صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: *آيا همه علوم بشري در قرآن وجود دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518

    مطلب *آيا همه علوم بشري در قرآن وجود دارد؟




    با سلام

    در اين مورد سه ديدگاه عمده وجود دارد که به صورت مختصر بدانها اشاره مي‌کنيم و دلايل آنها را مورد بررسي قرار مي‌دهيم:
    ديدگاه اول: همه علوم بشري در قرآن وجود دارد.
    براي اولين بار اين انديشه در کتاب «احياء العلوم» و «جواهر القرآن» ابوحامد غزالي (م 505 ق) ديده شده است.
    او سعي کرد که نشان دهد همه علوم را مي‌توان از قرآن استخراج کرد.
    او مي‌نويسد:
    «پس علوم، همه آنها در افعال و صفات خدا داخل است و خداوند در قرآن، افعال ذات و صفات خود را توضيح مي‌دهد و اين علوم بي‌نهايت است و در قرآن به اصول و کليات (مجامع) آنها اشاره شده است». (2)
    سپس ابوالفضل المرسي (655 ـ 570 ق) که صاحب کتاب تفسير است اين ديدگاه را به صورت افراطي مي‌پذيرد و مي‌گويد: «همه علوم اولين و آخرين در قرآن وجود دارد.»(3)
    آنگاه بدرالدين زرکشي (م 764 ق) در «البرهان» اين نظريه را مي‌پذيرد.(4)
    و پس از او جلال الدين سيوطي (م 911 ق) در کتاب «الاتقان في علوم القرآن» و «الاکليل في استنباط التنزيل» ديدگاه غزالي و المرسي را مي‌پذيرد و تقويت مي‌کند. (5)

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    و مرحوم فيض کاشاني (م 1091 ق) هم در مقدمه تفسير «صافي» اين ديدگاه را به صورت خاصي در قسمتي از علوم مي‌پذيرد. (6)
    در عصر جديد هم با پيشرفت علوم اين ديدگاه تقويت شد و کساني مثل طنطاوي جوهري (متولد 1862 م) در تفسير مشهور «الجواهر في تفسير القرآن» سعي کرد تا بسياري از علوم جديد را به قرآن نسبت دهد.
    و جديدترين تمايل نسبت به اين نظريه از طرف شخصي به نام رضا نيازمند در سال گذشته (1375 ش) اظهار شد که در مقاله‌اي نوشت:
    «کسي که قرآن را قبول داشته باشد،‌ بايد قبول کند که مطالب آن شامل کليه علوم هم هست و در آن هر چيزي بر اساس دانش تفصيل داده شده است». (7)
    دلايل ديدگاه اول:
    1. ظاهر برخي آيات قرآن دلالت بر اين دارد که همه چيز در قرآن وجود دارد. مثل: (وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَاناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ) (8) «و کتاب را بر تو نازل کرديم در حالي که بيان کننده همه چيز است.»

    2. آياتي که اشاره به علوم مختلف مي‌کند. مثل: آيه‌اي که از حساب سخن مي‌گويد اشاره به علوم رياضي دارد: (وَكَفَى‏ بِنَا حَاسِبِينَ) (9) و از آيه (رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ) (10) با حساب ابجد 360 درجه بودن درجات دايره در هندسه استخراج مي‌شود. و علم پزشکي از آيه (وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ) (11) به دست مي‌آيد.

    3. روايتي که دلالت مي‌کند همه علوم در قرآن کريم وجود دارد. مثل: از امام باقر (ع) روايت شده که فرمودند: «ان الله تبارک و تعالي لم يدع شيئا تحتاج اليه الامة الا نزّله في کتابه و بيّنه لرسوله». (12)
    خداوند تبارک و تعالي هيچ چيزي را که مسلمان به آن محتاج باشند، فروگذار نکرده است مگر آنکه آنها را در قرآن نازل فرمود و براي پيامبر (ص) بيان کرده است.

    4. دليل ديگر بر وجود همه علوم در قرآن، مسأله بطون آن است که در روايات متعددي وارد شده که قرآن داراي بطون مختلف است. (13)



    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    غزالي در «احياء العلوم» به همين مطلب استشهاد کرده و تعداد علوم قرآن را تا هفتاد و هفت هزار و دويست علم ذکر کرده است. و بعد مي‌گويد اين عدد چهار برابر مي‌شود، چون هر کلمه ظاهر و باطن دارد و حد و مطلع دارد. (14)
    تذکر: دلايل اين ديدگاه را در هنگام ذکر دلايل ديدگاه دوم و سوم مورد بررسي و نقد قرار مي‌دهيم.

    ديدگاه دوم: قرآن فقط کتاب هدايت و دين است و براي بيان مسائل علوم تجربي نيامده است.

    اين ديدگاه را مي‌توان از سخنان برخي از صاحب نظران و مفسران استفاده کرد.
    براي مثال ابواسحاق شاطبي (م 790 ق) که اولين مخالف با نظريه غزالي و المرسي بود مي‌گويد:
    «قرآن براي بيان احکام آخرت و مسائل جنبي آن آمده است». (15)
    نويسندگان تفسيرهاي «مجمع البيان» و «کشاف» نيز مي‌نويسند:
    «منظور از بيان همه چيز در قرآن، مسائل مربوط به هدايت و دين است». (16)
    تذکر 1: دلايل اين ديدگاه همراه با ديدگاه سوم بيان مي‌شود.
    تذکر 2: سخنان اين بزرگان قابل توجيه و تأويل است و نمي‌توان گفت که آنان متمايل به ديدگاه سوم نبوده‌اند و گرنه ظاهر سخن آنان با ظواهر آيات قرآن ناسازگار مي‌آيد چرا که در قرآن احکام و حدود و حتي قوانين ارث و دستورات جنگ و حکومت و اقتصاد و ... بيان شده است که مربوط به دنياي مردم است. (17)

    ديدگاه سوم: ديدگاه تفصيل؛ يعني از طرفي همه علوم بشري در ظواهر قرآن وجود ندارد و هدف اصلي قرآن نيز هدايت‌گري بشر به سوي خداست.
    و از طرفي ديگر قرآن کريم دعوت به تفکر و علم مي‌کند و برخي از مثال‌ها و مطالب علمي صحيح و حق را بيان مي‌کند که بيانگر اعجاز علمي قرآن است.



    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    دلايل اين ديدگاه،‌ همراه با ردّ دلايل و ديدگاه اول را چنين مي‌توان خلاصه کرد:
    1. قرآن کتاب هدايت، اخلاق، تربيت و دين است و نازل شده است تا انسان‌ها را به سوي فضليت‌ها و خداشناسي هدايت کند. بنابراين ضرورتي ندارد که قرآن، همه مسائل علوم تجربي، عقلي و نقلي را با تفصيلات و فرمول‌هاي آنها، بيان کند. هر چند که اين موارد گاهي اشارات حق و صادقي دارد.

    اين مطلب مورد تأکيد مفسران قديمي (18) و صاحب‌نظران معاصر (19) است.

    2. ظهور آياتي که مي‌فرمايد: «همه چيز در قرآن است» قابل استناد نيست چرا که:
    اولاً: اين ظهور بر خلاف بداهت است چون بسياري از فرمول‌هاي شيمي و فيزيک در قرآن نيست.
    ثانياً: ظهور اين آيات مورد انکار صريح برخي از مفسران قرار گرفته است و گفته اند که منظور وجود چيزهايي است که در مورد هدايت انسان لازم است و اينها در قرآن وجود دارد (20) (کل شيء = امور ديني)
    ثالثاً: لفظ «کتاب» در آيات مورد بحث (وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَاناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ) (21) ممکن است به چند معنا باشد: «قرآن کريم، لوح محفوظ، اجل، ‌علم خدا، امام مبين» (22) پس نمي‌توان گفت که حتماً مراد قرآن است و همه چيز در آن است.
    و همين اشکال در مورد رواياتي که مورد استناد واقع شده بود نيز وارد است.
    رابعاً: اين آيات با دليل عقل (قرينه لبّي) تخصيص مي‌خورد و محدود مي‌شود. چون عقل انسان حکم مي‌کند که قرآن در مورد هدف خود (هدايت معنوي انسان) بيان همه چيز باشد نه در اموري که خارج از حوزه هدف اوست.

    3. آياتي از قرآن که اشارتي به علوم طبيعي دارد هدف آنها کشف فرمول‌هاي هندسه و شيمي و ... نيست بلکه اين اشارات را به طور استطرادي و حاشيه‌اي مطرح کرده است.
    يعني صرفاً ذکر مثال (البته حق و واقعي) و هدف آن آموزش علوم نيست.
    علاوه بر آنکه برخي از آياتي که مورد استشهاد طرفداران ديدگاه اول قرار گرفت از لحاظ موازين تفسيري قابل نقد است بريا مثال: آيه «رفيع الدرجات» ربطي به درجات دايره ندارد. و حمل آيات بدون قرينه عقلي يا نقلي معتبر بر يک مطلب موجب تفسير به رأي مي‌شود.

    4. مسأله بطون قرآن و علم ائمه: از مورد بحث ما خارج است چون موضوع بحث در اينجا اين است که آيا همه علوم بشري را مي‌توان از ظواهر قرآن استخراج کرد يا نه؟



    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    جمع بندي و نتيجه‌گيري:
    بنابر آنچه بيان کرديم به اين نتيجه مي‌رسيم که ظاهر آيات قرآن، بر تمام علوم بشري (با تمام فرمول‌ها و جزئيات آن) دلالت ندارد.
    بلي در قرآن، اشاراتي به بعضي از علوم و مطالب علمي شده است که استطرادي و عرضي است ولي همه علوم بالفعل در قرآن مذکور نيست و آياتي که در اين زمينه است (مثل آيه 89 سوره نحل و 38 و 59 سوره انعام) دلالت بر اين مطلب دارد که تمام احتياجات ديني و هدايتي مردم، در قرآن به طور تفصيل يا مجمل ذکر شده است. (23)

    پي‌نوشت:
    1. برگرفته شده از: پژوهشي در اعجاز علمي قرآن، محمد علي رضايي، رشت: کتاب مبين، 1381، ص 35 ـ‌ 39.
    2. احياء العلوم، ج 1، ص 289، چاپ دارالمعرفه، بيروت.
    3. ر.ک: التفسير والمفسرون، ج 2، ص 478 ـ 482.
    4. البرهان في علوم القرآن، ج 2، ص 181، چاپ دارالمعرفه، بيروت.
    5. الاکليل في استنباط التنزيل، ص 2، و الاتقان، ج 2، ص 271 ـ 282 دارالکتب العلميه، بيروت.
    6. تفسير صافي، ج 1، ص 57.
    7. مجله بينات، سال سوم، شماره 10، ص 21، تابستان 1375 ش.
    8. نحل / 89 .
    9. انبياء / 47.
    10. غافر / 15.
    11. شعراء / 80 .
    12. نورالثقلين، ج 2، ص 74.
    13. بحارالانوار، ج 92، ص 95.
    14. احياء العلوم، ج 1، ص 289.
    15. الموافقات،‌ج 2، ص 76 ـ 79 به نقل از التفسير والمفسرون، ج 2، ص 485.
    16. طبرسي، مجمع البيا، ج 4، ص 289 و زمخشري،‌کشاف، ج 2، ص 628.
    17. آيات مربوط به آيات الاحکام حدود پانصد آيه است که در کتاب‌هايي تحت همين عنوان جمع‌آوري شده است.
    18. ر.ک: مجمع البيان، ج 3، ص 298 و کشاف، ج 2، ص 628.
    19. ر.ک: الميزان، ج 14، ص 325 و معارف قرآن، مصباح يزدي، ص 229 و تفسير نمونه، ج 11، ص 361 ـ 362.
    20. ر.ک: تفسير القرآن الحکيم (معروف به المنار)، ج 7، ص 395 و تفسير الجواهر، طنطاوي، ج 8، ص 130 و التفسير و المفسرون، ج 2، ص 489.
    21. نحل / 89 .
    22. ر.ک: مجمع البيان، ج 4، ص 298 و ج 6، ص 380 و کشاف، ج 2، ص 628 و الميزان، ج 14، ص 325 و تفسير نمونه، ج 11، ص 381 و ... .
    23. براي اطلاعات بيشتر در اين زمينه و بررسي تفصيلي دلايل طرفين ر.ک: درآمدي بر تفسير علمي قرآن، از نگارنده، انتشارات اسوه، 1375 ش، قم.

    دکتر محمد علي رضايي اصفهاني

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    به نظر بنده ، "همه چیز" در قرآن هست و هیچ شی ایی نیست که در قرآن نباشد، اما نه به عیان و عینیت. بلکه "مفهوم" هر چیزی در قرآن هست. حال این مفهوم ، در عرصه محسوس ، در چه قالبی تعیین پیدا کند، این امر دیگری است.
    به عبارت دیگر، اشیائی که در عالم محسوس و معقول وجود دارند، از "حقیقت" هایی نازل گشته اند که آن "حقیقت"ها ریشه این اشیاء هستند. آن حقایق در قرآن ذکر شده اند. البته ممکن است که برخی اشیاء در قرآن ، نه به عیان و عینیت ذکر شده باشند و نه با ذکر حقیقت، بلکه بوسیله ذکر یک امر دیگری که به نوعی با آن شیء همخوانی دارد. به نحوی که انسان خردمند اهل تأمل و تدبر، می تواند از طریق آن امر دیگر، به این شیء مورد نظر برسد........

    همه علوم بشری هم در قرآن هست اما نه به شکلی که تمام جزئیات را ذکر کرده باشد، بلکه "ریشه" هایش در قرآن هست.
    و نیز چیزهایی (نشانه هایی و سرنخ هایی از آن علوم) در قرآن هست که انسان خردمند را به سوی کشف آن علوم رهنمون می سازد.

  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    عرض سلام و ادب

    دوستان بزرگوار
    بهتر است ابتدا اندکي حول معني و مفهوم اين سوال به شکل خاص و نوعا همه سوالاتي که مطرح ميکنيم، بينديشيم.
    از علوم بشري سخن به ميان آمده است. گستردگي معنا و مفهوم اين مهم بايد مورد توجه قرار گيرد. کافي است تنها به تعداد شاخه​هاي علوم در عصر حاضر توجه کنيم. و اندک بذل توجهي به يکي از اين شاخه​ها داشته باشيم. به عنوان مثال کليات علومي که يک پزشک متخصص جراح چشم در عصر حاضر دارد را در نظر آوريد.
    آيا همه علوم بشري! در قرآن وجود دارد!
    آيا چنين سوالاتي حتي در مقام طرح سوال، ميانه اي با تعقل و خرد دارد؟

    مشهور است که در دوره هايي از تاريخ اسلام، گنجينه​هاي بسياري از علوم و معارف در قالب کتابها و کتابخانه​هاي آن دوران به آتش کشيده شده اند تنها
    به استناد آنکه همه چيز در قرآن هست و احتياجي به مکتوب ديگري نميباشد!
    طرح چنين سوالاتي ، احترام و اکرامي هرچند به اشارت و معني ! به ايده و تفکر ناب قرآني آن سرداران فاتح نيست؟؟!
    دهشتناک و غم​انگيز نيست؟


    به نام خداوند جان و خرد
    کزین برتر اندیشه برنگذرد

  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط manmehdiam نمایش پست ها
    مشهور است که در دوره هايي از تاريخ اسلام، گنجينه​هاي بسياري از علوم و معارف در قالب کتابها و کتابخانه​هاي آن دوران به آتش کشيده شده اند تنها به استناد آنکه همه چيز در قرآن هست و احتياجي به مکتوب ديگري نميباشد! طرح چنين سوالاتي ، احترام و اکرامي هرچند به اشارت و معني ! به ايده و تفکر ناب قرآني آن سرداران فاتح نيست؟؟! دهشتناک و غم​انگيز نيست؟
    سلام

    آنکه جاهلان چیزی را بیان می کنند و برداشت غلطی از ان دارند دلیل بر عدم حقیقت نیست


    در قران همه چیز هست

    اما نیاز به تفسیر و تفکر و تدبر دارد و این کار هر کسی نیست

    و اکثر این علوم را معصومین که با علم خدا در ارتباط اند می توانند استخراج نمایند

    خود قران کافی است اما نه برای همه و برای فهمش باید به ثقلین تکیه کرد

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    فلسفه و علوم اجتماعی و ..
    نوشته
    520
    حضور
    8 روز 10 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1317



    عرض سلام و ادب

    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    و اکثر این علوم را معصومین که با علم خدا در ارتباط اند می توانند استخراج نمایند خود قران کافی است اما نه برای همه و برای فهمش باید به ثقلین تکیه کر
    دوست بزرگوار
    اينکه فرموده ايد : «اکثر علوم را » منظور همه علوم بشري است؟ اگر منظور از اکثر همه است که نبايد تعارف کنيد! پس بايد گفت :

    همه علوم بشري را معصومين که .... ميتوانند از قرآن استخراج نمايند .
    اگر غير از اين است ، پس آيا «اقلي از علوم بشري» استثنا هستند و ائمه از استخراج آن ناتوانند ؟!

    در ثاني ، قائليد که معصومين چون با علم خدا در ارتباطند ميتوانند استخراج نمايند. در اينصورت نقش قرآن يا به طور دقيقتر متون قرآن چيست؟ مثلا آيا بدون استفاده از متن قرآن و آيات قرآن ، ائمه قادر به استخراج يا تببين علوم مذکور نيستند؟ در اين امر چه وزني و اصالتي براي خود متن قرآن بيان ميشود؟
    به نظر ميرسد وقتي ارتباط ائمه و تمتع آن بزرگواران به علم خدايي مطرح باشد ، نياز به هر گونه شي ثالث (مثل قرآن) منتفي است . لذا اگر بدون ياري از قرآن ،​استخراج چنان علومي ميسر باشد ،​ پس آن علوم هيچ ارتباطي با قرآن ندارد ومنشا آن جاي ديگري خارج از قرآن بوده و لذا وجود همه علوم در قرآن بي معني و منتفي است.

    ثالثاً
    آيا يک نمونه استخراج مطلب علمي توسط ائمه يا هر شخص ديگري نقل شده است؟
    به نظر ميرسد هيچ سند تاريخي دال بر استخراج يا تبيين حتي يک نمونه مطلب علمي يا فرضيه علمي يا يافته علمي توسط ائمه يا هر شخص ديگري قبل از کشف و تببين آن مطلب علمي توسط دانشمندان مربوطه وجود ندارد.



    به نام خداوند جان و خرد
    کزین برتر اندیشه برنگذرد

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    علاقه
    نجوم، ریاضی، عکاسی
    نوشته
    409
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1381



    قبلا یک ریاضی دان، عقلا ثابت کرده است که مجموعه محدود از قوانین نمی نتواند هم "همه چیز" را در بر داشته باشد و در عین حال صحت و دقت کامل داشته باشد.

    بنابراین این نظر (مسئولیتش با صاحب نظر)، چون قرآن نامحدود نیست، پذیرش اینکه همه چیز از فیزیک و شیمی و الهیات و ... درآن است، به عدم صحت قرآن منجر می شود....
    و چون مطمئن هستیم که هیچ شکی در قرآن نیست. پس باید بپذیریم که همه چیز در قرآن نیست.

    امیر المومنین، علی (ع):

    "لا يُری الجاهلُ إلا مُفرطاً أو مُفَرّطاً"

    نادان جز به افراط و تفريط ديده نشود

  20. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود