جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعوت کننده قیامت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    421
    حضور
    2 روز 8 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914

    دعوت کننده قیامت




    به نام خدا

    در سوره قمر آمده است:
    "یوم یدع الداع الی شی نکر"(6)
    روزی که دعوت کننده به چیزی ناشناخته و ترسناک دعوت می کند.

    در ادامه همین سوره داریم:
    "مهطعین الی الداع يقول الكفرون هذا يوم عسر"(8)
    گردن کشنده به سوی دعوت کننده می روند...

    آیا در روایات صحبتی از این "دعوت کننده" و "چیز ناشناخته" به میان آمده است؟ از صاحبنظران و مطلعین خواهش می کنم در این موارد نظر دهند.
    مَنْ کانَ عَدُوّاً لِلّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْریلَ وَ میکالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرینَ

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    280
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    20
    صلوات
    674



    نقل قول نوشته اصلی توسط aminj نمایش پست ها
    به نام خدا

    در سوره قمر آمده است:
    "یوم یدع الداع الی شی نکر"(6)
    روزی که دعوت کننده به چیزی ناشناخته و ترسناک دعوت می کند.

    در ادامه همین سوره داریم:
    "مهطعین الی الداع يقول الكفرون هذا يوم عسر"(8)
    گردن کشنده به سوی دعوت کننده می روند...

    آیا در روایات صحبتی از این "دعوت کننده" و "چیز ناشناخته" به میان آمده است؟ از صاحبنظران و مطلعین خواهش می کنم در این موارد نظر دهند.

    بسم الله الرحمن الرحیم

    دوست گرامی aminj

    و اما بعد

    همواره آیات شریف قرآن پر از معانی عظیم اخلاقی ست


    سوره قمر آیه اول

    اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ(القمر/1)

    قيامت نزديک شد و ماه از هم شکافت


    با توجه به این آیه و آیات پی در پی معنایی که برداشت میشود سیر آخر الزمان است نه قیامت

    بدین معنا که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را پیامبر آخرالزمان مینامند و قوم ایشان نیز بسیار

    به آخرالزمان متمرکز هستند اما اینکه شما یقینا بخواهید بدانید اینها چیست باید تاویل بدانید که نه ما

    میدانیم و نه کس دیگر و هر مدعی کذاب است

    تاویل در سینه مطهر اهل بیت عصمت و طهارت است ولا غیر


    اما دیده ام بسیاری معنا نموده اند دعوت به حسابرسی اعمال

    شاید صحیح باشد شاید غلط گروهی گفته اند حسابرسی اعمال پس از ظهور حضرت حجت

    و گروهی میگویند در قیامت

    اما اینها همه حرف است و سنت قرآن بر آن است بیمها و هشدار های مهم را تنها با طعنه ای بیم ناک

    بیان نماید مانند دابة الارض یا یاجوج و ماجوج و ...

    بنابرین اگر در پی پاسخ قطعی هستید نگردید که یا به سبیل خطا میروید یا اینکه اثری نمیابید

    و اما بعد

    هر چه که گفته شده است محدود میشود به کتب تفسیری شیعه یا اهل سنت

    اگر بهمان راضی میشوید همه را برایتان قرار میدهم

    و اگر بیش از این طلب دارید از دست حقیر ساخته نیست

    حال اگر مطلوبتان آن است که عرض نمودم بفرمایید تا برایتان بنویسم


    مع السلام علی من التبع الهدی

    کوچه ها پر زحرامی و عوام الناس بود
    چشم حیدر(ع)پرزاشک و دل پر از احساس بود

    ای که ره بستی میان کوچه ها بر فاطمه (س)
    گردنت را میشکست آنجا اگر عباس(ع)بود

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    421
    حضور
    2 روز 8 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914



    جناب life313
    متشکرم.
    اگر موارد دیگری می دانید ذکر آنها بد نیست. مقصود از ایجاد موضوع همین بوده است.
    به هر حال آیات به دوره ای از آخرالزمان و نزدیکی ساعت و قیامت اشاره دارند و در آن دوره در هم ریختگی بسیار دیده خواهد شد، موجودات غیر عادی ظاهر شده و مردم با آنها سر وکار دارند.
    مَنْ کانَ عَدُوّاً لِلّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْریلَ وَ میکالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرینَ

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    280
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    20
    صلوات
    674



    نقل قول نوشته اصلی توسط aminj نمایش پست ها
    جناب life313
    متشکرم.
    اگر موارد دیگری می دانید ذکر آنها بد نیست. مقصود از ایجاد موضوع همین بوده است.
    به هر حال آیات به دوره ای از آخرالزمان و نزدیکی ساعت و قیامت اشاره دارند و در آن دوره در هم ریختگی بسیار دیده خواهد شد، موجودات غیر عادی ظاهر شده و مردم با آنها سر وکار دارند.

    بسم الله الرحمن الرحیم

    دوست گرامی

    در مورد موجوداتی که خواهند آمد بنده باری در این تاپیک

    http://www.askdin.com/showthread.php?t=12583&page=9
    نا پرهیزی نمودم و چند کلامی بیان نمودم

    و همین مانده بود ملحد بخوانندم و از سایت اخراج شوم

    بنده در حد همان تفاسیر در خدمتتان هستم در غیر این صورت عرض پوزش دارم

    ترس از آن دارم گرمای خیرم چنان باشد که خود کباب شوم

    مع السلام و رحمة الله

    کوچه ها پر زحرامی و عوام الناس بود
    چشم حیدر(ع)پرزاشک و دل پر از احساس بود

    ای که ره بستی میان کوچه ها بر فاطمه (س)
    گردنت را میشکست آنجا اگر عباس(ع)بود

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما نگاهی تفسیری به آیات 6 و 8 سوره قمر




    نقل قول نوشته اصلی توسط aminj نمایش پست ها
    به نام خدا

    در سوره قمر آمده است:
    "یوم یدع الداع الی شی نکر"(6)
    روزی که دعوت کننده به چیزی ناشناخته و ترسناک دعوت می کند.

    در ادامه همین سوره داریم:
    "مهطعین الی الداع يقول الكفرون هذا يوم عسر"(8)
    گردن کشنده به سوی دعوت کننده می روند...

    آیا در روایات صحبتی از این "دعوت کننده" و "چیز ناشناخته" به میان آمده است؟ از صاحبنظران و مطلعین خواهش می کنم در این موارد نظر دهند.

    با سلام و تشکر


    در تفسیر نمونه در خصوص آیات مذکور چنین آمده است: ((و روزى را به يادآور كه دعوت كننده الهى مردم را به امر وحشتناكى دعوت مى كند)) دعوت به حساب و بررسى نامه اعمال (يوم يدع الداع الى شى ء نكر). بنابراين جمله ((يوم يدع الداع )) جمله مستقلى است كه از جمله ((فتول عنهم )) جدا است، هر چند بعضى آنرا دنباله جمله قبل دانسته اند مى گويند منظور اين است در روز قيامت كه دعوت كننده الهى را مى خواند و آنها دست به دامن تو براى شفاعت مى زنند از آنان روى بگردان، ولى اين تفسير بسيار بعيد به نظر مى رسد.

    اين ((دعوت كننده)) خدا است؟ يا فرشتگان او؟ و يا اسرافيل كه با نفخ صور مردم را به رستاخيز دعوت مى كند؟ و يا همه اينهاست؟ مفسران احتمالات مختلفى داده اند، ولى با توجه به آيه 52 سوره اسراء كه مى فرمايد: يوم يدعوكم فتستجيبون بحمده: ((به خاطر بياوريد روزى را كه خداوند شما را از قبرهايتان فرامى خواند شما هم اجابت مى كنيد در حالى كه حمد او مى گوئيد)) معنى اول مناسبتر است، هر چند آيات آينده تناسب بيشترى با اين معنى دارد كه منظور فرشتگان و ماموران حساب و جزا بوده باشند. منظور از ((شى ء نكر)) (مطلب ناشناخته ) يا حسابرسى دقيق الهى است كه تا آنروز براى آنها ناشناخته بوده، و يا عذابهائى است ناشناخته كه هرگز باور نمى كردند، و يا همه اينها، چرا كه قيامت در همه معيارهايش براى انسانها ناشناخته است.


    در ادامه در آیه 8 می فرماید: ((هنگامى كه آنها به دنبال اين دعوت از قبرها خارج مى شوند از شدت وحشت به سوى فرشتگان دعوت كننده گردن مى كشند)) (مهطعين الى الداع ).

    ((مهطعين )) از ماده ((اهطاع )) به معنى گردن كشيدن است، و بعضى آنرا به معنى خيره نگاه كردن، يا به سوى چيزى به سرعت دويدن، تفسير كرده اند، و هر يك از اين معانى در تفسير آيه محتمل است، هر چند معنى اول مناسبتر به نظر مى رسد، چرا كه وقتى انسان صداى وحشتناكى را مى شنود فورا گردن مى كشد و به مبدء صدا متوجه مى شود، البته مانعى ندارد كه همه اينها با هم در مفهوم آيه جمع باشد، به اين ترتيب كه آنها با شنيدن صداى دعوت كننده الهى به سوى او گردن مى كشند، سپس خيره نگاه مى كنند، و بعد با سرعت به سوى او مى روند، و در دادگاه الهى حاضر مى شوند.

    اينجاست كه وحشت از حوادث سخت آن روز سراپاى آنها را فرامى گيرد، لذا در دنباله آيه مى افزايد: ((كافران مى گويند: امروز روز سخت و دردناكى است ))! (يقول الكافرون هذا يوم عسر). و به راستى روز سختى است، چرا كه خداوند نيز بر اين معنى صحه گذارده و در آيه 26 سوره فرقان مى فرمايد: و كان يوما على الكافرين عسيرا ((آن روز روزى است سخت براى كافران )). ولى از اين تعبير استفاده مى شود كه آن روز براى مؤ منان روز سختى نيست!

    موفق باشید ...


    دعوت کننده قیامت

  11. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود