صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا نواختن امثال پیانو یا گیتار اشکال شرعی دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    علاقه
    خیلی چیزا
    نوشته
    64
    حضور
    15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    30
    صلوات
    792

    تعجب آیا نواختن امثال پیانو یا گیتار اشکال شرعی دارد؟




    با سلام : آیا نواختن بعضی آلات موسیقی مثل پیانو یا گیتار اشکال شرعی دارد ؟
    لطفا کارشناسان محترم پاسخ دهند.................با تشکر
    آیا نواختن امثال پیانو یا گیتار اشکال شرعی دارد؟ آیا نواختن امثال پیانو یا گیتار اشکال شرعی دارد؟

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    اینترنت ، موسیقی
    نوشته
    1,453
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    8532



    سلام

    من یک عمر تو ایران کلاس تنظیم موسیقی رفتم .درس شو خوندم اگر ایراد داشت رشته هنرموسیقی رو نمی ذاشتن ! اونم سازی مثل پیانو
    -+- ما هم تهران رو آره -+-

    سایت قرآن آنلاین + ترجمه فارسی
    wWw.Quran14.TK


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط madanchi11 نمایش پست ها
    من یک عمر تو ایران کلاس تنظیم موسیقی رفتم .درس شو خوندم اگر ایراد داشت رشته هنرموسیقی رو نمی ذاشتن ! اونم سازی مثل پیانو
    سلام

    ایشان خانم هستند

    فکر کنم حکمشون فرق کنه

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    اینترنت ، موسیقی
    نوشته
    1,453
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    8532



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    ایشان خانم هستند فکر کنم حکمشون فرق کنه

    اصولاً شما پسرعمو اسپم بزن !!

    -+- ما هم تهران رو آره -+-

    سایت قرآن آنلاین + ترجمه فارسی
    wWw.Quran14.TK


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,849
    حضور
    47 روز 12 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17953



    نقل قول نوشته اصلی توسط ریحانه بهشتی نمایش پست ها
    با سلام : آیا نواختن بعضی آلات موسیقی مثل پیانو یا گیتار اشکال شرعی دارد ؟
    با سلام و تشکر از سوالتان
    از دیدگاه فقهی آلات موسیقی دو قسم است:آلات مختص و آلات مشترک.
    قسم اول به ابزار وآلاتی گفته می شود که نوعا در لهو ولعب بکار رفته و با آن آهنگ های مناسب مجالس فساد و رقص نواخته می شود. این قسم هیچ منفعت حلالی دربرندارد و استفاده از آن در هر حال اشکال دارد.
    قسم دوم به آلاتی گفته می شود که که می توان با آن آهنگ های حلال و حرام نواخت.اگر به طور لهوی و مناسب با مجالس یاد شده نواخته شود، استفاده از آن حرام است، و در غیر این صورت نواختن آن اشکال ندارد.
    در تبیین و تشخیص مصداق ها و نمونه ها و اینکه کدام آلات از قسم اول و کدام از قسم دوم است، بین مراجع بزرگوار تقلید اختلاف نظر وجود دارد. اکثرا برخی از آلاتی مثل طبل و سنج، نی و...را جزء آلات مشترک می دانند و در مورد آلات مختص از حکم کلی سخن گفته و تشخیص مصداق آن را برعهده عرف مردم گذاشته اند.

    در زمینه گوش دادن به موسیقی و استفاده از آلات آن نظر امام و رهبری چنین است:
    گوش دادن به هر آهنگی که مطرب و لهوی و مناسب مجالس گناه و خوشکذرانی باشد،جایز نیست(هر چند مشتمل بر کلام نباشد)

    1.استفتائات امام خمینی،ج2،س27و 28
    2.اجوبه الاستفتائات رهبری،س1140


  11. صلوات ها 18


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    280
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    20
    صلوات
    674




    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

    از آنجا که ما حدیثیون با طلاب حوزه کمی تفاوت داریم بجای رفتن بسراغ فتاوی یکراست به سراغ حدیث میرویم

    و سپس فتاوی را با احادیث بررسی میکنیم و پذیرشش بسته به مرجع مورد نظرمان است که یقینا سختترین را انتخاب خواهیم کرد

    خداوند رحمت کند سرورم مرحوم بهجت را

    و اما بعد

    امام صادق (ع) : بدانید که موسیقی و آوازه خوانی از جمله چیزهایی است که خداوند تعالی در کتابش بر آن وعده عذاب داده

    است آنجا که در سوره لقمان آیه6میفرماید: ( ومن الناس من یشتری لهو الحدیث ) ( از جمله مردم کسی است که میخرد کلام

    لهو وباطل راتا گمراه کند با آن مردم را ) که منظور از" لهوالحدیث"در این آیه اشاره به موسیقی و آوازه خوانی می باشد. فروع

    کافی جلد 4 صفحه433 ، معانی الاخبار جلد 2 صفحه 317 ، زبدة البیان فی احکام القرآن صفحه 278

    چنانچه در روایت مهران بن محمد و روایت حسن هارون و روایت عبدالعلی مذکور است و در کتاب کافی به چهار طریق از این آیه

    ( منظور آیه 6 سوره لقمان ) در حرامی موسیقی استفاده شده است.


    امام صادق (ع) : هشام گوید از امام صادق (ع) درباره تفسیر آیه 30سوره حج سوال کردم که خدا می فرماید : ( فاجتنبوا الرجس

    من الاوثان واجتنبوا قول الزور ) (اجتناب کنید پلیدی را که بت پرستی است و دوری کنید از قول باطل) حضرت فرمودند :منظور

    ازپلیدی شطرنج است و منظور از قول زور (موسیقی و آوازه خوانی) میباشد. معانی الاخبار جلد 2 صفحه 317 ، تفسیر قمی جلد 2

    صفحه 84 ، تفسیر نورالثقلین جلد 3 صفحه 496 ، عین الحیوة صفحه 229 ، فروع کافی جلد 6 صفحه 431

    قول زور : معنایش چیزی است که مرجع عقلی نداشته و پایه اش از روی وهم و خیال است ( موسیقی هم دارای همین

    خصوصیات است ) ، در سوره جاثیه آیه 23 خدا میفرماید : آیا دیدی کسی را که آرزوهای خود را خدای خود دانسته و هواهای

    نفسانی خود را معبود خود قرار داده ، اطاعت از او میکند ، و واگذارد او را خدا در گمراهی با علم به حالش ، و برای نشانه مهر

    گذارد برگوش و دل او ، و بر چشم او پرده ایست که جز هوای نفس خود چیزی نمی بیند ، و جز میل او چیزی نخواهد.

    رسول خدا (ص) فرمود : پرستیدن هیچ بتی در زیر آسمان خشم آورتر و بدتر نیست پیش خدا از پرستیدن هوای نفس.

    امام صادق عليه السلام فرمود: از هواهاى (نفسانى ) خود بر حذر باشيد و بترسيد چنانچه از دشمنان حذر ميكنيد، زيرا چيزى

    براى مردان دشمن تر از پيروى هواهاى خودشان و درو شده هاى زبانهايشان (يعنى آنچه بيهوده از دهان خارج شود) نيست .

    اصول كافى جلد 4 صفحه 30

    در کتاب کافی از حضرت صادق (ع) روایت شده که : منظور از قول زور ( سوره حج آیه 30 ) موسیقی است ، در تفسیر مجمع

    البیان و تفسیر صافی روایاتی وجود دارد که قول زور به موسیقی تفسیر و تعبیر شده است.

    امام صادق (ع):شخصی به امام (ع)عرض کرد :پدر و مادرم فدایت وقتی در منزل به مستراح می روم از خانه همسایه ام نوای

    موسیقی و آوازه خوانی به گوشم می رسد و من گاهی برای آنکه صدای موسیقی آنها را بشنوم نشستن در مستراح را طول می

    دهم .پس امام (ع)فرمود :ای مرد شنیدن موسیقی و خوانندگی را ترک کن آن مرد گفت ای مولای من آخر من که به مجلس آنها

    نرفته ام بلکه فقط صدای آوازی از آنها را می شنوم پس امام (ع)فرمودند:آیا گفتار خدای متعال سوره اسری آیه 36 را نخوانده ای :

    همانا چشم و گوش و قلب نسبت به آن چیزی که کسب کرده اند مسئول هستند .آن مرد پس از شنیدن این آیه گفت:به خدا این

    آیه از کتاب خدا را تا کنون از هیچ عرب و عجم نشنیده بودم ودیگر این عمل را تکرار نخواهم کرد .پس امام فرمودند :برخیز و غسل

    توبه کن زیرا بر گناه بزرگی مداومت میکردی و چقدر حال بدی داشتی اگر بر این حال می مردی. من لا یحضر الفقیه جلد1

    صفحه 73 ، کافی کتاب الاشربة باب الغناء ، مستدرک الوسائل جلد 13 صفحه 221 ، عین الحیوة صفحه 229


    مولا علی (ع):روزی امیرالمومنین (ع)شنیدند که مردی طنبور می نوازد .آن حضرت او را از این کار بازداشته و نهی فرمودند .پس

    طنبور او را گرفته و شکستند .سپس چند درهم به آن مرد دادند و فرمودند :برخیز و با این پولی که به تو دادم به حمام برو و غسل

    توبه کن .زیرا پولی که از این راه بدست آوردی حرام و در نتیجه غسل هایی هم که می کردی باطل بود.سپس فرمود آیا می دانی

    طنبور در هنگامی که نواخته می شود چه می گوید ؟آن مرد گفت شما به آن داناتر هستید .امام علی (ع)فرمودند :طنبور در آن

    حال می گوید :ای صاحب من به زودی پشیمان می شوی .ای نوازنده من بزودی در آتش دوزخ خواهی رفت .و این گونه به نفرین او

    ادامه می دهد تا نواختنش پایان یابد.

    مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب 79 ، المخازن جلد 1 صفحه 311



    کوچه ها پر زحرامی و عوام الناس بود
    چشم حیدر(ع)پرزاشک و دل پر از احساس بود

    ای که ره بستی میان کوچه ها بر فاطمه (س)
    گردنت را میشکست آنجا اگر عباس(ع)بود

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    280
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    20
    صلوات
    674




    .امام صادق (ع):بدانید که موسیقی و آوازه خوانی از جمله چیزهایی است که خداوند تعالی در کتابش بر آن وعده عذاب داده است آنجا که در سوره لقمان آیه6میفرماید: (ومن الناس من یشتری لهو الحدیث) (از جمله مردم کسی است که میخرد کلام لهو وباطل راتا گمراه کند با آن مردم را) که منظور از" لهوالحدیث"در این آیه اشاره به موسیقی و آوازه خوانی می باشد. منبع : فروع کافی جلد4صفحه433

    .امام صادق (ع):هشام گوید از امام صادق(ع)درباره تفسیر آیه 31سوره حج سوال کردم که خدا می فرماید : (فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور) (اجتناب کنیدپلیدی را که بت پرستی است و دوری کنید از قول باطل) حضرت فرمودند :منظور ازپلیدی شطرنج است و منظور از قول زور (موسیقی و آوازه خوانی) میباشد. منبع : تفسیر قمی جلد 2صفحه 84

    .امام صادق (ع):درباره قول خدای عزوجل سوره مومنون آیه 3(والذین عن اللغو معرضون) (مومنان کسانی هستند که از لغو گریزان هستند)فرمودند : منظور از"لغو" "موسیقی و آوازه خوانی" است. منبع : فروع کافی جلد4صفحه433

    .امام صادق (ع):درباره قول خدای متعال سوره فرقان آیه 72(والذین لا یشهدون الزور)(بندگان خدا کسانی هستند که حاضر نمی شوند زور را )فرمودند منظور از زور مجلس موسیقی و آوازه خوانی است. منبع : مستدرک الوسائل جلد 13باب 78ح7

    منع موسیقی و آوازه خوانی در سنت رسول الله ص


    .رسول اکرم (ص):در ضمن حدیث مناهی فرمودند : شما را از بازی با نرد وشطرنج و نواختن در طبل و عود و طنبور و همچنین خرید و فروش آنها نهی میکنم. منبع:ترجمه من لا یحضره الفقیه جلد 5صفحه 308

    . رسول اکرم (ص):همانا خدای تعالی مرا به عنوان هدایت و رحمت از برای جهانیان مبعوث فرموده است و به من فرمان داده است تا نواختن در نی ها و دایره ها وتارو مزمارها را نابود سازم. منبع:امالی صدوق صفحه 422

    موسس و مخترع موسیقی و آوازه خوانی شیطان و قابیل اند

    .امام صادق (ع):هنگامی که آدم(ع)از دنیا رفت ابلیس و قابیل از مرگ او اظهار شادمانی کردند و در زمین به هم پیوستند برای همین شیطان اولین آلت موسیقی را به شکل طنبور اختراع نمود و شروع به نواختن کرد و قابیل با شنیدن نوای ساز شیطان اقدام به خوانندگی نمود پس هرچه در زمین از این قبیل وسائل باشد که مردم از آن لذت میبرند از همان زمان منشإ می گیرد . منبع: فروع کافی جلد 4صفحه 431

    درباره کسی که به نوای موسیقی و آوازه خوانی گوش می دهد


    .امام رضا (ع):گوش فرا دادن و شنیدن صدای تارها و آلات موسیقی از گناهان کبیره است. منبع :وسائل الشیعه کتاب تجارت باب 100

    .امام صادق (ع):شخصی از امام(ع)درباره حکم گوش دادن به آلات موسیقی و صوت شخص آوازه خوان سوال نمود حضرت پاسخ دادند ای مرد آیا سخن خدای متعال در سوره اسری آیه 17را نشنیدی که می فرماید:همانا چشم وگوش و قلب نسبت به آن چیزهایی که کسب نموده اند مسئولند .پس گوش خود را از شنیدن صداهای حرامی مانند موسیقی و آوازه خوانی حفظ کن که در قبال آن مسئول هستی . منبع:مستدرک الوسائل جلد 13باب80حدیث2

    .امام صادق (ع):شخصی به امام (ع)عرض کرد :پدر و مادرم فدایت وقتی در منزل به مستراح می روم از خانه همسایه ام نوای موسیقی و آوازه خوانی به گوشم می رسد و من گاهی برای آنکه صدای موسیقی آنها را بشنوم نشستن در مستراح را طول می دهم .پس امام (ع)فرمود :ای مرد شنیدن موسیقی و خوانندگی را ترک کن آن مرد گفت ای مولای من آخر من که به مجلس آنها نرفته ام بلکه فقط صدای آوازی از آنها را می شنوم پس امام (ع)فرمودند:آیا گفتار خدای متعال سوره اسری آیه 17را نخوانده ای همانا چشم و گوش و قلب نسبت به آن چیزی که کسب کده اند مسئول هستند .آن مرد پس از شنیدن این آیه گفت:به خدا این آیه از کتاب خدا را تا کنون از هیچ عرب و عجم نشنیده بودم ودیگر این عمل را تکرار نخواهم کرد .پس امام فرمودند :برخیز و غسل توبه کن زیرا بر گناه بزرگی مداومت می کردی . منبع :من لا یحضر الفقیه ج1 صفحه 73

    شرکت نکردن در مجلس موسیقی و آوازه خوانی

    .حضرت امام صادق (ع):ابو ایوب گوید من در مدینه خدمت امام صادق (ع)مشرف شدم حضرت به من فرمودند :کجا منزل کرده ای ؟گفتم منزل فلان مرد که در خانه اش آلات موسیقی می نوازد و چند آوازه خوان خوانندگی می کنند .پس امام (ع)آیه 72سوره فرقان را تلاوت نمودند :هنگامی که بندگان خدا با لغو روبرو می شوند با کرامت از آن می گذرند .ابو ایوب گوید من در فکر خود گمان نمودم منظور از کرم جود وبخشش است پس امام (ع)قبل از اینکه من حرفی بزنم :فرمودند:نه این طور که تو فکر می کنی نیست .بلکه شما باید از مجلس موسیقی و خوانندگی دوری کنید تا صاحب کرامت شوید. فروع کافی جلد 4صفحه 434

    .رسول خدا (ص) : در زمان پیامبر اکرم (ص)روزی ابن مسعود از مکانی عبور می کرد که جمعی در آن مشغول نوازندگی و خوانندگی بودند پس چون این وضع را مشاهده کرد به سرعت وشتاب از آن مجلس عبور کرد .روز بعد پیامبر اکرم (ص)او را ملاقات نموده و فرمودند:ابن مسعود صبح کرد در حال که کریم و با کرامت بود. منبع:تفسیر جامع جلد5صفحه 53

    .امام صادق (ع):شخصی به امام صادق (ع)عرض کرد فدایت شوم دیروز فلانی پیش من آمد ودستم را گرفت و به خانه اش برد ودر منزل وی گروهی بودند که در نی و دایره می نواختند و شخصی هم آواز می خواند و من تا شب در آنجا بودم پس امام (ع)فرمودند:وای برتو نترسیدی که در آن حال عذاب خدا بر تو فرود آید همانا آن مجلسی که تو در آن بودی مجلسی است که خدای متعال به اهل آن نمی نگرد زیرا نوای موسیقی و آوازه خوان پلید ترین آفریده های خدا می باشد

    منبع:مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب 78

    حرام بودن درآمد و کسب شخص نوازنده

    .مولا علی (ع):روزی امیرالمومنین (ع)شنیدند که مردی طنبور می نوازد .آن حضرت او را از این کار بازداشته و نهی فرمودند .پس طنبور او را گرفته و شکستند .سپس چند درهم به آن مرد دادند و فرمودند :برخیز و با این پولی که به تو دادم به حمام برو و غسل توبه کن .زیرا پولی که از این راه بدست آوردی حرام و در نتیجه غسل هایی هم که می کردی باطل بود.سپس فرمود آیا می دانی طنبور در هنگامی که نواخته می شود چه می گوید ؟آن مرد گفت شما به آن داناتر هستید .امام علی (ع)فرمودند :طنبور در آن حال می گوید :ای صاحب من به زودی پشیمان می شوی .ای نوازنده من بزودی در آتش دوزخ خواهی رفت .و این گونه به نفرین او ادامه می دهد تا نواختنش پایان یابد. منبع :مستدرک کتاب تجارت باب 79

    حرام بودن درآمد و کسب شخص آوازه خوان


    .حضرت صادق (ع):مزد مرد و زن خواننده حرام است. منبع من لایحضر الفقیه جلد 3 صفحه105

    .حضرت رضا (ع):از امام (ع)درباره کسب شخص آوازه خوان سوال شد.حضرت فرمودند : پول این شخص مانند پول سگ حرام است. منبع :وسائل الشیعه جلد12صفحه 88

    تذکر:منظور از پول سگ یعنی پولی که در خرید و فروش سگ مورد استفاده قرار می گیرد

    .حضرت صاحب الزمان (ع):در نامه ای به محمد ابن عثمان فرمودند :و اما آن چیزی را که به عنوان صله برای ما ارسال کردی نمیپذیرم .زیرا ما خاندان رسول خدا (ص)فقط چیزی را قبول می کنیم که پاک و پاکیزه باشد .واین مالی که ارسال نمودی دستمزد و پول شخصی خواننده می باشد .و همانا پول این شخص حرام است

    منبع :وسائل الشیعه جلد 12صفحه 86

    درباره زنان آوازه خوان و نوازنده

    .رسول خدا (ص):در شب معراج که به آسمانها رفته بودم ملکوت زنی را دیدم که سر تا پایش تماما به شکل سگ بود و آتش از پائین اش داخل می شد و از دهانش خارج می شد از جبرئیل پرسیدم این شخص کیست ؟گفت:او زنی بوده که در دنیا آوازه خوانی یا نوازندگی می نموده است. منبع:حیوه القلوب مجلسی باب معراج

    .حضرت صادق (ع):زن خواننده یا نوازنده ملعون است و هرکس در آمد او را بخورد ملعون است و مزد او مانند پول سگ حرام است. منبع : وسائل الشیعه جلد12صفحه 85

    تذکر:منظور از پول سگ یعنی پولی که در خرید و فروش سگ مورد استفاده قرار می گیرد

    حرام بودن خرید و فروش وسائل و آلات موسیقی

    .حضرت صادق (ع):درباره خرید و فروش آلات موسیقی فرمودند:صفتی که هیچ جهت حلالی در آن نباشد و جز شر و فساد چیزی در آن مترتب نباشد مانند آلات موسیقی و شطرنج و صلیب سازی و یا نوشابه های مست کننده و هرچیزی که از این قبیل باشد پس یاد دادن و یاد گرفتن و خرید و فروش و اجرت دادن به کسی در رابطه با آن و یا اجرت گرفتن در رابطه مثلا حمل وسائل آن و کلا جمیع تصرفات در آنها حرام است . منبع : تحف العقول صفحه 335


    گمان بر ان دارم آنچه بیان شد چنان واضح باشد که نیازی به توضیح و تبیین نداشته باشد

    گرچه تعداد احادیث پیرامون موسیقی بسیار است

    لیکن بنده اینها را به سبب سهولت یافت برگزیدم

    پاینده باشید

    والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



    کوچه ها پر زحرامی و عوام الناس بود
    چشم حیدر(ع)پرزاشک و دل پر از احساس بود

    ای که ره بستی میان کوچه ها بر فاطمه (س)
    گردنت را میشکست آنجا اگر عباس(ع)بود

  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط life313 نمایش پست ها
    از آنجا که ما حدیثیون با طلاب حوزه کمی تفاوت داریم بجای رفتن بسراغ فتاوی یکراست به سراغ حدیث میرویم و سپس فتاوی را با احادیث بررسی میکنیم و پذیرشش بسته به مرجع مورد نظرمان است که یقینا سختترین را انتخاب خواهیم کرد خداوند رحمت کند سرورم مرحوم بهجت را

    با سلام و تشکر از اظهار نظر شما جناب life313

    رجوع به حدیث و فهمیدن مسائل شرعی و احکام دینی از آن ، فنی تخصصی است که نیاز به علوم مقدماتی متعدد دارد که معمولا در حوزه های علمی به آن پرداخته می شود .

    بررسی کردن احادیث توسط شما و انتخاب یک حکم شرعی سخت برای عمل کاری است که از نظر مرجع تقلید شما مجوز شرعی ندارد و عمل بر اساس آن صحیح نیست می توانید همین مسئله را از دفتر مرجع تقلیدتان پرسش نمایید.

    عمل به فتاوای مرجع تقلیدتان تنها راه شما برای عمل دینی صحیح می باشد از هر مسیر دیگری که بخواهید احکام شرعی را بدست آورید جز اینکه خود به اجتهاد برسید ، مسیر نادرستی خواهد بود که خطر عدم صحت اعمال دینی را در پی خواهد داشت .

    پیروز و موفق باشید

  17. صلوات ها 11


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    سلام

    پس وقتی اینهمه حدیث هست

    چرا حکم می دند که صدای زن اگر غنا نباشد حلاله

    با سه شرط حلال می شه؟

    چرا حکم اینطوری صادر شده؟

    سند حکم موسیقی چیست؟
    با چه اسنادی حکم داده شده؟

    می ترسم اسیر بدعت شده باشیم

    می شه یکی جواب بده؟

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    اینترنت ، موسیقی
    نوشته
    1,453
    حضور
    20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    8532



    سلام

    بحث موسیقی اومد دوباره سرکله منم پیدا میشه نخوداگاه!!!


    اگر موسیقی حرام باشه در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از خوانندگان و نوازنندگان مصاحبه نمی کنند و آهنگ پخش نمیکنند

    -+- ما هم تهران رو آره -+-

    سایت قرآن آنلاین + ترجمه فارسی
    wWw.Quran14.TK


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود