صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دین اجداد پیامبر اسلام(ص) چه بوده است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    15
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    58

    دین اجداد پیامبر اسلام(ص) چه بوده است؟




    پدران و اجداد پیغمبر(ص) همه موحّد و یکتاپرست بوده اند و منظور از پیروى از آیین ابراهیم(ع) هم همین است; زیرا ابراهیم(ع) یکى از قهرمانان بزرگ توحید و مبارزه کنندگان با بت پرستى و شرک بوده است و مجاهدت هاى این پیغمبر بزرگ در راه خداوند یگانه و بر انداختن آیین بت پرستى و شرک معروف است و لذا گاهى قرآن، ما مسلمانان را با این که داراى دین مقدّس اسلام هستیم ملّت ابراهیم و پیرو آیین ابراهیم مى نامد که منظور همان توحید خالص است.

    تنها آیینى که در آن زمان در محیط حجاز و در میان عرب ها معروف بود و پیرو داشت، همان آیین ابراهیم (ع) بوده است; و برخى از سنن ابراهیم، حتّى درمیان بت پرستان شایع بود و در زبان عرب به آیین ابراهیم، دین حنیف مى گفتند؛ آیین یهود و مسیح کمتر به خاک حجاز نفوذ کرده بود و فقط در مدینه و خیبر و مرزهاى یمن، گروهى کلیمى و مسیحى زندگى مى کردند، روى این قراین مى توان گفت که نیاکان پیامبر پیرو آیین ابراهیم بوده اند.


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    جناب اقاي نماد مهر سلام عليکم با تشکر از تاپيکي که ايجاد نموده ايد و در تاييد فرمايش شما ،‌ اگر حديثي از پيامبر و آيه اي از قران را کنار هم بگذاريم به دست مي آيد که قطعا اجداد پيامبر مشرک نبوده اند
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:« خداوند مرا پیوسته از صلب پاکان به رحم‌های مطهر منتقل کرد تا سرانجام به این دنیای شما آمدم. آلودگی جاهلیت هرگز مرا آلوده نساخته است.»
    این روایت، در کنار این آیه که خداوند، مشرکان را نجس معرفی می‌کند، ( انما المشرکون نجس ــ سوره توبه، آیه 28) اثبات می‌کند که پدران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم، ‌هیچ کدام به نجاست شرک آلوده نبوده‌اند.


    منابع:

    • بحارالانوار، ج85، ص117 --- مجمع البیان


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    در مورد اینکه پدر و اجداد پیامبر چه دینی داشته اند میان شیعه و بعضی از اهل سنت اختلاف است شیعیان بالاجماع می گویند پدر پیامبر مانند دیگر اجداد پیامبر موحد و به دین جد بزرگوارش حضرت ابراهیم علیه السلام بوده است و قرائن و شواهد و ادله ای برای این امر وجود دارد همچنین بعضی از بزرگان اهل سنت این مطلب را تایید کرده اند از جمله بزرگان اهل سنت فخر رازی است او که یکی از مفسرین بزرگ اهل سنت است در تفسیر این آیه شریفه : الذی یراک حین تقوم * وتقلبک فی الساجدین ( الشعراء : 218 ، 219 ) می گوید: ...نیز از دلیل هایی که دلالت می کند هیچ یکی از پدران رسول خدا مشرک نبوده است، کلام خود ایشان است که فرمودند : دائما از اصلاب مردان پاک به رحم زنان پاک منتقل می شدم ؛ و خداوند فرموده است که (مشرکین نجس هستند) و این دلیل ، لازم می کند که چنین گفت: که هیچ یکی از اجداد رسول خدا مشرک نبوده است.
    آلوسی و صالحی شامی در سبل الهدی و الرشاد و چند نفر دیگر از بزرگان اهل سنت هم این مطلب را تایید کرده است.
    اما متاسفانه بعضی دیگر از بزرگان اهل سنت که در راس آنان ابن تیمیه است قائل به کافر بودن اجداد پیامبر شده اند که به یک سری از احادیث جعلی و بی پایه و اساس استدلال کرده اند که همه آنان رد شده است.
    اما اجماع علماى امامیه بر این است که پدر و مادر حضرت رسول(صلى الله علیه وآله) و جمیع اجداد آن حضرت تا آدم موّحد و خداپرست بوده اند و نور آن حضرت در صلب و رحم مشرکى قرار نگرفته است. و اجداد آن حضرت از پیامبران، اوصیا و حاملان دین خدا بوده اند. آنها از فرزندان اسماعیل و از اوصیاى حضرت ابراهیم بوده و همیشه حاکمیت مکه و پرده دارى حرم شریف را بر عهده داشته اند و آثار پیامبران را تا زمان عبدالمطلب و ابوطالب نگهدارى نموده اند. در این باره روایات فراوانى وجود دارد که همگى بر خدا محورى و دیندارى آن بزرگواران دلالت دارد.
    حضرت على(علیه السلام) مى فرماید: «والله ما عَبَد أبى و لا جَدّی عبدُالمطلب و لاهاشِم و لا عبدَمناف صنماً قطُّ»; به خدا سوگند پدرم ابوطالب و اجدادم عبدالمطلب، هاشم و عبد مناف هیچگاه بت نپرستیدند(1)

    همچنین پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمودند: «ماتَ عبدُالمُطلِّب و أبوُطالبُ عَلى قَولِ لااله الاّالله، محمدٌ رسولُ الله و على ملّهِ ابراهیم»; عبدالمطلب و ابوطالب با قول لااله الاّالله، محمد رسول الله و مذهب ابراهیم از دنیا رفتند.از اینگونه احادیث که ثابت هم شده است زیاد است که به جهت اختصار به همین دو مورد بسنده می کنیم.پس پدر و اجداد پیامبر همگی موحد و یکتا پرست بوده اند.

    .(کمال الدین و تمام النعمه،شیخ صدوق،ص 174)


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    با توجه به حديثي که مي فرمايد شریعت هریک از انبیاء اولوالعزم که دارای کتاب و شریعت بودند، تا شریعت اولوالعزم دیگری جاری بود و به آن عمل می شد، از حضرت نوح(ع) تا حضرت ابراهیم(ع) به شریعت نوح(ع) عمل می شد، تا این که شریعت حضرت ابراهیم(ع) آنرا نسخ کرد و تا زمان حضرت موسی(ع) ادامه داشت. و انبیاء دیگر تا شریعت حضرت عیسی(ع) تابع شریعت قبل بودند، تا این که شریعت ایشان، شریعت موسی را نسخ نمود، و پیغمبران بعد تا شریعت حضرت رسول اکرم(ص) تابع حضرت عیسی(ع) بودند»(1).شايد اي شبهه پيش آيد که طبق اين حديث اجداد پيامبر بايد پيرو حضرت عيسي بودند نه حضر ت ابراهيم
    علامه طباطبایی می فرمایند:دین حضرت ابراهیم(ع) انشعاب پیدا کرد و به دو شعبه تقسیم گردید:شعبه نخست که در بنی اسرائیل بود و از حضرت اسحاق گرفته تا حضرت یعقوب، حضرت موسی و حضرت عیسی(ع) را شامل می شد.
    شعبه دیگر که در میان اعراب بود و از حضرت ابراهیم(ع) گرفته تا حضرت یسع و ذوالکفل را شامل می شد.
    «و اذکر اسمعیل و الیسع و ذوالکفل و کل من الاخیار»(2) . و اسماعیل و یسع و ذوالکفل را به یاد آور که همه از نیکانند. اینان فریضه حج نیز جزء دینشان بود، بر خلاف شعبه اول که حج نداشتند و در تورات و انجیل هم اثری از آن نیست.
    توضیح اینکه:بزرگ بنی اسماعیل، شخصی به نام «عمرو بن لحی» بود که ظاهراً با طایفه «تیمها» جنگ و بر آنها غلبه کرد و زمامدار مکه شد و تمام آنها موحد و به دین حضرت ابراهیم (ع) گرویدند؛ ولی عمرو بیمار شد و به دستور پزشکان جهت تغییر آب و هوا به شامات( سوریه، مسافرت کرد، و تحت تأثیر مردم آن سامان که بت پرست بودند، بت پرست شده و بت «هبل» را با خود به مکه آورد و مردم را به بت پرستی دعوت نمود، و در نتیجه تمام عربستان بت پرست شدند، به جز اجداد پیامبر اکرم(ص) که همچنان موحد و به دین حضرت ابراهیم(ع) باقی ماندند، و بدین ترتیب پیامبر اکرم(ص) نیز تا پیش از بعثت متدین به دین حضرت ابراهیم(ع) بودند(3)
    منابع و مآخذ
    1ـ بحارالانوار،ج16،ص353، روایت38.
    2ـ قرآن کریم، مبارکه ص، آیه48.
    3ـ 665 پرسش و پاسخ در محضر علامه طباطبائی(ره)، ص96ـ97


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    چه اهمیتی داره که اجداد پیامبر چه دینی داشتند؟
    اگه مشرک بودن رو مسئله عصمت پیامبر تاثیر میذاشت؟
    یعنی به عصمت پیامبر ربط داره؟؟؟؟

    لَا تَزِرُو وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی

    پدربزرگ مادری ابراهیم "آذر" مشرک بود:
    کلمه اب در عرب معانی متقاوتی دارد به عمو یا پدر زن یا معلم هم اطلاق می شود
    در آیه ١٣٣ سوره بقره فرزندان حضرت یعقوب به او گفتند که ما خدای پدران تو را می پرستیم ابراهیم و اسماعیل و اسحاق درصورتی گه اسماعیل پدر آنها نبود بلکه عموی آنها بود


    اما درباره حضرت ابراهیم کلمه (ولد) کار برده شده:

    حضرت ابراهیم در برخی آیات از آذر برائت می جوید و در برخی جاها که با ولد در قرآن آمده است برای او آمرزش می خواهد
    روایات و آیات درباره ابراهیم و اذر و شرک او:
    http://www.humanitiesportal.com/fa/a...235&pagetype=4
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=26610
    پس باتوجه به اینکه ابراهیم از نسل اذر بود،میتونیم بگیم اذر پدر مادر ابراهیم بود یعنی پدربزرگ مادری ابراهیم بود
    نقد دلایل و بررسی شرک و توحید اجداد ابراهیم(سوره ممتحنه)
    http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?prodid=651250

    تو سوره ممتحنه چه دلیلی هست که از روش میگن اجداد پیامبر موحد بودن؟

    و اگه اثبات بشه،چه نفعی داره؟
    یعنی کسی که پدرانش مشرکن، به مقام بالا نمیرسه؟


    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۴/۰۳ در ساعت ۰۴:۴۰
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد نمایش پست ها
    چه اهمیتی داره که اجداد پیامبر چه دینی داشتند؟
    اگه مشرک بودن رو مسئله عصمت پیامبر تاثیر میذاشت؟
    یعنی به عصمت پیامبر ربط داره؟؟؟؟

    لَا تَزِرُو وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی



    با سلام
    خیلی اهمیت دارد !!دقت داشته باشید

    دست را بر اژدها آن كس زند******** كه عصا را دستش اژدرها كند
    سرّ غيب آن را سزد آموختن********
    كه ز گفتن لب تواند دوختن
    در خور دريا نشد جز مرغ آب******
    ** فهم كن و اللّه اعلم بالصواب


    همه فرقه هاى مسلمان، جز شمار اندكى از آنان، بر اين باورند كه پيامبران الهى پيش از آن كه به رسالت برگزيده شوند، موحّد و خدا پرست بوده و انديشه خود را به شرك نيالوده اند.(1)
    رشد و پرورش در دامان مادرانى پاك دامن و پدرانى درستكار، يكى از زمينه هاى فراهم آمدن چنين ايمانى است: «پس آنان را در بهترين وديعت جاى به امانت سپرد و در نيكوترين قرارگاه مستقر كرد، از پشتى به پشت ديگرش داد، همگى بزرگوار و زهدان هايى پاك و بى عيب و عار.»(2).
    درباره دين پيامبر گرامى اسلام پيش از نبوت، ديدگاههاى گوناگونى پديد آمده و گزينه هايى همچون يهوديت، مسيحيت، دين حنيف (شريعت حضرت ابراهيم(عليه السلام)) و دين اسلام مطرح شده است;(3)
    اما آن چه ترديدى را بر نمى تابد، يكتا پرستى آن حضرت و بيزارى وى از بت ها است.
    با اين همه برخى از مسلمانان پاره اى از آيات قرآن را دستاويز خويش ساخته و زندگى رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پيش از بعثت را آميخته با شرك و بت پرستى دانسته اند.(4)
    اين برداشت نادرست در سخنان يكى از خاورشناسان، چنين بازتاب يافته است
    در سال هاى آغازين اسلام، ضعف ها و خطاهاى اخلاقى محمّد(صلى الله عليه وآله) آزادانه بازگو مى شد، هر چند گرايشى متناقض با آن وجود داشت كه در صدد بود كاستى هاى پيامبر را به حداقل برساند و به ويژه بر اين نكته تأكيد ورزد كه ايشان هرگز به پرستش بت نپرداخته است.
    (5).



    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۴/۰۳ در ساعت ۰۵:۱۰
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقد و بررسى

    واقعيت هاى تاريخى بى پايه بودن چنين سخنانى را به خوبى مى نمايانند و بر ايمان آن حضرت به خداى يگانه مهر تأييد مى زنند.
    براى نمونه
    1) رسول خدا(صلى الله عليه وآله) به گواهى تاريخ و تأكيد روايات داراى نياكانى يكتاپرست بوده(6)
    و اجداد ايشان پيرو دين حنيف و تابع حضرت ابراهيم(عليه السلام)به شمار مى آمدند.(7)
    اين، خود از شواهدى است كه عصمت آن حضرت از شرك را پذيرفتنى مى سازد

    2) اميرمؤمنان بارها در برابر مردمى كه با سرگذشت پيامبر خدا آشنا بودند، بر عصمت وى از خردسالى و پيراستگى او از شرك و گناه تأكيد مىورزد(8)
    و پيشينه درخشان او و خاندانش را يادآور مى شود(9)
    و بدين وسيله، گواهى روشن فرا روى آدميان طول تاريخ مى نهد.
    در يكى از خطبه هاى نهج البلاغه در اين باره چنين مى خوانيم: (و لقد قرن الله به من لدن ان كان فطيماً اعظم ملك من ملائكته يسلك به طريق المكارم و محاسن اخلاق العالم ليله و نهاره)(10) «هنگامى كه از شير گرفته شد، خدا بزرگترين فرشته از فرشتگانش را شب و روز همنشين او فرمود، تا راه هاى بزرگوارى را پيمود و خوى هاى نيكوى جهان را فراهم نمود

    3) پيامبر اكرم در سنين خردسالى در سفرى به شام با راهبى به نام بحيرا برخورد نمود.
    وقتى بحيراى راهب نشانه هاى پيامبر خاتم را در سيماى محمّد نوجوان مشاهده كرد و براى آزمودنش او را به دو بت لات و عزّى سوگند داد،
    همگان اين جمله به ياد ماندنى را از آن حضرت شنيدند: (لا تسألنى بهما، فوالله ما اَبغضتُ شيئاً بغضهما)(11) «مرا به اين دو بت سوگند مده، به خدا قسم هيچگاه چيزى نزد من منفورتر از آن دو نبوده است.»

    4) در منابع تاريخى از اعمال عبادى رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) كه پيش از بعثت انجام مى گرفته همچون نماز، روزه، حج و طواف خانه خدا سخن به ميان آمده و عزلت گزينى در غار حراء از عادات ديرينه حضرت به شمار رفته است.
    البته پاره اى از مشركان نيز خانه كعبه را محترم شمرده، كارهايى را به عنوان اعمال حج انجام مى دادند، اما حج پيامبر با عادات آنان ـ كه با شعار شرك قرين بود ـ همخوانى نداشت و سازگارى آن با حج ابراهيمى در مناسكى چون وقوف در عرفات آشكار مى گشت.(12)
    پرهيز آن حضرت از گوشت مردار نيز از چشم تاريخ پوشيده نمانده و برگ ديگرى بر شواهد دين باورى وى افزوده است.(13).

    5) پس از بعثت، مخالفان كينه توز پيامبر از هيچ نسبت ناروايى خوددارى نورزيدند و حتى وى را ديوانه و ساحر ناميدند، اما هيچگاه افكار عمومى را براى متهم ساختن پيامبر به انحراف عقيدتى يا عملى پيش از بعثت آماده نديدند.
    مشركانى كه از پذيرش دعوت پيامبر سر باز زده، مى گفتند: «آيا ما را از پرستش آنچه پدرانمان مى پرستيدند باز مى دارى؟» اگر مى توانستند اين را نيز مى افزودند كه تو خود نيز پيش از اين سر بر آستان بت مى ساييدى.(14)



    (1) - ر.ك: الملل و النحل، ج 1، ص 110، شرح المقاصد، ج 4، ص 50، شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 7، ص 9، بحارالانوار، ج 11، ص 89
    (2) - نهج البلاغه، ترجمه شهيدى، خطبه 94، ص 87
    (3) - ر.ك: بحارالانوار، ج 18، ص 281ـ271، الصحيح من سيرة النبى الاعظم، ج 1، ص 158، راه سعادت، ص 16، تنزيه انبياء، ص 118ـ116
    (4) - براى آشنايى با اين آيات و تفسير صحيح آن ها، ر.ك: پژوهشى در عصمت معصومان، ص 179ـ176
    (5) - Isma, The Encyclopaedia of Islam, V4, p182.
    (6 - ر.ك: مصنفات الشيخ المفيد، ج 5، تصحيح الاعتقاد، ص 139; تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 729 و التفسير الكبير، ج 13، ص 33
    (7) - الملل و النحل، ج 2، ص 248
    (8) - ر.ك: صحيفه علويه، ص 342 و 503 و بحارالانوار، ج 10، ص 45
    (9) - ر.ك: نهج البلاغه، خطبه 94، 96، 214
    (10) - همان، خطبه 192، ص 222
    (11) - شرح الشفاء، ج 2، ص 208، همچنين، ر.ك: السيرة النبوية، ابن كثير، ج 1، ص 245
    (12) - شرح الشفاء، ج 2، ص 209
    (13) - بحارالانوار، ج 18، ص 272
    (14) - شرح الشفاء، ج 2، ص 201

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۴/۰۳ در ساعت ۰۵:۱۲
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد نمایش پست ها
    چه اهمیتی داره که اجداد پیامبر چه دینی داشتند؟


    پدربزرگ مادری ابراهیم "آذر" مشرک بود:

    پس باتوجه به اینکه ابراهیم از نسل اذر بود،میتونیم بگیم اذر پدر مادر ابراهیم بود یعنی پدربزرگ مادری ابراهیم بود

    این گفتار رشید رضا در تفسیر المنار است.
    وی در این مورد به روایاتی از بخاری، مسلم و... استناد کرده است.
    وی عقیده به پاک بودن عبداله و ابیطالب را غلو دانسته است.1

    در جواب این شبهه که آزر پدر ابراهیم بوده است، یا نه می‏توان چنین گفت:
    و اذْ قَالَ ابراهیمُ لأبیه ازَرَ أَتتّخِذُ اَصناماً الههً
    1- واژه «اب» در لغت عرب بر پدر، جدّ و عمو اطلاق می شود. همچنین به شوهر مادر - ناپدری - هم «اب» اطلاق می شود. گاهی نیز به تمام کسانی که امور شخصی را به عهده می گیرند اب اطلاق می شود. 2
    2- ابراهیم بعد از بنای کعبه در حق والدینش دعایی می کند و این امر در اواخر حیات آن حضرت صورت گرفته است، حضرت ابراهیم می فرمایدرَبَّنَا اغْفِرلی وَلِوالِدیَّ و لِلمؤمنینَ یَوم یَقومُ الحساب).
    در آیه ای از قرآن آمده است که ابراهیم، بعد از این که بفهمد کسی کافر است برای او دعا نمی کند و از او برائت می جوید؛ (وَ مَا کانَ اسْتِغفارُ ابراهیمَ لأِبیه اِلاّ عَنْ مَوْعِدَْ وَعَدَهَا ایّاه، فَلمّا تبیّنَ له أنه عدوٌلله تبرأمنه...)
    3- آیا ممکن است پیامبری نظیر ابراهیم بت شکن برای فرد بت پرستی دعا کند؟
    پس در توجیه این آیات می توان گفت:

    الف) حضرت ابراهیم عمویش آزر را به بت پرستی توبیخ کرده استو اذْ قَالَ ابراهیمُ لأبیه ازَرَ أَتتّخِذُ اَصناماً الههً).
    ب) اگر ابراهیم برای آزر طلب دعا کرده است از روی وعده بوده است، و همین که پی برده آزر دشمن خداست از او برائت جسته است.

    ج) آیا ممکن است بعد از این که ابراهیم آزر را توبیخ نموده و از او بیزاری جسته است دوباره برای او دعا کند؟
    به دو تعبیر دعا کرده است؛ یک جا می گوید:(رَبَّنا اغْفِر لی وَلِوالدیَّ و للمؤمنین یَوم یقُوم الحساب)که واژه والد فقط بر پدر صلبی دلالت می کند.
    و در دعای دیگری می گوید:(و اغْفِر لأبی أنَّه کان مِن الضَّالین) و واژه اب بر جد، عمو و... نیز دلالت دارد.
    دعای ابراهیم برای والدش در آخر عمر آن حضرت بوده است و این زمانی است که بی شک او می دانسته که آزر مشرک است و بنابراین برای والدینش دعا نموده است، پس آزر پدر ابراهیم نبوده و والد ابراهیم هم مشرک نمی تواند باشد.


    1-اعلام النبوه، ماوردی، ص 193.

    2. تفسیر المنار، محمد رشیدرضا، ج 7، 538 - 550
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۴/۰۴ در ساعت ۰۳:۰۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    همه فرقه هاى مسلمان، جز شمار اندكى از آنان، بر اين باورند كه پيامبران الهى پيش از آن كه به رسالت برگزيده شوند، موحّد و خدا پرست بوده و انديشه خود را به شرك نيالوده اند.(1)
    رشد و پرورش در دامان مادرانى پاك دامن و پدرانى درستكار، يكى از زمينه هاى فراهم آمدن چنين ايمانى است: «پس آنان را در بهترين وديعت جاى به امانت سپرد و در نيكوترين قرارگاه مستقر كرد، از پشتى به پشت ديگرش داد، همگى بزرگوار و زهدان هايى پاك و بى عيب و عار.»(2).
    این دلیل از چندجهت قابل نقده:
    1) پدر و مادر پیامبران طبق این دلیل باید موحد بوده باشن،پس لزومی نداره که حتما اجداد پیامبر موحد بوده باشن،همین که یه نسل قبلشون موحد بوده باشن کافیه
    2) ابراهیم در دامن آذر بزرگ شد ،درسته؟
    مهم نیست که ازر پدر ابراهیم نبوده چون ابراهیم در دامنش بزرگ شده و تحت تربیت اون بوده
    ،پس دلیل پرورش یافتن نزد موحدا از بین میره،چون دین پیامبر وابسته به دین پدر و مادرش نیست::
    گاهی نیز به تمام کسانی که امور شخصی را به عهده می گیرند اب اطلاق می شود.
    پس در توجیه این آیات می توان گفت:
    الف) حضرت ابراهیم عمویش آزر را به بت پرستی توبیخ کرده استو اذْ قَالَ ابراهیمُ لأبیه ازَرَ أَتتّخِذُ اَصناماً الههً).
    ب) اگر ابراهیم برای آزر طلب دعا کرده است از روی وعده بوده است، و همین که پی برده آزر دشمن خداست از او برائت جسته است.
    نهایتش میتونیم اینجوری نتیجه بگیریم که طبق توبیخ آزر توسط ابراهیم، ازر هم از ابتدا بت پرست نبود بلکه بعد از مدتی بت پرست شده بود و از نمرود پیروی کرد(پیش نمرود صاحب هم مقام بود)،یعنی ابراهیم در دامن یه مشرک پرورش نیافت یا حداقل چیزی از دین ازر نمیدونست و تحت تاثیرش نبود،چون با تعجب ،آزرو توبیخ کرد

    پس لزوم موحد بودن پدر و مادر پیغمبرها از بین میره،چه برسه به بقیه اجدادشون

    واقعيت هاى تاريخى بى پايه بودن چنين سخنانى را به خوبى مى نمايانند و بر ايمان آن حضرت به خداى يگانه مهر تأييد مى زنند.
    براى نمونه
    نیازیم به گفتن اینا نبود، همین که همه میدونن قبل از بعثت پیامبر هیچوقت تو مراسم بت پرستی شرکت نمیکردن و بجاش به غار حرا میرفتن ،کافیه
    چون پیامبر اعتقاد داشتن خدا همه جا هست نه مثل بتا که فقط تو خونه کعبه بودن


    دین پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از بعثت
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=53

    باز میرسیم به اینکه چه لزومی داره اجداد پیامبران موحد بوده باشند؟
    وقتی از دامن ازر مشرک،ابراهیم پرورش پیدا میکنه
    یا اگه طبق دلیل دوم بخوایم بگیم که ازر از اول مشرک نبود(حداقل تا زمانی که ابراهیم تحت تکفلش بود)،چه دلیلی هست که بقیه اجداد پیامبران موحد بوده باشند؟


    ویرایش توسط منتقد : ۱۳۹۰/۰۴/۰۴ در ساعت ۰۶:۳۹
    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    نقل قول نوشته اصلی توسط منتقد نمایش پست ها
    این دلیل از چندجهت قابل نقده:
    1) پدر و مادر پیامبران طبق این دلیل باید موحد بوده باشن،پس لزومی نداره که حتما اجداد پیامبر موحد بوده باشن،همین که یه نسل قبلشون موحد بوده باشن کافیه




    با سلام
    چطور است که پیامبر ص خود فرمودند:«... حتی اًّذا اَراد الله اَنْ یَخْلُقَ صُوَرنا صَیَّرنا عَمودَ نورٍ ثم قَذفنا ثُمّ أخرَجنا اِلی اَصْلابِ الابأِ و اَرْحامِ الأُمّهاتِ و لا یُصیبنَا نَجسُ الشِرکِ و لا سَفاحَ الکفر... فی صُلبِ آدَمْ»؛(1) وقتی خداوند اراده فرمود صورت ما را بیافریند، ما را به شکل عمود نور گردانده، در صلب آدم قرار داد. سپس ما را در پشت‏های پدران و ارحام مادران خارج ساخت. به ما پلیدی شرک و کفر نمی‏رسد.
    و بعد شما با کدام منابع ذکر مطلق میکنید که لزومی ندارد!!؟
    گویا سخن پیامبر را هم میخواهید در ناقد خانه خود نقد کنید؟

    ۱-بحارالانوار، مجلسی، ج 15، ص 7، ح 7.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۰۴/۰۴ در ساعت ۰۲:۱۹
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود