صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ظاهرپرستیهای امروزی و سلطه بر قوه خیال

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682

    ظاهرپرستیهای امروزی و سلطه بر قوه خیال




    سلام
    یکی از انحرافات عمومی انسانها در تاریخ چندین هزار ساله بشری ظاهر پرستی است . ظاهرپرستی در جامعه ما نیز روبه افزایش است و به نظر ما این امر نتیجه حاکمیت استکبار جهانی بر قوه خیال افراد است . به یاری خدا به نقش مهم قوه خیال در وجود انسان و نحوه تاثیری پذیری منفی آن خواهیم پرداخت.
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    213
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    871




    توضیحاتی در مورد قوه خیال-قسمت اول
    قو‌ّة خيال

    قوه‌اي كه صور محسوسات را بعد از زوالشان از مسامتتِ حواس يا از ملاقاتِ حواس ثبت و حفظ مي‌كند، قوة خيال نام دارد. پس خيال وظيفة حفظ و نگه‌داريِ صورِ گرد آمده در حس مشترك را بر عهده دارد.

    اگر بگوييد: چرا همان حس مشترك در حفظ صور مدرَكه كافي نيست و محتاج به حس ديگر است؟! در جواب مي‌گوييم: زيرا از يك حس دو كار نمي‌آيد يا مدرِك فقط است و يا حافظِ فقط، و مدرِك فاعل است و حافظ قابل، و ادراك را حرارت و رطوبت بايد و حفظ را برودت و يبوست و اين دو با هم متضادّند و ضدّيت دليلِ تغاير و تعدد است.

    اگر كسي اشكال كند و بگويد چه بسا ممكن است شخص خورشيد را نگاه كند و شَبَحِ خورشيد در چشم متمثل شود و چون چشم از جرم خورشيد اعراض كند، آن شَبَح زماني در بصر باقي بماند و حتي چه بسا بر غريزه حدقه مستولي شود و آن را تباه كند. و يا صداي قَوي مدتي پس از اعراض، صاحب گوش را آزار دهد. خلاصه اين كه مواردي يافته‌ايم كه محسوس ولو بعد از غائب شدن از حاس و يا خارج شدنِ از محاذاتِ حاس، همچنان اثر خود را در حاس حفظ كرده، بي آن كه اثر آن به خيال منتقل شده باشد، پس قولتان مبني بر تغايرِ مدرِك و حافظ باطل مي‌شود.

    در جواب مي‌گوييم: اين نحوه بقاي صورت بر اثر تأثّر محلِ حس است از محسوسِ قوي و اين غير از حفظ كردنِ خيال و حافظه, صور محسوسه و معاني جزئيه را در مدت معتدٌّ به است. فافهم!

    دليل مغايرت خيال با حس مشترك

    دليلِ ديگر بر مغايرتِ حس مشترك و خيال، عروضِ سهو و نسيان در خاطرات آدمي است. سهو آن است كه خاطرات گذشته مدتي از خيال كه حافظ صور است ذهول يابد و فراموش شود اما پس از كمي التفات و توجه و تأمل دوباره بازگشته و در موطن حس مشترك مورد ادراك قرار گيرد و نسيان آن است كه خاطرات گذشته چنان از خيال زايل شود كه هرگز به ياد نيايد تا جايي كه نياز به كسب دوباره باشد.

    تصديق مي‌فرماييد كه اگر قوة مدرِكه صور غير از قوة حافظة صور نمي‌بود عروضِ امري به نام سهو بي معني بود چرا كه آدمي هر آن، صور مخزونه را در حالِ ادراك بود و سهو هرگز پديد نمي‌آمد.

    جناب حكيم متألّه سبزواري در بيان اين دليل فرمايد: «دليل ديگر بر مغايرت حس مشترك و خيال آن است كه گاه ذهول و سهو و گاه نسيان نسبت به مدرك مي‌شود كه در ذهول و سهو، استرجاع مي‌شود و در نسيان، نمي‌شود و سبب آن است كه در آن دو تا، صورت از مدرِكه رفته و از خزانه‌اش رفته، لهذا استرجاع مي‌شود و در نسيان، از خزانه هم نرفته لهذا ادراك جديد از مشاعر مي‌خواهد.»

    مُعرِض از متاع دنيا، عالم ذوالفنون، علامه شعراني رحمةالله‌عليه در بيان دليل مذكور فرمايد: «چون آنچه حس مشترك ادراك مي‌كند هميشه پيش او حاضر نيست مانند صورتهايي كه در خواب ديده يا حلقه آتشين كه وقتي مشاهده كرده است اما از نفسِ او به كلّي محو نشده است چون پس از بيداري از او بپرسند ديشب در خواب چه ديدي؟ در نظرش حاضر مي‌شود و خواب خود را بيان مي‌كند. و همچنين شهرها و خانه‌ها و باغ‌ها و چيزهاي ديگر كه پيش از اين ديده و عبارات و اشعاري كه حفظ كرده بالفعل در ذهنش نيست اما به اندك التفات يا تأمّل در ذهنش حاضر مي‌شود و البته وقتي كه حاضر نشده بود در نفس بود وگرنه او با آن كه از اول حفظ نكرده است فرق نداشت، ناچار قوه حس مشترك كه قبول صورت مي‌كند غير حافظ است كه آن را نگاه مي‌دارد، و شايد بعض حيوانات قوة خيال نداشته باشند و صورتها را حفظ نكنند چنان كه حشرات مانند پروانه و زنبور چون روشني بينند به گمان آن كه راهي به بيرون است خود را به آن مي‌زنند و بسا شيشه مانع باشد يا آتش و راه نيابند اما مأيوس نمي‌شوند و در حافظه آنها نمي‌ماند كه مانعي در ميان است. اما خروس چون مثال خود را در آيينه بيند ابتدا به ستيزه‌جويي حمله مي‌كند اما مانع مي‌بيند در حافظه‌اش مي‌ماند و پس از تكرار مأيوس مي‌شود. باري در انسان يا حيوان چون ‌بينيم حافظه صور در بعضي هست و در بعضي نيست اما حس مشترك در همه هست گوييم دليل مغايرت دو قوه است.» خلاصة سخن در اثبات خيال و مغايرت آن با حس مشترك اين كه ما صور بسياري از اشياء را در خواب و بيداري ادراك مي‌كنيم، گاهي بعضي از آنها را فراموش مي‌كنيم و با اندك تأمّلي آنها را به ياد مي‌آوريم بدون آن كه براي تحصيل دوبارة آنها كسبِ جديدي كرده باشيم. پس آن صور در ما موجود بود وگرنه با التفات و تامّل در نزد ما حاضر نمي‌شد بلكه چه بسا انسان براي حاضر نمودن مخزونات ذهنيِ خود چشم‌هايش را مي‌بندد تا تجمّع بال و جمعيّت خاطر فراهم آيد. پس خيال اگر نبود هيچ چيز بعد از غيبوبت ماده و صورتِ آن از حس مشترك هرگز به يادت نمي‌آمد و هرگز شخص را از ادراكِ دوم و سوم نمي‌شناختي و فرق ميان دوست و دشمن و ضارّ و نافع نمي‌نمودي و امر معاش و معاد بالكل مختل مي‌شد. و نيز دانستي كه حس مشترك قابل صور است و حافظ صور غير از قابل صور است.

    و اما سلطان قوة خيال همچنان كه ذكر شد در مؤخّر بطن اول دماغ است و آن به حس مشترك نسبت به ديگر قواي باطني نزديك‌تر است تا بدين نزديكي سهل و سريع باشد تحويلِ صور به حس مشترك براي ادراك و نيز اخذ صور از حس مشترك براي حفظ و نگه‌داري. و نيز توجه داشته باش, همچنان كه بيان شد اين عضو خاصِ از دماغ كه جايگاهي برايِ قوة خيال شناخته شده است به عنوان آلت و معدّي است براي نفس ناطقه كه از طريق قوة خيال انشاء و ايجاد نمايد، نه اين كه قوة خيالِ مجرده كه دليل بر تجرد آن خواهد آمد، منطبع و حالِّ در اين موضع جسماني شده و به تبع آن خود نيز جسماني گردد.

    مبداء اول تحريكات
    خواجة طوسي در شرح فصل چهاردهم نمط ششم اشاراتِ شيخ رئيس گويد: قوة خيال در انسان مبداءِ اول تحريك بدن اوست (القوة الخياليّه في الانسان هى المبداء الاول لتحريك بدنه) اين سخن از آن جهت است كه قوة خيال به بدن نزديك‌تر از قوة عاقله است. زيرا قوة عاقله تجرد تام دارد و قوة خيال تجرد برزخي كه خيال برزخ بين طبيعتِ بدن و قوة عاقله است و به همين علّت، مقام عقل ارفع و اشمخ از خيال است. پس آنچه را كه عاقله انديشيده در قوة خيال تمثّل مي‌يابد، يعني صورتي به وزان آنچه انديشيده در اين كارخانة صورتگريِ انسان به نام خيال بر سبيل محاكات منتقش مي‌شود و اين صور منتقشه موجب انفعال بدن و حركت او مي‌گردد. لذا به اين مناسبت قوة عاقله مبداء ثاني و قوة خيال مبداء اول حركات بدن است. چنان كه در اطفال كه هنوز به مرحلة عقل نرسيده‌اند به خوبي مشهود و معلوم است كه مبداء اول تحريك بدن آنان قوة خيال و خواسته‌هاي خيالي است. همين قوة خيال مبداء اول تحريك بدن حيوانات نيز هست با اين تفاوت كه افعال و آثار آنها مبداء عقلي ندارد

    شیخ محمود شبستری رحمة الله علیه:
    وهیچ بندی سالک را قویتر از حب جاه و قبول خلق نیست.

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    با تشکر از جناب طهورا بخاطر ذکر مطلب ارزشمندی که آوردند ان شاء الله بقیه مطالب ایشان را خواهیم داشت
    اما :
    باید دانست که اولین وجود مجردی که در انسان ظهور پیدا می کند وجود مثالی ، وجود خیالی یا همان وجود برزخی است . تصور اولیه اکثر افراد این است که برخورداری از این مرتبه از وجود پس از مرگ است در حالیکه اصلا چنین نیست .
    اگر بخواهیم به زبان روز سخن بگوییم :
    اولین نسخه نرم افزاری وجود انسان ویندوز خیال است .
    کار وجود خیالی صورتگری و در مرتبه دیگری ترکیب صور ودر مرتبه دیگر حفظ آن است که به حسب هر کاری که می کند نامی دارد که جناب طهورا به آنها اشاراتی فرمودند .
    این قوه که گفتیم اولین نرم افزار وجود انسان است تمام امور جسم و نیازهای آنرا مدیریت می کند .
    بر عکس آنچه که تصور می شود نفس و قوه خیال در خدمت جسم باشد در حقیقت قوه خیال ابزار موجود مجرد در مدیریت جسم و اعطای کمالات به نفس است . اساسا رابطه در وجود همیشه از بالا به پایین است چون پایین در مرتبه مادون است و مادون نمی تواند در مافوق تاثیر بگذارد بلکه او نسبت به مافوق قابل است نه فاعل . بر همین اساس در اکثر انسانها این قوه خیال است که سلطان وجود افراد است و نه عقل .
    ادامه دارد ان شاء الله
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۸:۵۶
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    از آنجا که قوه خیال عمده کارش تصویرگری و تصویر سازی است و ارتباط اولیه اش با عالم ماده است خیلی طبیعی است که تکثر گرایی یک ویژگی در خیال و متخیله باشد . تکثر گرایی و جزئی بودن ادراک قوه خیال باعث می شود که مدیریت او نیز یک مدیریت جزئی باشد نه مدیریت کلی . همین ویژگی محدودیت و جزئی گرایی قوه خیال منجر به انصراف توجه او به مصالح و مفاسد شخصی فرد می گردد . به نظر شما نتیجه این امر ظهور کدام رذیله اخلاقی است ؟
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    213
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    871



    اگر عقل بر انسان کاملا حاکم شود و عقل هم به کمال خود رسیده باشد(یعنی از وهم و خیال متأثر نشود)انسان به سعادت خواهد رسید،زیرا خداوند متعال عقل را پیامبر و هادی درونی انسان قرار داد.
    ویرایش توسط tahora87 : ۱۳۹۰/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۲:۱۲
    شیخ محمود شبستری رحمة الله علیه:
    وهیچ بندی سالک را قویتر از حب جاه و قبول خلق نیست.

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط tahora87 نمایش پست ها
    اگر عقل بر انسان کاملا حاکم شود و عقل هم به کمال خود رسیده باشد(یعنی از وهم و خیال متأثر نشود)انسان به سعادت خواهد رسید،زیرا خداوند متعال عقل را پیامبر و هادی درونی انسان قرار داد.
    سلام
    منتظر بقیه مطالب شما در خصوص قوه خیال هستیم
    متشکر
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    اولین نسخه نرم افزاری وجود انسان ویندوز خیال است .
    سلام
    همان طور که گفتیم اولین نرم افزار اداره وجود جسمانی انسان ، وجود مثالی یا برزخی اوست .
    اما اغلب انسانها به اقتضائات این وجود مجرد تعلق پیدا کرده و اسیر آن می گردند .
    جایگاه مهم قوه خیال انسان بعنوان نرم افزار اداره او باعث شده کسانی که می خواهند به هر دلیلی بر انسان سلطه ای بیابند قوه خیال اورا در اختیار گیرند .
    قرآن کریم در عصر وزمان خود برترین ابزار غلبه بر قوه خیال افراد و حاکمیت بر آن بود . چنان تنوعی در خیال انگیزی قرآن وجود دارد که کمتر کسی که به قصد مطالعه(نه تعبد ) آنرا می خواند می تواند از آن دست بکشد . حتی در این عصر و زمانه ای که رسانه های قوی دیداری و شنیداری و کتابهای رمان و غیره خیال انسانها را تسخیر کرده اند بسیاری از گروندگان به اسلام از طریق مطالعه قرآن مسلمان شده اند . خیلی از آنها اعتراف می کند وقتی برای اولین بار قرآن را خوانده اند دیگر نتوانسته اند از آن دست بردارند .
    هیچ شکی نیست که سخنگویی قرآن با فطرت انسانها این علاقه را ایجاد کرده است اما یکی از اسباب ظاهری این جاذبه ، خیال انگیزی قرآن است .
    قرآن داستان دارد ،توصیف طبیعت دارد ،حکمت دارد ،مثل دارد، پند دارد ، کلام حکیمانه دارد وووو همه اینها باعث جلب و جذب به قرآن می شود .
    از این روش قرآن این نتیجه را می توان گرفت که :
    ماموریت اهل دین تضعیف قوه خیال نیست بلکه : تطهیر و ارتقاء آنست
    قوه خیال یکی از ارکان حیات مادی و معنوی انسانهاست و وجودش در ساختار وجود آدمی ضروری و حکیمانه است اما همانطور که غرایز انسان می توانند با به افراط کشیده شدن اسباب انحراف او را فراهم کنند قوه خیال و متخیله او نیز اگر آلوده شوند اسباب سقوط و انحطاط او را فراهم می آورند .
    بر همین مبنا سعی و تلاش شرع مقدس بر آنست که غذای پاک و مطهری برای این قوه مهم فراهم آورد نه اینکه آنرا تعطیل کند .
    برنامه مهم دیگر شرع مقدس ارتقاء قوه خیال است . ارتقاء قوه خیال به معنای ظهور عقل در آن است . عقل قوه ای کلی نگر است که می تواند با نگاه صحیح خود به پدیده ها و روابط آنها و ملاحظه مصالح و مفاسد کلیه قوه خیال را در مسیر صحیح تحت کنترل خود درآورد .
    ادامه دارد ان شاء الله
    والحمد لله

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    نگاه خیال انگیز الهی به جهان و پدیده های آن اولین قدم در تطهیر قوه خیال است .
    با یک مثال این موضوع را روشن می کنیم :
    همه باران را می شناسند و ظاهرا می دانند که چیست . یکی به باران به عنوان وسیله تلطیف روح نگاه می کند یکی بعنوان اسباب آبیاری و طراوت زمین یکی بعنوان عامل رشد کشاورزی و اقتصاد ووو اما قرآن کریم با توصیفی الهی از باران آنرا آیتی آشکار از لطف و رحمت خود معرفی می کند . این نگاه پاک آسمانی به باران همان چیزی است که قرآن بدنبال آن است بلکه قرآن در توصیف پدیده ها می خواهد آن نگاه آسمانی به آنها را به خیال و وهم انسانها بیاموزد . در سایه این نگاه الهی به امور است که می توان اورا به فضای پیروی از دین کشاند . اطاعتی که هرچند در نگاه ظاهری ابتدایی اهل خیال نوعی مصلحت جویی معنوی است اما در حقیقت قرار گرفتن در مسیر عقلانیت کلی نگری است که مصالح عام را مد نظر دارد . اینگونه است که دین پیروان خود را بدون اینکه خود توجهی داشته باشند در مسیر عقلانیت الهی سوق می دهد و قوه خیال و وهم آنها را به عقلی بیرونی مدد می کند تا از درون آنها چشمه های خرد بجوشد .
    در مقابل قرآن و مکتب آسمانی آن مکاتب مادیگرای تک بعدی نگاههای دنیوی و زمینی پست را تقویت می کنند . دستگاه خیال سازی رسانه های امروز غربی ماموریتی جز تقویت این نگاه نازل به هستی را ندارد . این کار به منزله آلوده ساختن خیال و وهم بشر است . آنها می دانند با غلبه بر خیال و توهم افراد و سوق دادن آن به سمت و سوی مطلوب خود می توانند آنها را در جهت منافع مادی پست خود برنامه ریزی کنند . در حقیقت این کار یک شبیه سازی از برنامه دین است . سوق دادن کنترل شده افراد به جزئیات در یک برنامه و نقشه کلی .
    به نظر شما تبلیغات رنگارنگ و آلوده به جاذبه های جنسی در رسانه های غربی برای چیست ؟
    والحمد لله

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۹:۳۶
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932

    *...خیال...مانع تکامل انسان*




    ظاهرپرستیهای امروزی و سلطه بر قوه خیال


    یکی از موانعی که می تواند سد راه تکامل انسان شده باعث تعطیلی عقل و سقوط انسان شود ، قوه ی خیال است.
    البته قوه ی خیال یکی از موهبت های بزرگ الهی در وجود انسان است ،چراکه پیشرفت های مختلف بشر در عرصه های مختلف علمی و صنعتی و هم چنین در حوزه ی فرهنگ و هنر و...وصدها و هزاران خلاقیت علمی و تکنولوژیکی، همه و همه در پرتو همین قوه ی خیال به وجود امده و می اید.این قوه با تمام توانمندی عجیبی که خداوند در ان قرار داده است ، اگر در مسیر انحرافی به کار گرفته شود تلفات و اسیب های ناشی از ان بسی گسترده و عمیق خواهد بود.


    نفس انسان ذاتآ مجرد بوده و دارای قوای متعددی است.علمای مشهور قوای باطنی را پنج مورد می دانند:

    1- حس مشترک2- خیال 3- متصرفه 4- واهمه 5- حافظه(ذاکره).

    شیخ الرئیس ابن سینا در نمط سوم اشارات مغز انسان را به سه بطن تقسیم می کند.بطن اول در قسمت پیشانی؛بطن دوم در قسمت پشت سر؛و بطن سوم در میان بطن اول و دوم قرار دارد.
    هریک از این بطون سه گانه دارای دو قسمت است:مقدم و موخر.

    *مقدم بطن اول جایگاه حس مشترک است،یعنی هریک از قوای ظاهری پنج گانه صور مربوط به خود را از بیرون در یافت کرده و وارد حس مشترک می کنند.به همین دلیل به این قوه "حس مشترک" اطلاق شده است.
    *موخر بطن اول جایگاه خیال بوده و در ان صور موجود در حس مشترک حفظ و نگهداری می شود.
    *قوه متصرفه در مقدم بطن وسط قرار داردو کارش تلفیق و تصرف در صور و معانی است.
    قوه وهم(واهمه)در موخر بطن دوم قرار دارد ، و کارش ادراک معانی جزییه است.
    *قوه حافظه نیز در مقدم بطن اخر قرار گرفته و ماموریتش حفظ معانی جزییه است که توسط قوه واهمه درک شده است.

    ان چه در این جا مانع پیشرفت و سد راه تکامل است قوه ی متصرفه است، این قوه اگر تحت تدبیر عقل قرار گیرد،"قوه ی متفکره"و اگر تحت وهم و نفس اماره باشد" قوه ی متخیله" خوانده می شود.


    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  19. صلوات ها 13


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932







    ظاهرپرستیهای امروزی و سلطه بر قوه خیال

    مراد از مانع بودن تخیل نیز در صورتی است که تحت تاثیر هواهای نفسانی و مدیریت شیطان اداره شود.از این رو ادراک حاصل از تخیل را می توان به سه قسم تقسیم کرد:
    1.گاهی از صور موجود در خیال صورتی می سازد که مطابق با واقع و خارج است، این تخیل را ،تخیل ادراکی حضوری می گویند.

    2.گاهی از صور موجود صور هایی می سازد که اصلآ در خارج موجود نیست مانند انسان هزار سر.اگر این مرحله از تخیل تحت تدبیر عقل و اراده ی انسان اداره شود ، چنین تخیلی تخیل اختراعی فعلی و ارادی است.
    3.اما اگر قوه ی متخیله از اختیار عقل خارج شود،وتحت تدبیر وسوسه های نفسانی و شیطانی قرار گیرد، چنین تخیلی تخیل انفعالی خواهد بود.قسم اول و دوم از تخیل یکی از نعمت های بزرگ الهی است که منشأخلاقیت در انسان است اما قسم سوم برای انسان واجتماع بسیار خطرناک و مضر است واگر درست کنترل نشود منشأ بسیاری از تباهی ها و فسادها در فرد و جامعه خواهد بود.


    قران در جریان مقابله حضرت موسی با فرعون و مبارزه با سحر ساحران می فرماید:"قالَ بَل اَلقوا فَاِذاحِبالُهُم و عِصِیُّهُم یُخَیَّلُ الَیهِ من سِحرِهِم انَّها تَسعیٰ "
    " گفت شما اول بیفکنید ، در این هنگام طناب ها و عصاهای انان بر اثر سحرشان در خیال او چنین به نظر می رسید که حرکت می کند."
    همان طور که ملاحظه می شود در این ایه به روشنی ترس ناشی از انفعال خیال در اثر پدیده های بیرونی به تصویر کشیده شده است.

    امام علی (ع)در نهج البلاغه خیال پردازی و تسلیم در مقابل این قوه را منشأبدبختی معرفی می کند:"من هاله ما بین یدیه نکص علی عقبیه ومن تردد فی الریب وطئته سنابک الشیاطین ومن استسلم لهلکة الدنیا والاخرة هلک فیهما" ؛ان کس که از هرچیزی ترسید،همواره در حال عقب نشینی است و ان کس که در حال تردید و دودلی باشد،زیر پای شیطان کوبیده خواهد شد،و ان کس که تسلیم حوادث گرددو به تباهی دنیا و اخرت گردن نهد،هر دو جهان را ازدست خواهد داد.
    ویرایش توسط سادات : ۱۳۹۰/۱۱/۱۶ در ساعت ۰۸:۴۵
    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  21. صلوات ها 12


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود