صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کسی غیر از الله علم غیب میداند

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    105
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    55

    مطلب کسی غیر از الله علم غیب میداند




    البته غیر از الله هیچ کس علم غیب ندارد .

    علم غیبی که پیامبران داشتن الله از طریق وحی به آنان ابلغ میکرد. و بیرون از وحی پیامبران مانند بقیه بشر بودن
    از آیند و گذشته هیچ نمی دانستند چه اتفاقی می افتد. مثلا ما نمی توانیم بگوییم ده نسل بعد از ما چه کسانی هستند.
    پیامبر قبل از اینکه به پیامبری برسد از زندگی پیامبران قبلی هیچ آگاهی نداشت بله الله تعالی به خوبی خبر داشت بله از آینده هم با خبره و از طریق وحی از زندگی پیامبران قبلی به پیامبر آموخت.

    ذَٰلِكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ ۖ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ﴿١٠٢﴾ یوسف
    اين [ماجرا] از خبرهاى غيب است كه به تو وحى مى‌كنيم، و تو هنگامى كه آنان همداستان شدند و نيرنگ مى‌كردند نزدشان نبودى. ﴿١٠٢﴾ یوسف
    ویرایش توسط توحید-یکتاپرستی : ۱۳۹۰/۰۴/۲۶ در ساعت ۱۷:۰۶

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام
    دوست عزیز نمیدانم که چرا برای یک موضوع دو بار تاپیک میزنید؟؟!!

    اگر سخنی دارید در همان تاپیک ادامه میدادید بهتر بود !!
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=13027

    براي پاسخ به سوال، لازم است آيه‌هاي از قرآن را در اين باره بررسي نماييم.
    با دقت و بررسي در آيات مختلف قرآن، به خوبي روشن مي‌شود كه دو دسته آيات در زمينه علم و غيب و آگاهي از آينده وجود دارد.
    دسته اول: آياتي كه علم غيب را مخصوص خدا معرفي مي‌كند و از غير او نفي مي‌كند؛ مانند: (و عنده مفاتيح الغيب لا يعلمها الا هو)[1]
    «كليدهاي غيب نزد خداست كه جز او كسي آنها را نمي‌داند» (قل لا يعلم من في السموات و الارض الغيب الا الله)[2]
    «بگو هيچيك از كساني كه در آسمان‌ها و زمين هستند غيب را نمي‌دانند، جز خدا» و آيات ديگر مانند: (انعام، آية 50)، (اعراف، آية 188)، (يونس، آية 20) و... به صراحت دلالت دارند كه علم به غيب، ‌مخصوص خداوند است.
    گروه دوم از آيات، به روشني نشان مي‌دهد كه اولياي الهي «اجمالاً» از غيب آگاهي دارند؛ مانند: (و ما كان الله ليطلعكم علي الغيب و لكن الله يجتبي من رسله من يشاء)[3]
    «چنان نبود خدا شما را از علم غيب آگاه كند ولي خداوند از ميان رسولان خود هر كس را بخواهد بر مي‌گزيند (و قسمتي از اسرار غيب را در اختيار او مي‌گذارد)» و در معجزات حضرت مسيح ـ عليه السّلام ـ مي‌خوانيم كه فرمود: (و انبئكم بما تأكلون و ما تدخرون في بيوتكم)[4]
    «من شما را از آنچه مي‌خوريد، يا در خانه‌هايتان ذخيره مي‌كنيد؛ خبر مي‌دهم» در نتيجه خداوند تمامي اسرار غيب را رسولان خود را نداده است؛ ولي به طور اجمال به آنها اعطا نموده است.
    از طرف ديگر روايات زيادي وارد شده است كه، نشان مي‌دهد كه پيامبر اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ و امامان ـ عليهم السّلام ـ ، آگاهي از غيب داشتند و گاه از آن خبر مي‌دادند و در نهج البلاغه پيشگويي‌هاي زيادي به چشم مي‌خورد كه نشان مي‌دهد كه حضرت علي ـ عليه السّلام ـ به بعضي از اسرار غيب آگاهي داشت؛ مانند: آنچه در خطبه 13 در مذمت اهل بصره آمده است كه مي‌فرمايد: «گويا مي‌بينم عذاب خدا از آسمان و زمين بر شما فرود آمده و همه غرق شده‌ايد، تنها قله بلند مسجدتان همهچون سينه كشتي در روي آب نمايان است.» يا نسبت به «حجر بن قيس» فرمود: «كه تو را بعد از من مجبور به لعن مي‌كنند»[5]
    و آنچه درباره «مروان» فرمود: كه او پرچم ضلالت را بعد از پيري به دوش خواهد كشيد.[6] و آنچه كميل بن زياد به حجاج گفت كه امير المؤمنين علي ـ عليه السّلام ـ به من خبر داده كه تو قاتل مني.[7] و آنچه درباره خوارج نهروان فرمود: كه جنگ با آنها، از گروه ما ده نفر كشته نمي‌شوند و از آنها ده نفر نجات نمي‌يابند[8] و مطلب عيناً چنين شد.
    مرحوم علامه مجلسي(ره) در جلد 26 بحار الانوار، بالغ بر 22 حديث در زمينه آگاهي پيامبران و امامان بر اسرار غيب آورده است.
    از مطالب گذشته درباره از غيب پيامبران و امامان و اولياء خدا مي‌توان چند نتيجه گرفت:
    1. منظور از اختصاص علم غيب به خدا، علم ذاتي و استقلالي است، بنابراين غير او هيچ كس مستقلاً آگاهي از غيب ندارند و هر چه دارند از ناحيه خداست. «خداوند هيچكس را از اسرار غيب آگاه نمي‌كند، مگر رسولاني را كه مورد رضايت او هستند»[9]
    در نهج البلاغه نيز به همين معنا اشاره شده است حضرت علي ـ عليه السّلام ـ زماني كه از حمله مغول به كشورهاي اسلامي پيش بيني مي‌فرمود: يكي از يارانش گفت: اي امير المؤمنين آيا داراي علم غيب هستي؟ حضرت خنديد و فرمود: ليس هم بعلم غيب و انما هم تعلم من ذي علم» اين علم غيب نيست اين علمي است كه از صاحب علمي (پيامبر) آموخته‌ام.[10]
    2. اسرار غيب دو گونه است.
    قسمتي مخصوص به خدا است و هيچ كس جز او نمي‌داند مانند: قيام قيامت، برزخ، بهشت و... و قسمتي ديگر را به اولياء خود مي‌آموزد چنانكه در نهج البلاغه نيز اشاره كرده است كه بعضي از علوم غيبي تنها مخصوص خداست و غير از خدا كسي نمي‌داند و بعضي از علوم غيبي ديگر را به پيامبر آموخته و او به من آموخته است.[11]
    3. اسرار غيب در دو جا ثبت مي‌شود، يكي در لوح محفوظ، خزانه مخصوص خداوند است كه هيچ گونه دگرگوني در آن رخ نمي‌دهد و هيچكس از آن آگاه نيست و ديگري در لوح محو و اثبات كه علم به مقتضيات است نه علت تامه.
    امام صادق ـ عليه السّلام ـ در اين زمينه مي‌فرمايد: «خداوند علمي دارد كه جز خودش نمي‌داند و علمي دارد كه فرشتگان و پيامبران را از آن آگاه ساخته، آنچه را به فرشتگان و پيامبران و رسولانش داده، ما مي‌دانيم».[12]
    4. خداوند بالفعل از تمامي اسرار عالم باخبر است ولي انبياء و اولياء ممكن است بالفعل بسياري از اسرار غيب را نمي‌دانند، اما هنگامي كه اراده كنند خداوند به آنها تعليم مي‌دهد امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايد: «اذا اراد الامام ان يعلم شيئاً اعلمه الله بذلك»[13] «هنگامي كه امام اراده مي‌كند چيزي را بداند خداوند به او تعليم مي‌دهد»[14].
    در نتيجه مي‌توان گفت انسانها با تقويت و پرورش بعد روحاني خود مي‌توانند از آينده و غيب، آنهم به خواست و اراده خداوند آگاهي داشته باشند.
    براي مطالعه بيشتر:
    1. تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ذيل سوره انعام، آيه 59، نمل، آية 65.
    2. تفسير نمونه، حضرت آيت الله مكارم شيرازي، ج 25، ص 142 ـ 151.
    3. اصول كافي، كليني، ج 1، ص 284.
    [1] . انعام، آية 59.
    [2] . نمل،‌آية 65.
    [3] . آل عمران، آية 179.
    [4] . آل عمران، آية 49.
    [5] . مستدرك الصحيحين، حاكم نيشابوري، بيروت، دار المعرفه، ج 2، ص 358.
    [6] . طبقات ابن اسعد، بيروت، دار الفكر، ج 5، ص 30.
    [7] . الاصابة ابن حجر، عقلاني، بيروت، دار الكتاب العربي، ج 5، ص 325.
    [8] . شرح ابن ابي حديد، دار احياء التراث العربي، بيروت، 1967 م، چ 2.
    [9] . جن، آية 26.
    [10] . نهج البلاغه، خطبه 128.
    [11] . نهج البلاغه، خطبه 128.
    [12] . بحار الانوار، علامه مجلسي، بيروت، دار الفكر، ج 26، ص 160.
    [13] . اصول كافي، كليني، دار الاسوه، چ 1، 1376، قم، ج 1، ص 284.
    [14] . ر.ك: تفسير نمونه، حضرت آيت الله مكارم شيرازي، ج 25، ص 142 ـ 151، ج 5، ص 245، ج 7، ص 46.
    http://www.andisheqom.com/Files/faq
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۰۴/۲۶ در ساعت ۱۸:۱۶
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط توحید-یکتاپرستی نمایش پست ها
    پیامبر قبل از اینکه به پیامبری برسد از زندگی پیامبران قبلی هیچ آگاهی نداشت بله الله تعالی به خوبی خبر داشت بله از آینده هم با خبره و از طریق وحی از زندگی پیامبران قبلی به پیامبر آموخت. ذَٰلِكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ ۖ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ﴿١٠٢﴾ یوسف اين [ماجرا] از خبرهاى غيب است كه به تو وحى مى‌كنيم، و تو هنگامى كه آنان همداستان شدند و نيرنگ مى‌كردند نزدشان نبودى. ﴿١٠٢﴾ یوسف
    سلام
    قیاس پیامبران و اولیاء الهی با خود اشتباه بزرگی است . درست است که آن بزرگواران دارای بعد بشری مانند ما بودند اما ویژگی خاصی ایشان را شایسته ارتباط با خدای عالم و سفارت از سوی او نموده است .
    تمام تفاوتهای انبیاء الهی را باید در یک ویژگی خاص خلقی دانست که مایه همه آن عظمتها و بزرگیها است .
    در خصوص علم به غیب هم قیاس به نفس کاملا اشتباه است . اگر انبیاء الهی مانوس با غیب نباشند نمی توانند ثقل وحی را تحمل کنند .
    در روایت است که اولین نشانه های نبوت پیامبر اسلام رویاهای صادقه کاملا روشن بود . این اولین قدم یک انسان در مسیر دریافت وحی الهی است . این ارتباط تا جایی قوی می شود که او می تواند از ساکنان عالم غیب هم حقایق را بپرسد :
    واسال من ارسلنا من قبلک من رسلنا ( زخرف 45 )
    تنها چیزی که می تواند مانعی بر راه غیب بینی های انبیاء و اولیاء الهی شود مقام بندگی آنهاست به این معنا که ایشان هر کاری را به اذن او انجام می دهند لذا در عین برخورداری از توان غیب بینی بی اذن معبود آن را انجام نمی دهند
    والحمد لله

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۴/۲۶ در ساعت ۱۷:۵۳
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    105
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    55



    تِلْكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ ۖ مَا كُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ وَلَا قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَٰذَا ۖ فَاصْبِرْ ۖ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ هود
    اين از خبرهاى غيب است كه آن را به تو وحى مى‌كنيم. پيش از اين نه تو آن را مى‌دانستى و نه قوم تو. پس شكيبا باش كه فرجام [نيك‌] از آنِ تقواپيشگان است.
    ﴿٤٩﴾

    هیچ کس بیرون از وحی غیب نمیداند بارها الله زمانی که از گذشته به پیامبر خبر میده می گوید این از اخبار غیب هست به تو (پیامبر ) میکنیم قبل از آن (یعنی قبل از وحی) نمی دانستی
    حالا شما اقا رضا به این سوال پاسخ بدید؟ اگه از پیامبر می پرسیدی که در آینده چه معجزه ای از جانب خدا به تو نازل می شود میدانست
    شما که می گوید بدون اینکه وحی از الله باید پیامبر غیب میداند
    شما که غیب رابه دو دسته تقسیم میکنید آیا پیامبر می گفت بدون اینکه وحی از الله بر ایشان بیاید کی معجزه نازل میشود
    یا جواب نمی داد و میگفت فقط خدا میداند

  9. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    105
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    55



    پسر خوب آیات قران را کامل بیان کن
    وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَا أَجَعَلْنَا مِن دُونِ الرَّحْمَٰنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ﴿٤٥﴾
    و از رسولان ما كه پيش از تو گسيل داشتيم جويا شو؛ آيا در برابر [خداى‌] رحمان، خدايانى كه مورد پرستش قرار گيرند مقرر داشته‌ايم؟﴿٤٥﴾
    ویرایش توسط توحید-یکتاپرستی : ۱۳۹۰/۰۴/۲۶ در ساعت ۱۹:۵۱

  10. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط توحید-یکتاپرستی نمایش پست ها
    پسر خوب آیات قران را کامل بیان کن
    وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَا أَجَعَلْنَا مِن دُونِ الرَّحْمَٰنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ﴿٤٥﴾
    و از رسولان ما كه پيش از تو گسيل داشتيم جويا شو؛ آيا در برابر [خداى‌] رحمان، خدايانى كه مورد پرستش قرار گيرند مقرر داشته‌ايم؟﴿٤٥﴾


    با سلام
    برادر عزیز
    بله ما مسلمانیم و در این آیات شکی نداریم !
    اما بنده ارتباط این آیه را با علم غیب نمیدانم چیست؟که اینجا عنوان کردید؟
    دقت کنید !
    آيه مورد بحث مى‏فرمايد: وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنَا و تو اى پيامبر! از ايمان‏آوردگان اهل كتاب و مؤمنان آن جامعه‏ ها و مردمى كه پيامبران پيشين را به سوى آنان گسيل داشتيم بپرس كه آيا پيام‏آوران ما جز پيام توحيدگرايى و يكتاپرستى و دعوت به عدالت و آزادى و رعايت حقوق مردم براى آنان آورده‏اند و آيا آنان را جز به پرستش خداى يكتا فرا خوانده‏اند؟!
    آنچه آمد ديدگاه بيشتر مفسران در تفسير آيه است، امّا پاره‏اى برآنند كه: خدا به پيامبرش پيام مى‏دهد كه: هان اى پيامبر من! با اينكه پيروان تورات و انجيل پس از پيامبران ما دست تحريف به كتابهاى خود برده‏اند و اينك در ايمان و توحيد خالص نيستند، با اين وصف اين موضوع را از آنان بپرس، چرا كه باز هم از لابلاى سخنان آنان توحيدگرايى و يكتاپرستى را خواهى يافت و درستى سرلوحه دعوت تو ثابت خواهد شد.
    در اين آيه گرچه به ظاهر روى سخن با پيامبر خداست، امّا منظور همه مسلمانان هستند و به آنان فرمان مى‏رسد كه: شما مسلمانان از پيروان كتاب‏هاى آسمانها بپرسيد كه: أَجَعَلْنَا مِنْ دُونِ الرَّحْمَانِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ آيا ما جز خداى بخشاينده، خدايانى ديگر قرار داديم كه مردم آنها را بپرستند؟!
    آرى، اگر از آنان اين حقيقت را جويا گردى خواهند گفت كه ما هرگز چنين دستورى به آنان و پيامبرانشان نداده‏ايم، و هرگز كسى را به پرستش خدايى، جز خداى يكتا نخوانده‏ايم.
    به باور گروهى از مفسران، از جمله «سعيدبن جبير» منظور اين است كه: در اين مورد از پيامبران بپرس؛ و منظور از اين پيامبران، آن چهره‏هاى بزرگى بودند كه در شب معراج و آن سير آسمانى بر گرد حضرت محمد(ص) گرد آمدند و شمارشان در برخى از روايات نود نفر آمده است، كه موسى و عيسى نيز در ميان آنان بودند...

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات


  12. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    105
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    55



    سوره 10: يونس
    وَيَقُولُونَ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ ﴿20﴾
    و مى‏گويند چرا معجزه‏اى از جانب پروردگارش بر او نازل نمى‏شود بگو غيب فقط به خدا اختصاص دارد پس منتظر باشيد كه من هم با شما از منتظرانم (20)

    پس شما چطور میگوید پیامیر از امامان که پس از وفات پیامبر متولد شدن سخن گفته و حدیث در این موضوع است.
    شما ببینید که الله در قرآن می فرماید ای پیامبر بگو نمی دانم کی معجزه بر من نازل میشه و بگو من هم با شما از منتظرانم شما ببین خرد الله
    آیا سخنان شما بازی با دین و قرآن نیست بابا مردم قدیم باهم هستند

    مگه بر امامان وحی نازل میشده در این شکی نیست وحی فقط مخصوص پیامبران هست پس شما چگونه می گوید آنان علم غیب داشته اند
    ویرایش توسط توحید-یکتاپرستی : ۱۳۹۰/۰۴/۲۶ در ساعت ۲۰:۵۷

  13. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط توحید-یکتاپرستی نمایش پست ها
    سوره 10: يونس
    وَيَقُولُونَ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ ﴿20﴾
    و مى‏گويند چرا معجزه‏اى از جانب پروردگارش بر او نازل نمى‏شود بگو غيب فقط به خدا اختصاص دارد پس منتظر باشيد كه من هم با شما از منتظرانم (20)

    با سلام
    دوست گرامی
    اگر به دقت به اولین پست نگاه کنید دقیقا آنچه شما میخواهید بگوید اشاره شده !
    اگر آنچه باشد که ما میگویم در مورد علم غیب !؟
    بنده نمیدانم منظورتان از تکرار چیست!!؟
    اگر منظور خاصی دارید بفرماید تا ما هم بدانیم ؟؟
    در ششمين آيه مورد بحث با شرك گرايان اشاره به بهانه ‏جويى‏ها و حق ناپذيرى‏هاى شرك گرايان مى‏فرمايد: وَيَقُولُونَ لَوْلا اُنْزِلَ عَلَيْهِ ايَةٌ مِنْ رَبِّهِو شرك گرايان مى‏گويند: چرا از سوى خدا معجزه‏اى آشكار به دلخواه ما بر اين پيامبر فرو فرستاده نمى‏شود تا مردم بناگزير بر راستى دعوت و درستى رسالت او گواهى كنند و ديگر نه نيازى به استدلال باشد و نه معجزه‏اى ديگر؟
    پاسخ آنان اين است كه: اصل اجبار و ناگزير ساختن انسانها به كارى، با اصل تكليف - كه بر اساس آزادى و اختيار و مقايسه وانتخاب است - سخت ناسازگار است؛ چرا كه هدف از تكليف آن است كه مردم بر اساس انديشه و فكر، دُرست را از نادرست باز شناسند.
    و آنگاه راه توحيد و تقوا را برگزينند و در آن گام سپارند و به پاداش نايل آيند. اينك اگر به جاى آن، اصل اجبار را بگذاريم و بر اساس آن مردم ناگزير از شناخت خدا و عمل به مقرارت او باشند و توان مقايسه و انتخاب نداشته باشند، ديگر پاداش به چه مناسبت؟
    و چگونه درخور پاداش مى‏گردند؟
    افزون بر آن، اصل اجبار و ناگزيرساختن انسانها به راه و كارى، با هدفِ ازتكليف نيز منافات دارد.
    بر اين اساس است كه به پيامبر دستور مى‏رسد كه: فَقُلْ اِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ بگو آن قدرت بى‏همانندى كه غيب و معجزه ويژه اوست و مصلحت كارها را پيش از انجام آنها مى‏داند، همان يكتا آفريدگارى است كه هر چيز را پيش از پيدايش و پس از پيدايش آن مى‏داند و در كران تاكران هستى چيزى براى او پوشيده نيست؛ از اينرو هرچه را مصلحت بداند فرومى‏فرستد وهرچه را مصلحت نداند فرونمى‏فرستد، ومعجزه خواهى شرك گرايان بدان دليل كه از سَر حق ستيزى و بهانه جويى است پذيرفته نخواهد شد؛ چرا كه هيچ مصلحتى در آن نيست.
    فَانْتَظِرُوا اِنّى‏ مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرينَ.
    اينك كه حق را نمى‏پذيريد و بهانه‏جويى پيشه ساخته‏ايد، شما چشم به راه كيفر خدا باشيد و بدانيد كه شكست و نابودى در اين سرا و آتش شعله‏ور دوزخ در سراى آخرت دامنگيرتان خواهد شد؛ و من نيز در انتظار وعده پروردگار خويش هستم ومى‏دانم كه مرا برشما حق ستيزان پيروز خواهد ساخت.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۴/۲۶ در ساعت ۲۰:۳۸
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  14. صلوات


  15. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    421
    حضور
    2 روز 8 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914



    به نام خدا
    سلام

    همین الان هم با پیشرفت تکنولوژی، در صورتی که صرفه اقتصادی داشته باشد، پیش بینی های زیادی با کامپیوتر (خصوصا ابر کامپیوتر) قابل انجام است. مثلا می توان اوضاع آب و هوا را پیش بینی کرد. اگر جستجویی در اینترنت برای prediction داشته باشید، می بینید که الان هم کارهای زیادی انجام شده که البته هر کسی نمی فهمد. همین موبایلی که در دست دارید، کمی صحبت را پیش بینی می کند و لازم نیست همه چیز را بفرستند (برخی اوقات به همین دلیل کیفیت صدا خوب نیست). فشرده سازی تصویر (مثلا jpg) هم از پیشبینی استفاده می کند. شما با jpg یک تصویر مثلا 10 مگی را به اندازه 200 kbyte کوچک می کنید که این کار با پیش بینی است.
    مغز اولیای خدا هم یک ابزار محاسباتی پیشرفته تر از کامپیوتر است که با علمی که از خدا می گیرند و به دلیل دوری از نافرمانی خدا، برخی موارد را اگر بخواهند پیش بینی می کند.
    مَنْ کانَ عَدُوّاً لِلّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْریلَ وَ میکالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرینَ

  16. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط توحید-یکتاپرستی نمایش پست ها
    خوب اگه جواب نمی دید من خودم جواب میدم.
    بلکه پیامبر نمی دانست آینده چه معجزه ای بر او نازل نمی شه بلکه جواب میداد پس منتظر باشيد كه من هم با شما از منتظرانم
    نظر شما؟ چیه
    پس شما چطور میگید قبل از اینکه به زیارت امام رضا ما بریم آن امام از زیارت ما خبر دارد:moteajeb!:
    پیامبر که معجزه که آینده به او نازل میشه نی دونست

    با سلام
    خب داریم متوجه منظور شما میشویم البته کمی روشن نیست سخنانتان !
    اگر لطف کرده و با منبع گفتار خود را که با رنگ ابی نشان دادم ثابت کنید تشکر میکنم !

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود