صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا خدا نیازمند است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3

    ایا خدا نیازمند است؟




    برای رد خدا حدود 10 برهان وجود دارد
    در حالی که برای اثبات خدا فقط 1 برهان (نظم )وجود دارد(البته برهان واجب الوجود از بن اشتباه است چون واجب الوجود محال ذاتی است)
    چرا محال ذاتی است میگم
    چون یک موجود نمیتواند تمام صفات کمالی را کامل داشته باشد
    مثلا
    عالم مطلق محال است
    قادر مطلق محال است
    هوش بی نیاز محال است
    حالا من الان در مورد نیاز خدا بحث میکنم تا بعد

    1 1.اگر خدا وجود داشته باشد، او کمال مطلق است.
    2.اگر خدا وجود داشته باشد، او خالق جهان است.
    3.یک وجود کامل مطلق، هیچ علاقه و خواسته‌ای ندارد.
    4.هر وجودی که جهان را خلق کرده باشد، لزوما علاقه و خواسته‌ای داشته‌است.
    5.بنابراین، یک موجود مطلقا کامل نمی‌توانسته جهان را خلق کرده باشد.
    6.نتیجتا، وجود خدا ناممکن است

    این برهانیست که میگوید هر هوشی باید فعالیت انجام دهد
    و این فعالیت از خواسته او هست
    و ان خواسته نیاز او

    خدا به هر دلیل که ما را خلق کرده باشد هدفی حکمتی یا خواسته ای داشته
    و ان خواسته نیاز او بوده
    چرا که اگر نبود این کار را نمیکرد


    لطفا هر کی میگه خدا نیاز ندارد بگوید خواسته خدا از خلق کردن چیست؟
    و چرا ان خواسته نیاز او نیست؟

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ggsaeed نمایش پست ها
    برای رد خدا حدود 10 برهان وجود دارد در حالی که برای اثبات خدا فقط 1 برهان (نظم )وجود دارد(البته برهان واجب الوجود از بن اشتباه است چون واجب الوجود محال ذاتی است)
    سلام
    بر رد خدا هیچ دلیلی وجود ندارد و بر اثباتش بیش از ده دلیل

    نقل قول نوشته اصلی توسط ggsaeed نمایش پست ها
    لطفا هر کی میگه خدا نیاز ندارد بگوید خواسته خدا از خلق کردن چیست؟ و چرا ان خواسته نیاز او نیست؟
    دو تصور از خدا می تواند وجود داشته باشد
    1- خدا از خلق جداست . بر این اساس خدای غنی برای کمال بخشی به خلق آنها را میافریند . حقیقتی که فوران فیض و فضلش ایجابگر وجود دیگران و مستفیض بودن آنهاست . به عبارتی غنی فیاض بودن خدا مستلزم وجود خلقی است که از آن بهره مند شده و به کمال و سعادت برسد .
    2- خدا از خلق جدا نیست بلکه خلق ظهور و جلوه حق است آنگاه خلق از خالق جدانیست تا برای وجود خلق بدنبال علتی جز هستی خالق باشیم . خلق هست چون خالق است چون آنها یک حقیقتند . در این نگاه خدا ظاهر است و خلق مظهر و به عبارت اهل معرفت هستی چیزی جز حق و شوونات او نیست . در یک نگاه تحلیلگرانه به هستی ما به نگاه اول باز می گردیم اما در نگاه وحدت بین این دوبینی وجود ندارد .
    موفق در صواب

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3



    - خدا از خلق جدا نیست بلکه خلق ظهور و جلوه حق است آنگاه خلق از خالق جدانیست تا برای وجود خلق بدنبال علتی جز هستی خالق باشیم . خلق هست چون خالق است چون آنها یک حقیقتند . در این نگاه خدا ظاهر است و خلق مظهر و به عبارت اهل معرفت هستی چیزی جز حق و شوونات او نیست . در یک نگاه تحلیلگرانه به هستی ما به نگاه اول باز می گردیم اما در نگاه وحدت بین این دوبینی وجود ندارد .
    این باور که خدا از خلق جدا نیست غلط است چرا؟
    شما به نوعی دز این مطلب رابطه خالق و مخلوق را مانند رابطه خورشید و نورش میدانید
    یعنی این جهان نجلی خداست از ذات او سر چشمه میگیرد
    در این صورت دلیل وجود ما وجود خداست
    چون خورشید هست پس خورشید باید نور تجلی کند و از روی منظور این کار را نمی کند بلکه از اجبار است
    مثل رودی که در کویر است
    رود باید به زمین زیر خود فیض برساند چون وجود دارد
    ایا میشود رودی در کویر به خاک زیر خود اب نرساند؟خیر
    این میشود تجلی رود .تجلی از روی اجبار است و باید باشد
    حالا اگر ما مظهر خدا باشیم یا تجلی خدا باشیم از هر زمان که او بوده تجلی (خلق) او هم بوده
    از زمانی که او بوده این جهان هم بوده
    و تا زمانی که هست این جهان هم هست
    چون نمیشود چیزی از خود تجلی نداشته باشد
    هر چیز تا زمانی که وجود دارد تجلی دارد
    پس قدمت جهان به ازل برمیگردد و عمر ان تا ابد
    که این جور نیست به گفته قران جهان را خدا خلق کرد و روزی نابود میکند
    پس اکر خلق کرده باید زمانی برای ان غائل شد پس نمیتواند تجلی خدا باشد
    خدا از خلق جداست . بر این اساس خدای غنی برای کمال بخشی به خلق آنها را میافریند . حقیقتی که فوران فیض و فضلش ایجابگر وجود دیگران و مستفیض بودن آنهاست . به عبارتی غنی فیاض بودن خدا مستلزم وجود خلقی است که از آن بهره مند شده و به کمال و سعادت برسد
    جمله شما را ساده تر توضیح میدم
    واجب الوجود به دلیل داشتن صفت بخشنده به تمام ممکن الوجود ها دست رد نمیزند و بخل نمیورزد بلکه ان چیز که ممکن الوجود است را بوجود میاورد
    از نظر عقلی آفرینش نوعی احسان و فیض از جانب خداوند نسبت به موجودات ممکن است؛ یعنی آنچه امکان خلق شدن دارد، خداوند از خلق کردن آن بخل نمی‌ورزد و دریغ نمی‌کند، چنین آفرینشی «حُسن ذاتی دارد» و قیام به چنین فعلی که ذاتاً پسندیده است، جز آن که خود فعل زیبا باشد، به چیز دیگری نیاز ندارد، زیرا نشانه جود و فضل اوست. خداوند متعال همان طور که واجب بالذات است واجب من جمیع الجهات است، و لذا محال است که موجودی قابلیت وجود پیدا کند و از ناحیة او افاضه وجود نشود و امساک گردد. از نظر عقلی هر موجودی که امکان خلق شدن دارد، با زبان حال درخواست وجود و کمال می‌کنند، آفرینش جهان در واقع پاسخ به این امکان و درخواست‌های طبیعی و ذاتی اشیاء است.

    در این مورد خدا ممکن الوجود را خلق میکند و اگر نکند یک نقص است پس باید بکند
    خدا باید ببخشد چون بخشنده است
    خدا باید ممکن الوجود را خلق کند چون بخل نمیورزد
    حالا اگه قرار به ممکن الوجود خلق بشه پس بوجود امدن ان لازم است
    چرا که اگر بوجود نیاید خدا بخیل است
    پس وجود ان چیز که ممکن الوجود نام دارد لازم و اجباری است
    پس هر ان چیز که خدا خلق میکند به واسطه خلق شدن میشود واجب الوجود
    از طرفی خدا نمیتواند خلقش را نابود کند
    چون امکان موجود بودن ممکن الوجودی را گرفته و نمیذاره ممکن الوجود خلق بشه در این جا خدا بخیل میشود

    در 2 حالتی که شما نام بردید خدا خودش را نقض میکند

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ggsaeed نمایش پست ها
    این باور که خدا از خلق جدا نیست غلط است چرا؟
    سلام
    خوب است انسان دانش طلب زود چیزی را رد نکند .
    اول اینکه تمام این نقدهای که شما کردید بر مبنای نگاه وحدت بین نیست بلکه برمبنای نگاه کثرت بین است در عین حال جواب دارد . شما می توانید بگویید نحو تحقق و وجود یک موجود فقیر بالذات چگونه است ؟ یعنی فقیر بالذات می تواند باشد یا خیر ؟ اگر می تواند باشد چگونه ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط ggsaeed نمایش پست ها
    در این مورد خدا ممکن الوجود را خلق میکند و اگر نکند یک نقص است پس باید بکند خدا باید ببخشد چون بخشنده است خدا باید ممکن الوجود را خلق کند چون بخل نمیورزد حالا اگه قرار به ممکن الوجود خلق بشه پس بوجود امدن ان لازم است چرا که اگر بوجود نیاید خدا بخیل است پس وجود ان چیز که ممکن الوجود نام دارد لازم و اجباری است پس هر ان چیز که خدا خلق میکند به واسطه خلق شدن میشود واجب الوجود از طرفی خدا نمیتواند خلقش را نابود کند چون امکان موجود بودن ممکن الوجودی را گرفته و نمیذاره ممکن الوجود خلق بشه در این جا خدا بخیل میشود
    جناب علامه طباطبایی جواب مثل این اشکال را با یک جمله کوتاه داده است و نیازی به تطویل آن نیست :
    تمام اینها از سوی خدا واجبند نه بر خدا
    فرق این دو معنا روشن است . وجوب همه این حقایق از ذات الهی سرچشمه می گیرد و به عبارتی واجب بالغیرند یک چنین وجوبی که ذاتی و اصیل نیست نمی تواند احاطه ای بر ذات واجب بیابد . لذا نه خداوند مجبور است و نه خلق محروم
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3



    خوب است انسان دانش طلب زود چیزی را رد نکند .
    اول اینکه تمام این نقدهای که شما کردید بر مبنای نگاه وحدت بین نیست بلکه برمبنای نگاه کثرت بین است در عین حال جواب دارد . شما می توانید بگویید نحو تحقق و وجود یک موجود فقیر بالذات چگونه است ؟ یعنی فقیر بالذات می تواند باشد یا خیر ؟ اگر می تواند باشد چگونه ؟


    مثلما باید نگاه من نقدی باشد و دنیال ایراد
    اول شما بگویید جهان خلق خداست یا تجلی او؟
    خیر وجود فقیر نمیتواند از اول و بدون سر چشمه گرفتن از یک بی نیاز وجود داشته باشد
    اما ایا شما از وجود تمام موجودات اطلاع دارید؟
    ایا میدانید تمام موجودات نیازمند هستند؟
    یه زمانی میگفتند فقط ماده وجود دارد
    بعد نیرویی مثل جاذبه کشف شد
    بعد اومدن کفتند هم ماده هست هم انرژی
    بعد گفتن فقط انرژی هست و ماده همام انرژی متراکم است
    حالا ضد ماده و ضد انرژی کشف شده
    شما میتونین ضمانت کنید که موجودی بی نیاز پیدا نشه
    مثل ریسمان ها .یک نظریه تولید کننده حمال انرژی و نیرو
    شاید موجودی بی نیاز باشد که همه از او سر چشمه گرفتن
    اما ان موجود هر چه باشد هوش نیست قدرت فکر ندارد عالم نیست قادر نیست فهیم نیست
    و کاری که انجام میده به واسطه وجودش است و تجلیش
    این که ما بگیم ان موجود بی نیاز خداست که هوشمند است .موجودی ممتنع خلق کردیم ان هم در ذهن خود

    ناب علامه طباطبایی جواب مثل این اشکال را با یک جمله کوتاه داده است و نیازی به تطویل آن نیست :
    تمام اینها از سوی خدا واجبند نه بر خدا
    فرق این دو معنا روشن است . وجوب همه این حقایق از ذات الهی سرچشمه می گیرد و به عبارتی واجب بالغیرند یک چنین وجوبی که ذاتی و اصیل نیست نمی تواند احاطه ای بر ذات واجب بیابد . لذا نه خداوند مجبور است و نه خلق محروم
    موفق باش
    اما خلق خدا اگر بر او احاطه نداشته باشد خدا هم بر ان خلق احاطه ای کامل ندارد چون خدا نمیتواند خلقش را از بین ببرد
    اگر ببرد او به چیزی که امکان وجود دارد بخل ورزیده و نمیذارد بوجود اید

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ggsaeed نمایش پست ها
    این که ما بگیم ان موجود بی نیاز خداست که هوشمند است .موجودی ممتنع خلق کردیم ان هم در ذهن خود
    سلام
    ایرادات شما وارد نیست چون فرضهای مساله را رد می کند . وقتی شما از خدا و خلق سخن می گویید مفهومش پذیرفتن نگاه کلی دین در این مورد است . آنوقت نمی توانید از موجود بی نیاز ( ماده ، ضد ماده ) یا هرچیز دیگر سخن بگویید . جای این بحثها اینجا نیست .
    اما با اکتفا به این کلام شما :

    نقل قول نوشته اصلی توسط ggsaeed نمایش پست ها
    خیر وجود فقیر نمیتواند از اول و بدون سر چشمه گرفتن از یک بی نیاز وجود داشته باشد
    بطور کلی می توان نتیجه گرفت که خلق عین نیاز به حق است پس وجود او دارایی خودش نیست بلکه دارایی آن بی نیاز است با این نگاه به خدا و خلق بهتر است بگوییم ما یک حقیقت بیش نداریم که در مظاهری جلوه کرده است . با این بیان جدایی حق و خلق منتفی است .
    نقل قول نوشته اصلی توسط ggsaeed نمایش پست ها
    اما خلق خدا اگر بر او احاطه نداشته باشد خدا هم بر ان خلق احاطه ای کامل ندارد چون خدا نمیتواند خلقش را از بین ببرد اگر ببرد او به چیزی که امکان وجود دارد بخل ورزیده و نمیذارد بوجود اید
    پس باز هم مرجع عدم نابوی خلق خود حق است لذا اشکالی وارد نیست
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    250
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    227



    در اول بگم که به نظر من تنها فرض ممکن این است که ما ان بی نیاز اول را موجودی ساده و تهی از هوش بدانیم
    بهتره برای روشن شدن چند تا سوال رو جواب بدین
    چون من فکر میکنم شما مسائل رو باهم میپیچید تا راه باز شه
    1 فرق خلق با تجلی چیست؟
    2 جهان تجلی خداست یا خلق؟
    3 ایا اگر خالق نتواند مخلوق خود را نابود کند عاجز نیست؟
    4 ایا خدا میتواند مخلوقش را نابود کند؟
    ویرایش توسط gsaeed : ۱۳۹۰/۰۴/۰۸ در ساعت ۱۳:۱۴
    .بهشت همان ناکجاست.

  15. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    علاقه
    مطلب دینی و تاریخی
    نوشته
    14
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    68



    بسم الله الرحمن الرحیم
    خداوند به هیچ موجودی نیاز ندارد ما هستیم که به خدا نیاز داریم
    ما از ازل در علم خدا بوده ایم که خداوند مارا آفریده و فقط فقط به ما لطف می کند هیچ نیازی به ما ندارد شما فرزندی را فرض کنید که طلب کارهایش می خواهند او را به زندان بیندازند و او از پدرش کمک می خواهد و پدر تمتم قرض های پسرش را می دهد
    آیا در اینجا این پدر نیازی دارد که به فرزندش کمک کند؟
    در دنیا زدم دنیا علی بود
    به عقبا سر زدم عقبا علی بود
    در جنت زدم دیدم جوابم
    نوای دلربای یاعلی بود

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    در اول بگم که به نظر من تنها فرض ممکن این است که ما ان بی نیاز اول را موجودی ساده و تهی از هوش بدانیم
    سلام
    جالب است که انسانها به هوش خود می نازند در حالیکه مخلوقی بیش نیستند آنوقت چطورممکن است از بی هوشی(خدا) ، باهوشی (انسان ) ظهور کند . بله همه مشکلات آنستکه که خلق را از خالق جدا می بینید اگر قائل به ظهور بودید این حرفهای خنده آور را نمی زدید

    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    فرق خلق با تجلی چیست؟
    فرقی ندارند خلق یعنی مخلوق ، مخلوق به حسب معنای اصیلش یعنی اندازه دار یا محدود پس مخلوق تجلی محدود خالق است
    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    جهان تجلی خداست یا خلق؟
    گفتیم که فرقی ندارند
    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    ایا اگر خالق نتواند مخلوق خود را نابود کند عاجز نیست؟
    در این مورد عجز معنا ندارد چه اینکه وجوب وجود اشیاء از ناحیه خود اوست لذا استناد عجز به او بی مفهوم است مثل اینکه کسی از علی ع فرمود آیا خدا می تواند جهان را در تخمی جای دهد ، حضرت فرمودند خداوند به عجز منسوب نمی شود بلکه این کار نمی شود . به عبارت دیگر این کار محال عقلی است . اگر بخواهیم موجودی را بطور کلی از جهان برداریم و عدم کنیم مستلزم عدم علت تامه آن یعنی خود خداست و این محال عقلی است لذا عجز معنا ندارد
    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    ایا خدا میتواند مخلوقش را نابود کند؟
    نابود کردن مخلوق محال عقلی است و توان به آن تعلق نمی گیرد
    موفق باشید

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۰/۰۴/۰۸ در ساعت ۱۸:۵۷
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  18. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    250
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    227



    جالب است که انسانها به هوش خود می نازند در حالیکه مخلوقی بیش نیستند آنوقت چطورممکن است از بی هوشی(خدا) ، باهوشی (انسان ) ظهور کند .
    همان جور که موجود جاندار از موجود بی جان بوجود امد
    فرقی ندارند خلق یعنی مخلوق ، مخلوق به حسب معنای اصیلش یعنی اندازه دار یا محدود پس مخلوق تجلی محدود خالق است
    خب مشکل همین جاست
    اول بدانید که خلق یک فعل است
    و ناشی از انجام کار
    اما تجلی .نشانه وجود است
    هر وجودی تجلی دارد ان تجلی اختیاری نیست

    در مورد تجلی گفتم تجلی اختیاری نیست و به سبب وجود .ان موجود تجلی دارد
    یعنی از زمان پیدایش موجود .تجلی با او هست تا زمانی که ان موجود باشد
    حال اگر جهان تجلی خدا باشد پس از ازل بوده تا ابد خواهد بود
    و خدا نمیتواند تجلی خود را نابود کند
    مثالی که فیلسوف ها میزنن مثال خورشید است
    نور خورشید تجلی ان است
    چون خورشید هست تجلی دارد و میکند.این تجلی اختیاری نیست و به سبب نابودی خورشید تجلی هم نابود میشود
    تجلی از سر چشمه منشا میگیرد تا زمانی که سر چشمه هست تجلی هم هست
    با این تفاصیر جهان از ازل بوده و خدا ان را به اختیار خلق نکرده
    ولی این با واقعیت جور نیست
    پس جهان نمیتواند تجلی خدا باشد

    اما میتواند خلق خدا باشد.قعلا
    در این مورد عجز معنا ندارد چه اینکه وجوب وجود اشیاء از ناحیه خود اوست لذا استناد عجز به او بی مفهوم است مثل اینکه کسی از علی ع فرمود آیا خدا می تواند جهان را در تخمی جای دهد ، حضرت فرمودند خداوند به عجز منسوب نمی شود بلکه این کار نمی شود . به عبارت دیگر این کار محال عقلی است . اگر بخواهیم موجودی را بطور کلی از جهان برداریم و عدم کنیم مستلزم عدم علت تامه آن یعنی خود خداست و این محال عقلی است لذا عجز معنا ندارد
    پس شما میگی خدا نمیتواند خلق خود را از بین ببرد
    یعنی چیزی که خلق کرده را نمیتواند از بین ببرد


    اما قران این را نمیگه
    أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحقِّ إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ ﴿۱۹﴾
    آيا در نيافته‏اى كه خدا آسمانها و زمين را به حق آفريده اگر بخواهد شما را مى‏برد و خلق تازه‏اى مى‏آورد
    شما را نابود و خلقی دیگر بوجود می اورد
    در اینجا اشاره به نابودی انسان مخلوق خدا دارد
    پس خدا میتونه خلقی را نابود کنه
    حالا چی میگی؟

    .بهشت همان ناکجاست.

  19. صلوات


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود