جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بحث نفی مناسک و اعمال در برخی مکاتب و ادیان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    بحث نفی مناسک و اعمال در برخی مکاتب و ادیان




    سلام
    در برخی از مکاتب و فرقه ها چیزی به نام اعمال دینی وجود ندارد . یعنی آن چیزی که در دین ما به عنوان نماز و روزه و زکات و جهاد بعنوان اعمال دینی شناخته می شود در برخی فرقه ها و مکتبها نفی و انکار می شود .
    البته در تمام کتب آسمانی ولو کتب غیر اصیل اعمال دینی خاص وجود دارد اما در تحریفات کلی که صورت گرفته این اعمال از عهده پیروان براشته شده است یا در برخی مکاتب که عنوان عرفان را هم یدک می کشند نه تنها اعمال دینی خاص وجود ندارد بلکه به سختی با آن مبارزه شده و مورد انکار قرار می گیرند .
    حال با توجه به بدیهی بودن ضرورت اعمال در سعادت ابدی انسان از نظر تعالیم دین اسلام می خواهیم به چرایی آن بپردازیم . ان شاء الله
    به نظر شما انگیزه نفی مناسک در برخی فرق و مکاتب چیست ؟
    دلیل ضرورت عمل را در ادیان آسمانی به چه جهت می دانید ؟
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    به نظر شما انگیزه نفی مناسک در برخی فرق و مکاتب چیست ؟ دلیل ضرورت عمل را در ادیان آسمانی به چه جهت می دانید ؟
    سلام
    دلیل نفی مناسک در برخی فرق و مکاتب اینهاست :
    1- عدم شناخت کامل انسان و بالتبع عدم شناخت کامل کمال و سعادت او
    2- عدم شناخت طرق و مسیرهای کمال انسانی
    3- نفی تکالیف با هدف جذب افراد
    اساسا هر مکتب و فرقه ای مروج کمالی است که بنیانگذار یا بنیانگذاران آن بدان نائل شده اند . مسیری که در یک مکتب برای وصول به کمال مورد نظر معرفی می کند هم همان طریق کمال ایشان می باشد .
    در مکاتب بشری و فرق مذهبی رهبرانی وجود دارند که اندیشه خود یا سلوک معنویشان را مبنای تام و تمام کمال دانسته و به ترویج آن می پردازند .
    میزان اخبار این مکاتب از کمالات حقیقی انسانی به اندازه اوجگیری این رهبران است . با بررسی زندگی همین رهبران است که می توان میزان اوجگیری ایشان را معین کرد و کمالی را که به دیگران وعده می دهند محک زد . باید دید رهبر هر مکتب و فرقه ای به چه میزان سعادت و کمال دست یافته است . چه اینکه این کمالات و سعادتها نمودی در زندگی فردی و اجتماعی او دارد . اگر می خواهیم میزان تاثیرگذاری مثبت یا منفی یک مکتب یا فرقه ای را بسنجیم باید ببینیم تا چه حد در سعادت پیروان خود و تکامل مجتمع بشری موثر بوده است . اینها نشانه های خوبی برای میزان اوجگیری و سعادت آن رهبران می باشد .
    وقتی به زندگی این رهبران نگاه می کنیم آنها از جهات مختلف خالی از کمال و سعادت می یابیم . آنها برای نقاط مختلف زندگی بشر سعادتی معرفی نمی کنند . بسیاری از آنها موضع ارزشمند تاثیرگذار و مثبتی نه در مقام اندیشه و نه در مقام عمل نسبت به بسیاری مسائل انسانی ندارند .
    بر این مبنا برترین مکتب و مرام آنستکه بطور دقیقتر و کاملتر نسبت به تمام مسائل بشری موضعی مشخص ، روشن ، مثبت و تاثیر گذار داشته باشد .
    ادامه دارد ان شاء الله

    والحمد لله
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود