صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا برخی جوانان از روحانيون و انقلاب فاصله گرفته اند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    چرا برخی جوانان از روحانيون و انقلاب فاصله گرفته اند؟




    چرا برخی جوانان از روحانيون و انقلاب فاصله گرفته اند؟ چه باید کرد؟

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    متأسفانه به رغم وجود ارزش‏هاى والاى انسانى و غناى مسائل فرهنگى و معنوى در جامعه ما، نسل اوّل انقلاب، دستگاه‏هاى فرهنگى و... در انتقال اين ارزش‏ها به نسل دوم و سوم انقلاب و حتى تعميق آنها براى خودِ نسل اول انقلاب، سهل‏انگارى و متأسفانه عليرغم هشدارها و توصيه‏هاى شديد مقام معظم رهبرى و بزرگان حوزه به مسؤولان نسبت به اوضاع وخيم و اسفناك فرهنگى جامعه و روند تغيير ارزش‏هاى اسلامى كه جلوه‏هاى بارز آن در برخى توليدات و محصولات هنرى و سينمايى به وضوح قابل مشاهده مى‏باشد و برخى اقدامات صورت گرفته در اين خصوص مانند استعفاى وزير پيشين وزارت ارشاد، جلوگيرى از پخش و اكران برخى فيلم‏ها و...، همچنان ما شاهد گسترش اين روند در جامعه مى‏باشيم كه اين خود نيازمند بررسى و شناخت دقيق عوامل و زمينه‏هاى به وجود آورنده آن و ارائه راه‏كارهاى اصولى و مناسب مى‏باشد. در هر صورت آنچه در پاسخ اين سؤال مى‏توان گفت اين است كه برخى از اين قبيل معضلات مربوط به عملكرد دستگاه‏هاى فرهنگى نظام مى‏باشد. وزارت ارشاد بود و برخى به صدا و سيما. در مورد اقدامات مربوط به وزارت ارشاد بايد گفت كه متأسفانه عملكرد اين وزارت خانه - خصوصاً در سال‏هاى اخير - به هيچ وجه مطلوب نبوده و مقام معظم رهبرى به كرّات نارضايتى خود را از آن اعلام نموده‏اند كه منجر به تعويض وزير آن وزارتخانه گرديد. ايشان در 24 آذر 78 در ديدار شوراى عالى انقلاب فرهنگى فرمودند: «... سؤال من اين است كه وزارت ارشاد چند كتاب براى تقويت تفكر اسلامى چاپ كرده است؟ چند فيلم براى تقويت فكرى اسلامى و انقلاب ساخته است؟ الان مرتب در سالن‏هاى وابسته به ارشاد نمايش داده مى‏شود، بعضى‏ها صد در صد ضد دين است، ضد انقلاب است. اگر در كنار اين همه چند نمونه تئاتر و فيلم اسلامى مى‏ساختند كه اين مبلّغ اسلام است، من اعتراض نمى‏كردم. بنده اهل رمان خواندن بودم، و الان هم با رمان بى ارتباط نيستم، خبر دارم كه در دنياى رمان چه خبر است فاسدترين رمان‏ها الان منتشر مى‏شود و...». اما در مورد صدا و سيما هم معظم له تذكراتى داشته‏اند. ايشان در اين باره فرمودند: «... من به صدا و سيما هفته‏اى يك بار يا كم‏تر، اعتراض مى‏كنم و پيغام تند مى‏دهم؛ اما صدا و سيما كارهاى زيادى به عنوان اسلام انجام داده و برنامه‏هاى اسلامى درست كرده است. برنامه‏هاى هنرى، اسلامى، گزارش و علمى، اگر خطا دارد تلاش هم دارد...»،ولى در هر صورت كاركرد صدا و سيما هم مانند ساير دستگاه‏ها خالى از عيب و نقص نمى‏باشد، اما با توجه به اهميت اين رسانه و نقش مهم و تأثيرگذار آن بر افكار عمومى، عقايد و نگرش‏هاى جامعه و وظايف سنگينى كه اين رسانه ملى خصوصاً بعد از انقلاب در جهت گسترش و تثبيت ارزش‏هاى اسلامى و الهى در جامعه و زدودن فرهنگ فاسد پهلوى و مقابله با تهاجم فرهنگى بر عهده دارد، رفع مشكلات و معضلات اين رسانه و بهبود كيفى و كمى برنامه‏هاى آن، آن هم در حدى كه زيبنده حكومت اسلامى باشد و بتوان از آن به عنوان يك دانشگاه انسان‏سازى نام برد از اولويت بسزايى برخوردار مى‏باشد. اما در مورد انتقاداتى كه شما نام برديد مى‏توان گفت كه بخشى از اينها مربوط به وزارت ارشاد و صدا و سيما و اصلاح كاركردهاى آن مى‏باشد و بخشى هم مربوط به افراد بيننده و مخاطبين آن مى‏باشد. كم‏كارى‏هايى داشته‏اند كه، انضمام، جماعت فاصله گرفتن تدريجى برخى از جوانان از ارزش‏هاى اسلامى شده است. بعضى از اين عوامل عبارت است از: 1. مشكلات پس از انقلاب (مانند جنگ و توجّه به مسائل امنيتى و دفاعى و...) كه نتيجه طبيعى آن فقدان برنامه‏ريزى‏هاى دقيق و كارشناسى شده براى نهادينه سازى و تثبيت ارزش‏ها و معارف اسلامى است. 2. تغيير هنجارهاى اجتماعى از ارزش‏هاى دينى و معنوى به ارزش‏هاى مادى و سودگرايى، در اثر بعضى از اقدامات اقتصادى و در پيش گرفتن مدل توسعه، باعث بروز تضادهاى ارزشى و فاصله گرفتن جامعه از ارزش‏هاى اسلامى گرديده است. 3. عملكرد منفى و نامطلوب بعضى از دستگاه‏هاى فرهنگى در سال‏هاى اخير و ميدان دادن به افراد و عناصرى كه غير معتقد به نظام اسلامى و ترويج فرهنگ غربى از سوى آنان. 4. پاره‏اى برخوردهاى نسنجيده و نامطلوب و يا همراه با زياده‏روى و افراط توسط بعضى از افراد مذهبى دلسوز در مقابله با ناهنجارى‏ها و منكرات جامعه. 5. كم‏كارى‏برخى‏از افرادمذهبى در نشان‏دادن چهره واقعى و محبت‏آميز اسلام و برطرف نمودن ديدگاه منفى ايجاد شده در عمل. 6. كم‏كارى نيروها و دستگاه‏هاى انقلابى، در توليد برنامه‏هاى سالم، جذّاب و مفيدى كه بتواند اوقات فراغت جوانان را پر كند و آنان را از توجّه به برنامه‏هاى ضد اخلاقى و فاسد فرهنگ بيگانه باز دارد. 7. تهاجم فرهنگى غرب در جهت بى هويت كردن نسل جوان، تضعيف باورهاى عقيدتى مردم، ايجاد شكاف ميان نسل جوان و مسؤولان حكومتى و ايجاد ترديد نسبت به كارآيى مديريت فقهى، شكست نظام اسلامى در ايران با استفاده از پيشرفته‏ترين وسايل تكنولوژى و... 8. پيروى از اميال و هواهاى نفسانى كه ناشى از عوامل محيطى، تربيت ناصحيح با بى اعتنايى، به ارزش‏هاى معنوى و... است. اين مشكل ناشى از اراده و اختيار خود انسان است. خداوند مى‏فرمايد: إِنَّا هَدَيْناهُ اَلسَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً{w1-8w}{I76:3I}/}، (انسان، آيه 3). متأسفانه بسيارى از افراد تحت تأثير هواى نفس و پيروى از اميال و خواهش‏هاى نفسانى، راه ضلالت و گمراهى را بر مى‏گزينند. قرآن در اين زمينه فرموده است: لَقَدْ خَلَقْنَا اَلْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ * ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ‏{w1-10w}{I95:5-4I}/}، (تين، آيه 4 و 5). متأسفانه اين عوامل، باعث فاصله گرفتن برخى جوانان از ارزش‏ها و مسائل معنوى و دورى آنان از روحانيان و مساجد شده است. هر چند مردم و جوانان تيز بين و آگاه ما همواره كمال ارادت را به شخصيتهاى روحانى مانند حضرت امام و مقام معظم رهبرى و بسيارى از شخصيت‏هاى ديگر كه هيچ گونه حقوقى از دولت دريافت نكرده و زندگى كاملاً ساده و در سطح خيلى پايينى داشته و همواره در خدمت انقلاب بوده‏اند، دارند. 9. تأثيرگذارى جريانات التقاطى و يا روشنفكرى وابسته و سكولار در داخل كشور در جهت ايجاد بدبينى نسبت به اسلام و روحانيت.
    جدايى عده‏اى از جوانان از روحانيون ممكن است دلايل ديگرى هم داشته باشد، از جمله: 1. عملكرد و رفتار ناشايست گروهى از شاغلان در دستگاه‏ها و نهادهاى دولتى و حكومتى باعث پيدا شدن تعارض و شكاف بين گفتار و عمل آنان شده و موجب بدبينى به تمامى روحانيت گشته است. 2. برخى از رفتارها و برخوردهاى ناصحيح و مخالف شرع در بيان احكام شرعى، موجبات بدبينى عده‏اى از افراد - خصوصاً جوانان - را فراهم آورده است، حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بارها خطر اين گونه افراد را متذكر شده و در اين خصوص مى‏فرمايند: «معناى تحجر آن است كه كسى كه مى‏خواهد از مبانى اسلام و فقه اسلام، براى بناى جامعه استفاده كند، به ظواهر احكام اكتفا كند و نتواند كشش طبيعى احكام و معارف اسلامى را در آن جايى كه قابل كشش است درك كند و براى نياز يك ملّت و يك نظام و يك كشور كه نياز لحظه به لحظه است، نتواند علاج و دستور روز را نسخه كند و ارائه بدهد، اين بلاى بزرگى است»، (روزنامه جمهورى اسلامى، 17/3/1376). 3. اختلافات جناحى و سليقه‏اى در مسائل اقتصادى، سياسى و اجتماعى، جايگاه و منزلت روحانيت را پايين آورده است. 4. حل نشدن برخى از مشكلات و معضلات اجتماعى، فرهنگى و اقتصادى (مانند اشتغال، مسكن و رفاه)، و عدم اجراى ارزش‏هاى اسلامى در جامعه به صورت كامل (مانند عدالت اجتماعى، مبارزه با مظاهر فساد و...)، باعث شده كه مردم اين مشكلات را همواره از چشم روحانيت ببينند و انتظارات غير واقعى و بيش از حد از آنان داشته باشند. مجموعه اين عوامل باعث شده تا دشمنان اسلام و انقلاب اسلامى با تهاجم فرهنگى، و درشت نمايى مشكلات، به القاى انديشه نسبى بودن ارزشها، جدايى دين از سياست، ناكارآمدى مديريت فقهى، اسلام منهاى روحانيت پرداخته‏اند. اما براى مقابله با اين روند، كارها و اقدامات متعددى انجام شده كه آنها را مى‏توان در دو بعد، مورد بررسى قرار داد.
    الف) اقدامات نظرى و انديشه‏اى:
    1- تقويت و تثبيت ارزشهاى اسلامى و ايمان مذهبى و ترسيم چهره واقعى و محبت‏آميز اسلام از طريق برگزارى جلسات پرسش و پاسخ و مشاوره بصورت شفاهى و كتبى براى حل مشكلات و شبهات عقيدتى و برگزارى جلسات روح بخش دعا و سخنرانى‏هاى مفيد و پرمحتوى نماز جماعت در مؤسسات و ادارات برگزارى و گسترش برنامه روح بخش اعتكاف در سطح شهرها خصوصاً دانشگاهها بطوريكه هر سال با استقبال بيشترى روبرو بوده است. 2- ايجاد و تقويت هويت جوانان از طريق شناخت استعدادها و تواناييهاى بالقوه‏اى كه دارند آشنا نمودن آنها با گذشته درخشان اسلامى و ملى خود و دستاوردهايى كه در دوران انقلاب و بعد از آن داشته‏اند و آگاهى دادن نسبت به عقايد شوم دشمنان و خطرات ناشى از انحرافات اخلاقى و اعتياد و بالا بردن درك و شناخت و قدرت تحليل جوانان و شناساندن عوامل مشكلات اقتصادى و معضلات اجتماعى و جدا نمودن برخى افراد روحانى‏نما و متحجر از ساير روحانيون وارسته، دلسوز و متعهد. 3- از آن‏جا كه تهاجم فرهنگى بيشتر فكر و فرهنگ و انديشه افراد يك جامعه را مورد هجوم خود قرار مى‏دهد در اين راستا مؤسسات و دستگاههاى فرهنگى اقدامات بسيار شايسته‏اى را در جهت مصونيت بخشيدن و زدودن آثار مخرب فكرى و فرهنگى تهاجم فرهنگى با استفاده از محققين و متفكران و صاحب نظران علوم انسانى انجام داده‏اند كه به برخى از آنان اشاره مى‏نماييم :به عنوان نمونه در سال 1377 تعداد 3609 عنوان كتاب در مورد دين و معارف اسلامى با تيراژى در حدود 20779935 جلد و همچنين دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم تاكنون بيش از هزار عنوان كتاب با تيراژ بالا در زمينه‏هاى مختلف فرهنگى و علوم اسلامى منتشر نموده است هم اكنون بيش از 180 مؤسسه در سطح قم در زمينه‏هاى تحقيقاتى اطلاع رسانى و... با همكارى محققين زبده فعال مى‏باشد. نتايج و دستاوردهاى بسيار چشمگير و مثبتى را به دنبال داشته‏اند و در ارائه معارف دينى وانديشه‏هاى اسلامى از پيشرفته‏ترين تكنولوژى‏هاى پيشرفته و با جديدترين شيوه استفاده مى‏شود سعى شده با استفاده از اينترنت مجموعه آثار فرهنگى اسلامى را به اين شبكه جهانى منتقل نموده و راه آشنايى ملت‏هاى ديگر را با فرهنگ اسلامى فراهم سازند تا اوائل سال 79 تعداد 15 سايت (پايگاه) جهانى به وسيله شيعيان و 13 سايت توسط اهل سنت ايجاد شده است (به نقل از مجله نگاه حوزه شماره 62، 59 ص 151). يكى از ملموس‏ترين اثرات و پيامدهاى اين اقدامات فكرى و انديشه‏اى ناكارامدى تهاجم فرهنگى دشمن براى القاء شبهه در خصوص ناكارامدى دين در اداره جامعه و تئورى حكومت دينى و تلاش در جهت سكولار كردن و لائيك نمودن جامعه دينى ايران بود چنانكه شاهد هستيم به خاطر ارائه پاسخهاى دقيق علمى و مستدل در اين زمينه‏ها عناصر شبهه افكن مانند سالهاى قبل ديگر مجال و عرصه‏اى براى جولان دادن نمى‏يابند و در واقع در مهمترين ركن تهاجم فرهنگى دشمن دچار شكست شده است و اين در حالى است كه اكثريت قريب به اتفاق افراد جامعه ما همه خواهان اجرا و تحقق حكومت عدل علوى و عمل شدن به ارزش‏ها و احكام اسلامى مى‏باشد و انتقادهايى نيز كه به مسؤلين ايراد مى‏نمايند در اين خصوص مى‏باشد كه اين خود يكى از آثار مثبت نامگذارى سال 79 به نام سال على(ع) و سال 80 به نام رفتار علوى(ع) كه بواسطه معرفى شيوه‏ها و ارزشهاى حكومتى امام على(ع) كه از طريق مقالات و كتابهاى متعددى كه در اين زمينه ارائه شد مى‏باشد. 4- تهيه برنامه‏هاى جذاب مفيد و سالم و تفريحى از طريق دستگاههاى فرهنگى و صدا و سيما به عنوان نمونه راديو جوان با برنامه‏هاى جذاب و متنوع به صورت سراسرى در سال 77 در حدود 7616 ساعت برنامه داشته كه از مجموع آن 1701 ساعت فرهنگى و 1238 ساعت معارف اسلامى و 859 ساعت اجتماعى بوده است در همان سال مجموعه شبكه‏هاى اول و دوم و سوم و چهارم و شبكه تهران و مراكز شهرستانها 3859 ساعت فرهنگى 2980 ساعت معارف اسلامى و 7153 ساعت اجتماعى و شبكه‏هاى سحر و جام جم 386 ساعت برنامه‏هاى فرهنگى 587 ساعت برنامه‏هاى اجتماعى و 283 ساعت معارف اسلامى داشته‏اند. (منبع گزارش فرهنگى كشور 1377 مركز آمار و برنامه‏ريزى پژوهش‏هاى فرهنگى و هنرى).
    ب ) اقدامات عملى: 1- برخورد قانونى با عوامل داخلى دشمن از قبيل روزنامه‏ها و گروه‏هاى معاند و شبهه افكن. 2- تقويت نيروهاى نظامى و انتظامى از نظر كمى و كيفى در مقابله با باندهاى فساد و اشرارى كه در صدد ايجاد ناامنى در مناطق مرزى كشور بوده و سعى در گسترش اعتياد و بزهكارى در ميان جوانان در راستاى اهداف شوم تهاجم فرهنگى داشته‏اند كه در اين زمينه نيروى انتظامى بيش از سه هزار شهيد تقديم انقلاب مى‏نمايد كه اين خود نشانگر عزم نظام در مقابله با مظاهر و ابعاد مختلف تهاجم فرهنگى مى‏باشد. 3- از آن جا كه فقر و مشكلات اقتصادى و اجتماعى از زمينه‏هاى مهم در تأثيرگذارى تهاجم فرهنگى مى‏باشد برنامه‏ريزى‏هاى گسترده‏اى در جهت حل مشكلات اقتصادى و اجتماعى مردم خصوصاً قشر جوان از قبيل (اشتغال، مسكن، ازدواج و...) انجام شده و يا در دست اقدام مى‏باشد. 4- مبارزه با مفاسد ادارى و مالى و برخورد قاطع با متخلفان كه در اين راستا فرمان مبارزه با فساد مقام معظم رهبرى به سران سه قوه در تاريخ 10 /2 /1380 صادر شد و همچنين دقت بيشتر در گزينش‏هاى مسؤولين و اعمال نظارت شديد بر عملكرد آنان. 5- برگزارى مسابقات حفظ و قرائت قرآن مجيد و نهج‏البلاغه و اردوهاى سياحتى، زيارتى و تفريحى خصوصاً در ايام تعطيل و عيد به مناطق جنگى كه با استقبال ميليونى جوانان و دانشجويان هر ساله روبرو بوده و در انتقال ارزشهاى اسلامى و انقلابى به قشر جوان تأثير زيادى داشته. در پايان ذكر اين نكته لازم است كه اقدامات فوق به معناى عدم آسيب پذيرى افراد جامعه از تهاجم فرهنگى نمى‏باشد زيرا قطعاً تهاجم فرهنگى توانسته است برخى آسيب‏هاى اجتماعى و فرهنگى را به كشور ما وارد كند همچنانكه متأسفانه ما شاهد تقليد برخى از جوانان كشورمان از الگوهاى فرهنگ غرب در قالب گروههاى موسوم به رپ و هوى متال و.. مى‏باشيم اما در مقام ارزيابى و قضاوت بايد با ديدى كلان مسأله را مورد بررسى قرار داد لذا: اولاً، بايد اين قبيل معضلات و ناهنجارى‏ها را با اهداف دشمن (شكست نظام اسلامى و دور نمودن جامعه از دين) و بودجه‏ها و اقدامات وسيع نرم‏افزارى و سخت‏افزارى او سنجيد. ثانياً، نقاط مثبت و خيلى عظيم جوانان پاك و با تقوى را ديد كه در مقابل اين طوفان سهمگين تهاجم فرهنگى پايدار و مقاوم مانده‏اند. ثالثاً، حمايت مردم از نظام جمهورى اسلامى ايران را در انتخابات، مراسم انقلاب، راه‏پيماييها، استقبالها، شركت آنها در مراسم مذهبى، وفادارى و عشق به ولايت فقيه و... را در نظر گرفت. رابعاً، هر نظامى به فرموده مقام رهبرى ريزش‏ها و رويش‏هايى دارد عده‏اى در اثناء راه از آن كناره مى‏گيرند و منحرف مى‏شوند و عده‏اى به آن مى‏پيوندند ولى مهم آن است كه نظام اسلامى با تمامى توان در صدد مقابله با چالشها اعم از فرهنگى و سياسى، اقتصادى و.. بوده و با قدرت به مسير خود در جهت دستيابى به جامعه‏اى امن سرشار از معنويت وارزشهاى اسلامى و توسعه يافته حركت مى‏كند. حال با در نظر گرفتن مجموع اين مسائل شما خود قضاوت نماييد كه آيا دشمن توانسته است موفق باشد خير هرگز به فرموده قرآن باطل مانند كف روى آب است كه زود نابود مى‏شود در هر صورت تهاجم فرهنگى خطرى جدى مى‏باشد و مقابله با آن نيز مانند ساير توطئه‏هاى دشمن ايمان به خدا و همكارى و همدلى همه دستگاه‏ها و جناح‏ها و گروه‏هاى سياسى، پيروى از خط امام و رهبرى و حضور فعال و مؤثر مردم در صحنه را مى‏طلبد.
    ر.ك: آيت الله مصباح يزدى، تهاجم فرهنگى، ص 157 - آسيب‏شناسى انقلاب مجموعه مقالات ص 150و 330 - حسن واعظى ايران و آمريكا ص 175.

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    348
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2018



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    چرا برخی جوانان از روحانيون و انقلاب فاصله گرفته اند؟ چه باید کرد؟

    به نظر من اینجور جوانها همه چیز رو قبول دارن ولی نمیخوان بپذیرند ....فاصله اونا هم به همین خاطر هر روز بیشتر میشه ..!!

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایران اسلامی
    نوشته
    13
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    66



    شما قبل از اینکه بپرسید چرا جوانان فاصله گرفته اند باید بپرسید چرا بسیاری از روحانیون ما از انسانیت و حکومت علی فاصله گرفته اند ؟چه باید کرد؟
    من یک فردی هستم که نماز را به موقع وتقریبا همیشه در مسجد با جماعت می خوانم عاشق رهبری و اسلام وخدا ومهدویت هستم و همیشه دعا برای فرج امام زمان می خوانم به حکومت اسلامی وانقلاب عزیز اعتقاد کامل دارم ولی با 85% اخوند ها کامل مخالف و بعضی از مراجع تقلید وروحانیون وعلما را به اندازه سر سوزن قبول ندارم در ضمن من الان بر سر مرجع تقلید به دو گانگی افتاده ام میخوام رهبر گران قدر انقلاب سید خراسانی حضرت خامنه ای را انتخاب هیچ کس جز مقام عظمای ولایت اطمینان ندارم البته به ایت الله بهجت هم اطمینان داشتم که فوت کردند ولی رهبر عزیز ما رساله ندارند وفقط استفتائات دارند که نمیدانم چه کنم اگر خواستید دلیل مخالفت با اخوند ها را به شما می گویم


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    کتاب
    نوشته
    42
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    344



    جناب گمنام اگر ممکن است پاسخ هاتو ن را به اختصار بنویسید تا در حوصله مخاطب بگنجد .

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بررسی برخی از دلایل فاصله گرفتن جوانان از روحانیت و انقلاب




    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    چرا برخی جوانان از روحانيون و انقلاب فاصله گرفته اند؟ چه باید کرد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها


    سلام

    این بحث، بحثی مفصل و البته مهم است و غفلت از آن، موجب شکل گیری و رشد سرطانی آفات و آسیب های جدی به آیندۀ نظام اسلامی و حکومت دینی و مردمی ایران اسلامی است.

    در این مجال به دلیل پرهیز از اطناب، به اجمال، به برخی شقوق آن اشاره می کنیم و در صورت نیاز در ادامه به جزئیات آن نیز خواهیم پرداخت:

    1. از جمله دلایل این شکاف می توان به عدم شناخت جوانان از جایگاه حکومت های غیر دینی و خصوص حکومت های پادشاهی و سکولار، مشروعیت و مقبولیت مردمی و عملکردهای سلیقه ای و برخواسته از میل و خواهش فرد و یا گروه و حزب حاکم نام برد که به هیچ نحوی برگرفته و نشأت یافته از منبع اصیل و نامتناهی خیر و صلاح و حکمت که همان خدای حکیم و علیم و صاحب حق و حکومت است نیست. و اساساً مشروعیت این گونه حکومت ها بدلیل عدم تأیید الهی، خارج بودن از مسیر مطلوب خود و فقدان شرایط در حاکمان این نوع حکومت ها و ...، زیر سؤال بوده و محکوم است.

    2. از سوی دیگر جوانان، شناخت دقیق و حتی حداقلی از جایگاه حکومت اسلامی و دینی، مشروعیت و مقبولیت، ضرورت شکل گیری، اثار و برکات این شکل گیری و شرایط حاکمان و دست اندرکاران این نوع حکومت ندارند. بعلاوه به آفات و مشکلاتی که در اثر فقدان حکومت دینی و اسلامی و نبود حاکم فقیه و عادل و واجد شرایط برای جامعه رخداد خواهد نمود واقف نیستند.

    3. علیرغم تلاشهائی که از سوی دست اندرکاران عرصۀ فرهنگ و هنر و صدا و سیما انجام گرفته اما جوانان ما هنوز، از یکسو، اطلاعات دقیق و کاملی از عملکردها، رفتارها، برنامه ها، تصمیم گیری ها، وابستگی ها، تبعیض ها، عقب ماندگی ها در همه جهات، حیف و میل های شخصی و خانوادگی و نیز خط مشی های دولت ها و حکومت های فاسد (شاهنشاهی) پیش از انقلاب در مواجهه با دین و مردم ندارند؛

    و از سوی دیگر از بسیاری اقدامات، عملکردها، برنامه و تصمیمات همه جانبه دولت و حکومت اسلامی برای رشد و تعالی همه جانبه آحاد مردم، محرومیت زدائی، پایان دادن به فساد و ظلم و ستم افراد و گروه ها و خان و خان بازی و زورگیری افراد مسئول و متنفذ در حکومت، کوتاه کردن دست اجانب و حکومت های استثمارگر، تحقق بخشیدن به استقلال نظری و عملی، آزادی های مشروع مردمی و برقراری عدالت و ده ها خیر و توفیق دیگر، آگاهی ندارند.

    4. البته ناگفته نماند که اینها بخشی از مجموعه لوازمات شناختی برای رسیدن به یک معرفت آرمانی، محققانه و توأم با دقت است، شناخت عوامل و موانع توفیق حکومت، دشمنان داخلی و خارجی، توطئه ها و فتنه ها، تهدیدها، تحدیدها، تحریم ها، نقش گروه ها و جریانات داخلی در پیشبرد و تحقق اهداف و آرمان های انقلاب، نقش مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق انتخاب دولتمردان، قانونگزاران و مجریان مبارزه با دستگاه های فساد و جرم، نقش دستگاه های نظارتی و ... در این فرایند بسیار تعیین کننده است.

    و آگاهی از محورهای مطروحه و الزامات آنها، و تطبیق این مجموعه از شناخت ها با همدیگر، کلید حل مسأله و راه برون رفت از این شکاف و فاصله از انقلاب و روحانیت است.

    5. با این وجود، کسی منکر وجود مشکلات، نقصان ها و کمبود در جامعه نیست و این هم جزو لوازمات هر حکومتی هست، هیچ حکومتی نمی تواند ادعا کند که در ادارۀ کشور بر همۀ مشکلات فائق آمده است. که البته بخشی از این مشکلات مربوط به مشکلات داخلی و بخشی خارجی است و در همین دو قسم نیز شقوق بسیاری قابل طرح است که بحث مفصلی را می طلبد اینکه این مشکلات از چه جنسی اند و از کجا ناشی می شوند و راه حل آنها چیست؟ و ...؟

    اما آنچه در این موضوع حائز اهمیت است سعی و تلاش مسئولان و متولیان امر در برپائی و اجرای احکام و دستورات نورانی دین الهی در جهت حل و فصل مشکلات و از میان برداشتن موانع پیشرفت و دستیابی به اهداف حکومت اسلامی و الهی است. که انقلاب اسلامی بر این مهم پافشاری دارد اگر چه موانع و مشکلات داخلی و خارجی بسیاری پیش روی دولتمردان موجود است.

    بعلاوه گاهاً خلاف انتظار مردم برخی عملکردها و رفتارهای غیر اسلامی و غیر انقلابی از سوی برخی مسئولان و روحانی نماها صادر می شود که البته قابل توجیه و دفاع نبوده و متأسفانه بدون تأثیر هم نیست. اما نباید از این مطلب غافل شد که این افراد اگر چه مجوزی بر فساد و خلاف ندارند اما معصوم هم نیستند. از اینرو نباید عملکرد این افراد و گروه ها را به پای اسلام، انقلاب و نظام نگاشت. این مطلب، از نظر عقل و همۀ نظامات عقلانی جهان نیز مبرهن و آشکار است که در هیچ کجای جهان، خطای یک یا چند فرد از یک مجموعه را به پای همۀ مجموعه و نظام نمی گذارند. بلکه با خاطیان برخورد می کنند.

    پس این شکاف و فاصله بین جوانان و انقلاب و روحانیت، اگرچه یک شکاف معرفتی و شناختی است اما از طرفی نیز برخی عملکردها و رفتارهای غیرمسئولانه در این پدیده بی تأثیر نبوده است، که البته در تحقق این شکاف معرفتی و عملکردی نباید از نقش و سهم رسانه های معاند غربی و وابسته به استکبار غافل ماند.

    اینها گوشه ای از دلایل این شکاف و البته با نگاهی کلی و اجمالی به مسأله است، بررسی دقیق این مطلب ده ها مقالۀ مجزا و مفصل می طلبد.

    موفق باشید ...


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۰۹/۱۰ در ساعت ۲۳:۴۵ دلیل: فونت
    چرا برخی جوانان از روحانيون و انقلاب فاصله گرفته اند؟

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    با سلام به دوست عزیز
    آنچه که مردم از یک روحانی انتظار دارند این است که در مسیر پیامبران الهی و ائمه معصومین علیهم السلام قدم بردارد.یکی از خصوصیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این بود که ایشان طبیب دوار بودند. یعنی خودشان به سراغ مردم می رفتند و اخلاق حسنه ایشان که در قرآن مجید با این بیان «انک لعلی خلق عظیم » آمده در جذب قلوب مردم مخصوصا جوانان بسیار موثربود.در تاریخ است که جوانی دائمابه محله زنان مفسد می رفت.یک روز در راه پیامبر را دید پیامبر از او پرسید از کجا می آیی؟جوان سرش را زیر انداخت و شرمنده شد. فردای آن روز که می خواست دوباره به همان محله برود با خود گفت اگر در راه پیامبر را ببینم به او چه خواهم گفت؟اگر راستش را بگویم عقوبت دارد و اگر دروغ بگویم او بر نهان من آگاه است لذا از رفتن به آن محله منصرف شد.
    اما اینکه دوست عزیزمان می گوید بسیاری از روحانیون از انسانیت و حکومت حضرت علی علیه السلام فاصله گرفتند دور از انصاف است چرا که ایشان تمام روحانیون را بررسی نکردند و بعضی از روحانیون همه روحانیت نیستند. ما باید در نوشتار و گفتار و عملمان تقوای الهی را رعایت کنیم..یک مسلمان باید ببیند خدای متعال چه از او می خواهد و تسلیم امر او باشدنه اینکه ببیند دلش چه می خواهد، از که خوشش می آیدو از که خوشش نمی آید. «بَلى‏ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏»بقره،112


  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایران اسلامی
    نوشته
    13
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    66



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    باسمه تعالی
    با سلام به دوست عزیز
    آنچه که مردم از یک روحانی انتظار دارند این است که در مسیر پیامبران الهی و ائمه معصومین علیهم السلام قدم بردارد.یکی از خصوصیات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این بود که ایشان طبیب دوار بودند. یعنی خودشان به سراغ مردم می رفتند و اخلاق حسنه ایشان که در قرآن مجید با این بیان «انک لعلی خلق عظیم » آمده در جذب قلوب مردم مخصوصا جوانان بسیار موثربود.در تاریخ است که جوانی دائمابه محله زنان مفسد می رفت.یک روز در راه پیامبر را دید پیامبر از او پرسید از کجا می آیی؟جوان سرش را زیر انداخت و شرمنده شد. فردای آن روز که می خواست دوباره به همان محله برود با خود گفت اگر در راه پیامبر را ببینم به او چه خواهم گفت؟اگر راستش را بگویم عقوبت دارد و اگر دروغ بگویم او بر نهان من آگاه است لذا از رفتن به آن محله منصرف شد.
    اما اینکه دوست عزیزمان می گوید بسیاری از روحانیون از انسانیت و حکومت حضرت علی علیه السلام فاصله گرفتند دور از انصاف است چرا که ایشان تمام روحانیون را بررسی نکردند و بعضی از روحانیون همه روحانیت نیستند. ما باید در نوشتار و گفتار و عملمان تقوای الهی را رعایت کنیم..یک مسلمان باید ببیند خدای متعال چه از او می خواهد و تسلیم امر او باشدنه اینکه ببیند دلش چه می خواهد، از که خوشش می آیدو از که خوشش نمی آید. «بَلى‏ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏»بقره،112
    برادر من هم نگفتم همه را گفتم 85% یعنی از نصف بیشتر و حتی 60% مراجع تقلید را اصلا ولی کاملا با جمهوری اسلامی قران خدا واهلبیت را دوست وبسیار قبول دارم و کاملا ولایت فقیه را قبول دارم احکام دینی هم تا انجا که میت وانم به صورت احسن اجرا میکنم

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایران اسلامی
    نوشته
    13
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    66



    چند دلیل برای رد کردن بیشتر علما:
    1-تا حالا به نماز جمعه رفته اید من در شیراز زندگی میکنم نماز جمعه هم بعضی وقت ها می روم شیراز دارای کم کم 1000 اخوند است که در شیراز خانواده ایت الله دستغیب افراد دیگر وجود دارند شما ده ماه پشت سر هم به نماز جمعه بروید وبشمارید چند اخوند می ایند به هفته ای 20 تا نمی رسد حتی از خانواده دستغیب که بزرگ شهر هستند یک نفر می اید شاید بگویید به خاطر امام جمعه است ولی در زمان اقای حائری هم نمی امدند انها می گفتند که باید رهبری امام جماعت را بعد از شهید دستغیب به ما می داد به همین علت اخوند اخوند را قبول ندارد شاید بگویید یک خانواده ولی گفتم اخوند های دیگری هستند که با دستغیب هستند 20 عدد خیلی کم است در صورتی که در روایتی از امام صادق داریم هرکس 3 هفته نرود ملعون است
    دلیل 2- این همه اخوند در قم چه می کنند اخوند سن به اندازه ای بالا رفته که توان صحبت ندارد وقتی می گوییم چه کار می کنید گویند می گوید داریم تلمز (حالا نمی دونم با کدوم ز است) داریم تلمز می کنیم برای کی داری تلمز می کنی جوانان ما نیاز به اگاهی دارند باور کنید اخوند که درست مسائل اعتقادی در شیراز تبیین کند کم یاب که هیچ نایاب است فقط دو نفر حجت الاسلام انجوی که واقعا عالی هستند و ا حجت الاسلام حدائق در بقیه مساجد که هیچ در احکام اخلاقی و هم مشکل داریم مثلا در مثلا در یکی از مساجد اخوند گفت حکومت ما امری است ولایت فقیه را بسیار کم یا هیچ قبول ندارند زکات علم نشر ان است در صورتی که در مساجد شهر ما بی سواد ترین اخوند ها وجود دارند در شب شهادت امام می گوییم در باره امام بگو می گوید امادگی ندارم حوضه علمیه فقط دارد اخوند تحویل جامعه می دهد بعضی از افراد می رود ده تا تجدید می اورد می بیند نمیکشد می رود طلبه می شود من 30 بار دیدم صدای اذان در خیابان امد ولی اخوند نرفت نماز جماعت و1000 بار دیدم در مسجد بودم و اخوند نماز فرادا خواند یعنی اخوند کم پیش میاد پشت سر اخوند معمولی در رده خودش نماز بخونه در جریان انتخابات هم که دیدیم اخوند به کاندید اخوند رای نداد گه کمه باز دلیل بگم

    ویرایش توسط irainian : ۱۳۸۸/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۳:۳۹

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما پاسخ به سؤالاتی در بارۀ روحانیت و حوزه علمیه




    نقل قول نوشته اصلی توسط irainian نمایش پست ها
    چند دلیل برای رد کردن بیشتر علما:
    1-تا حالا به نماز جمعه رفته اید من در شیراز زندگی میکنم نماز جمعه هم بعضی وقت ها می روم شیراز دارای کم کم 1000 اخوند است که در شیراز خانواده ایت الله دستغیب افراد دیگر وجود دارند شما ده ماه پشت سر هم به نماز جمعه بروید وبشمارید چند اخوند می ایند به هفته ای 20 تا نمی رسد حتی از خانواده دستغیب که بزرگ شهر هستند یک نفر می اید شاید بگویید به خاطر امام جمعه است ولی در زمان اقای حائری هم نمی امدند انها می گفتند که باید رهبری امام جماعت را بعد از شهید دستغیب به ما می داد به همین علت اخوند اخوند را قبول ندارد شاید بگویید یک خانواده ولی گفتم اخوند های دیگری هستند که با دستغیب هستند 20 عدد خیلی کم است در صورتی که در روایتی از امام صادق داریم هرکس 3 هفته نرود ملعون است.


    پاسخ:

    با سلام دوست عزیز

    پیش از ورود به بحث، لازم است فرق دلیل و مدعا را گفتگو کنیم، دلیل آن است که بر سبیل حجت و استدلال استوار است و در قالب قضایای منطقی و با یک یا چند صغری و کبرای صحیح و دارای اسلوب منطقی منتج به نتیجه می شود و در این حال گام اول یعنی بررسی دلایل آغاز می شود. و مدعا آن است که عاری از دلیل و حجت و فاقد قضایای صحیح منطقی بوده و از اینرو نتیجه اش اگر چه قابل بررسی اما مخدوش و غیر قابل قبول است.

    در نتیجه مطالب شما عاری از دلایل متقن و از قسم دوم است یعنی نوعی مدعا محسوب می شود، با این ورود، مطالب شما را به بحث می نشینیم:

    اگر چه وجود چنین مسائلی در جامعۀ اسلامی آن هم از سوی کسانی که باید الگو و سرمشق باشند پذیرفتنی و ممدوح نیست. و مردم خوب و متدین کشور عزیزمان ایران، انتظار بیشتری خصوصاً از قشر روحانیت دارند و البته انتظار بجائی هم هست. اما قبل از قضاوت و پیشداوری توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

    1. اگر چه حضور در نماز جمعه این پایگاه سیاسی، عبادی علاوه بر اهمیت، فضیلت بسیاری هم دارد، و عدم حضور در نماز جمعه بدون عذر، خصوصاً در شرایط بحرانی و فتنه انگیز که جریانات نفاق در حال فعالیت هستند، موجه و پذیرفتنی نیست، اما اگر چنان باشد که گفتید و آماری که ارائه نمودید مطابق واقع باشد، باید گفت: عدم حضور روحانیان در نماز جمعه بمنزلۀ مخالفت ایشان با این جایگاه و یا با شخص امام جمعه نیست.

    2. در مسائلی از این دست، باید مراقب باشیم دچار سوء ظن و گمان ناصواب در بارۀ یکدیگر نشویم، و حتی تجسس و تحقیق در بارۀ آنها نیز غیر خداپسندانه است، چرا که معمولاً به غیبت و تهمت می انجامد، و غیبت و تهمت معمولاً زمینه ساز اختلاف و فتنه است. چنانکه خداوند در سورۀ حجرات می فرماید: "یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیراً من الظن ان بعض الظن اثمٌ و لا تجسسوا و لا یغتب بعضکم بعضا ..." بعلاوه اینکه، رعایت این دستور اخلاقی قرآن مقدم و مهم تر از نتیجه ای است که احیاناً عدم حضور گروهی از روحانیان در نماز جمعه در پی دارد.

    3. مضافاً اینکه؛ گروهی از روحانیان، بدلیل یک رشته وظایف و مسئولیت هائی که در مناطق مختلف شهرها و روستاها، نظیر شرکت در مراسمات و مجالس مردمی از قبیل ترحیم، شادی و ... و نیز خدمت رسانی به مردم، بر عهده دارند و این قبیل مجالس معمولاً در روزهای حمعه رواج بیشتری دارد، از شرکت در نماز جمعه محرومند.
    و البته در مواجهه با هر کدام از روحانیان دلایلی مطرح است که اگر چه ممکن است در نظر من و شما موجه نباشد اما در نظر خود ایشان که مکلف است موجه می نماید، حال با توجه به این مطلب، به نظر شما در انجام تکلیف، دلیل باید برای مکلف عندالله موجه باشد یا برای سایرین؟
    پر واضح است که دلیل مکلف، باید بین خود و خدایش موجه باشد نه توجیهی برای سایرین.

    4. وانگهی؛ عدم حضور در نماز جمعه، حتی بدون دلیل موجه و عامه پسند، نمی تواند ملاک مخالفت و عدم همراهی و همگامی با انقلاب و ارزشهای آن باشد، بلکه روحانیت متعهد و پایبند به اصول اسلامی و انقلابی (صرفنظر از برخی عناصر فریب خورده) در طول تاریخ انقلاب، با حضور خود در راهپیمائی ها، انتخابات ها، با انجام رسالت خویش در ایام تبلیغی محرم و صفر و رمضان و ...، و حمایت همه جانبه از راه امام (ره)، اصل ولایت فقیه، ارزشهای اسلامی و انقلابی و حقوق مادی و معنوی مردم، نشان داده است که با گذشت 30 سال از انقلاب، هنوز پایبند و متعهد به ارزشها و پشت سر رهبری انقلاب است.

    5. اگر چه اشکالاتی به جامعۀ آماری و شیوۀ آمارگیری شما وارد است و به جِدّ و قطع، می توان به علمیت و صحت آن، اشکال وارد ساخت. اما به فرض اینکه ظاهر آمار شما درست باشد. و ما از ابعاد باطنی و معنوی و بررسی دقیق و تحلیل دلایل وضعیت مذکور صرفنظر کنیم، باید بگوییم: این آمار تنها در شهر و منطقه و جامعۀ آماری مورد نظر شما صادق است و هر نتیجه ای که بدست آورده شود را نمی توان به دیگر مناطق و شهرها تعمیم داد، مگر آنکه با تحقیق و بررسی خلاف آن ثابت شود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط irainian نمایش پست ها
    دلیل 2- این همه اخوند در قم چه می کنند اخوند سن به اندازه ای بالا رفته که توان صحبت ندارد وقتی می گوییم چه کار می کنید گویند می گوید داریم تلمز (حالا نمی دونم با کدوم ز است) داریم تلمز می کنیم برای کی داری تلمز می کنی جوانان ما نیاز به اگاهی دارند باور کنید اخوند که درست مسائل اعتقادی در شیراز تبیین کند کم یاب که هیچ نایاب است فقط دو نفر حجت الاسلام انجوی که واقعا عالی هستند و ا حجت الاسلام حدائق در بقیه مساجد که هیچ در احکام اخلاقی و هم مشکل داریم مثلا در مثلا در یکی از مساجد اخوند گفت حکومت ما امری است ولایت فقیه را بسیار کم یا هیچ قبول ندارند زکات علم نشر ان است در صورتی که در مساجد شهر ما بی سواد ترین اخوند ها وجود دارند در شب شهادت امام می گوییم در باره امام بگو می گوید امادگی ندارم حوضه علمیه فقط دارد اخوند تحویل جامعه می دهد بعضی از افراد می رود ده تا تجدید می اورد می بیند نمیکشد می رود طلبه می شود من 30 بار دیدم صدای اذان در خیابان امد ولی اخوند نرفت نماز جماعت و1000 بار دیدم در مسجد بودم و اخوند نماز فرادا خواند یعنی اخوند کم پیش میاد پشت سر اخوند معمولی در رده خودش نماز بخونه در جریان انتخابات هم که دیدیم اخوند به کاندید اخوند رای نداد گه کمه باز دلیل بگم
    پاسخ:

    • پاسخ برخی از مطالب مورد ادعای دوم شما در بخش اولین ارائه گردید.
    • علیرغم اینکه برخی از موارد مورد اشاره شما مطابق واقع است اما باید گفت کلیت و عمومیت ندارند. بعلاوه اینکه اینگونه مشکلات در همۀ نظام ها و تشکیلات کم و بیش وجود دارد که برخی به سیستم آموزشی و برنامه ها و هدف گذاری های تشکیلات بر می گردد و برخی نیز متوجه دانش آموختگان است. نمی توان همۀ مشکلات را به پای سیستم و یا به حساب دانش آموختگان نگاشت.

    بدیهی است، آنگونه که شما وضعیت حوزه و تحصیلکردگان را ترسیم می کنید نیست اگر چه ممکن است، با تأسف، نمونه هائی در حوزۀ قم و سایر مناطق باشند و تعداد آنها هم قابل توجه باشد اما عملکرد واقعی حوزه و حوزویان نشانگر آنست که روح تحصیل و تلاش و خدمت به دین و مردم غالب است، و هدف، تربیت روحانیت عالم و عامل در جهت خدمت و بالا بردن سطح آگاهی های دینی، سیاسی و اجتماعی مردم است.

    • اینکه کسانی بدلیل ناکامی در تحصیلات آکادمیک و غیر حوزوی، به حوزه روی می آورند، اگر چه از نظر مصداق محدود بوده اما منتفی نیست و نتیجه گیری اینچنینی شما از این قضیه مخدوش و نشانگر دو چیز است:

    اولاً آنکه اطلاع و آگاهی شما از حجم و پیچیدگی و دشواری دروس حوزوی و شرایط حاکم بر حوزه و مسئولیت ها و محذوریت های حوزویان، نسبت به دروس آکادمیک و دیگر مشاغل جامعه بسیار ناچیز است از اینرو ورود به حوزه را راه فرار از سختی و مشکلات و ورود به راحتی و آسایش تحلیل نمودید که این مطلب به هزار و یک دلیل باطل و به فرض قبول، اول بحث است.

    ثانیاً مصادیقی که به زعم شما از شکست در سایر امور و کارها به حوزه پناه می آورند نیز دچار همین خطا و ناآگاهی مبنائی هستند و چون در انگیزه و هدف دچار اشکالند، یا به زودی حوزه را رها می کنند و عطایش را به لقایش می بخشند یا معمولاً همان طیف مورد اشارۀ شما و روحانیان منفعل حوزه را تشکیل می دهند. که البته بر مسئولان و متولیان حوزه است که به آسیب شناسی این پدیده بپردازند.

    • در خصوص نماز اول وقت و اقامۀ جماعت، بر همگان و خصوص بر روحانیت معزز که رسالت سنگین تری دارند، تکلیفی روشن و بدیهی است، لکن حساب نمونه هائی که بر خلاف انتظار می بینیم را نباید به حساب جامعۀ روحانیت گذاشت، چرا که بدون شک، اگر تحقیقی دقیق و مبنائی در این خصوص انجام شود، خلاف ادعای شما ثابت خواهد شد.

    موفق باشید ...
    چرا برخی جوانان از روحانيون و انقلاب فاصله گرفته اند؟

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود