جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راه‌حل مشکل طلاق از دید آیت‌الله جوادی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932

    راه‌حل مشکل طلاق از دید آیت‌الله جوادی




    مرجع تقلید شیعیان گفت: برای تعدیل طلاق راه علاجی پیش بینی شده است که قسمت مهم آن در ‏برقرارى جاذبه عقلى نه غریزى و استوارکردن وِداد قلبى نه قالبى است.

    به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی در مطالبی درباره راه‌حل مشکل طلاق در جامعه اظهار داشت: طلاق که ویرانگر نظام خانواده است و در شرع اسلام از مبغوض‏ترین حلال‏ها است، همواره ‏مایه سلب آرامش اعضاى خانواده مخصوصاً زن خواهد بود.

    وی ادامه داد: براى تعدیل آن - که فقط در موارد ضرورت ‏یعنى بعد از بى‏ ثمربودن نصایح اخلاقى و سودمند نبودن حکمیّت افراد صالح از دو طرف انجام ‏مى‏پذیرد - راه‏‎ ‎علاجى پیش‏بینى شده است که در برخى از آنها همان شروط ضمن عقد و کنترل‌‏کردن محدوده طلاق و رهاننمودن مرد در هر گونه تصمیم‏گیرى خام و ناروا بوده و قسمت مهم آن در ‏برقرارى جاذبه عقلى نه غریزى و استوارکردن وِداد قلبى نه قالبى است، یعنى تا معناى آیه مبارکه "... وجعل بینکم مودّةً ورحمةً" جامه ‏عمل نپوشد و فضیلت اخلاق جایگاه خود را در تحکیم اصول خانوادگى باز نکند و تا حیثیّت زن به ‏عنوان حق‏اللَّه شناخته نشود، هرگز موادّ و تبصره‏هاى حقوقى فراوان ضامن تحکیم اصول خانوادگى ‏و نجات آن از غائله هائله طلاق نخواهد بود.

    استاد برجسته حوزه علمیه افزود: نشانه آن کشورهاى به دور از اخلاق است که با ‏داشتن قانون کافى، در اثر فقدان فضائل اخلاقى و کمبود روح وِداد و رحمت الهى، شیرازه خانوادگى ‏در آنها چندان دوامى ندارد.

    طلاق در اسلام به سهولت ‏محقق نمیى‏شود

    آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه اهتمام اسلام به اصول خانواده و تحذیر آن از طلاق، با بررسى احکام و شرایط و حدود آن کاملاً ‏معلوم مى‏شود، گفت: مثلاً یکى از شرایط صحت طلاق، حضور دو فرد عادل است که اگر دو شاهد مزبور ‏عادل نبودند طلاق باطل است، گرچه طلاق‌دهنده به حکم یا موضوع آگاه نبوده باشد، به طورى که ‏اگر بعد از اجراى طلاق، معلوم شود که یکى از آن دو نفر اصلاً عادل نبود یا در ظرف استماع طلاق و ‏حضور در جلسه آن عادل نبوده است، طلاق باطل خواهد بود.‏

    این مرجع تقلید بیان داشت: ‎جریان اشتراط صحت طلاق به عدالت شاهد، نظیر اشتراط صحت نماز جماعت به عدالت امام ‏جماعت نیست، زیرا در آنجا احراز عدالت شرط است نه خود عدالت، لذا کشف خلاف در آنجا راه ‏ندارد، یعنى اگر بعداً معلوم شود که امام جماعت عادل نبود، شرط صحت اقتدا که احراز عدالت ‏است از بین نرفته بود بلکه عدالت که شرط نبود مفقود بود، یعنى آنچه شرط بود، محقق شد و آنچه ‏محقق نشد شرط نبود، برخلاف اعتبار عدالت در شاهدان صحنه طلاق که خود عدالت شرط ‏است نه احراز آن.‏ ‎ ‎و چون شرایط صحت طلاق زیاد و تحصیل آن آسان نیست، لذا قهراً طلاق در اسلام به سهولت ‏محقق نمى‏شود.

    آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: براى اهتمام دیگر به جریان طلاق روایاتى از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) رسیده است که اگر ولایت امور مسلمین به دست ما باشد ما حتماً آنها را با شمشیر وادار ‏مى‏کنیم که در طلاق همه شرایط صحت آن را رعایت کنند. از حضرت امام باقر(ع) رسیده ‏است که "‎لا یصلح النّاس فى الطلاق الّا بالسّیف ولو ولّیتهم لرددتهم الى کتاب اللَّه عزّوجلّ".

    ویرایش توسط سادات : ۱۳۹۰/۰۴/۱۶ در ساعت ۱۲:۰۶
    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  2. صلوات ها 5


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود