جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حتی پرستش هم با واسطه است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    حتی پرستش هم با واسطه است




    سلام
    بعضی مدعیان فهم اسلام و قرآن مکرر اشکال می کنند چرا باید برای ارتباط با خدا از وسائط استفاده کنیم مگر خدا خود نیست مگر خدا نمی تواند تقاضای ما را برآورده سازد .
    این افراد با بی توجهی روشن به سنتهای الهی در آفرینش و اصل وساطت اسباب که بر هر کسی روشن است این اشکالات را مطرح می کنند .
    آنها با چشم خود می بینند که تمام فیوضات و الطاف و رحمتها از طریق اسباب مادی و معنوی به آنها می رسد با این حال سببیت و وساطت آنها را نفی می کنند .
    معلوم نیست این افراد از خدا و فیض و رحمت او چه تصوری دارند که مدام از ارتباط مستقیم با ذات الهی سخن می گویند . ارتباط با ذات الهی جز برای تک تک افرادی در هر دوره برای دیگران امکان پذیر نیست . دیگران باید از ورای حجاب اسباب از خدا کسب فیض کنند .
    این ساختار هستی است و کسی راه فراری از آن ندارد و در عین حال عین توحید هم می باشد .
    اما ما می خواهیم اینجا ثابت کنیم که حتی پرستش و عبادت و نماز ما هم در ارتباط مستقیم با خدای متعال نیست چه رسد به امور دیگر .
    ما در اینجا واضحترین مصداق عبادت را مورد بررسی قرار می دهیم و ثابت می کنیم که حتی نماز هم ارتباط مستقیم با خدای متعال نیست بلکه ارتباطی از ورای اسباب بیرونی و درونی است .
    در نماز دو بعد بیرونی و درونی وجود دارد :
    1- افعال
    2- اذکار
    باید توجه داشت که حقیقت عبادت و بندگی مال روح انسان است . حال ببینیم این دو بعد از نماز ارتباط مستقیم با ذات الهی است یا غیر مستقیم .
    مطلب واضحتر و روشنتر از آنستکه بخواهیم برایش دلیلی بیاوریم . فعل و ذکر انسان عابد ارتباط مستقیم با ذات الهی ندارد . اینها همه اسبابی برای توجه روح و نفس به ذات الهی است .
    پس در پرستش به توجه رسیدیم یعنی دانستیم که بی شک افعال و اذکار اسبابی برای توجه روح به ذات الهی و خشوع و خضوع درونی در برابر اوست .
    حال ثابت می کنیم که حتی این توجه هم ارتباطی مستقیم با ذات الهی نیست بلکه خود حجابی بین انسان و ذات معبود است .
    ما می پرسیم این توجه ، توجه به چیست ؟
    شاید خیلی فکر کنند که این توجه ، توجه به ذات معبود است در حالی که اصلا چنین نیست چرا ؟
    چون ذات الهی معروف کسی نیست تا معبود او باشد . ذات الهی فوق توجه فکری و عقلی و حتی قلبی است لذا معروف کسی نیست تا معبود او باشد .
    پس ما در توجه خود چه می کنیم ؟
    انسان عابد در توجه فکری ، عقلی یا قلبی خود به خدای متعال شناختی متناسب با این مراتب را واسطه عبادت خدا قرار می دهد نه اینکه ذات بذاته معبود انسان باشد .ذات به تجلیاتش در این مقامات معبود عابد است .
    حال سوال این است که اگر پرستش چنین است آیا این شرک نیست ؟
    جواب :
    خیر شرک نیست چون :
    اولا : لا یکلف الله نفسا الا وسعها خداوند به کسی جز به اندازه وسعش تکلیف نمی کند
    ثانیا : همه این حقایق با اینکه مغایرتی با ذات الهی دارند از آن جدا هم نیستند لذا واسطه قرار دادنشان برای پرستش شرک نیست .
    حال که ثابت شد در نماز هم خدا را با واسطه عبادت می کنیم چه جای سخنان سخیف در رد توسل و امثال آن است . اگر صرف وجود واسطه در ارتباط انسان با خدا شرک باشد پس نماز هم شرک است . اگر این شرک نیست آن نیز شرک نیست بخصوص که در امثال توسل توجه بنده مومن به واسطه ، در حد احترام و تکریم اوست نه توجه پرستشی که در متن عبادتی همچون نماز است .
    والحمد لله

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۴/۳۰ در ساعت ۱۷:۳۶
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    این ساختار هستی است و کسی راه فراری از آن ندارد و در عین حال عین توحید هم می باشد .
    توحیدی بودن این نگاه با وجود باور به اسباب دلیلش آنستکه در این نگاه در عین دخیل بودن اسباب در امور ، مستقل نیستند نه در ذات خود و نه در آثار و افعالشان . همین غیر مستقل دیدن خط مرز توحید و شرک است . البته باید توجه داشت هر اثری را نیز به موثر مناسب خود نسبت دهیم . مثلا دستگیری معنوی را به انسان کامل نسبت دهیم نه به درخت و دیوار .
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    معلوم نیست این افراد از خدا و فیض و رحمت او چه تصوری دارند که مدام از ارتباط مستقیم با ذات الهی سخن می گویند .
    کسانی که از رحمت خدا و کمک خدا و اجابت خدا سخن می گویند نمی دانند همه این حقایق تجلیات حق در مقام فعل اوست چه اینکه مقام ذات الهی مقامی غیبی است که از دسترس شناخت انسانی خارج است و ما از حقایق آنجایی خبری نداریم که حتی بخواهیم از آن سخن بگوییم . ضمن اینکه ارتباط عموم انسانها با خدای متعال نیز ارتباط از طریق همین اسباب خلقی است که فعل خدا محسوب می شوند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    فعل و ذکر انسان عابد ارتباط مستقیم با ذات الهی ندارد . اینها همه اسبابی برای توجه روح و نفس به ذات الهی است .
    فعل و ذکر انسان یک پدیده خلقی محدودند لذا ارتباط مستقیم آنها با ذات الهی ممتنع است . آنها نیز از طریق مجموعه علل و اسباب خود به خدای متعال منتهی می شوند نه مستقیما
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    چون ذات الهی معروف کسی نیست تا معبود او باشد . ذات الهی فوق توجه فکری و عقلی و حتی قلبی است لذا معروف کسی نیست تا معبود او باشد .
    توجه به ذات الهی به طور مستقیم ممتنع است چون توجه مستلزم نوعی شناخت است . اگر بگوییم این شناخت از ذات بما هو ذات است که قابل قبول نیست چون چنین شناختی ممتنع است و اگر شناخت ذات در چهره تجلیات ذاتی یا مادون آن است که شناخت ذات بما هو ذات نیست پس ارتباط مستقیم در توجه درونی به ذات الهی ممکن نیست .
    تازه همه اینها در حد و اندازه اهل عصمت و معرفت است وگرنه عموم مومنین که جز تصوری ذهنی یا وهمی از خدا ندارند . پس بطریق اولی توجه آنها به ذات الهی مستقیم نیست .

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    ذات به تجلیاتش در این مقامات معبود عابد است .
    به عبارت دیگر انسان از ماورای یک حجاب درونی خدای متعال را پرستش می کند . در یک تشبیه مثل توجه به خورشید از طریق نوری که از پشت ابرها منعکس می شود .
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    اولا : لا یکلف الله نفسا الا وسعها خداوند به کسی جز به اندازه وسعش تکلیف نمی کند
    یعنی این حد از پرستش در توان عبد بوده و بیش از این نتوانسته خدا را بشناسد لذا در درگاه لطیف ودود پذیرفته است هرچند حق عبادت نیست
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    ثانیا : همه این حقایق با اینکه مغایرتی با ذات الهی دارند از آن جدا هم نیستند لذا واسطه قرار دادنشان برای پرستش شرک نیست .
    یعنی از آن جهت که این حقایق تجلیات الهی در مقام نفس انسانی است و از او جدا نیست پس به این لحاظ عبادت اوست
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    اگر صرف وجود واسطه در ارتباط انسان با خدا شرک باشد پس نماز هم شرک است . اگر این شرک نیست آن نیز شرک نیست بخصوص که در امثال توسل توجه بنده مومن به واسطه ، در حد احترام و تکریم اوست نه توجه پرستشی که در متن عبادتی همچون نماز است .
    وقتی خدای متعال انسان را از طریق خاصی هرچند با واسطه به پرستش و ارتباط با خود می خواند نمی توان قائل به شرک در آن عبادت یا ارتباط بود . در بحث توسل هم چنین است وقتی که اصل توسل به اولیاء الهی با آیات قرآنی ثابت است پس واسطه قرار دادن در این ارتباط شرک محسوب نمی شود .
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    علاقه
    حقوق.رمان. مسافرت هندوانه رنگ آبی
    نوشته
    698
    حضور
    11 روز 9 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3515



    سراسیمه سلام هنگام انتظار سلام هنگام رسیدن سلام
    خوب ماشالله انقدر طولانی نظر گذاشتین که آدم وقت کم میاره
    به هر حال فقط باید خدارو پرستید قبول
    اما بعضی ها آبروی خاصی دارن که ما ما اونها رو شفیع میکنیم
    که ضمانت بکنن
    نه این که همسنگ خدا باشن یا اونها روبپرستیم
    چی شد خراب کردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    فکر کنم آره خراب کردم
    شاید آن روز که سهراب نوشت تا شقایق هست زندگی باید کرد
    خبری از دل پر درد گل یاس نداشت
    باید این طور نوشت هر گلی هم باشی
    چه شقایق چه گل پیچک و یاس زندگی اجباری است
    زندگی در گرو خاطره هاست خاطره در گرو فاصله هاست
    فاصله تلخ ترین خاطره هاست

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط اهورانی نمایش پست ها
    اما بعضی ها آبروی خاصی دارن که ما ما اونها رو شفیع میکنیم که ضمانت بکنن نه این که همسنگ خدا باشن یا اونها روبپرستیم چی شد خراب کردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فکر کنم آره خراب کردم
    سلام
    بله ظاهرا خراب کردید
    کسی از هم سنگی سخن نگفته
    اگر سراسیمه مطالب را نخوانید این مشکلات پیش نمیاد
    موفق باشد

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود