صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا متعه در احادیث شیعه حرام اعلام شده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    55
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    175

    تعجب آیا متعه در احادیث شیعه حرام اعلام شده است؟




    نویسنده: سلیم هلالی
    بسم الله الرحمن الرحیم

    هر کس نگاهی اجمالی به کتب حدیثی شیعه بیندازد، احادیث فراوانی را پیرامون متعه و شرایط آن خواهد دید. در کتاب "وسائل الشیعه" تالیف شیخ حر عاملی که به نوعی جامع احادیث فقهی شیعه می باشد، در موضوع متعه 45 باب و 224 حدیث (از شماره 26356 تا 26579) وجود دارد!!


    در میان انبوه این روایات مبنی بر حلیت متعه و اجر و ثواب های فراوانی که برای آن ذکر شده، تنها یک حدیث وجود دارد که در آن از تحریم متعه سخن گفته شده است. اهل سنت این حدیث را دلیل بر حرمت متعه و ضدّ اعتقاد شیعیان می شمارند.
    ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این حدیث بپردازیم.

    شیعیان بر اساس اسناد غیر قابل انکار و منقول در کتب شیعه و سنّی، معتقدند که اولین بار عمر بن خطاب خلیفه ی قرشی از متعه نهی کرد، و سپس روات حدیث برای آن که نهی وی را مستند به قول رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) کنند، احادیثی را در این باب جعل و وضع کردند؛ در حالی که حتی خود عمر هم در نهی های خویش اشاره ای به این تحریم های خیالی نکرده است!


    بخاری و مسلم، صاحبان کتب صحیح اهل سنت نقل کرده اند:
    عمران بن حصین می گوید: آیه ی متعه در کتاب خدا نازل شد. پس ما آن را با رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) انجام می دادیم و آیه ای از قرآن نازل نشد که آن را تحریم کند. و ایشان از آن نهی نکردند تا این که وفات یافتند. تا این که مردی به رای خود گفت آنچه را خواست.
    بخاری می گوید: گویند او عمر است.

    عن عمران بن حصين رضى الله تعالى عنه قال نزلت آية المتعة في كتاب الله ففعلناها مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ولم ينزل قرآن يحرمه ولم ينه عنها حتى مات قال رجل برأيه ما شاء قال محمد يقال إنه عمر.
    صحيح البخاري، البخاري، ج 5 ص 158




    ابونضره می گوید: نزد جابر بن عبدالله بودم که شخصی نزدی او آمد و گفت: ابن عباس و ابن زبیر در دو متعه (=متعه ی حج و متعه ی نساء) اختلاف کرده اند. [نظر شما چیست؟] جابر گفت: ما آن دو را با رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) انجام می دادیم، سپس عمر ما را از آن نهی کرد.


    عن أبي نضرة قال كنت عند جابر بن عبد الله فاتاه آت فقال إن ابن عباس وابن الزبير اختلفا في المتعتين فقال جابر فعلناهما مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم نهانا عنهما عمر .

    صحيح مسلم، مسلم النيسابوري، ج 4 ص 59


    احمد حنبل و مالک بن انس، ائمه ی فقهی اهل سنت با اسناد صحیح نقل کرده اند:


    عطاء می گوید: هنگامی که جابر از عمره باز گشته بود، در منزلش نزد او رفتیم. مردم از برخی چیزها از او پرسیدند تا به متعه رسیدند. گفت: آری ما زمان رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) متعه می کردیم، و همین طور در زمان ابوبکر و عمر. تا این که آخر خلافت عمر رسید [و از آن نهی کرد.]


    قال عطاء حين قدم جابر بن عبد الله معتمرا فجئناه في منزله : فسأله القوم عن أشياء ثم ذكروا له المتعة فقال نعم استمتعنا على عهد رسول الله صلى الله عليه و سلم وأبي بكر وعمر حتى إذا كان في آخر خلافة عمر رضي الله عنه.

    تعليق شعيب الأرنؤوط : إسناده صحيح على شرط الشيخين
    مسند الإمام أحمد بن حنبل، أحمد بن حنبل، ج 3 ص 380

    مالک از نافع از ابن عمر نقل می کند: عمر گفت: دو متعه در زمان رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) نافذ بود، که من از آن دو نهی می کنم و هرکس که آن دو را انجام دهد، عقوبت می نمایم؛ متعه ی نساء و متعه ی حج.

    مالك بن أنس عن نافع عن ابن عمر قال: قال عمر متعتان ينفذ على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم أنا أنهى عنهما وأعاقب عليهما متعة النساء ومتعة الحج.

    التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد، ابن عبد البر، ج 10 ص 113 و ج 23 ص 365

    توجه داشته باشید که از منظر بخاری، سند حدیث فوق، صحیح ترین همه ی سندهاست.
    روينا عن ( أبي عبد الله البخاري ) - صاحب الصحيح - أنه قال : أصح الأسانيد كلها : مالك عن نافع عن ابن عمر .
    مقدمة ابن الصلاح، ابن الصلاح، ص 10


    قلقشندی شافعی، کسی که حافظ سخاوی - در الضوء اللامع، ج 2 ص 8 - وی را با عبارات "كان أحد الفضلاء ممن برع في الفقه والأدب" می ستاید، می نویسد:

    عمر اول کسی است که متعه ی زنان را حرام کرد، و متعه این است که زن را با چیزی تا وقت معلومی به نکاح درآورند. و قبل از آن مباح بود.

    وهو أول من حرم المتعة بالنساء وهي أن تنكح المرأة على شيء إلى أجل وكانت مباحة قبل ذلك.
    مآثر الإنافة في معالم الخلافة، القلقشندي، ج 3 ص 338


    و امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرموده اند:
    اگر عمر از متعه نهی نمی کرد، جز شقی زنا نمی کرد.

    قال علي رضي الله عنه : لولا أن عمر رضي الله عنه نهى عن المتعة ما زنى إلا شقى .

    جامع البيان، إبن جرير الطبري، ج 5 ص 19

    ادامه دارد .....


    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

    من مات و لیس فی عنقه بیعه ، مات میته جاهلیه

    **********************************

    یا اهل السنه :

    من هو امام الفاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) ؟

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    55
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    175



    اکنون به بررسی حدیث تحریم متعه که در کتب شیعه نقل شده است، می پردازیم. ابتدا متن این حدیث را از قدیمی ترین کتب حدیثی شیعه که این حدیث در آن آمده، ذکر می کنیم:
    واما ما رواه محمد بن يحيى عن أبي جعفر عن أبي الجوزا عن الحسين بن علوان عن عمرو بن خالد عن زيد بن علي عن آبائه عن علي عليهم السلام قال: حرم رسول الله صلى الله عليه وآله يوم خيبر لحوم الحمر الأهلية ونكاح المتعة.
    تهذيب الأحكام، الشيخ الطوسي، ج 7 ص 251

    فأما ما رواه محمد بن أحمد بن يحيى عن أبي الجوزا عن الحسين بن علوان عن عمرو بن خالد عن زيد بن علي عن آبائه عن علي عليهم السلام قال : حرم رسول الله صلى الله عليه وآله لحوم الحمر الأهلية ونكاح المتعة .
    الاستبصار، الشيخ الطوسي، ج 3 ص 142

    شیخ طوسی پس از ذکر این حدیث در تهذیب می نویسد:
    این روایت به حسب تقیه وارد شده و بر اساس مذهب مخالفین شیعه است. و علم حاصل برای کسی که اخبار را شنیده این است که حلیت متعه از دین ائمه ی ماست، پس نیازی به طول دادن کلام درباره ی آن نیست.
    فان هذه الرواية وردت مورد التقية وعلى ما يذهب إليه مخالفوا الشيعة ، والعلم حاصل لكل من سمع الاخبار ان من دين أئمتنا عليهم السلام إباحة المتعة فلا يحتاج إلى الاطناب فيه .
    همچنین در استبصار می نویسد:
    وجه این روایت آن است که آن را بر تقیه حمل کنیم، زیرا که موافق مذاهب عامه (=اهل سنت) است، در حالی که اخبار پیشین موافق ظاهر کتاب است. و اجماع فرقه ی محقه (=شیعه) بر آن است. پس لازم است که به روایاتی غیر این روایت شاذ عمل شود.
    فالوجه في هذه الرواية أن نحملها على التقية لأنها موافقة لمذاهب العامة والاخبار الأولة موافقة لظاهر الكتاب وإجماع الفرقة المحقة على موجبها فيجب أن يكون العمل بها دون هذه الرواية الشاذة .

    اما دلایل بطلان این حدیث را علاوه بر آنچه شیخ طوسی گفته است، چنین می آوریم:

    1- عدم ذکر متعه
    نهی از خوردن گوشت خرهای اهلی در خیبر در روایات دیگری از طریق روات شیعه وارد شده است. شیخ حر عاملی حداقل 3 حدیث صحیح السند از صاحبان کتب اربعه یعنی شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی در این باره نقل کرده است؛ اما در هیچ کدام خبری از تحریم متعه نیست. رجوع کنید به:
    وسائل الشيعة، الحر العاملي، ج 24 ص 117 ، باب كراهة لحوم الحمر الأهلية ، وعدم تحريمها
    2- عدم تحریم
    در روایات شیعه اساسا سخن از تحریم گوشت خرهای اهلی نیست، بلکه سخن از نهی به صورت کراهت وارد شده است و این خود دلیل دیگری است بر شیعی نبودن حدیث.
    3- ضعف سند
    در میان رجال سند این حدیث، افرادی عامی (=اهل سنت) یا زیدی حضور دارند که آن را از درجه ی صحت خارج می کنند. به این ترتیب حتی اگر همه ی روات حدیث توثیق شوند، تازه روایت موثق خواهد بود و نه صحیح. اما در میان این افراد توثیق دو تن با اما و اگر همراه بوده و در واقع بین علما در توثیق و عدم توثیق آن ها اختلاف وجود دارد. البته عمده ی فقها بر عدم توثیق این ها حکم کرده اند. خلاصه ی معرفی روات حدیث از این قرار است:
    نفر یکم - محمد بن احمد بن یحیی: امامی، ثقه
    نفر دوم - ابوجعفر: امامی، ثقه
    نفر سوم - ابو الجوزاء: غیر امامی، ثقه
    نفر چهارم - حسین بن علوان: زیدی، مختلف فیه
    نفر پنجم - عمرو بن خالد: زیدی، مختلف فیه

    خود شیخ طوسی پس از نقل سه حدیث دیگر با سند حدیث فوق می گوید: روات این احادیث عامی یا زیدی هستند. لذا این احادیث ضعیف بوده و به آن ها عمل نمی شود.

    محمد بن أحمد بن يحيى عن أبي جعفر عن أبي الجوزا عن الحسين بن علوان عن عمرو بن خالد عن زيد بن علي عن أبيه عن آبائه ( عليهم السلام ) ... .
    هذا الخبر ضعيف وطريقه رجال الزيدية .
    تهذيب الأحكام، الشيخ الطوسي، ج 6 ص 168

    فاما ما رواه محمد بن أحمد بن يحيى عن أبي جعفر عن أبي الجوزا عن الحسين بن علوان عن عمرو بن خالد عن زيد بن علي عن آبائه عن علي عليه السلام ... .
    طريق هذا الخبر رجال العامة والزيدية ولم يروه غيرهم .
    تهذيب الأحكام، الشيخ الطوسي، ج 7 ص 317

    فأما ما رواه محمد بن الحسن الصفار عن عبيد الله بن المنبه عن الحسين بن علوان عن عمرو بن خالد عن زيد بن علي عن آبائه عن علي عليه السلام ... .
    أن رواة هذا الخبر كلهم عامة ورجال الزيدية وما يختصون بروايته لا يعمل به .
    الاستبصار، الشيخ الطوسي، ج 1 ص 65 – 66

    بسیاری از فقهای شیعه نیز مانند شیخ طوسی، این احادیث را ضعیف، و رواتش را عامی، زیدی و مجهول دانسته اند. از جمله:
    العلامة الحلي - ابن العلامة - ابن فهد الحلي - المحقق الحلي - المحقق الأردبيلي - المحقق السبزواري - المحقق البحراني - الشهيد الأول - الشهيد الثاني - الشيخ الجواهري - الشيخ مرتضى الحائري - آقا رضا الهمداني - السيد محمد جواد العاملي - السيد محسن الحكيم - السيد مصطفى الخميني - السيد روح الله الخميني - السيد محمد باقر الصدر - السيد الخوانساري - السيد محمد صادق الروحاني و ...

    به این ترتیب معلوم می شود که حدیث صحیحی مبنی بر حرمت متعه در نزد شیعه وجود ندارد.
    http://islamtxt.ir/islam/node/46
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

    من مات و لیس فی عنقه بیعه ، مات میته جاهلیه

    **********************************

    یا اهل السنه :

    من هو امام الفاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) ؟

  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432




    با سلام

    مدتی است سوالی ذهن مرا مشغول داشته ابتدا اصل ماجرا را بخوانیم :


    آقاي حاج شيخ علي اسلامي ، فرزند مرحوم آيت الله آقاي حاج شيخ عباسعلي اسلامي بنيانگذار جامعه تعليمات اسلامي در تهران اظهار داشتند:

    داستاني را دوستان از جناب آية الله سيّدعبدالكريم كشميري نقل نمودند كه مشتاق شدم آن را بدون واسطه از خود ايشان بشنوم .

    بدين منظور به محضرشان مشرف شدم آقاي كشميري ، كه در نجف مي زيستند، مورد مراجعه اقشار مختلف مردم بودند و اكثراً از ايشان طلب استخاره مي شد.

    ضمنا استخاره ايشان با تسبيح صورت مي گرفت و مكنونات قلبي را نيز كه مراجعه مي كردند و استخاره مي خواستند بيان مي كردند. ايشان صبحها قريب دو ساعت به ظهر مانده در يكي از ايوانهاي صحن مطهر حضرت اميرالمؤ منين (ع ) مي نشستند و افراد مختلف در اين موقع براي گرفتن استخاره به ايشان مراجعه مي كردند. آقاي كشميري نقل كردند كه :

    مدّتي بود مي ديدم زني با عباي سياه و حالت زنان معيدي (دهاتي ) زير ناودان طلا مي نشيند و زنها به او مراجعه مي كنند و او نيز با تسبيحي كه به دست داشت بر ايشان استخاره مي گرفت اين حالت نظرم را جلب كرد. روزي به يكي از خدّام صحن مطّهر گفتم :

    هنگام ظهر كه كار اين زن تمام مي شود او را نزد من بياور، از او سوالاتي دارم . خادم مزبور، يك روز پس از اينكه كار استخاره آن زن تمام شد، او را نزد من آورد، از او سؤ ال كردم :

    تو چه مي كني ؟ گفت : براي زنها استخاره مي گيرم . گفتم : استخاره را از كه آموختي ؟ چه ذكري مي خواني ، و چگونه مسائل را به مردم مي گويي ؟
    گفت : من داستاني دارم ، و شروع به تعريف آن داستان كرد و گفت : من زني بودم كه با شوهر و فرزندانم زندگي عادي يي را مي گذراندم . شوهرم در اثر حادثه اي از دنيا رفت و من ماندم و چهار فرزند يتيم ، خانواده شوهرم به اين عنوان كه من بدشگون هستم و قدم من باعث مرگ پسرشان شده است ، مرا از خود طرد كردند. و خانواده خودم هم اعتناي به مشكلات مادي من نداشتند، لذا زندگي را با زحمات زياد و رنج فراوان مي گذراندم .
    ضمنا از آنجا كه زني جوان بودم ، طبعا دامهايي نيز براي انحرافم گسترده مي شد، و چندين مرتبه بر اثر تنگناهاي اقتصادي و احتياجات مادي نزديك بود به دام افتاده و به فساد كشيده شوم و تن به فحشا بدهم ولي خداوند كمك نمود و خود داري كردم تا روزي بر اثر شدت احتياج و گرفتاري ، تصميم گرفتم كه چون زندگي برايم طاقت فرسا شده وديگر چاره اي نداشتم تن به فحشا بدهم . من تصميم خود را گرفته بودم .


    اماّ اين بار نيز خدا به فريادم رسيد و مرا نجات داد. در بين ما رسم است كه اگر حاجتي داريم به حرم حضرت ابوالفضل (ع ) مي آئيم و سه روز اعتصاب غذا مي كنيم تا حاجتمان را بگيريم ، و اكثرا هم حاجت خود را مي گيرند من نيز تصميم گرفتم به ساحت مقدّس حضرت ابوالفضل العباس (ع ) متوسل شده و اعتصاب غذا كنم . رفتم و دست توسل به دامنش زدم و كنار ضريح آن حضرت اعتصاب غذا را شروع كردم . روز سوّم بود كه كنار ضريح خوابم برد و (حضرت ابوالفضل (ع ) به خوابم آمد و حاجتم را برآورد و فرمود:
    تو براي مردم استخاره بگير. عرض كردم من كه استخاره بلد نيستم فرمود: تو تسبيح را به دست بگير، ما حاضريم و به تو مي گوييم كه چه بگويي . از خواب بيدار شدم و با خو گفتم : اين چه خوابي است كه ديده ام ؟! آيا براستي حاجت من روا شده است و ديگر مشكلي نخواهم داشت ؟! مردد بودم چه كنم ؟ بالاخره تصميم گرفتم اعتصابم را شكسته و از حرم خارج شوم ببينم چه مي شود. از حرم خارج شدم و داخل صحن گرديدم .



    از يكي از راهروهاي خروجي كه مي گذشتم زني به من برخورد كرد و گفت : خانم استخاره مي گيري ؟ تعجب كردم ، اين چه مي گويد؟! معمول نيست كه زن استخاره بگيرد، آن هم زني معيدي و چادر نشين و بياباني ! ارتباط اين خانم با خوابي كه ديدم و دستوري كه حضرت به من داده چيست ؟! آيا اين خانم از خواب من مطلّع است ؟! آيا از طرف حضرت مامور است ؟! بالاخره به او گفتم : من كه تسبيح ندارم فورا تسبيحي به من داد و گفت : اين تسبيح را بگير و استخاره كن : دست بردم و با توجهّي كه به حضرت ابوالفضل العباس (ع ) داشتم مشتي از دانه هاي تسبيح را گرفتم ، ديدم حضرت در مقابلم ظاهر شد و فرمود:
    به اين چه بگويم مطالب را گفتم و او رفت . از آن تاريخ ، من هفته اي يك روز به اين محل زير ناودان طلا مي آيم و زناني كه وضع مرا مي دانند، نزد من مي آيند و من بر ايشان استخاره مي گيرم و بابت هر استخاره پولي به من مي دهند ظهر كه مي شود، با پول حاصله ، وسايل معيشت خودم و فرزندانم را تهيه مي كنم و به منزل برمي گردم .
    انتهی

    حال سوال اینجاست که مگر این خانم شرعا نمیتوانست صیغه شود ؟ مشکلش کجا بود ؟

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    55
    حضور
    16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    175



    بسم رب الحسین علیه السلام

    سلام بر شما

    جناب خیر البریه

    به نظر شما کجای این جریان به بحث تاپیک مرتبط است ؟

    یا علی ع
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

    من مات و لیس فی عنقه بیعه ، مات میته جاهلیه

    **********************************

    یا اهل السنه :

    من هو امام الفاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) ؟

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    723
    حضور
    6 روز 23 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    2877



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    حال سوال اینجاست که مگر این خانم شرعا نمیتوانست صیغه شود ؟ مشکلش کجا بود
    قرار نیست که مشکل همه از راه صیغه شدن حل شود. بالاخره باید اتفاقاتی هم بیفتد تا برخی کرامات از برخی بزرگان ظاهر شود.

    ضمناً خود این خانم در شرح حالشان گفته اند: نزدیک بود به فساد کشیده شوم... این نشان می دهد که به هر حال امکان تأمین مالی از طریق حلال (مثل صیغه) را نداشته اند. حال اینکه چرا این امکان را نداشته اند، و مشکلش از کجا بوده، آیا شرایط فرهنگی بوده است یا امر دیگری، این چیزی از حلیت متعه نمی کاهد و به جواز فقهی و مشروعیت متعه هیچ گونه خدشه ای وارد نمی سازد.
    ویرایش توسط یاقوت احمر : ۱۳۹۰/۰۵/۰۶ در ساعت ۲۲:۵۷

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    دوستان سعه صدر داشته باشند، میخواستم در موضوعی جدا گانه به این بحث بپردازیم که دیدم این موضوع مرتبط است .

    بالاخره اگر کسی جوابی دارد بگذارد تا بررسی شود .

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    بکاءالحسین
    نوشته
    207
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    704



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    حال سوال اینجاست که مگر این خانم شرعا نمیتوانست صیغه شود ؟ مشکلش کجا بود ؟



    یاعلی حیدر مددی

    سلام علیکم جناب خیرالبریه
    قبل از هرچیز باید قبول داشته باشیم که صیغه امری اجباری نیست یعنی اینکه ما نمی توانیم به دیگران بگویم تو چرا صیغه یا متعه نشدی. حالا جدا از شرایط روحی(شاید مستضعف بوده ونمی داسته ضیفه ای هم دراسلام وجود دارد- جسمی(بیماری وکهولت سن)-نفسی(شاید سرد مزاج باشد)- - واعتقادی (شاید اصلا صیغه را قبول نداشت) وفرهنگی (شاید روزی در آوردن از این راه را رابرای خودشان ننگ می دانست )شرایط طبیعی (نداشتن مکان و....)

    درباره توصیه جناب آقای کشمیری هم همین طور ملاک سنت وقرآن است نه کشمیری رحمت الله چنان که آن جناب تا روزی یک بسته (حالا کمتر یا بیشتر)سیگار برگ اصل بریتانیایی نمی کشید روزش شب نمی شد حالا چه بکنیم با این رسوایی وقتی که مراجع شما حکم حرام بودن سیگار را داده اند...
    موید باشید
    ویرایش توسط anti310 : ۱۳۹۰/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۴:۰۵

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    دوستان سعه صدر داشته باشند، میخواستم در موضوعی جدا گانه به این بحث بپردازیم که دیدم این موضوع مرتبط است . بالاخره اگر کسی جوابی دارد بگذارد تا بررسی شود .
    سلام علیکم جمیعا و رحمه الله و برکاته

    جناب خیرالبریه بنده به صحت این روایت شک دارم . البته ممکن است اصل داستان چیز دیگری بوده و به شکل بیان شده.


    ازدواج موقت‏
    عن الفتح بن يزيد قال: سئلت ابا الحسن عليه السّلام عن المتعة فقال هى حلال مباح مطلق لمن لم يغنه اللَّه بالتّزويج فليستعفف بالمتعة.
    ( فتح بن يزيد ميگويد: از حضرت ابا الحسن عليه السّلام در باره ازدواج موقّت سؤال كردم، فرمود: اين ازدواج حلال مطلق است براى كسى كه ازدواج دائم نكرده است، البته چنين شخصى بايد عفت خود را از راه ازدواج موقت محافظت نمايد.)

    عن علىّ بن يقطين قال سئلت ابا الحسن عليه السّلام عن المتعة قال: ما انت و ذاك و قد اغناك اللَّه عنها.
    ( على بن يقطين بمحضر حضرت رضا عليه السّلام شرفياب شد و از ازدواج موقت سؤال كرد. حضرت در جواب فرمود: تو را با آن چكار است؟ با آنكه داراى همسر دائمى هستى و خداوند تو را از ازدواج موقت بى‏نياز ساخته است.)

    الحديت-روايات تربيتى، ج‏1، ص: 183

    از این دو حدیث بر می آید که متعه در شرایط بخصوصی ( تجرد و هرج ) برای مرد رواست لذا تعبیر گوشت خر اهلی بدین دلیل است که برای متاهلین که میتوانند حلال تر تامین نیاز کنند خوردن گوشت خر کراهت دارد.




    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۰/۰۵/۲۰ در ساعت ۱۴:۴۲
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  17. صلوات ها 10


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    ابتدا اصل ماجرا را بخوانیم
    جناب خیرالبریه اینکه میفرمائید اصل ماجرا را بخوانیم نشان میدهد شما همانقدریکه به جناب کشمیری اعتماد دارید به نقل صحیح این ماجرا اعتماد دارید و همانقدریکه به این دو اعتماد داشته اید به راستگوئی آن زن.

    خب این زن میگوید چنین رویائی را دیده. جناب کشیمیری هم حتما مانند شما پذیرفت ولی آیا جناب کشمیری رفت تحقیق کند که این زن اوقات بیکاری اش ( زمانیکه صیغه نیست ) را می آید درآمد حاصل از استخاره را کسب کند ؟

    مشکل این است که شما روایات را همچون وحی منزل میدانید جتی بالاتر از آن چراکه ایات الهی را تفسیر میکنند ولی شما این سخنان را تعبیر و تفسیر نکردید و محک نزدید.

    یکی از دوستان ماجراهای بین اخباریگر ها و اجتهادیگرها را داشت نقل میکرد به عقیده این حقیر با این شرایط که شاهدیم بین این دو هیچ تفاوتی نیست.

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    سلام علیکم جمیعا و رحمه الله و برکاته



    ازدواج موقت‏
    عن الفتح بن يزيد قال: سئلت ابا الحسن عليه السّلام عن المتعة فقال هى حلال مباح مطلق لمن لم يغنه اللَّه بالتّزويج فليستعفف بالمتعة.
    ( فتح بن يزيد ميگويد: از حضرت ابا الحسن عليه السّلام در باره ازدواج موقّت سؤال كردم، فرمود: اين ازدواج حلال مطلق است براى كسى كه ازدواج دائم نكرده است، البته چنين شخصى بايد عفت خود را از راه ازدواج موقت محافظت نمايد.)

    عن علىّ بن يقطين قال سئلت ابا الحسن عليه السّلام عن المتعة قال: ما انت و ذاك و قد اغناك اللَّه عنها.
    ( على بن يقطين بمحضر حضرت رضا عليه السّلام شرفياب شد و از ازدواج موقت سؤال كرد. حضرت در جواب فرمود: تو را با آن چكار است؟ با آنكه داراى همسر دائمى هستى و خداوند تو را از ازدواج موقت بى‏نياز ساخته است.)

    الحديت-روايات تربيتى، ج‏1، ص: 183

    از این دو حدیث بر می آید که متعه در شرایط بخصوصی ( تجرد و هرج ) برای مرد رواست لذا تعبیر گوشت خر اهلی بدین دلیل است که برای متاهلین که میتوانند حلال تر تامین نیاز کنند خوردن گوشت خر کراهت دارد.

    یاحق
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    جناب bina88 به نکته قابل تاملی اشاره نمودند که بنده قبل از این قصد اشاره به آن را داشتم .

    حکم متعه و یا ازدواج موقت یک حکم صد در صد اسلامی و باعث افتخار اسلام است به دلیل نگاه دقیق دین مبین اسلام به حقوق بشر در چهار چوب مقررات اسلامی اما متاسفانه برخی از مسلمانان در برخی احکام به شکل افراطی ارزش عملی واجرایی قائلند که بیشتر به ضرر اسلام منطقی و ریشه ی شرعی آن حکم ودلیل عقلی آن مسئله است واسلام گریزی را در قالب افکار متحجرانه به دنیا تزریق میکنند . البته حکم متعه متعالی ترین حکم اخلاقی وزیر بنای ساختار اجتماعی سالم در اسلام است اما در چهار چوب اخلاقی وشرعی آن !!!
    یک سؤال وانتظار پاسخ عادلانه برای مبلغین و سینه چاکان این حکم متعالی که در جای خود ودر محدوده ی خود افتخار اخلاقی اسلام است (تکرار میکنم تا بنده را مرتد اعلام نکنند)

    آیا شما دوست داشتید که فرزند مادری باشید که به زن صیغه ای مشهور است وگاها" دوستانتان از شما بپرسند کدام یک از شوهران مادرتان پدر شما است؟ ببخشید حرف بدی نزدم !!! مگر صیغه حلال اندر حلال وگاها" واجب نیست؟ یا دوست دارید از رفیقتان بشنوید که بله بنده چند وقتی خواهر شما را صیغه کرده بودم ودر صورتی که عده ی ایشان در عقد موقت جدیدشان با دوست دیگرمان تمام شد بنده را خبر کنید تا دوباره دو ماهی عقد موقت ببندیم !!!؟؟؟

    یا مرگ فقط برای همسایه خوب است ؟ خوب حکم خداست چرا در مورد خواهر یا مادر خودمان بد باشد ؟ یا اصلا" بد نیست وافتخار هم هست چون حکم خداست!!! ؟ لطفا" بی منطق پاسخ ندهید دوباره به هم رسیدیم اما برای گفتگوی مؤدبانه و مستند ومنطقی ....
    بنده با قلبی قویتر برای بحث منطقی و تفسیری واقعی آماده ام .
    هر حکم خداوند دلیل وچهار چوب مشخص دارد و افراط گرایان فقط با نفع طلبی چهره ی زیبای دین اسلام را وافتخارات بشر دوستانه ی آنرا به صورتی زشت تبدیل میکنند که در این جهان وجهان باقی باید پاسخگو باشند . کجای اسلام بی حدو مرزی و بی بندو باری را ترویج میکند که ما اصرار در یکی دوحکم این گونه داشته باشیم ؟ وبگوییم چون صیغه ی محرمیت خوانده میشود پس دختران وزنان باید صیغه شوند وحکم خداست !!!!!!!!!!!!! شما خودتان به عنوان همسر ومادری که قرار است فرزندانتان را بزرگ وتربیت کند تا چه حد تمایل دارید یک زن صیغهای به معنای عرف را انتخاب کنید وبرای آن زن چقدر ارزش قائلید؟که این تبلیغ را در بوق و کرنا کنیم که ایهاالناس برای خشنودی دل برخی صیغه از محکم ترین ورایج ترین احکام اسلامی است در هر شرایط!!!! ودختر رویایی دیروز که امروز رویا هایش با سخت گیری ها یش برای خواستگاران بر باد رفته وبه سن ... رسیده ویا هنوز به سن 18 یا 19 سال نرسیده تن به این تبلیغ بدهد !!! فاجعه در حال رخ دادن است در میان دختران ! مراقب باشید شیوعش دامن اقربا را نگیرد به عینه شاهدیم در دانشگاهها و دادگاهها !!! پاسخ منطقی و قلبی خودتان به سؤالات بالا را فراموش نکنید ودلیل پاسخ را هم بنویسید. از همه ی دوستان برای تامل در مسئله متشکرم

    .................................................. ............................ حق یارتان .................................................. ...........................
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۹۰/۰۵/۲۱ در ساعت ۱۵:۳۲

  21. صلوات ها 11


صفحه 1 از 17 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود