صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تقدم در ایمان در این آیه شریف مفهومی دارد یا خیر؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    مسائل دینی
    نوشته
    43
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    130

    تقدم در ایمان در این آیه شریف مفهومی دارد یا خیر؟




    از اساتید تقاضا دارم در خصوص تقدم ایمان در این آیه شریف راهنمایی بفرمایند.منظور بنده این است که آیا بعد از ایمان به خدا بایستی ایمان به ملائکه و بعد کتب و بعد انبیا صورت پذیرد یا غیر این است؟

    آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق هدایت نمایش پست ها
    از اساتید تقاضا دارم در خصوص تقدم ایمان در این آیه شریف راهنمایی بفرمایند.منظور بنده این است که آیا بعد از ایمان به خدا بایستی ایمان به ملائکه و بعد کتب و بعد انبیا صورت پذیرد یا غیر این است؟
    سلام
    منظور از عطف ترتیب زمانی نیست بلکه منظور ، لزوم ایمان بصورت مجموعی است به این معنا که مومن باید به همه اینها ایمان داشته باشد و اگر نداشته باشد در ایمان او خلل است .
    البته در تقدم و تاخر این موارد دقتهایی هست . مثلا مقدم آوردن خدای متعال بخاطر اشرف بودن اوست . تقدم ملائکه هم بدلیل نقش آنها در نزول وحی است . تقدم کتاب هم می تواند بدلیل محوریتش در امر دین باشد همچنانکه در دین اسلام ، قرآن ثقل اکبر است .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    مسائل دینی
    نوشته
    43
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    130



    خوب تا بحال هر آنچه که ما شنیده و یا خوانده بودیم تماما معطوف به انبیاء و ائمه بوده است و منابع شناخت آنها نیز تا اندازه ای میسر می باشد ولو به اندازه خیلی کم از دریای بی انتهای وجود آنها.ولیکن در خصوص شناخت ملائکه آیا لزوم شناخت آنها به اندازه شناخت انبیا و ائمه می باشد؟که از این ایه اینگونه اثبات می شود و چنانچه به این صورت است آیا منابع شناختی برای اینها وجود دارد یا خیر؟

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق هدایت نمایش پست ها
    خوب تا بحال هر آنچه که ما شنیده و یا خوانده بودیم تماما معطوف به انبیاء و ائمه بوده است و منابع شناخت آنها نیز تا اندازه ای میسر می باشد ولو به اندازه خیلی کم از دریای بی انتهای وجود آنها.ولیکن در خصوص شناخت ملائکه آیا لزوم شناخت آنها به اندازه شناخت انبیا و ائمه می باشد؟که از این ایه اینگونه اثبات می شود و چنانچه به این صورت است آیا منابع شناختی برای اینها وجود دارد یا خیر؟
    سلام
    آیه شریفه سخنی از شناخت به میان نیاورده است بلکه از ایمان سخن گفته هرچند هر نوع ایمانی مبتنی بر شناختی است . در امور ایمانی اعتقاد و باور اجمالی کافی است . مثلا در ایمان به ملائکه همین اندازه که مومن باور داشته باشد خداوند فرشتگانی دارد که به فرمان او کارهایی انجام می دهند کافی است و شناخت تفصیلی آنها واجب و ضروری نمی باشد . در عین حال منابعی برای شناخت فرشتگان هست . در این خصوص به نهج البلاغه و تفسیر آیات مربوط به فرشتگان مراجعه فرمایید
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    مسائل دینی
    نوشته
    43
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    130



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    مثلا در ایمان به ملائکه همین اندازه که مومن باور داشته باشد خداوند فرشتگانی دارد که به فرمان او کارهایی انجام می دهند کافی است و شناخت تفصیلی آنها واجب و ضروری نمی باشد
    دوست عزیز در خصوص این جمله ای که بیان فرمودید چنانچه حدیث یا روایت یا نقل قولی از ائمه وجود دارد لطفا اعلام فرمائید.ممنون

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق هدایت نمایش پست ها
    دوست عزیز در خصوص این جمله ای که بیان فرمودید چنانچه حدیث یا روایت یا نقل قولی از ائمه وجود دارد لطفا اعلام فرمائید.ممنون
    سلام
    اگر به عقاید حقه در زیارت آل یاسین یا تلقین میت مراجعه فرمایید می بینید که اعتقاد به اصل این امور مطرح است نه تفصیل آنها چه اینکه شناخت تفصیلی این امور ضمن اینکه مراتب بسیار دارد از عهده همگان بر نمی آید
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    مسائل دینی
    نوشته
    43
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    130



    استاد عزیز از جمعبندی سخنان شما بنده به تناقضاتی رسیده ام که با شما در میان می گذارم.ببینید در این آیه گفته شده ایمان به خدا و فرشتگان و کتب و انبیاء که همانگونه که شما اشاره فرمودید ایمان بدون شناخت حاصل نمی شود و منظور این آیه از ایمان همان شناخت و درک انها می باشد.به نظر بنده ایمانی که در پشت این چهار موضوع وجود دارد هیچ فرقی با هم نمیکند یعنی وقتی می بایست خدا را شناخت یا انبیاء را شناخت همانگونه نیز می بایست فرشتگان را شناخت. خوب شما می فرمایید شناخت فرشتگان احتیاج به مراتب بالایی دارد که از عهده همگان بر نمی آید که من می گویم خیر!چرا که مقام حضرت رسول(ص) همانطور که همه می دانیم از تمامی فرشتگان مقرب نیز بالاتر بوده است.پس چطور امکان دارد برای شناخت پیامبر خاتم(ص) این همه منابع وجود دارد(به اندازه وسع فکری بشر) ولیکن مثلا برای شناخت جبرئیل امین هیچ مرجع و کتابی وجود ندارد.یا بی سوادترین مسلمان ما هم اندکی از زندگی پیامبر را بلد است ولیکن دانشمندترین مسلمان ما هم اندکی از زندگی فرشتگان نمی داند.به نظر بنده در این خصوص می بایست بیشتر تامل کرد.

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق هدایت نمایش پست ها
    به نظر بنده ایمانی که در پشت این چهار موضوع وجود دارد هیچ فرقی با هم نمیکند یعنی وقتی می بایست خدا را شناخت یا انبیاء را شناخت همانگونه نیز می بایست فرشتگان را شناخت. خوب شما می فرمایید شناخت فرشتگان احتیاج به مراتب بالایی دارد که از عهده همگان بر نمی آید که من می گویم
    سلام
    ظاهرا درست متوجه مطلب ما نشده اید لذا دقت بفرمایید :
    1- ایمان به این چهار امر برای یک مومن لازم است
    2- ایمان مبتنی بر شناخت است
    3- شناخت فرشتگان مراتب متعددی دارد که به حسب افراد و علم و دانایی آنها متفاوت است . لذا از شناخت اجمالی داریم تا شناخت تفصیلی
    4- شناخت مورد نظر در امور ایمانی شناخت تفصیلی نیست چه اینکه لازم دانستن شناخت تفصیلی از عهده همگان بر نمی آید
    پس در امور ایمانی و از جمله ایمان به فرشتگان شناخت اجمالی کافی است

    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق هدایت نمایش پست ها
    لیکن دانشمندترین مسلمان ما هم اندکی از زندگی فرشتگان نمی داند.به نظر بنده در این خصوص می بایست بیشتر تامل کرد.
    بنده مباحث زیادی درباره فرشتگان دیده ام مثلا در خود قرآن مطالب بسیار زیادی در خصوص ویژگیهای فرشتگان مطرح است . امام علی ع هم در نهج یک خطبه در وصف فرشتگان و مراتب آنها دارد . احادیث فراوان دیگری هم در خصوص آنها در کتب احادیث موجود است حتی در علوم اسلامی دیگر از جمله فلسفه و عرفان هم درباره آنها بسیار سخن به میان آمده است . اگر سوال خاصی در این مورد دارید مطرح بفرمایید
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۱:۰۳
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    مسائل دینی
    نوشته
    43
    حضور
    25 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    130



    اینکه می فرمایید شناخت اجمالی کافی است بنده از شما درخواست نقل قول معصوم کردم که بیان نفرمودید.با این وصف بفرمایید شناخت اجمالی چیست؟یعنی همین که من بدانم فرشته ایست بنام جبرئیل که به پیش پیامبران می آمده و با آنها صحبت می کرده کافی است؟؟؟یعنی منظور این آیه این است که همین مقدار بنده ایمان داشته باشم؟؟خوب این مقدار ایمان به چه درد من خورد؟؟ایا اگر فرشتگان را اصلا خدا رو نمی کرد چه فرقی برای من داشت؟؟یعنی اگر بنده نمی دانستم و ندانم جبرئیل وجود دارد چه اتفاقی می افتاد؟؟ودر خصوص شناخت فرشتگان شما کتابهای نهج البلاغه و قران و احادیث را معرفی می فرمایید که منظور بنده این کتابها نمی باشد منظور بنده کتابهایی است که توسط محققین و اسلام شناسان و مثل بقیه موضوعات دینی چاپ و منتشر می شود.مثلا کتابهایی به عنوان شناخت جبرئیل یا سیری در شناخت اسرافیل.

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق هدایت نمایش پست ها
    اینکه می فرمایید شناخت اجمالی کافی است بنده از شما درخواست نقل قول معصوم کردم که بیان نفرمودید.
    سلام
    دو مورد را گفتم و از جمله اینکه گفتن شهادتین که صرفا شهادت بر توحید و رسالت پیامبر اسلام است برای مسلمان بودن کافی است

    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق هدایت نمایش پست ها
    با این وصف بفرمایید شناخت اجمالی چیست؟یعنی همین که من بدانم فرشته ایست بنام جبرئیل که به پیش پیامبران می آمده و با آنها صحبت می کرده کافی است؟؟؟یعنی منظور این آیه این است که همین مقدار بنده ایمان داشته باشم؟؟خوب این مقدار ایمان به چه درد من خورد؟؟ایا اگر فرشتگان را اصلا خدا رو نمی کرد چه فرقی برای من داشت؟؟یعنی اگر بنده نمی دانستم و ندانم جبرئیل وجود دارد چه اتفاقی می افتاد؟؟
    1- شناخت اجمالی مشتمل بر اصلی ترین و ضروری ترین عقاید در خصوص آن موضوع است مثلا درباره خدای متعال باید به خدای یکتای خالقی که پروردگار عالمیان است معتقد بود . این اعتقاد برای جداشدن حوزه اعتقادی مومن مسلمان از سایر مکاتب و ادیان ضروری است .
    2- فایده شناخت اجمالی و ایمان بخاطر آنستکه بسیاری از معارف دین بر پایه همین عقاید اصولی است . مثلا در وحی اعتقاد به فرشته الهی بنام جبرییل محوریت دارد . ببینید تمام گزافه گویی های سلمان رشدی در کتاب موهونش رد همین اصل و نسبت وحی به شیطان است . می بینید که این عقاید مبنایی هستند .
    3- مخاطب دین افراد متفاوتی هستند اما عمده توجه دین به تربیت عملی و اخلاقی انسانهاست چون از نظر دین اگر موانع موجود در این زمینه برطرف شود راهی روشن برای درک این حقایق برای افراد باز می شود حتی در سنگین ترین مسائل مثل توحید . در دعای ابوحمزه می خوانیم : و ان الراحل الیک قریب المسافه و انک لا تحتجب عن خلقک الا ان تحجبهم الاعمال دونک
    در این بیان عرشی تنها مانع و حجاب را گناهان معرفی می فرماید . خوب این مانع که برطرف شود دیگر حجابی نمی ماند تا شناخت حاصل نشود . لذا اکتفای به شناخت اجمالی بی حساب نیست .

    نقل قول نوشته اصلی توسط مشتاق هدایت نمایش پست ها
    در خصوص شناخت فرشتگان شما کتابهای نهج البلاغه و قران و احادیث را معرفی می فرمایید که منظور بنده این کتابها نمی باشد منظور بنده کتابهایی است که توسط محققین و اسلام شناسان و مثل بقیه موضوعات دینی چاپ و منتشر می شود.مثلا کتابهایی به عنوان شناخت جبرئیل یا سیری در شناخت اسرافیل.
    بنده مطئنم کتابهای زیادی در این مورد است . جوینده یابنده شود .
    والحمد لله

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۴/۲۳ در ساعت ۱۲:۰۸
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود