است .
    من این قسمت رو متوجه نشدم. شاید تصور من در مورد علم الهی فرق میکنه.
    من فکر میکنم که:
    فرض کنیم یا اتفاق a بتونه صورت بگیره یا b حالاتو دنیا فقط یکی از اینا اتفاق میوفته و a به نتیجه c ختم میشه و b به نتیجه d .
    اگر علم ما ناقص باشه و a اتفاق بیوفته ما از c آگاه میشیم اما از خصوصیات d نه زیرا تا اتفاق نیوفته ما نمیشناسیمش و بالعکس.
    اما علم بینهایت یعنی حتی اگه a صورت گرفت و به تبع اون فقط c و d واقع نشد، باز ما از d مطلع و آگاهیم.

    دید من راجع به علم بینهایت این بود.

    شما فرمودین که :
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها

    اگر در علم الهی او واقعا عمری داشت
    خوب تقدیر الهی بر این بود که عمر نکنه، اما عمر نکردنش باعث این نمیشه که اگر عمر میکرد خدا نمیدونست چکار میکرده. باز میگم من زیاد متوجه نشدم اگه میشه یکم برام توضیح بدید.

    ممنون




  10. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    مهدی موعود(عج)
    نوشته
    503
    حضور
    10 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    9
    گالری
    23
    صلوات
    2852



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    مجازات بدون انجام جنایت ظلم است و خدا وند ظلم نمی کند . این موردی که شما ذکر کرده اید صرف تصور ذهنی است و خداوند بر اساس این امور حکم نمی کند چطور می توان صدام را با چنین فردی مقایسه کرد !!
    موفق باشید
    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم
    بنده در تاپیکی که زده بودم مبنی بر چرایی مقام حضرت علی اصغر ( علیه السلام ) ، اساتید فرمودند که ایشان دارای مقام هستند چون دارای پتانسیل بوده اند که به دلیل شهادت در کودکی زمان برای استفاده از آن را نداشته و اگر خداوند به ایشان مقام بالایی عنایت نفرماید به ایشان ظلم شده است.
    رود شو روان شو پناه بی کسان شو
    گندم کشتزاران چاره درد نان شو
    ----------------------------------------

  11. صلوات


  12. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهندس a نمایش پست ها
    من این قسمت رو متوجه نشدم. شاید تصور من در مورد علم الهی فرق میکنه. من فکر میکنم که: فرض کنیم یا اتفاق a بتونه صورت بگیره یا b حالاتو دنیا فقط یکی از اینا اتفاق میوفته و a به نتیجه c ختم میشه و b به نتیجه d . اگر علم ما ناقص باشه و a اتفاق بیوفته ما از c آگاه میشیم اما از خصوصیات d نه زیرا تا اتفاق نیوفته ما نمیشناسیمش و بالعکس. اما علم بینهایت یعنی حتی اگه a صورت گرفت و به تبع اون فقط c و d واقع نشد، باز ما از d مطلع و آگاهیم. دید من راجع به علم بینهایت این بود. شما فرمودین که :
    سلام
    تصور شما از علم ذاتی الهی صحیح نیست . علم ذاتی الهی همه وقایع قطعی که در زندگی افراد صورت می گیرد را شامل می شود لذا برای خدا در مقام ذاتش این احتمالات تصور ندارد

    نقل قول نوشته اصلی توسط مهندس a نمایش پست ها
    خوب تقدیر الهی بر این بود که عمر نکنه، اما عمر نکردنش باعث این نمیشه که اگر عمر میکرد خدا نمیدونست چکار میکرده. باز میگم من زیاد متوجه نشدم اگه میشه یکم برام توضیح بدید.
    وقتی کسی به مرگ قطعی می میرد معنایش اینستکه ظهور این شخص در عالم ماده اینجا تمام می شود و چون پدیده ها از علل و اسباب خاص خود تبعیت می کنند اطلاع از بعد مرگ قطعی یک فرد موضوعیت ندارد مگر در مقام خیال .
    آیا می توان با معیار خیال پاداش و عقاب کسی را تعیین کرد ؟
    بر اساس اصل قرآنی پاداش و عقاب بر مبنای فعل صادر شده از انسان است چطور می توان اطلاع فرضی خداوند از اعمال کسی را مبنای پاداش و عقاب او گرفت ؟
    دیگر اینکه اگر توجه بفرمایید مساله ای که شما مطرح کردید منحصر در مثال مورد نظر شما نمی شود بلکه در مورد هر انسانی که می میرد می شود پس آیا می توان بر اساس خیال ، پاداش و عقاب اعمال فرضی افراد انسانی را تعیین کرد ؟ اساسا چه مدت زمانی را برای لحاظ اعمال فرضی در نظر بگیریم ؟ تا صد سال بعد مرگ یا هزار سال ؟
    بنده که عرض کردم فرض شما صحیح نیست باید مبانی را حل بفرمایید
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط نان شب نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم بنده در تاپیکی که زده بودم مبنی بر چرایی مقام حضرت علی اصغر ( علیه السلام ) ، اساتید فرمودند که ایشان دارای مقام هستند چون دارای پتانسیل بوده اند که به دلیل شهادت در کودکی زمان برای استفاده از آن را نداشته و اگر خداوند به ایشان مقام بالایی عنایت نفرماید به ایشان ظلم شده است.
    سلام
    بحث استعداد شخص و تکامل برزخی او غیر پاداش و عقاب اعمال است . بله افرادی مثل جناب علی اصغر ع به حسب ذات پر استعدا خود شایستگی تکامل را دارند که در عالم برزخ محقق می شود و این غیر از پاداش و عقاب اعمال است . کسانی که در این دنیا اعمالی را انجام داده اند نیز تکامل برخی دارند چون معمولا افراد ناقص از دنیا می روند .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  14. صلوات


  15. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب. بدنسازی بوکس
    نوشته
    128
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    227



    سلام.

    حالا اگر مساله رو راجع به آدم های احتمالا خوب مطرح کنیم شاید بررسی راحتتر بشه.

    ابراهیم پسر حضرت محمد که در کودکی فوت شد، اگر زنده میموند احتمال فراوان جایگاه رفعی در بهشت داشت،اما عمر کوتاهش باعث شدش اونجا(قیامت) با همه کودکان معمولی راجع بهش تصمیم گیری بشه(این رو فرض میگیریم:"رفتار مثل همه کودکان با او")
    حتی اگه همه کودکان به بهشت فرستاده بشن هنوز ابراهیم در بهشت جایگاه پایینتری داره از حالتی که عمر میکرد. اگر ابراهیم به خدا اعتراض کنه که مثل حضرت فاطمه به من 18 سال عمر میدادی تا الان در جایگاهی شبیه ایشون باشم، اعتراضش بیجا نیست.
    اگر این توضیحات درست باشند، فرض ما ، به بی عدالتی خدا و اعتراض امثال ابراهیم منجر میشه پس فرض ما باطل میشه

    یعنی با همه کودکان در قیامت به یک شیوه برخورد نمیشود(حضرت علی اصغر و ابراهیم و ...) و این یعنی خداوند بالفعل قضاوت نمیکند بلکه همانطور که نان شبفرمودند ، پتانسیل مهم است.



  16. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب. بدنسازی بوکس
    نوشته
    128
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    227



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    علم ذاتی الهی همه وقایع قطعی که در زندگی افراد صورت می گیرد را شامل می شود
    پس علم ذاتی الهی وقایع احتمالی را شامل نمیشود. مثلا من شطرنج بازی میکنم حرکت اول من اسب است و در نهایت من میبازم. اگر پیاده حرکت اول من بود من میبردم اما چون اصولا انجام نشده این حرکت(حرکت اول سرباز) و من قطعا اسب بازی کردم خدا نمیداند که در صورت حرکت پیاده من میبردم یا میباختم زیرا مقدمه این کار(حرکت سرباز) قطعا اتفاق نیوفتاده.
    آیا منظور شما رو درست متوجه شدم؟



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
    توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳, ۱۳:۱۹
  2. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
    توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
    پاسخ: 79
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۹:۳۹
  3. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
    توسط H a n a در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, ۱۴:۰۲
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۳۰, ۱۸:۴۸
  5. ساخت فلزیاب چه حکمی داره؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۱, ۱۶:۳۰

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود